Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etiketthelger-årstider
Läst 1529 ggr
[Carpinus]
0

Dags för sommartid!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I natt övergår vi till sommartid, och då brukar det vanliga dilemmat uppstå: skall visaren framåt en timme, eller tillbaka en timme? För min del använder jag tumregeln att på våren ser vi fram emot sommaren, så nu skall visaren framåt, medan vi på hösten ser tillbaka på sommaren och då alltså drar tillbaka visaren en timme. Har du något annat knep?

Mera här.

Stallmima
0

Äntligen!  😃

[Carpinus]
0

"Dorotea Pettersson är tidscoach och har skickat in en skrivelse till regeringen om att hon tycker att det är dags att välja en av tiderna och inte hålla på att växla mellan dem.

– Det här med att ställa om klockan två gånger om året är riktigt dåligt och ställer till med problem som sömn- och ämnesrubbningar, säger tidscoachen Dorotea Pettersson."---

SVT

Maria
0

Jag brukar tänka på det här med trädgårdsmöblerna som ska FRAM på våren och TILLBAKA på hösten.

/Maria

[Carpinus]
0

#3 Ja, den tumregeln tror jag många känner igen!

Nu kan du låta sommarmöblerna stå ute till den 30 oktober, när vintertiden är tillbaka och de skall in igen. Fast det vill man ju inte tänka på nu…🥶

Maria
1

#4 Nej nu har vi allt det fina, varma och vackra framför oss❤️

/Maria

[Carpinus]
0

"De närmaste två veckorna kommer ungefär trettio svenskar att dö av hjärtinfarkt som en direkt följd av den stress som orsakas av bytet till sommartid.

Det visar forskning från Karolinska institutet. Visserligen kommer hjärtinfarkterna att minska med ungefär tio fall i oktober, när normal­tiden kommer tillbaka och vi får sova en timme längre.

Men summan är ändå att tjugo svenska liv offras för sommar­tidens skull. Om vi räknar alla de 1,6 miljarder människor i världen som måste ändra sina klockor på grund av sommartiden, blir det flera tusen extra dödsfall varje år.

– Och då pratar vi bara om hjärtinfarkter, det är ju bara en enda sjukdom, säger Till Roenneberg."---

DN 2012

[helga21]
0

Varför kan vi inte ha sommartid året om?

[Carpinus]
0

Järfälla kommun har kommit på ett elegant sätt att undvika diskussion om  sommar- eller vintertid. Där har man en infört normaltid som innebär att förmiddag=08.05 och eftermiddag=20.05 året runt. Det enda man behöver ha koll på är på vilken sida av tolvslagen man befinner sig.

https://mitti.se/vad-ar-klockan-i-jakan/?tag=stockholm

hyacinten44
0

Gillar inte detta med att man ändrar tiden. Varför gör man detta?

[Carpinus]
0

#9 Här finns det lite historia om sommar-/vintertidsändringar.