Jan-Öiwind Swahn avliden
Denna tråd har editerats. Minnen av avlidna finns numera i tråden "Minnesboken".
Lundaprofessorn Jan-Öjvind Swahn har avlidit i en ålder av 90 år. Vi som varit med ett tag minns honom som kunnig deltagare i det populära programmet "Fråga Lund" (som väl f.ö. snart återkommer?) Han var folklivsexpert, men förekom även i underhållningssammanhang, bland annat som ett av "skäggen" i Fasad, ett av Sveriges mest omdiskuterade TV-program på sin tid. Swahn ingick även i flera gastronomisällskap.
Även brodern Björn Öyvind Swahn har somnat in i den 2/2 2016 endast 82 år gammal. Inte lika känd för allmänheten som brodern men välkänd här i stan. Han var Medarbetare i Blekinge läns tidning. Hans fågelfoton var berömda.
#2 Ja, honom känner jag också till, just för fågelfotografierna. Det blev tätt mellan deras frånfällen…
På wikipedia står att han var bror till Sven Christer Swahn som jag aldrig hört talas om.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jan-%C3%96jvind_Swahn
Både Jan Öyvind och Björn Öyvind var födda i Karlskrona.
Krångligt det där: här är en Wikipediauppgift där Björn Öivind inte ingår i syskonskaran. Kanske en kusin?
# 5 Det låter konstigt. Bo Swahn trodde jag var bror till den numera döde Jan-Öyvind men denna Sven Christer Swahn har jag inte hört talas om. Måhända att det var två bröder Swahn så de var kusiner Jan-Öyvind och Björn-Öyvind. De är då väldigt lika till utseendet. Bo Swahn var arkitekt och bodde även han precis som Björn-Öyvind här i Karlskrona.