Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettövrigt
Läst 6500 ggr
[Carpinus]
3

Storstugan (OT) - del 13

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då drar vi vidare till nästa storstuga, den 13:e i ordningen. Här finns det plats för småprat om vardagstrivialiteter och ditt och datt - kort sagt sådant som inte har någon egen tråd. Den närmast föregående Storstugetråden finns här.

I valet av storstuga håller vi oss kvar i Slottsskogen, men slår oss nu ner i Dalslandsstugan. Här håller Dalslands Gille till i en stuga som de köpte 1930 och flyttade till Slottsskogen. Ursprungligen stod byggnaden i Steneby i Dalsland, där den uppfördes 1738.

[Jimmy.L]
1

God morgon, vädret är mulet och det ser inte ut att bli bättre fram på dagen.

[Carpinus]
1

#1 Morrn, läget är ungefär det samma här med skurar som avlöser varandra, även om det just nu verkar lätta på en aning. Termometern visar cirka sex grader.

Maria, tack för de vänliga orden som hann slinka med som avslutningsord i föregående Storstuga - trivseln skapar vi förstås alla gemensamt, och jag tycker att vi jobbar vidare i samma anda! 👍

[Jimmy.L]
2

Liseberg ska locka norrmän.

Maria
1

Godmorgon från ett mulet Göteborg.

Vi ska på födelsedagskaffe hos sonen🙂

/Maria

Schnauzertik
1

Riktigt aprilväder med sol och regn om vartannat och ibland samtidigt. Blåst ordentligt har det också gjort.

Värd för Pensionärer

[helga21]
1

Här blåser det så dynorna på stolarna utomhus far iväg.

[Jimmy.L]
1

Måndag idag och vädret bjuder på moln samt 5 grader.

DesK
1

God Morgon! 

En rätt intensiv helg har tagit slut, så jag säger, äntligen måndag 😃 Blåsigt och ruggigt här, så en utmärkt dag för inomhuspyssel.

/Désirée

[Carpinus]
1

#8 God morgon! Ja, veckan börjar dystert vädermässigt, fast det kanske är bättre om våren smyger sig på oss istället för att explodera, med risk för bakslag? (Sagt i ett tappert försök att se något ljust i busvädret…)

[Carpinus]
2

Borttagen film, se #26.

[Carpinus]
3

Ur Kvällsposten: "Den dementa kvinna i 80-årsåldern som på lördagen anmäldes försvunnen från sitt hem i Kristianstad återfanns välbehållen på söndagskvällen – i Belgien.

– Hon hade åkt till Bryssel för att dricka kaffe, säger Calle Persson på polisens ledningscentral i Region syd."---

Maria
2

Haha. Så härligt att det gått bra😃

/Maria

[Jimmy.L]
3

#11 Har hon sätt "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" och ville göra en liknande resa 🙂

Maria
1

#13 Haha, ja kanske😉 Hon hamnade ju i tidningen i alla fall.

/Maria

[Carpinus]
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Smålycklig? Ja, det kan man väl säga…😂

[Jimmy.L]
3

Årets första jordgubbar

Schnauzertik
3

En del är uppfinningsrika.

Här är en man som tillverkade egna etiketter med streckkod för att kunna panta utländska burkar.

Kan inte ge några större penningsummor.

Brottet automatmissbruk! Visste inte att det fanns men varför kommer jag att tänka på drogmissbruk, spelmissbruk och liknande ? Kan det vara besläktat?

I Ljungby händer en del konstigt.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
2

#17 Kände igen det från ett liknande fall för något år sedan som faktiskt var rätt lukrativt…

[Jimmy.L]
1

God morgon, tänkte ta moppen till jobbet i morse men det ska bli regn framåt eftermiddagen så det blev buss istället.

[Carpinus]
3

God morgon!

En pålmaskin dunkar ihärdigt ifrån en av byggplatserna i närheten och de friska vindarna sliter i fågelskrämmorna av plast på granntaken. Det är sju grader därute och solen är på väg att jobba sig igenom molnen. Vattenpölarna på gårdens asfalt håller långsamt på att torka bort. Kaffet är nybryggt, min tisdag tar sin början.

Ha en bra tisdag, alla!

https://www.youtube.com/watch?v=QnvlH6hWo-0

Schnauzertik
1

#20 Det där låter riktigt poetiskt beskrivande.

En ny Strindberg?

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

#21 Nja, mest en utbrodering för att få sitta kvar på skrivbordsstolen lite längre innan det är dags att ta itu med dagens alkemiska experiment. 😉

[Carpinus]
2

Så har "bakfylla" fått en ny innebörd.

Maria
1

#23 Haha😃

/Maria

[Carpinus]
1

Borttagen film - se #26.

[[eskils_]]
2

#10 och #25 Söta katter, men man kan misstänka att de har blivit drogade för att vara så onaturligt lugna i de situationerna. I början av #10 syns ett japanskt (?) namn, och det sägs att kattfilmer därifrån ofta görs på det sättet, tyvärr. Ibland har katterna onaturligt stora pupiller för att se "upprörda" eller "roliga" ut, också det resultat av drogning.

Gillar inte när folk behandlar katter som leksaker.

[Carpinus]
1

#26 Blotta misstanken får mig givetvis att ta bort filmerna - sedan hoppas jag förstås att du har fel! Filmerna finns även på Expressen (#10) och  Aftonbladet (#25), det var där jag fann dem, även om jag sedan letade reda på dem på YouTube. Du kanske borde ta kontakt med tidningarna och meddela dina misstankar om filmerna (om du inte redan gjort det)?

[Carpinus]
2

Solen strålar från himlen, och temperaturen stiger snabbt - det är nu åtta plus här. Ser ut att bli en fin vårdag! ☀️

[Jimmy.L]
1

Blåser här men ändå soligt väder. Kommande dagar ska bli regniga.

[helga21]
1

I morse hade vi frost på bilrutorna. Nu skiner solen 😃

Schnauzertik
2

Vet du vad memils är? Det gjorde inte jag heller förrän jag läst artikeln,

Det är "cyklande medelålders män i lycra" 

Nu har en restaurang portförbjudit dem för att inte övriga gäster ska besväras av "fula bulor och utbuktningar".

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
3

#31 Här har vi ett exemplar under benämningen "mamil". Vi får även göra bekantskap med hans tappra hustru…

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2869069/Oh-shame-married-MAMIL-s-Middle-Aged-Man-Lycra.html

[Carpinus]
4

Vad sägs om att låta parlören ligga i resväskan nästa gång du reser till ett land med ett för dig svårhanterligt språk och istället dra på dig symbolskjortan? Tre schweizare som fick problem  i Vietnam har gemensamt skapat T-shirten IconSpeak, där man genom att peka på någon av de fyrtio internationellt kända symbolerna kan göra sig förstådd. Kan nog komma till nytta även i andra sammanhang.

[helga21]
2

Fortfarande inte helt ren men det gör inget då den visar på +20 C  i köksfönstret på utomhusplatsen. 😃Solen skiner från en klarblå himmel och man hör fåglarna sjunga och det rör sig lite stilla i träden.

Maria
1

25,8 har vi här😉 men då ligger solen på.

I morse var det däremot frost på bilrutan så det är inte lätt att klä sig efter väder.

/Maria

[Jimmy.L]
2

Kom hem samtidigt som glassbilen, kunde inte låta bli att handla lite glass 🤫

[helga21]
1

# 35 Här är det + 16 C i skuggan så jag klagar inte 😃

[Carpinus]
3

#36 Återvände nyss från kvartersbutiken med en kartong glasstrutar.  Illuminati?

[Jimmy.L]
1

#38 Här blev det sandwich från glassbilen.

Maria
3

Jag som har blivit glassoman får hoppa över vissa inlägg😃

/Maria

[Jimmy.L]
4

Va snackar du om husse? Klart jag får plats i kartongen från glassbilen.

[helga21]
3

Klart katten får plats där  - det ser du väl 😃

[Jimmy.L]
2

Han försökte lägga sig i den 🤪 🐱.

[helga21]
1

# 43 Du menar att han nästan lyckades tränga sig ned i den 😃

[Jimmy.L]
2

Nästan? Han kom knappt i lådan 😂.

Maria
3

Haha, vad är det med katter och lådor😂

/Maria

[Carpinus]
2

Man kan sänka sig ganska långt för en glass… (Fanns ingen katt i min kartong!)

[Jimmy.L]
2

Glassigt 🙂

[Jimmy.L]
4

Orion fick inte plats att ligga i kartongen, men Skrållan får plats.

[[eskils_]]
2

#27 Obs Carpinus - hoppas du inte tog illa upp för att jag ifrågasatte filmerna! Jag har ju förstått tidigare att du är en stor djurvän, så min irritation var absolut inte riktad mot dig. Ville bara upplysa om hur det kan vara, men jag kan ju ha fel i de här fallen.

Ja, man kan ju hoppas att katterna i filmerna bara var t ex proppmätta och inte orkade röra på sig just då. De var som sagt väldigt söta. ❤️

Har man jobbat i ett antal år för att försöka höja kattens status så har man sett en massa elände och blir misstänksam. Jag har flera gånger kontaktat bl a tidningar och Länsstyrelser i diverse kattfrågor, och jag kan höra av mig till Expressen och Aftonbladet också, om du PM:ar mig länkar till filmerna. Försökte hitta själv men lyckades inte.

(Andra som kämpar för katterna är http://hittekatter.ifokus.se/ och Kattgruppen och Hittekattsgruppen på facebook.)

#41 och #49 Fina kartongkissar!

[Carpinus]
1

#50 Jag har försökt hitta kattfilmerna på tidningarna, men de är försvunna bland alla andra filmsnuttar som figurerar där. En del dyker upp igen, medan andra försvinner för gott. Nu letar jag inte längre, men skulle jag råka snubbla på dem lovar jag att ge dig länkarna så att du kan kontakta tidningarna och påpeka att  katterna kan vara drogade.

Skall jag vara ärlig tyckte jag väl att du var lite "burdus" först, men ditt syfte var ju gott, och mest blev jag irriterad på mig själv som kanske berett plats för drogade kattungar - det är inte riktigt min stil! Nu lovar jag att det inte blir några kattfilmer här under min återstående tid som värd! 👍

[[eskils_]]
0

#51 Förlåt igen, jag uttryckte mig otydligt i #26. Skyller på stress. Menade bara väl.

Du får mycket gärna för min del lägga ut fler kattfilmer, det är ju ett kul djur! 😃Här är en t ex (om det funkar med tekniken):

https://www.facebook.com/thepetcollective/videos/vb.366827403332071/1273668799314589/?type=2&theater

[Carpinus]
1

God morgon!

Solsken och plus sju grader enligt vädertjänsten. Men på skoltakets tjärpapp är det frostvitt, så jag undrar om temperaturuppgiften stämmer…

[Jimmy.L]
1

God morgon eller jag har varit uppe sen 04:45. Lugnt på jobbet sitter och skriver lite räkningar till kunder.

[Jimmy.L]
4

Jag visste det! Klart man får snyggare häck av att åka tåg 🙂

[Carpinus]
1

#55 Men hur skall man sedan fylla ut Gällivarehänget? 🤔

[Jimmy.L]
1

#56 Med mer öl 🙂

[Carpinus]
1

#57 Lysande! ☝️

[Carpinus]
3

Har varit till tandläkaren och tagit ut en rothalva som blev kvar när hon drog ut en hörntand för en dryg månad sedan. Blev en liten operation där hon fick skära i tandköttet, men det räckte med två stygn och hon slapp gå in i underkäksbenet. Skönt att ha det gjort - nu är det bara att vänta att bedövningen skall släppa…

Maria
1

#59 Usch, det låter ont.

Är det stygn som försvinner av sig själv?

/Maria

[Carpinus]
1

#60 Ja, de skall försvinna så småningom. Fast jag blöder rätt bra, så jag funderar på om något stygn kan ha släppt. Får väl avvakta  till i e.m.

Maria
2

Ja fortsätter det att blöda är det nog bra om du ringer i eftermiddag.

/Maria

[helga21]
0

# 61 Det ska inte blöda mer för att något stygn släpper.

[Carpinus]
0

Blöder gör det fortfarande, fast inte så mycket längre.

[helga21]
1

Det kan vara att det släpper i bedövningen då den innehåller adrenalin som gör att tandköttet dra ihop sig för att bedövningen inte ska sticka iväg någon annanstans. När bedövningen släpper så kan det börja blöda lite mera men det ska inte hålla på så länge. Såvida de inte har stuckit dig i en artär 😃

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlingar/Bedovning-och-smartlindring-vid-tandvard/

[Carpinus]
2

#65 Tackar! Nej då, de verkar ha gjort ett bra jobb som det verkar, och nu har blödningen upphört så det skall förhoppningsvis vara lugnt.

Maria
1

#66 Så bra.

Läste precis att Prince är död. Han blev bara 57 år. En stor stjärna.

Jag vet hur förvånad jag var när han spelade i Slottsskogen i Way out West.

/Maria

[Carpinus]
1

#67 Hans musik har aldrig riktigt fastnat hos mig, känner väl stort sett bara till "Purple Rain" och "I wanna be your lover".

[helga21]
1

# 68 Är som du där det är de enda jag känner till också men vet att många uppskattade honom och hans musik.

[[eskils_]]
1

#67-69 Får väl erkänna att jag aldrig gillat eller förstått hans musik. Fram till igår kunde jag inte ens namnge någon av hans låtar. ☺️

[Jimmy.L]
4

Äntligen fredag.

[Carpinus]
2

#71 Obi-doo, jag vill ju va som du…"

[Carpinus]
2

Solsken och plus fem någonting, men utsikterna för resten av månaden ser dystra ut. Fast det gäller ju att glädja sig över det man har…

[Carpinus]
3

GP idag: "Ragnhild fick barn tidigt. Hon räknar på fingrarna och kommer fram till att hon var gravid i stort sett hela tiden åren mellan 23 och 37. Åtta barn har hon fött.  – Jag hade väldigt lätt för att bli med barn kan man säga. Det räckte nästan med en blick."---

Musikvalet känns självklart

_https://www.youtube.com/watch?v=32VWELcZUMM
_

[helga21]
1

# 74 Ethel Kennedy gift med Robert Kennedy födde 11 barn så hon måste också haft lätt för att bli gravid.

[Carpinus]
2

Min farmor födde 13 barn, men de i sin tur höll igen. Ett snabbt överslag säger elva kusiner på den grenen, varav min far blev värst med fyra.

[helga21]
1

# 76 Det var inte dåligt 😃

[[eskils_]]
1

#75 Kennedys var ju katoliker och fick väl inte använda preventivmedel. Tvivlar på att  de flesta kvinnor frivilligt skaffar 10+ barn om de får välja.

DesK
0

Min farfar hade 16 syskon, varav 12 överlevde båda världskrigen, av dessa 12 var endast 4 flickor. Min far hade dock endast en bror.

/Désirée

[helga21]
0

# 78 Även hans bröder var katoliker men de har inte samma barnaskara. 

En av mina grannar har 7 syskon, grannen är i 30-årsåldern och är i mitten av skaran. Samtliga barn har samma föräldrar.

Maria
1

Min farfar var en av 16 syskon. De bodde bland annat på Käringön där farfars far var skomakare.

När jag kom för att visa farfar min nyfödde son så tittade han knappt på honom men till sist sa han "stackars morsan, hon hade 16 såna"😃

Jag har kvar gamla familjebibeln där barnens födelsedatum står längst bak och ett år så föddes ett barn i januari och nästa i december.😮

/Maria

[Carpinus]
0

Kunde inte motstå att gå igenom en sådan där "men hur gammal är du?"-test i Expressen. Fick följande slutbetyg: "Medelålders (tackar!) Förr trodde du att du visste hur allt låg till. Nu vet du att du vet hur allt ligger till. Dina utekvällar slutar vid 23 och du börjar tycka att Do-bi-do är ett riktigt bra program. Du semestrar i Barcelona för kulturen och inte för partyt. Du har hjälm när du cyklar. Och cykelbyxor, vätskebälte, gul Giro d’Italia-tröja och skor som klick-fäster vid pedalerna."

Och hur rätt var det då? Okej, de två första meningarna köper jag, men (de få) utekvällarna kan nog dra ut längre. Do-bi-do duger, men inte mer än så. Skulle jag råka hamna i Barcelona så är det definitivt kulturen som gäller. Min cykelhjälm ligger i källarskrubben även när jag är ute och cyklar, och kläderna jag har på mig när jag sitter på cykeln har jag på mig även när jag inte cyklar, och det är inte lycra. Annars var det rätt.

[Carpinus]
1

God morgon!

Denna lördags inledning bjuder på solsken och svag vind, men temperaturen är inget att skryta över - ynka en plusgrad. Det lär stiga under dagen, men når nog inte tvåsiffrigt.

[Jimmy.L]
1

God morgon, mulet och kring en plusgrader här. Blir nog en kylig dag men jag sk ändå sätta mig på mopeden för att åka och titta på bilar idag.

Schnauzertik
1

Här har det kommit både snö och hagel idag på morgonen, fast inte så mycket utan det är redan borta.

Värd för Pensionärer

Maria
1

God förmiddag från ett soligt Göteborg. Vi har städdag idag men ska inte medverka. Min man har varit drivande i många år men i år är han både trött och förkyld och så begravde han sin pappa igår.

/Maria

DesK
1

God Middag! 🙂 Imorse vid sextiden skrapade jag rutorna på bilen, sedan åkte jag in till dottern och hjälpte henne att måla köket. Nu ska vi elda upp det som vi kapade från häcken. Önskar er alla en härlig helg! ☀️

/Désirée

[Jimmy.L]
3

Besökte Taxinge slott och kikade på bilar och åt tårta med kaffe till det.

[Carpinus]
1

#88 Läckert! 😛

[Jimmy.L]
2

MG Car Club Sweden besökte Taxinge.

[[eskils_]]
3

Taxinge slott är visst berömt för sina många och goda kakor. Ska åka dit och provsmaka vilket år som helst…

[Jimmy.L]
3

#91 Inte billigt tyvärr men gott som du säger. Sommartid kan man åka ångbåt dit från Stockholm eller ångbåt till Mariefred och byta till ångtåg dit.

[[eskils_]]
2

#92 Ångbåt och ångtåg har jag avnjutit ToR Mariefred, en fin liten stad! Vi missade dock kakslottet.

(Vet någon hur man lägger in en film direkt i inlägget med bild, inte bara en länk? Som t ex #71 och 72. - Fick svar.)

Tack #94, vad kul! Tänkte inte på det. ☺️ There's a first time for everything.

[Jimmy.L]
1

#93 Klicka på infoga video och lägg länken i den.

[Carpinus]
3

#92 Som gjort för ett kakmonster…🎂

Maria
2

Ja se det snöar….

Himmel vad det snöat just nu. Det är redan vitt ute men det är ju april så man kan väl vänta sig vad som helst.

/Maria

[Carpinus]
2

#96 Ja, jag hajade till när jag tittade ut genom fönstret nyss! Var uppe tidigare på morgonsidan och sedan dess har det kommit en snöby så att det är vitt på taken. Den verkar dock övergå i regn nu. Klockan sex var här minus två grader - tur att man inte hunnit plantera några balkongväxter…

[Jimmy.L]
1

#96 Det kom hagel, regn och sedan snö här i går samt lite sol, april vädret är lurigt.

God morgon fortsätter vara kyligt och dåligt väder här och SMHI sa att dom närmsta 14 dagarna inte kommer bjuda på så mycket varmare väder.

[Carpinus]
1

Burr! Samtidigt läser man att flyttfåglarna anländer allt tidigare på grund av klimatförändringarna…

[Jimmy.L]
0

#99 Sommar i Göteborg 😉

[Carpinus]
2

#100 Ingen ko på isen ännu, men nästan…🥶

Schnauzertik
2

Kindkyssens ursprung.

Läste en teori om hur den uppkommit.

Enligt den teorin var det för att mannen skulle kunna dofta sig till om kvinnan druckit vin.

Om det ligger någon sanning i detta har jag ingen aning om.

Värd för Pensionärer

[[eskils_]]
0

#102 Intressant. Och vad hände om hon hade det, resp. inte hade det? 🤔

[helga21]
0

# 103 Det undrar jag också? 😃

[Jimmy.L]
1

Snöade för ca 30 min sen, nu är nästan solen framme.

Maria
2

Snön är borta här nu och ersattes av solsken som nu har övergått i regn så nu är det väl bara storm som fattas😃

Jag glömde att det haglade emellan också en liten stund.

/Maria

Maria
1

Nu skiner solen igen.

Det var sannerligen en dag med snabba växlingar😮

/Maria

Maria
1

Nu kommer stora tunga regndroppar så det kanske finns en regnbåge någonstans för solen skiner😃

/Maria

[Jimmy.L]
1

Vräker ner snö här nu stora flingor.

Schnauzertik
1

#103 och #104

Vad som händer överlåter jag åt var och en att föreställa sig 😃

Jag tror utan att veta att för länge sedan, den sociala acceptansen i vissa kretsar och länder kan ha varit lägre för att damer skulle dricka vin.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

Deklarationen avklarad. Ledig resten av året.

Schnauzertik
1

Även jag har klarat av deklarationen och betalt in restskatten.

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
0

Den blev jag klar med i förra veckan.

Maria
1

Klart här också. Bara några knapptryck och pengar tillbaka så småningom🙂

/Maria

[Carpinus]
1

God morgon!

Veckan inleds här med vxl molnighet och en plusgrad (kl. 07.00).  Vinden är svag.

[Jimmy.L]
1

God morgon frost här på morgonen och det var småhalt på vägen till jobbet.

[Jimmy.L]
2

Sveriges lyxigaste svit har egen biograf, gym, rymlig bastu, värsting-tv, två terrasser – och här lovar man fixa allt vip-gästerna vill ha.
– Vi får massor av konstiga önskemål, säger Madeleine Barck på Grand Hôtel.

Pris per natt endast 70.000 kr natten.

[Carpinus]
3

#118 Ett av önskemålen jag har till mina vandrarhem är att slippa skorpsmulor i bädden och att mössen inte bullrar för mycket när de jobbar på nätterna. Ungefär.

[Carpinus]
1

Tar för givet att alla ansvarskännande kattägare genomfört det här samtalet.

Maria
4

#119 Hahaha😃

Jag önskar att jag hann att spela upp samtalet min man hade med vår galne gamling Moritz häromdagen.

"-Du kan ju inte uppföra dig så här…fattar du inte det? Du skrämmer ju slag på den lille och du som är så gammal borde väl veta bättre"

Det såg dessutom ut som om Moritz lyssnade med nedsänkt huvud😃

/Maria

[helga21]
3

#119 Min man tar det samtalet 😃

Maria
1

#121 😉

/Maria

[Jimmy.L]
1

Spelar ingen roll vad jag säger till min katt, han gör ändå som han vill.

[[eskils_]]
1

#119 Mina katter behöver inga vapen. De har Tänder och Klor, och i värsta fall Argan List att ta till. 😃

Maria
1

Det gör definitivt Moritz också.😃

Han är den galnaste katt vi haft men så kom han till oss vid gissningsvis 5-7 veckors ålder vilket är på tok för tidigt men det är en annan historia.

/Maria

[Jimmy.L]
1

Ryss får sparken.

[Carpinus]
1

En blek sol lyser förvisso över nejden, men det är sannerligen ingen vårvärme - tre plus för någon timme sedan. Bara att ge upp april och sätta sitt hopp till sköna maj…

#126 Att bara slå i dörrarna är alltså ute numera? 😃

Maria
1

#127 "Nejden" är ett ord jag inte har hört på länge🙂

/Maria

[Carpinus]
2

#128 Har man rötterna i Frödingland så har man… 😉

"Det var dans bort i vägen på lördagsnatten över nejden gick låten av spelet och skratten…"

Maria
2

#129 Det är ett vackert ord.

/Maria

[Jimmy.L]
1

April har inte varit så varm, hoppas maj bjuder på bättre väder.

[Carpinus]
2

"Din tid kommer" - Håkan Hellström har hamnat på hemmet…

[Carpinus]
3

En 18-åring i Tromsö hämtade ut sitt färska körkort klockan nio på morgonen. Klockan 09.58 fick han lämna det ifrån sig efter att ha kört 84 km/tim i ett femtioskyltat område. Nu väntar minst 9000 kronor i böter och förlust av lappen i 6-9 månader, därefter blir det ny uppkörning.

Hoppas att han hann njuta av de 58 minuterna och fick någon glädje för de niotusen kronorna och känslan av att vara körkortsinnehavare…

Källa.

Schnauzertik
3

#133 Underbart är kort som Povel skrev.

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
3

#133 Det blev en dyr historia.

Maria
4

När min bror tog körkort åkte han samma dag till landet (där vi bodde om somrarna) i sin nya Triumph Spitfire och blev stoppad av en polis för fortkörning. Polisen sa:

-Lille pojk. Bläcket har ju inte ens torkat. 😉 Han slapp undan med en tillsägelse. Detta var på 60-talet.

/Maria

Schnauzertik
3

Godmorgon.  +1 och snöblask, men ut ska vi, hunden måste få sin 1- timmes morgonrunda. Frun har åkt ner med några väninnor  till nåt shoppingcenter i Skåne så jag får ta alla promenaderna idag.

Idag känns detta avlägset.

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
1

Ledig idag ska hjälpa min mor att hitta till ögonläkaren på eftermiddagen.

[Carpinus]
2

Lågtrycken kör transportsträckor över vårt land,  bara att hoppas på att den förbättring som skymtar i slutet av veckan verkligen kommer.

Just nu gråkallt och mulet här. Tänker ägna mig åt att putsa fönster - dagen är ju förstörd ändå. (Sagt i ett anfall av vädertrots… 😉)

[Jimmy.L]
1

Grå starr  hade mor min, det blir operation på S:t Eriks Ögonsjukhus.

[helga21]
1

# 140 Det hade min mor också och orerades men framgång!

[Carpinus]
2

Konstaterar att vädret är som det är men räknar kallt med att det blir bättre.

Rolig tillfällighet i vår innehållsförteckning idag: senaste två inläggen kom i trådarna "var är vi någonstans?" följd av "var önskar du att du vore just nu?" En bra tajmad följdfråga kan tyckas, om man bara går efter rubrikerna…🙂

Planer för dagen: att verkligen göra vad jag skulle ha gjort igår - putsa fönstren…🥵

[Jimmy.L]
1

Vädret bjuder på 4 grader och regn som ska övergå till snö.

Schnauzertik
4

#142 Ordspråk: Skjut inte upp något till imorgon som du lika gärna kan skjuta upp till i övermorgon.

Själv ska jag besiktiga bilen idag.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

#144 Ja, jag brukar nog leva efter den devisen utan att tidigare vetat om dess existens.  Problemet är att jag får gäster i helgen, och jag vill gärna låta dem ta del av vad som händer utanför fönstren…

Lycka till i bilprovningen - hoppas att de är på sitt soligaste humör!

[helga21]
1

Här var snöblandat regn fruset till is på bilarna i morse. Nu förefaller det att klarna upp men det vet man inte säkert. + 9 C.

[Carpinus]
2

Sorglig nyhet givetvis, men ändå lätt tragikomisk. För nog är väl KvP:s rubrik lite "overkill"?

[Jimmy.L]
1

Haha denna var kul.

Schnauzertik
1

Då var bilen besiktigad och godkänd.

Efteråt  var jag och handlade och höll på att lasta in kassarna då det kom en blixt tätt följd av en knall. Lät så högt så jag höll på att tappa kassarna. Den måste ha varit nära, Skyndade mig in i bilen för efter blixten det kom stora hårda hagel också.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

#149 Även här har det åskat (vid middagstid). Stannade dock vid en enstaka knall.

[Jimmy.L]
4

Minns ni häststatyn jag tog bild på? Riktiga hästar gillade den inte.

[Jimmy.L]
1
Schnauzertik
2

En jägares bekännelse (det är inte jag,  jag håller inte på med jakt)

JA, jag är beroende av jakt.

NEJ jag behöver inte hjälp.

Jag behöver mer amunition

Värd för Pensionärer

[helga21]
1

# 153 Min man instämmer i ovanstående och han håller på med jakt 😃

[Jimmy.L]
2

Äntligen fredag.

[Jimmy.L]
2

God morgon hela 7 grader varmt och det väntas bli mellan 11-15 grader idag. Ska åka moped idag och fotografera.

[Carpinus]
1

God morgon!

Här är det för tillfället uppehåll, men skurar är att vänta. Hoppas att det är sista dygnet med det kylslagna väder vi dragits med alldeles för länge…

Maria
1

Jag är alldeles vilsen i tid och rum känns det som. Jag har inte fattat att det är Valborgsmässoafton idag.

Första maj imorgon redan😮

/Maria

[Carpinus]
2

Vardag igen, och en mer vårlik omgivning. Har haft gäster i helgen, så det har inte blivit så mycket datorsittande, men nu börjar allt återgå i det normala.

[Jimmy.L]
2

Att ringa Telia är inte lätt, plats10-2 gick snabbt, men sen "du har plats 1, du har plats 1" i 20 min innan man kom fram 🤔. 

Nåja strax lunch blir att äta ute på restaurang idag glömde matlådan hemma.

[Jimmy.L]
1

Underbart väder igår årets varmaste dag hoppas på samma väder idag även om det är kyligt på morgonen. God morgon på er!

[Carpinus]
1

God morgon!

Försommarsol här, även om det stundtals är lite mer soldis. De knoppande löven som gick i gulaktig ton för några dagar sedan har återfått sin späda grönska. Härligt!

[Carpinus]
3

Idag fyller jag på extra mycket kaffe i muggen och tänker på den arma kvinna i USA som står upp för alla de som inte får tillräckligt upphällt.

"En amerikansk kvinna stämmer Starbucks på mer än fem miljoner dollar (cirka 40 miljoner kronor). Hon anser att kaffegiganten ger sina kunder för lite dryck, och på så vis lurar dem att betala för mycket."---

TT

[Jimmy.L]
2

Årets första färskpotatis grävdes upp i måndags, ser fram i mot när färskpotatisen kommer till butikerna.

Långledig tor-sön det ska bli skönt och vädret är på topp.

[Carpinus]
3

#164 Första färskpotatisen och första jordgubbarna är fortfarande något av högtider, och inte ens importen tycks kunna minska vår glädje.

Ja, det ser ut att bli en fin helg, och det gäller att ta tillvara på de här dagarna! Jag skall själv bege mig ut på utflykt när temperaturen stigit några grader, vilket tycks ske om några dagar. Lite synd att sjöbefälsstrejken fortfarande pågår, det minskar möjligheten till bekvämt båtluffande längs älv och i skärgård.

[Jimmy.L]
2

#165 Strejken tog slut under förra helgen så skärgårdstrafiken är igång.

[Carpinus]
2

#166 Oj, det har jag missat - så bra! 👍

[Carpinus]
1

Vaniljglass med banan och jordgubbssylt i solskenet på balkongen - som barn på nytt! 🎈

[Carpinus]
0

Nog för att vårt kungahus är produktivt för tillfället, men Hans Höghet Alfred Ericsson var det ingen som hört talas om förrän han skulle ut och resa (på Ericssonsgata kanske?). Kungligheten nöjer sig dock att flyga reguljärt mellan Halmstad och Umeå, så statsplanet får stå.

Maria
1

Efter jobbet åkte jag en sväng till centrum (Göteborg) och det var rena sommaryran. Fullt med folk och "knökat" på uteserveringarna. Så härligt.

Jag fick köpt två BH, pust, det är det värsta plagg jag vet men av respekt för andra så måste jag ha det😉

Dessutom fyndade jag lite på Gudrun Sjödén (tantvarning). Det känns bra för jag avskyr att köpa kläder men nu är det gjort.

/Maria

[Jimmy.L]
1

#170 Ja nu trivs folk på uteserveringar.

Ut och köra moped i morgon tänkte jag, får se vart det blir.

Maria
0

#171 Åh, jag saknar min moped😕

/Maria

[Jimmy.L]
0

#172 Det går inte fort men no stress säger jag  🙂

Maria
0

#173 Ja det är helt underbart och ett väldigt smidigt sätt att ta sig fram.

/Maria

[Carpinus]
0

Var ute på middagen och tyckte faktiskt att det blåste lite kyligt, men nu ikväll är det behagligare. Tog lite vårbilder, men mikrokortläsaren har havererat, så det blir att köpa en ny innan jag kan bjuda på någon vårbild från mina kvarter.

[Jimmy.L]
0

Ja sena kvällar och morgon bjuder än inte på så varmt väder.

[Carpinus]
1

Kristi Himmelfärdsdag ser ut att bjuda på fortsatt skönt försommarväder.  Gäller kanske att ha koll på affärernas öppettider denna dag innan man beger sig ut på shoppingtur.

Maria
1

#177 Japp, min man är på väg till soptippen och fick googla först för att kolla om det var öppet.

/Maria

[Jimmy.L]
1

#178 Ska han återvinnas 😉.

Funderar på om jag behöver handskar eller inte när jag ska ut och köra moppe.

[Jimmy.L]
1

Detta jobb skulle jag inte vilja ha varmt och stressigt.

[Carpinus]
1

En riktigt rörig dag! Min kortläsare för fotografier havererade igår, så jag tog spårvagnen in till Nordstan och köpte en ny. Hemma igen fick jag ingen ordning på den nya läsaren heller, och det slutade med att datorn lade av. Det gick inte att återstarta den, så jag räknade med att den bränt. Men i ett sista försök bar jag ut den i köket och testade, och då fungerade den. Bara att kånka tillbaka datorn och ansluta alla sladdar igen, och allt fungerade okej, men det gick fortfarande inte att föra över bilderna.

Släpade ut ett gammalt datoråbäke till köksbordet och försökte föra över bilderna till den, med samma negativa resultat. Efter kanske tjugo anslutningsförsök fungerade det plötsligt, så jag tömde över bilderna till hårddisken, förde över dem till ett USB-minne och har så äntligen fått bilderna dit de ska - phu! Hoppas det inte blir lika rörigt nästa gång…

[Jimmy.L]
1

#181 Det var bättre förr när man lämnade in en filmrulle för framkallning 😉

[Jimmy.L]
2

Tänk att fått se denna val vilken upplevelse.

[Carpinus]
1

#183 Jösses…😮

[Jimmy.L]
1

#184 Valen uppskattades vara mellan 12-15 meter lång.

[Carpinus]
1

#185 Damen som skrek verkade inte uppskatta den alls…

Men snacka om valrörelse!

[Jimmy.L]
2

Fram med metspöt och en burk mask 😂

[Carpinus]
2

#187 Man kanske kan försöka med valnötter?

[helga21]
1

Idag har vi varit ute och gått ute i naturen på ett fält och lyckades skrämma upp två tjäder- eller orrhönor och fyra gäss.

[Jimmy.L]
1

Batman patrullerar Stockholm, förr rik herre som bodde på en herrgård/slott nu mer jobbar han på ICA, undrar om han har grottan under lagret.

[Carpinus]
1

Idag har vi fått mer del av sommarvärmen här i Göteborgstrakten, kände att jackan var ett onödigt val när jag gick ut för att handla på middagen.

[Carpinus]
1

Då är det dags att ta farväl av Dalslandsstugan som hemvist för vårt OT-prat, och istället uppsöker vi grannlandskapet Värmland för fortsatt utbyte av ditt och datt.

Storstugan 14 finns här.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer