Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: åldringsbrott
Läst 1315 ggr
[Carpinus]
0

"25-åring stolt över äldremisshandel"

"Den 85-årige mannen blev ombedd att skjutsa en 25-årig man till järnvägsstationen i Gnosjö.

Men tacken för gratisturen var allt annat än han kunde tänka sig.

Den äldre mannen slogs sönder och samman och fick föras i ambulans till sjukhus med svåra skador.

Det var i lördags kväll den brutala misshanden ägde rum. Den 25-årige mannen greps senare och kommer att begäras häktad för dådet.

Enligt polisen har den misstänkte inte alls varit ångerfull i de förhör som hållits med honom. Istället har han mer eller mindre ansett att han varit duktig som slagit ned någon som varit så mycket längre än han själv.

– Den äldre mannen har slagits sönder och samman. Han fick flera frakturer i ansiktet och har inte kunnat höras ännu, säger Lasse Johansson, presstalesman för polisen i Jönköpings län till Värnamo Nyheter."---

Kvällsposten

Om andra brott mot äldre - se denna tråd.

[Jimmy.L]
5

Han borde sitta inne för gott.

Spöket
3

Lås in honom på psyket bums!

Multi vad?

Spectabile
2

Hur kan man som 25-åring tycka sig vara duktig när man slår ner en åldring. Det övergår mitt förstånd.

[helga21]
2

# 2 Instämmer, man blir mörkrädd 😕

[Carpinus]
1

_"27-åringen öppnar bildörren, sätter sig i bilen och ber, på ett hotfullt sätt, om skjuts till Gislaved. 86-åringen berättar för mannen att de inte ska till Gislaved, kör 27-åringen till järnvägsstationen och ber honom kliva ur bilen, men han vägrar. 86-åringen öppnar då bildörren bak och tvingar ut 27-åringen som börjar slå honom. 86-åringen faller och 27-åringen sätter sig då på honom och fortsätter slå.
86-åringens får omfattande skador efter misshandeln i form av ansikts- och revbensfrakturer. Han har senare opererats för skadorna."---

"-Han trillade bakåt och somnade. När han trillade så sprang jag, det är inte varje dag en 160 centimeter kan nocka en på 180-190 centimeter. Jag blev fascinerad. Han blev knockad som vilket annat träd, vilket annat jag drar ner som inget. Det är det dummaste jag har sett, att han är lika stor som ett träd och trillar ner så snabbt."
Detta sa 27-åringen i det första förhöret. I senare förhör har han dock uttryckt sig mer ångerfullt, på grund av mannens höga ålder.
Rättegång hålls den 3 mars."---_

Värnamo Nyheter

[helga21]
0

Kan man döma till ett rejält kok stryk?

[Carpinus]
1

#6 Kanske släppa in honom  i buren till the Mauler? (Bara i uppfostrande syfte - jag ogillar våld själv och vänder hellre andra kinden till.)

[Carpinus]
0

_ "27-åringen var ångerfull men hade vaga minnesbilder från misshandelstillfället. I dag mötte han återigen 86-åringen, som han enligt åklagaren, misshandlade svårt i Gnosjö i början av februari."---

"Under rättegången visades det otäcka bilder där 86-åringen var helt blåslagen och där hans ena öga var helt igenmurat och blått. Efter misshandeln har 86-åringens liv vänts upp och ner. Paret har i dag svårt att ta sig ut på fritids- och föreningsaktiviteter, och på grund av att maken tvingades operera ögat efter misshandeln kan han inte längre köra bil. I dag vet han inte om han kommer att bli helt återställd."---

"Åklagaren yrkade sammantaget på tre års fängelse och förklarade händelsen med att mannen blir som förbytt när han dricker alkohol.
— Bakgrunden är naturligtvis att han inte kan hantera alkohol men det är på inget sätt en förmildrande omständighet, sa åklagaren.
Men 27-åringens advokat höll inte med. Han lyfte i stället fram två liknande misshandelsfall mot äldre där straffpåföljden landade på fängelse i ett år och tre månader. I övrigt ville 27-åringen inte motsätta sig en fällande dom för grov misshandel._

Under gårdagen beslutade tingsrätten att häva häktningsbeslutet och försätta Gislavedsbon på fri fot. Dom meddelas om en vecka."

Smålänningen

[helga21]
1

# 7 jag tror inte han skulle göra om det om han fick en omgång av denne. 😃

[Carpinus]
0

Dom har nu fallit i målet, och gärningsmannen fick 2,5 års fängelse, i vilket även ingick narkotikabrott. I domen skriver Jönköpings tingsrätt att brottet bör bedömas som grovt eftersom mannen visat särskild hänsynslöshet och råhet.

[helga21]
2

# 10 Det var glädjande att höra 😂