Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: resor
Läst 4832 ggr
[Carpinus]
3

Om tåg och järnvägsresande

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här tråden är numera nedlagd eftersom det finns specialtrådar i ämnet i form av  Tåg iFokus och Modelljärnväg iFokus, och det känns onödigt att göra intrång på deras banområden.
Egen bild.

(Tråden "Årskort Guld SJ." är fortfarande öppen.)

[Carpinus]
1

Vad innebär uttryck som "signalfel", "nedriven kontaktledning" och "väntan på mötande tåg" mer än att man lär bli försenad? Det reder ÖP ut här!

[Jimmy.L]
1

Sällan jag har blivit försenad men förra året från Norrköping blev man 1 timme sen då tåget slutade funka vid Sparreholm

[Carpinus]
2

På tåget brukar det finnas en trevlig tidning som heter Kupé. Tyvärr missar man många nummer om man inte reser så ofta, men den går faktiskt att läsa på nätet också. Här finns den!

[Carpinus]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Det var länge sedan jag råkade ut för någon försening att tala om. Numera reser jag visserligen väldigt sällan, men det brukar klaffa med tiderna vid de tillfällena. Fast nu kommer väl den svåra årstiden får tågresande, men de finns de som tar sig fram ändå…

[Jimmy.L]
1

Tågtrafiken brukar ha strul året runt. Höst, löv eller blåst/träd på spåren eller ledningar. Sommaren signalfel eller trasiga tåg och det blir varmt på tågen. Vinter snö och kylan.

Maria
2

Detta är egentligen inget tågminne utan snarare ett "tågstationsminne"

Stationen är Ödsmål (strax norr om Stenungsund. Där tillbringade jag mycket tid som barn och ung. Först så cyklade vi dit och kollade folk som gick av och på. Hade vi tur så hade vi en "peng" att köpa något i kiosken.

Själva stationsbyggnaden var ganska stor och halva var vänthall så där samlades trakten ungar och sedemera ungdomar.

Det var ett poppis ställe med moppe när man var 15 och där köpte jag mitt första paket cigaretter.

Många timmar har jag tillbringat där.

Först lades kiosken ner och sedan själva stationen så numera susar tågen förbi…

/Maria

[Jimmy.L]
2

En station jag hade svårt att hitta på var Köpenhamn C när jag skulle ta tåget till Kastrup efter FC Köpenhamn - Djurgården slutade med att jag tog en taxi till flygplatsen. Malmö C och Göteborg C är väldigt lätt att hitta vid. 

Stockholm C vet jag många har lite bekymmer att hitta vid första gången dom är där.

Mest otrygga är nog Arboga station med missbrukare som är på stationen och ungdomsgäng hört flera som sagt samma sak. Södertälje Syd är med rätt tråkig en liten kiosk/café som är dyr. 

Linköping har en trevlig liten station.

Tråkstation är nog Kolmården.

[Carpinus]
1

Borde inte detta vara en passande marknad för Green Cargo?

[Carpinus]
2

Kanske ett stickspår, men har ni tänkt på så mycket musik som skrivits om tåg och tågresande? Som en upptakt - här är den tragiska berättelsen om "The wreck of old ´97" med Johnny Cash. Påminner om våra gamla skillingtryck i sitt berättande om en dramatisk händelse.

[Carpinus]
1

#9 "Aldrig kan den glömmas innerst i vårt sinne fasansfulla natten med dess ack och ve - över Getåtrakten stannar kvar ett minne och en bild av fasa och förödelse."

Apropå skillingtryck om tågkatastrofer så gav den svåra järnvägsolyckan i Getå 1918 då 42 personer omkom upphov till några sådana, bl.a. den nyss citerade.

[Carpinus]
1

"Loket är från 1950-talet, vagnarna ännu äldre. I dag rullar det gamla tågsetet från Oxelösund via Nyköping och vidare till Norrköping.

– Många får något nostalgiskt i blicken när de kommer in i de gamla vagnarna, säger Mikael Däckfors, arrangemangsansvarig i föreningen Sörmlands veteranjärnväg.

De kallar det en Luciaresa till Norrköping med 50-tals veterantåg, och tipsar samtidigt om olika aktiviteter i Norrköping. Föreningen är ideell och eventuella intäkter går till att underhålla och använda de gamla fordonen."---

SVT

[Carpinus]
2

De tidiga järnvägsrallarlivet har ofta romantiserats, men det var en tuff tillvaro, vilket framgår bland annat av den här skildringen. Ändå var kanske det svenska rallarlivet åtminstone lite drägligare än det amerikanska, där fattiga immigranter, ursprungsbefolkning och inte minst afroamerikaner slet hårt för att dra fram järnvägen.

Något som var gemensamt på båda sidorna Atlanten var sångerna som man sjöng för att hålla takten, och en bra försångare värderades högt, både av arbetskamrater och ledning. Här är ett litet klipp från amerikanska södern 1929, där man hör hur försångaren sätter arbetstakten när man baxar en rälssträcka i rätt läge.  

Här finns  en halvtimmeslång film om det amerikanska rallarlivet.

[Carpinus]
2

Lite av hur slitigt det svenska rallarlivet kunde vara framgår av den här korta berättelsen från en som var med och drog fram Inlandsbanan, vilken stod helt klar 1937.

[helga21]
0

Det var så Sverige byggdes, nu går inte ens tågen i tid om de går öht.

[Jimmy.L]
0

#14 Sällan jag råkat ut för tågförsening.

[helga21]
1

# 15 Du pendlar kanske inte inom och utanför Blekinge. Här tillhör det vanligheten att tåg är inställda eller att de inte håller tiden. Ska du norrut och behöver byta i Emmaboda så står tåget där inte kvar och väntar på ankommande. Ska du västerut så händer det att du får byta i Kristianstad även ifall det inte står i tabellen. För att inte tala om kaoset på Öresundsbron just nu. Min man ska komma hem efter nyår och han frågade vilken väg han skulle ta så jag sa flyg via Stockholm till Ronneby. Ska du med ett flyg från Kastrup så lita inte på att du kan ta tåget dit.

[Jimmy.L]
2

#16 Har åkt tåg till Malmö, Göteborg, Linköping, Norrköping, Kolmården, Arboga, Stockholm. Eskilstuna, Örebro, Enköping, Kalmar, Och 1000-tals gånger med SL i Stockholm. Det har varit fåtal gånger tågen varit försenade för min del lokaltåg som fjärrtåg. Givetvis är det jobbigt när tågen är sena men det kan man även bli med bil och flyg.

[helga21]
0

# 16 Fast du har uppenbarligen inte åkt med Kustbanan och Krösatågen till Emmaboda.

[Jimmy.L]
2

#18 Som jag sa förseningar kan uppstå överallt med tåg, bil, buss eller flyg, Såg att flyget till Ronneby 08:10 startade 08:30 från Arlanda.

Och två flyg var försenade till Ronneby i morse ena landade 5 min sen och den andra med 15 min efter tidtabell. 

Prova SL i Stockholm där måste vi även byta tåg för att åka mot Nynäshamn, Kungsängen/Bålsta för oss som bor längs Märsta- Södertäljelinjen det uppstår i bland förseningar i Stockholm med och här är vi mer känsliga för förseningar än ni som bor söderut efter som man kan tvingas vänta länge på ett tåg som inte är överfylld eller en buss det kan ta timmar att ta sig hem eller till arbetet för oss med i Stockholmsområdet.

Förseningar är tyvärr något som händer.

[helga21]
1

# 19 Ja förseningar är sådant som händer - tyvärr alldeles för ofta här. Ska man med ett flyg från Kastrup så gör man bäst i att resa dit dagen innan. Kustbanan här fungera någotsånär men de som pendlar råkar ut för vissa missöden. Det ska säga att parallellt med tåget så går också Kustbussen precis samma sträcka. 

När järnvägen upp till Emmaboda hade renoverats så ville inte någon lägga ett anbud på trafiken. Länstrafiken begärde in anbud men fick inga. De fick sockra det men lita annat också.

Så situationen är lite annorlunda än vad den är i storstaden.

[Carpinus]
1

Rock Island Line var ett järnvägsbolag uppkallat efter den lilla orten Rock Island i Illinois. Rock Island grundades på 1850-talet och trafikerade många stater i centrala USA, men upphörde 1980.

På 1930-talet skrev John Lomax låten "Rock Island Line" till dess ära, och en tidig inspelning gjordes av den legendariske bluesartisten Leadbelly. Trots att åtskilliga andra artister senare spelat in låten föredrar jag Leadbellys version. Här kommer den dock med Johnny Horton (1925-1960), av den anledningen att det är en tågfilmsversion med tillhörande låttext. Horton var f.ö. nog mest känd här hemma för sin "North to Alaska".

[Carpinus]
1

#21 År 1882 kom det ut noter på ett annat musikstycke dedicerat till Rock Island Line. Den hette "The Rock Island Route", och text och musik var av J.A. Roff. År 1904 bearbetades dock texten av William Kindt och blev nu istället "Wabash Cannon Ball", och det är så vi känner den idag. Första kända inspelningen gjordes av The Carter Family 1929, men jag väljer en version av Hank Snow (1914-1999).

Vad som gav inspiration till Wabash Cannonball finns det flera teorier om, en var att det var ett spöktåg som medförde en avliden järnvägsluffares själ, en annan att det hedrade ett tåg som var så snabbt att det sprängde alla turlistor för att slutligen försvinna ut i rymden, där det färdas än i denna dag. Ett tåg döptes 1949 till Wabash Cannonball, men det var efter sången, inte tvärtom.

[Carpinus]
2

"City of New Orleans" skrevs av Steve Goodman (1948-1984), och första inspelningen av den gjorde han själv 1971. Låten skildrar en tågresa från Chicago till New Orleans på Illinois Central Railroads tåg "City of New Orleans".

Mest kända inspelningen är väl gjord av John Denver, men här är den med Arlo Guthrie, som väl var den som gjorde låten spridd från början. Och om någon vill stiga på tåget så går det bra än idag…

[helga21]
0

När jag vid ett tillfälle var med min man ute till sjöss hade vi en australiensare med bland besättningen. Han var elektriker.

Han frågade om Sverige och vi berättade. Bla. som Malmbanan. Där vi fraktar malmen till Narvik som har en isfri hamn året om men också slipper att köra malmen Sverige runt.

Han sa att det måste vara väldigt starka ånglok. Vi skrattade och sa att de har tre el-lok kopplade efter varandra och att redan 1915 var linjen elektrifierad. Porjus kraftverk byggde bl. av denna anledning.

Jag har varit i Björkliden vilket är SJ anläggning på en MC-träff och kunde konstatera att om man  hade svårt att somna så kunde man räkna vagnar i tågen som gick förbi istället för att räkna får.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Malmbanan

https://sv.wikipedia.org/wiki/Porjus_kraftverk

[Carpinus]
0

År 1960 åkte jag på skolresa med tåg från Värmland till Narvik - ett riktigt äventyr! Eftersom vi varit inne på rallare i tråden så minns jag förresten att vi besökte rallarkyrkogården i Tornehamn, där den norska rallarkockan "Svarta Björn" vilar. Egentligen hette hon Anne Rebekka Hofstad och var endast 23 år när hon dog 1901, men hon hann bli en närmast mytisk person som det gjorts film om och skrivits sånger om hundra år efter hennes död.

https://www.youtube.com/watch?v=cJbNJ3yCmGs

[helga21]
0

1960  så fanns det inge väg utan bara järnväg. Jag förstår att det var ett äventyr 😃

"Före 1984 fanns ingen genomgående väg mellan Kiruna och Narvik, endast järnväg. Innan nuvarande E10 blev klar åkte biltrafiken på biltåg över gränsen och det förekom kuriösa spårfordon som t.ex. en ambulansdressin som införskaffades 1959.[6] Det behövdes många hållplatser när ingen väg fanns, och de finns kvar än idag."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Malmbanan

[Carpinus]
0

"Regeringen bör undersöka om staten ska behålla SJ. I stället ska Sverige ta efter Storbritannien med en rad olika aktörer inom tågnätet. Det föreslås i utredningen kring järnvägens organisation. I slutbetänkandet på 468 sidor läggs en rad olika förslag fram på förändringar. Efter tidigare delbetänkande om att järnvägsunderhållet inte kan förstatligas går nu slutbetänkandet på samma linje. Ett av de mera kontroversiella förslagen är att regeringen bör utreda hur lämpligt det är att behålla statligt ägande i bland annat SJ och Green Cargo."---

"En sammanställning som TT gjort visar att fram till sista november i år var ungefär vart fjärde långdistanståg försenat. Siffran ger i så fall inga förbättringar jämfört med de tre senaste åren. -Svensk tågtrafik mår bättre än sitt rykte men inte tillräckligt bra. Det finns alldeles för stora kvalitetsbrister, säger Anna Johansson (infrastrukturminister) som själv åkte tåg så sent som i tisdags. TT: Kom tåget fram i tid? -Nej, inte den här gången. Vi var en halvtimme försenade."

TT

[Carpinus]
0

#26 Ja, vi åkte på "tåghotell" (sovvagnar) och stannade bland annat i Björkliden och Abisko, och knallade upp på Nuolja, 900 m.ö.h. Nu finns det en linbana och en toppstation, men det fanns det inte då, så det var en ganska lång vandring.

[GIKmio]
1

Jag åkte tåg hem från Trollhättan en gång med en restid på en timme och tjugo minuter, och var ensam i vagnen hela resan 🙂

[helga21]
1

#28 Vi hade en fanatisk stuga med utsikt över "Lapporten"  och som fjällmassivet heter. och Torne träsk. Vi var där på en internationell Gold-Wing-träff där den som kört längst kom från Malaga. Vi var i Narvik och vi hade ett fantastiskt väder med solsken och + 25 C. Här nere hade vi haft regn och + 25 C ifall det ville sig väl.

Skidbacken de hade där i Björkliden stänger vid midsommar. Så länge kan  de åka skidor där.

[helga21]
0

# 27 Här det inte SJ som kör. Här är det Öresundståg, Pågatåg och ett och annat godståg.

[Carpinus]
0

Apropå musik och tåg så är Olle Adolphsons "Resan hem" en gammal favorit.

[helga21]
0

Eller varför inte "Vägen hem" med Östen med Resten

https://www.youtube.com/watch?v=OGBhG-ldPIE

[Carpinus]
0

#33 Bra låt, men jag hittade inget tåg… 😉

[helga21]
0

# 34 Nej det var inget tåg där 😃

[Carpinus]
1

Chattanooga Choo Choo, skriven 1941 av Harry Warren och Mack Gordon lanserades i filmen Sun Valley Serenade med Glenn Miller och hans orkester i ett mästerligt arrangemang, med en upptakt som sätter en "på rätt spår" direkt.

https://www.youtube.com/watch?v=-XQybKMXL-k

[Carpinus]
0

”Kobenhavns Jernbanedamp Galop" av Hans Christian Lumbye (1810-1874), här med Danish National Symphony Orchestra, är förstås välkänd för alla På Spåret-tittare, men den stillsamma inledningen är kanske mindre känd.

I den här YouTubefilmen illustrerar musiken en ångloksdragen resa mellan Köpenhamn och Roskilde.

[Carpinus]
0

"Delar av Roslagsbanan finns ju kvar, men en gång i tiden fanns det ett helt nätverk av linjer i Roslagen. Jag minns långsamma och trevliga resor till Norrtälje förbi stationer som är nedlagda sen länge. För några år sen vandrade jag utmed gamla igenvuxna banvallar för att återuppleva minnen av de där tågresorna, som hör till en tid när livet inte gick på högvarv.

Snigelresor, är det en framtida affärsidé? Namnet är fritt antar jag, så varför inte?"

http://norrteljetidning.se/kulturnoje/1.3498657-kronika-att-aka-hastigt-ar-nog-bra-men-snigelfart-ger-minnen

[Carpinus]
0

Tåg till Åland på en kvart? Ja, om 25-30 år kanske det är verklighet - den som lever får se!

[Jimmy.L]
1

Tips till er alla som planerat in sommarens tågresor.

"Hittills har man bara kunnat boka dom dyra återbetalningsbara biljetterna hos SJ när man öppnar en ny bokningsperiod. De två billigare biljettyperna, “Kan ombokas” och “Kan ej ombokas/återbetalas”, har släppts först 90 dagar före tågets avgång. Men nu kommer man fråm den 9 mars att kunna boka även dom billiga biljetterna så snart man släpper biljetter till en ny bokningsperiod. Den 9 mars släpper SJ bokningen för perioden 19 juni - 18 september. Då kan du alltså redan den 9 mars köpa en billig biljett för en resa den 18 september - mer än 180 dagar bort! SJ kommer att ha fyra biljettsläpp om året. SJ Norrlandståg (nattågen) har redan tidigare avskaffat 90-dagarsregeln och har dessutom andra bokningsperioder än SJ i övrigt. Så nu är det fritt fram att boka den där billiga biljetten redan den 9 mars."

Skriver Årskort Guld på Facebook

[Carpinus]
0

Lite mer tågrelaterad musik: Wagon Wheel med Darius Rucker.

[Carpinus]
0
[Jimmy.L]
0

#42 Häftigt.

[Carpinus]
0

#42 Ja, vad var väl de gamla mjölktågen mot det här?

[Jimmy.L]
0

Finns ett tåg i Stockholm som allmänheten inte har tillgång till som går djupt under staden.

[Carpinus]
0

#45 låter lite skrämmande! Blå tåget?

[Jimmy.L]
0

#46 Nej tåg för underhåll för ledningar.

[Carpinus]
0

#47 Okej! Jag har åkt på asfalterade vägar under Göteborg, men det fanns ingen korsande järnväg där.

[helga21]
0

# 41 Hade inte fått med mig min man därifrån 😃

[Carpinus]
0

#49 Låter som han är tågintresserad? 😃

[helga21]
0

# 50 Han hade en modelljärnväg som barn, han har den fortfarande kvar men vi har ingen plast att sätt upp den på. Han sitter gärna och ser på en massa lok eller vad det nu är på datorn. Men det gör han med andra maskiner också. Ångmaskiner och dieselmaskiner. Det klassas som maskinistporr. 😂

[Carpinus]
0

#51 Jag är rädd för att jag varit mer intresserad av lasten på godsvagnarna. Tåg i all ära, men ölen i Prag kan också locka…🤤

[helga21]
2

The Flying Scotsman "flyger" igen. 2.47 in i sändningen.

http://www.svtplay.se/video/6742239/rapport/rapport-1962?start=auto

[Carpinus]
0

#53 Folk var så entusiastiska att plåta tåget att man måste göra oplanerade stopp på resan på grund av obehöriga på rälsen.

Källa.

[Carpinus]
1

"Nu har du möjlighet att dryga ut semesterkassan inför sommaren. I alla fall om du planerat att åka tåg.

I dag, den 10 mars, släpper SJ alla biljetter för dagtåg för säsongen 19 juni till 18 september. Istället för att, som tidigare, släppa biljetter dag-för-dag.

– Nu behöver inte kunderna längre fundera på hur många dagar innan avgång som SJ släpper sina lågprisbiljetter utan kan köpa en billig tur- och returresa vid ett och samma tillfälle, sägerFyra gånger per år kommer SJ att släppa lågprisbiljetterna som gäller för en hel säsong. Johan Dorfh."---

"Fyra gånger per år kommer SJ att släppa lågprisbiljetterna som gäller för en hel säsong."

TT

[Jimmy.L]
0

#55 Var det jag tipsade om i #40

[Carpinus]
2

#56 Aha - vagn 55 kopplades på lite sent…

Schnauzertik
3

Här är det länge sedan tågen slutade gå och nu är rälsen snart borttagen också.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
0

Det enda kvarvarande exemplaret av totalt fem tillverkade ånglok av modellen W 1229 från 1914 återfinns numera på Järnvägens museum i Ängelholm, dit det lånats ut av Statens järnvägsmuseum i Gävle på obestämd tid.

Loket, tillverkat vid Nyqvist & Holms verkstad i Trollhättan, togs ur trafik 1963. Numera kan det inte gå för egen maskin eftersom ångpannan är obrukbar och för dyr att reparera.

Källa.

[Carpinus]
0

Efter moget övervägande lägger jag ner den här linjen och hänvisar till specialsajten Tåg iFokus som är ganska lågtrafikerad för tillfället och där inlägg om tåg och järnvägar nog är välkomna.

Inlägget är låst för nya kommentarer