Hör upp - tråden om hörseln
"I 70-årsåldern upplever 30-35 procent en hörselnedsättning. Bland dem över 80 är det närmare 50 procent. Många äldre har också nedsatt hörsel utan att märka det själv. Hörselnedsättningar beror till ungefär 50 procent på ärftlighet. Men vad man varit utsatt för tidigare i livet har stor betydelse. Buller är en viktig enskild faktor och stress kan få negativa effekter på hörseln. Men även klassiska riskfaktorer som nämns i så många sammanhang – högt blodtryck, diabetes och rökning – har betydelse."---
Den här tråden är avsedd för diskussioner om hörseln. Som framgår av ovanstående ingress är det inte ovanligt att det kan vara lite si och så med den på äldre dagar.
_"Hälften av alla svenskar över 50 år har hörselproblem, någonting som begränsar både arbets- och vardagslivet. Att inte höra lika bra som andra kan leda till en känsla av utanförskap och depression.
Samtidigt som en ny Sifoundersökning visar att tre av fyra svenskar med hörselnedsättning går utan hörselhjälpmedel, är sjukvården ofta dåligt insatt i konsekvenserna."---
"Tidigare forskning visar att risken för demens ökar i förhållande till hur grav hörselnedsättning man har. Redan en ganska måttlig nedsättning i hörseln i vissa frekvenser motsvarar sju års kognitiv föråldring hos vissa vuxna."---_
News55 (151124)
Min man hör lite dåligt pga sitt arbete i maskinrum. Han har testat hörseln på vårdcentralen och fick remiss till öron för att kontrollera om han behövde hörapparat. Det behövde han enligt gen utsago inte. Han ville inte ha det. Jag frågade honom hur länga han haft glasögon och han sa sen 20-årsåldern. Blir det ännu sämre så får han nog en hörapparat. Han ha också tinnitus.
Jag fick en mycket ovanlig form av öroninflammation när jag var tio år. Detta ledde till att jag blev helt döv på ena örat. 2005 fick jag min första hörapparat, det visade sig då att jag hade nedsatt hörsel på det andra örat. Några år senare träffade jag en helt fantastisk audionom, som gjorde om hörseltestet och hon kom fram till att jag har en liten hörselrest på det döva örat. Då fick jag en superstark hörapparat till det örat, så numera hör jag ca 25% på det örat. På det andra örat har jag också hörapparat. Det är fantastiskt att få höra så pass bra som jag gör nu. Teknikens under 😃
/Désirée
#3 Ja, det är härligt att konstatera att tekniken går framåt!
Själv har jag haft god hörsel, men jag har väl inte varit speciellt rädd om den när jag vistats i bullriga miljöer och det får man plikta för nu! Sedan tillkommer ju åldersrelaterade förändringar, så hörseln kunde väl vara bättre, men den är knappast något handikapp.
Man märker försämringen mest när man vistas i miljöer med mycket bakgrundsljud eller när man är ute i naturen. I det senare fallet kommer tekniken in lite grann, för jag har läst och hört om ornitologer som mer eller mindre lagt av med fågelskådandet på grund av försämrad hörsel, men som med hjälp av moderna hörapparater nu återfått både hörsel och motivation.
Ja visst är det härligt när vi får bra hjälpmedel. En lite rolig grej är att gubben min inte hör syrsorna längre, men det gör jag med hörisarna i 🙂
/Désirée
#5 Syrsorna hör jag inte längre, och bland fåglarna kan det vara knivigt med blåmes och kungsfågel också, liksom gräshoppssångare. Å andra sidan blir det inte så mycket fågelskådande numera av andra skäl, så skadan är försumbar så sett. Men för inbitna fågelskådare kan det nog vara en smärtsam erfarenhet…
Läste någonstans att dokumenterade ornitologer kan få bidrag till hörapparater, så det tycks finnas förståelse för problemet.
Idag har jag varit på hörseltest. Det var nedslående. Tidigare så har jag enligt min öronläkare hört som en katt men nu hör jag som en gammal katt…..
Jag hör inte de högsta tonerna och det kan bero på den tinnitus som jag har men som inte besvärar mig. Ska kontakta vårdcentralen för en remiss till öron.
#7 Så tråkigt! Men det finns rätt bra hjälpmedel nu för tiden. Kunde inte din öronläkare skriva remiss?
/Désirée
# 8 Min öronläkare är pensionerad sedan 10 år tillbaka så det är vårdcentralen som gäller och en hörseltest där, Lite trist men jag hör betydligt bättre än min man som vägrar att bära hörapparat.