Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etiketthelger-årstider
Läst 1588 ggr
[Carpinus]
2

Skottdag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I morgon är det den 29 februari, men något frieri lär väl inte droppa in i år heller…

Annars är ju Skottdagen av tradition den dag då kvinnorna haft rätt att fria, men numera står det nog damerna fritt att fria närhelst de så önskar. Denna friaredag var f.ö. placerad som den 24 februari fram till millennieskiftet.

Skottdagen har inget med skytte att göra, utan namnet refererar till "något som har skjutits (fogats) in". Skottårstraditionen har vi fått från England, men den har inte bara med engelska bröllopsseder att göra utan är även en regulator för den tid som blivit överflödig genom tidigare kalenderomläggningar.

Mer om skottdagen kan läsas här.  

VildaVittra
0

Nää, det är den 28:e idag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cireea
0

Tror TS tänkte schemalägga men råkade skriva 2015 istället för 2016! 😃

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[Carpinus]
2

#2 Du har rätt Cireea, jag är så trött i kväll att jag tappat tidsbegreppet och kalenderplaceringen försvann ut i det blå… 

Får skylla det på hobbitarna - jag satt uppe sent den gångna natten och tittade på långfilmen om dem och sov sedan inte ut i morse.

(Löste problemet i TS genom att byta ut "idag" mot "i morgon". 😉 Fast jag misstänker att någon kan tänkas reagera på att det står "fredag" i min illustration. Också en följd av tröttheten…)