Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etiketthälsa
Läst 1142 ggr
al66
1

Sömnmedicin

har en 19-årig son som har stora problem med sömnen  haft så i 4-5 år. Prövat sömnhormon utan resultat. Nu säger läkaren att han ska prova KBT, han är inte positiv till detta.  Läkaren vill inte att han ska äta sömnmedicin, Tränar på hög nivå , har varit hängig en längre tid nu.  Nu har det upptäckts ett läckage i aortan. Misstänker allt hör ihop, han har inte varit rädd om sig själv.  Är det verkligen jättedåligt att ge honom sömntabletter en period på typ 2 veckor för att bryta den onda cirkeln?? Någon som har erfarenhet?

Edit: Eftersom vi redan har en tråd som heter "Sömn och drömmar" har rubriken ändrats från "Sömn" till "Sömnmedicin"./Admin.

Sindri
2

Jag vet ingenting om läckage i aortan, men i det här fallet skall du nog lyssna på vad läkaren säger.
Läckaget kan tyda på något annat allvarligt. Hoppas han har lagt av med den hårda träningen, det är viktigt att han tar det lugnt. Om han går ner i varv kan det hända att sömnen kommer av sig själv, men det kommer att ta tid om hans kropp är stressad. Han borde absolut bli sjukskriven några veckor tills sjukvården bestämt hur hans läckage skall behandlas.
Träffar han rätt terapeut så kan KBT hjälpa honom att gå ner i varv.
Har du googlat på läckage i aortan för att lära dig mer om tillståndet och om andra samband?

Förstår din oro, det finns inget värre än när ens barn inte mår bra, man gör vad som helst för att hjälpa dem. Jag tror du skall övertala honom att prova KBT i alla fall. Försök att få honom att koppla av på andra sätt och ha en lugn miljö hemma.

al66
0

Tack för svar. Självklart har han träningsförbud. Jo jag har övertalat/bestämt att han ska gå i KBT. är   Känner bara panik kring allt, Tänker att han kan hantera allt bättre om han inte går på sparlåga med brist på sömn. Så jag känner att det skulle vara bra att få ordning på det. Hjärtat kan vi ju bara vänta &  hoppas!