Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: kultur
Läst 2746 ggr
Schnauzertik
2

Talesätt, ord och uttryck

Kan det vara något att ha en tråd om?

Ett uttryck som jag hört är "Ingen vet var haren har sin gång" men det är bara halva uttrycket, hela lär vara  "Ingen vet var haren har sin gång sa käringen satte snaran i skorstenen".

Värd för Pensionärer

VildaVittra
1

Jag har alltid irriterat mig lite på att man säger "Ont krut förgås inte så lätt" istället för det korrekta (och mer logiska) "Ogräs förgås inte så lätt".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
1

I en annan tråd fyllde någon på det välkända uttrycket "Ingen ko på isen" med den inte så ofta använda följden "så länge bakdelen är på land".

Det finns en även relaterad tråd som heter "målande uttryck".

Schnauzertik
1

#1 Det är en tokig översättning av det tyska originalet Unkraut (dvs ogräs) vergeht nicht. 

Användas ibland i betydelsen plågor blir man inte av med.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
1

Var kommer banta ifrån?

William Banting (1797-1878) en begravningsentreprenör som lyckades gå ner 20 kg på ett år med förändrad kost. Den som föreslog kosten var en vikarierande öronläkare som han besökte pga problem med hörseln. Banting gav själv ut en skrift där han beskrev metoden. Metoden blev känd som  att banta.

Läs själva mera  här.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

Däremot har viktklassen bantamvikt i boxning (max 54 kilo)  inget med bantning att göra. Det lär komma från hönsrasen bantam.  Lätt annars att föreställa sig att någon bantat ner sin matchvikt.

Schnauzertik
3

Boxarnas motto: Det är saligare att ge än att ta.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2

Talesättet det var en annan femma kommer från

Det var en annan femma sa bonden, skrev en sjua.

Tycker det verkar lite konstigt, någon som har en bra förklaring.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2

Ett uttryck som min far använde ibland

Sällan slår man bucklor i glaskaraffer  (och ännu mer sällan rätar man ut dem).

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
2

Uttrycket "Det går så länge som det går" känner vi igen, och jag tror att fortsättningen är "men sen går det ingenting alls". Åtminstone i den kuplett Ernst Rolf sjöng med text av Berndt Carlberg (och musik av Fred Winter).