Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettresor
Läst 1015 ggr
[Carpinus]
1

Backpackresande seniorer

"Fem gubbar som gillar att improvisera. Elva års resor utan annat mål än att komma hem igen. Och nu, en bok. Men det är inte boken som är det viktiga."---

_"I december varje år samlas Hans Alm, Italo Pilotti, Pär Nord, Eddy Sandberg och Richard Sjöberg på restaurang Löwenbräu på Fridhemsplan för att planera sin nästa resa."---

"En bilmekaniker, en hantverkare, en hemmansägare/journalist, en lärare och en ekonom. Alla fyllda 60 och mer därtill. Fem grånade backpackers som måhända har en alldeles särskild nimbus.
– Visst finns det en trygghet i att resa fem tillsammans, och vi är alla äldre män, vilket jag tror ger oss en speciell fördel. Vi skrämmer ingen och vi är aldrig rädda. Vi pratar alltid med folk; fungerar inte engelska, tyska eller italienska kan man alltid göra sig förstådd med gester. Det går förvånansvärt bra.
Blir de strandsatta i något ensligt hörn av världen – ingen buss, ingen taxi, ingen mat och ingen hjälp i sikte – så står de kvar.
– Vi väntar. Det är en reseteknik, att låta folk komma med lösningar. Och det gör de. Alltid. Mänsklig tillit betyder så oerhört mycket."---

"Elva sommarresor har det blivit. Men de har också gjort två andra resor – utanför LPP:s koncept – där färden gått till Nepal. Närmare bestämt till Humla, Nepals fattigaste och minst utvecklade distrikt, där medelåldern är låg och barnadödligheten hisnande hög. De smala stigarna mellan byarna trafikeras av åsnor, jakar, getter och hästar.
Här finns ett skolhem för barn som är navet för hela berättelsen och orsaken till att Pär Nord över huvud taget skrivit sin bok."---

"– På morgonen den 22 februari 2014 vaknade jag av en klar tanke: Jag skulle skriva en bok om våra sommarresor. Nu har jag gjort det, säger Pär Nord.
– Men det är inte boken som är det viktiga. Pengarna som boken drar in kommer att gå till skolhemmet i Humla. Där gör de skillnad på riktigt.
Och ger barnen en framtid som de annars inte skulle ha haft."_

http://www.dt.se/kultur/vi-planerar-aldrig-fem-granade-backpackers-tar-odet-i-hand-och-reser-dit-nasan-pekar

Leffe
1
[Carpinus]
0

#1 Ja, verkligen!

Maria
1

Åh vilken underbar historia.

Jag gillar det där med att mänsklig tillit betyder så mycket.

Den boken ska jag kolla upp.

/Maria

[Jimmy.L]
0

Härlig resegäng.

[Carpinus]
0

Ja, har man fått ett gäng som lyckats resa tillsammans elva gånger i varandras sällskap så fungerar man nog rätt bra som grupp! De är ju inte direkt typen som häckar på playor eller hänger i barer under sina resor, utan ser och upplever sådant som genomsnittsturisten riskerar gå miste om och kanske inte ens intresserar sig för.