Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etiketthelger-årstider
Läst 1752 ggr
[Carpinus]
3

Aprilskämt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här var mitt försök till aprilskämt idag. Nu har det gått så långt på dagen att ingen längre väl riskerar att bli lurad, men jag låter tråden vara kvar och låter den övergå i tankar om aprilskämt i största allmänhet. Här är ursprungstexten under rubriken "Ännu inga spår efter Poseidonstatyn".

"Polisen har ännu inga spår efter de tjuvar som tidigt i morse bortförde Poseidonstatyn från dess plats på Götaplatsen i Göteborg.

Vi har rapporterat löpande de senaste timmarna, men här följer en sammanfattning vad vi hittills fått fram. Enligt vår reporter på plats hade ett stort antal polisbilar samlats, men man var från polisiärt håll förtegen om det gjorts några iakttagelser eller om man fått in några tips. En anonym källa med insyn i fallet säger dock att några personer i overaller hade sågat ner statyn under efternatten och lastat in den i en större möbeltransportbuss. Ett ögonvittne skall ha funnits, och han hade frågat vad som pågick och fått till svar att "statyn skulle in på reparation eftersom den hade rostskador och utgjorde en fara för allmänheten". Något sådant arbete är dock inte planerat, enligt kommunens talesman.

_Enligt polisintendent Eva McMesh på Nationellt Centrum mot konststölder saknar fallet motsvarighet inom metallstöldhistorien.
_

_-Nästan lika otroligt som om de skulle ha tagit Eiffeltornet! utbrast hon uppgivet. Metallvärdet sägs uppgå till omkring 125.000 kronor, men dess symboliska värde är större än så, säger intendenten.
_

_Vår konstredaktör Max Walter Högeus jämför kuppen med "The Great Riviera Bank Robbery" och tror att även den här kuppen kommer att ge upphov till filmer och böcker. I övrigt säger han att statyn i hans ögon faktiskt var rätt ful, och att han gärna ser en staty med revolutionärt motiv som ersättare.
_

-Vi är ju faktiskt i det röda Göteborg!, tillägger han närmast roat."---

GN

Tarotstollan
1

April, april…😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Temmy]
1

Haha! Underbart 😃

[Carpinus]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej då, statyn står allt kvar på sin plats! 😉

De många polisbilarna är dock äkta, de dök upp när jag kom ut från konstmuseet för några år sedan, stod där några minuter och lämnade sedan. Vad man sysslade med vet jag fortfarande inte, för det var inte någon uppställning för fotografering eller liknande, och det var bara en person, chauffören, i respektive bil. Kanske var det en leverans av nya piketer där man passade på att ta en liten sightseeing i Göteborg?

Tyckte dock att man kunde använda bilden till något hyss, och då kom Paintfunktionen i Windows till användning. Att det är ett aprilskämt har Tarotstollan ju något brutalt redan avslöjat - kul att du gillade skämtet, Temmy! 🙂

[Jimmy.L]
1

#0 😃

#3 Troligen demonstration i närheten. Det man gör om det börjar kastas saker så kör man med dessa bussar och bildar en mur.

[Carpinus]
0

#3 Kan vara så, men jag tror inte att det var några oroligheter av den digniteten den här dagen. (Jag kollade ju i media efteråt, eftersom jag förstås blev lite nyfiken.)

Däremot kan det ju ha varit någon form av övning för förarna inför att någon sådan situation skulle uppstå.

[Jimmy.L]
1

#5 Kan ju även ha varit en match, det är ju inte alltid det blir stök.

[Carpinus]
0

#6 Också sant, men årstiden var inte den rätta för något sådant (se de påpälsade medborgarna på bilden). Tror vi får avskriva syftet, men det var kul att råka vara på plats de få minuter som bilarna fanns där. Sedan drog de vidare i en lugn karavan mot okänt mål…

[Carpinus]
0
[Carpinus]
0

Här röjer DN en flora av andra aprilskämt.

Niklas
1

:-)

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Schnauzertik
1

Rolig idé. 😂

Kan vara beslutet från  2011 som ska verkställas

Klart man måste montera ner statyn ett tag för genomförandet.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
0

#11 😃

I Ystad går de den motsatta vägen och istället för att ta bort en symbol så reser de en…

[Carpinus]
0

Sveriges Radio påminner om om tidigare årgångars aprilskämt. Många skämskuddar som kommit till användning under åren… 😃

[Carpinus]
3

På en av mina tidigare arbetsplatser hade vi en kille som var en mästare i att iscensätta aprilskämt - kanske för att han varit militär och kunde konsten att skapa övningar. Det här hände för trettiofem år sedan, men jag minns det ännu eftersom jag råkade bli den som gick på sprattet…

När jag kom till jobbet stod flera kollegor fördjupade över en karta på ett bord. "Bra att du kom", sa J. "Vi har ett riktigt problem!" Han pekade på en karta över en arbetstunnel någonstans under Göteborg.

"Där sitter det ett utryckningsfordon av något slag fast, och nu måste arbetsfordon passera. Åk dit och kolla vad du kan göra åt det!" sa J och gav mig en stor knippa med nycklar och en trave med kartor. (Både nycklarna och kartorna visade sig sedan vara skräp som han plockat ihop.)

Full av funderingar begav jag mig iväg till platsen, och när jag ropade av mig vid infarten möttes jag av frågan "du, har du kollat dagens datum?" När jag kom tillbaka till kontoret hade J. flytt fältet, men skämtet var så bra upplagt att jag bara mös resten av den dagen… 🙂

[Carpinus]
0

En journalist tycker i Medievärlden att det är dags att avskaffa aprilskämten i tidningarna, eftersom de i vår digitala tid blir liggande kvar och vid senare sökningar kan tas för sanna, vilket då kan leda till missförstånd.

[Carpinus]
1

Tänker ni sätta världsrekord så undvik att göra det den 1 april…🙂

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/svenskens-rekord-togs-emot-som-skamt/

[Carpinus]
2

Möter du någon med fotskydd på huvudet eller en toalettborste i handen så är det förmodligen en norrman som inte förstått att det bara var aprilskämt.