Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: pensionärsfakta
Läst 2108 ggr
[Carpinus]
1

"I Never Thought I'd Live to be a Hundred"

De flesta av oss har nog sagt många gånger att "jag kommer aldrig att bli hundra". De följande åldringarna har säkert sagt samma sak, ,men plötsligt är de där - och vad gör de när de väl fyllt 100? 

Jo, vissa firar det genom att nästan göra slut på sig genom olika galna upptåg, medan andra tillbringar högtidsdagen i stillhet med en tårtbit och besök av släkten. I den här tråden möter vi båda kategorierna.

(Rubriken lånad av Moody Blues.)

[Carpinus]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Alice firade sin 100-årsdag genom ge sig upp i hangglider. Men lyckades hon sätta punkt där? Nej, hon fick ytterligare fyra år innan hon, förhoppningsvis nöjd med vad hon gjort, somnade in.

[Carpinus]
1

Georgina Harwood och Eleanor Cunningham firade sin hundraårsdag i all stillhet. I fallskärm…. 😃

[Carpinus]
1

Hilda hann fylla 101 innan hon insåg att hon aldrig kört stridsvagn. Nu har hon det…

Militärhistoria i Fokus var först med den nyheten.

[Carpinus]
1

Hittills har det bara varit damer som sett till att fira sin hundraårsdag på något spektakulärt sätt, men nu kommer det en våghalsig 102-årig kille vid namn Gene Leek. Han inbjöds att beskåda sin farm från ovan och sade sig inte ha något emot att fira sina kommande födelsedagar på samma sätt. 👍

[Carpinus]
1

"Japan kan inte längre ge de medborgare som fyller 100 år den traditionella silverpokalen, en tradition sedan 1963. Antalet jubilarer har helt enkelt blivit för många.

Bara under 2014 fick landet 29 357 nya hundraåringar. När den första pokalen delades ut fanns 153."---

News55

Apropå det, här är en 100-årig japansk flicka som pressat sitt rekord på 1500 meter simning…

[Carpinus]
1

Här är en by där man kanske har skäl att kalkylera med att man faktiskt hänger med till de 100, och männen tycks t.o.m. leva längre än kvinnorna, vilket inte brukar vara så vanligt.

_"I bergsbyn Villagrande Strisaili lever männen längst i världen och drygt tjugo procent av befolkningen är över åttio år. Byn som ligger på den östra sidan av den italienska ön Sardinien är en av de så kallade blå zonerna, de fem områden i världen där människor lever längst."---

"– Här finns det många gamla. Någon som är 101 år, 102 år, 103 år. Sammanlagt tror jag att det är åtta personer här i byn som är över hundra år, säger Antonio Purqo, som själv är 87 år."---

"En av dem är 101-åriga Adolfino Puddo som varit fårherde sedan barnsben. Han vallar fortfarande sina får varje dag. Sammanlagt går han cirka tre kilometer fram och tillbaka två gånger om dagen, upp och ner för backarna.
– Om man går mycket mår man bättre! Kanske är det alla dessa steg som jag går morgon som kväll som har gjort att jag fortfarande har bra hälsa.  Annars hade jag nog redan varit död, säger Adolfino Puddo."_

SVT

Se Korrespondenterna om "Evigt liv", i kväll kl 20.00 i SVT2

[Carpinus]
1

Den här damen är 101, men hennes lust att leka med snön verkar lika genuin genuin som hundvalpens leklust när den möter snö för första gången… 🙂

[helga21]
2

En väninna till mig själv, 80 år, var hemma hos sin mor och firade hennes 103-årsdag. Hon bor på ett boende för äldre (nej inte sådana där de väntar på döden) men som är anpassade för äldre personer. Mamman är pigg och glad och ar både hörsel, syn och minne kvar. Min väninna sa att då kan jag inte vara så väldigt gammal.

[Carpinus]
1

"I går hölls det öppet hus för alla som ville fira Diöbon Asta Petersson när hon firade 100 år. Det var många som dök upp för att fira, men Asta tog uppståndelsen med ro."---

"– Det känns som vanligt, men det är ju ett stort kalas, svarade hon på frågan om hur det känns att ha nått en så aktningsvärd ålder."--- 

"Vad tror du det beror på att du blivit så gammal?_
– Generna. Min far fattades bara två månader till 100 år när han gick bort. Annars har jag inte gjort något särskilt för att bli så här gammal."_

Smålänningen

TjockaBerta
1

Grannen är 85 och tar hand om sin 7 år äldre syster. Deras mamma blev 103. De promenerar ofta till affären. Men i dagarna hade det visst kommit hjälp från kommunen. Jag tror att huvudet gav upp för kroppen. Det är bra att någon tittar till henne ibland. Hon har inga barn eller nära släktingar.

>>>Malum domesticum<<<

[Carpinus]
0

Lyssna på de gamle…🙂

[Carpinus]
0

En verklig "evergreen" är Svend Asmussen som fyllde 100 igår men som verkar närmast oförskämt pigg, även om han har lite sviter efter en propp för några år sedan.

Jag "återupptäckte" Svend Asmussen för några år sedan och har sedan dess ofta spelat en CD med honom. Hans "June night" får mig på gott humör!