Naturrutan - tråd 1
Under den välkända palindromen (ordet kan läsas såväl fram- som bakifrån) har jag tänkt mig att vi samlar naturupplevelser av alla de slag. Beger du dig ut på utflykt i skog och park så får du gärna berätta lite i den här tråden. Likaså om du har något att berätta om en fågel, en blomma eller ett träd så är ditt bidrag välkommet.
När årets första, och kanske enda värmebölja lagt sig över landet gjorde jag en utflykt till Botaniska trädgården i Göteborg. Det fanns en hel del besökare i parken, men de flesta verkade ligga och slappa i gröngräset.
Själv strövade jag runt i sakta mak, och även om blomsterprakten är betagande så var det ändå den lummiga grönskans dag för min del. Den regniga våren har varit bedrövlig på många sätt och vis, men en fager grönska har den sannerligen skapat!
Som gammal fågelskådare (med betoning på "gammal") såg jag en del fåglar som jag sällan ser numera, när jag lagt kikaren på hyllan - jag hade den inte ens med för övrigt. Järnsparv, grå flugsnappare, smådopping och rörhöna med ungar var bland de arter jag kunde räkna in på min artlista.
Jag har i en annan tråd berättat om min relation till den japanska avenboken, och visst blev det ett besök även den här gången. Fast den hade faktiskt redan besök - ett par hade slagit sig ner på en bänk vid trädet, så jag ville inte störa för mycket. Avenboken verkade må bra i varje fall, och det är huvudsaken…🙂
På triptyken är det den Kinesiska vingnötens hängen på den vänstra bilden, och på bilden till höger syns ljusspelet i den Manchuriska askens lövverk.(Klicka på bilden för större format.)
Träffade på de här "frukterna" på en skogspromenad förra året. Tänkte fråga vad det kan vara, men en egen liten nätsökning tyder på att det är druvfläder. Någon som kan bekräfta min misstanke?
Ja, druvfläder, som man inte kan göra ngt vettigt av. Har en vanlig fläder, som man kan göra ngt vettigt av- men det hinner jag inte :(
#3 Den vanliga flädern ser verkligen lockande ut just nu, men jag kommer mig inte för att plocka av den.
Tack för bekräftelsen om druvflädern! Tydligen en trädgårdsväxt ursprungligen, men där jag såg den har det inte funnits någon bebyggelse, så den har spritts på annat vis - kanske av fåglar.
Sveriges Ornitologiska Förening har en pågående tävling för att utse Sveriges nationalfågel, och det återstår nu tio finalister att välja på. Rösterna skall vara lämnade senast den 31 augusti, och röstar gör man här. (Klicka på "rösta" på sidan.) Det lottas ut en kikare bland de röstande som vill tävla, men man kan även rösta anonymt om man föredrar det.
"Regerande mästare" är koltrasten, men det efter en tävling på DN 1962, och SOF vill ha en aktuellare prövning. Fast för mig är koltrasten fortfarande Nationalfågeln!
En blomma som jag tycker är väldigt vacker är lupinen, och det är trist att denna förvildade art trivs så bra att den måste bekämpas - detta eftersom den sägs ta livsutrymme från våra genuina ängsblommor.
En föregångare till lupinen längs vägen var den likaså vackra rallarrosen, men jag vill minnas att inte heller den var så populär. Det hade varit lättare att avvara "ogräset" om det bara inte varit så vackert…
#6 En pikant debatt har blossat upp mellan Trafikverket och Länsstyrelsen i Västernorrland, där de senare säger sig misstänka att Trafikverket medvetet sprider lupinerna längs våra vägar.
"– Man kan ju fundera på varför lupinerna dyker upp fläckvis längs med nybyggda vägar om ingen har sått frön där" säger Per Sander på Länsstyrelsen enligt Allehanda.
I min ungdom för femtio år sedan var jag på utflykt till Fagertjärn i Tiveden för att se den röda näckrosen. Sedan dess har jag inte sett den igen, men i dag hittade jag till min förvåning rosa näckrosor i Gunneboån. Jag har gått längs stigen åtskilliga gånger tidigare utan att lägga märke till dem, men det fanns faktiskt gott om dem i ån. Riktigt vackra att se på är de dessutom!
#12 Vackert
#12 Mycket vackert 🙂
Vi är ju mycket ute i naturen, året om, eftersom min lille karl ju vill ha sina promenader, som helst ska vara rätt långa, sådär mellan en och två timmar per promenad. Zaki tycker bäst om när han får springa lös, eller i lång löplina. Så här såg han ut när han var liten 😍
/Désirée
Hör också till dem som är ute i ur och skur.
Här är det full fart.

Och också i mörker

Värd för Pensionärer
I helgen har det blivit en hel del skådande, eftersom en gammal fågelskådarkamrat kom på besök. I går åkte vi ner till Skanör Falsterbo för att betrakta "den heliga Ibisen", en bronsibis som förirrat sig till svensk mark. Vi hann se en del i övrigt också, som två havsörnar, pilgrimsfalk, 10-talet glador, Fjällvråk och en hel del annat, bl.a. flera tusen vitkindade gäss. Dessutom tre kronhjortar på hemvägen.
Idag på förmiddagen bar det av till Lerkil på Onsalalandet, där vi bland annat såg pilgrimsfalk (igen!), blå kärrhök, prutgäss, trädlärka, grisslor, lommar och sjöorrar bl.a.
Roligt att komma ut i fågelmarkerna igen, det sker inte många gånger per år numera!
Hos mig far Ekorrar upp och ner för trädstammarna , sista rycket innan snön kommer ? Våra Rådjur har börjat äta av de utlagda äpplena plusade på med det som var kvar av Viltfodret sedan i Våras . Igår var jag o grannen ute på Alnö med våra hundar , tittade efter svamp . Skörden blev tre gula Kantareller 😁
Fina bilder - flugsnapparhonan minner om sommaren!
Skrattmåsarna har tyvärr minskat. Deras kolonier brukar utgöra ett bra skydd för sällsynta arter, så det är bara att hoppas att de återkommer. I vissa sjöar försöker man hjälpa till att få dem tillbaka genom att bygga konstgjorda skrattmåsöar.
"– Starar, tofsvipor och gäss dröjer sig kvar mycket längre än vanligt, säger Hans Nordius, fågelskådare och ordförande i Kullabygdens ornitologiska förening. Numera räknar fågelskådarna inte med fågelvinter förrän i januari. Tidigare brukade denna inträffa i slutet av november eller början på december. – På bara några år har antalet rödhakar som övervintrar ökat från 1000 till ungefär det tiodubbla. Men värmen är inte bara positiv. – Risken för att sjukdomar sprids bland fåglarna ökar när det är fuktigt och varmt. Mitt tips är att inte mata fåglarna förrän frosten kommer, säger Hans Nordius."---
# 20 Ojdå vi började i början av oktober här.
Jag har också börjat med fågelmatningen, men nu är det som det är med den saken.
Det vankas rejält blåsväder de närmaste dagarna, och då drar de mest vindokänsliga fågelskådarna ut till Kråkudden på Hönö för att spana in stormfåglar, havssulor, stormfåglar, liror och andra havsfåglar som kommit in mot kusten med de hårda vindarna.
Själv gjorde jag ett besök där i mitten av januari, och såg skapligt mycket havsfågel. Fast eftersom det "bara" blåste 10 m/sek var vi bara två amatörer i de väl tilltagna vindskydden. De verkliga habituéerna fnös åt en sådan klen vindstyrka…
Späckhuggare utanför Strömstad och delfiner vid Smålandskusten - när kommer valrossarna i Vänern? Till badsäsongen kanske…😃
Vi har delfiner i Karlshamns skärgård också 2 stycken
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekinge/delfiner-syntes-i-karlshamn
# 23 Håller med 10 sekundmeter är väl inget. 40 sekundmeter däremot i Biscayabukten då rullar det även på ett stort fartyg 😃
#28 Jag har varit till havs i 29 m/sek, och det rullade skapligt redan då…
Tittar man på fåglar i storm så står man förvisso på torra land, men det är rätt knepigt att hålla kikare och tuber stilla, dessutom blir man tårögd av vinden plus att fåglarna rör sig bakom vågtopparna. Det går alltså inte att jämföra med sjögången upplevd på ett fartyg.
# 29 Det förstår jag mycket väl. Jag hade problem med att sova då jag rullade fram och tillbaka i bingen. Slutligen så gick jag in i hytten bredvid och tog två kuddar och la dem under min madrass på utsidan av kojen och så la jag mig själv mot skottet. På så sätt hade jag fått ett dike som jag låg och låg still och kunde få sova.
Såg på TV-nyheterna igår att man till följd av den långvarigt milda väderleken har funnit hela 123 blommande växter på Öland, och en tillfrågad botanist "jublar" enligt reportaget. Själv är jag väl inte fullt så entusiastisk - kanske behöver blommorna i långa loppet en viloperiod så här års, även om man förstås kan glädjas över att stöta på dem lite oväntat ute i naturen…
#33 Fina bilder, och minsann -självaste nationalfågeln dök upp! 👍
Fina bilder ni lägger upp i rutan! 👍
Helga 21
Fina bilder, värst vad du har varit aktiv med kameran.
Värd för Pensionärer
Soluppgång i Danmark. En fiskebåt och 2 sovande svanar syns också.

Värd för Pensionärer
# 40 Tack! Det är inga nya foton det är gamla. Jag har många dessutom. Jag har fotat de senaste 42 åren 😃
# 41 Mycket vackert foto.
#41 Otroligt vacker och välkomponerad bild!
#44 Tack så mycket.
Vi var i Tyskland o provianterade och stannade på hemvägen på en kro för mat o övernattning. Vaknade rätt tidigt på morgonen och fick tillfälle att ta några bilder.
Värd för Pensionärer
Så fin lille "Rödis" är 🙂
Den ekoxen var en riktig bjässe, vet inte om jag sett en så stor någon gång.
Bekvämt när man bara behöver gå ut i trädgården, om man letar kan man hitta många motiv där.
Värd för Pensionärer
Många fina bilder igen! 👍Stenknäcken är en raritet där jag bor, har bara sett den ett fåtal gånger, och ekoxen lär man aldrig få se i verkligheten. Rödhaken är en av mina favoritfåglar, och jag har en liten vykortssamling med den som motiv. Den är ju ofta förekommande på julkort i Storbritannien f.ö.
Rödhaken sitter som regel alltid på marken och är enbart en åt gången. Jag frågade på en fågelsajt om detta inne på facebook. Det visade sig då att den sitter just på marken sällan i något träd eller buske och att det är en beror på att den är väldigt ettrig mot sina artfränder. De enda gång jag sett två här på samma gång var vid häckningen.
# 53 Du kan få några stenknäckar om du vill av mig. Här finns det gott om dem. 😃
Men jag såg en grå litet fågel igår med vitt halsband som jag aldrig tidigare sett. Ska se om den kommer tillbaka så jag kan fota den. Det var en småfågel.
Ja, rödhaken är en tuffing på många sätt! Daily Mail "avslöjade" den för några år sedan, när den gjorde slarvsylta av en uppstoppad artfrände.
Där ser man. Nu förstår jag varför den sitter där för sig själv. Dessvärre så tror jag att mina katter tog en av dem förra sommaren då den satt inne i kattgården (vad f-n den hade där att göra) så den får nog hitta någon ny att para sig med.
#59 En bofinkshona vill jag påstå.
Åh en bofink. Det är rätt så sällsynta nu för tiden. Pilfinkar har jag i massor men bofinkarna har minskat i antal. Tack 😃
Nu tar fan bofinken
Inte konstigt att det inte år så många kvar då
Värd för Pensionärer
# 62 Det är därför 😂
Det märks att det blivit kallare och att vi fått snö. Mängder av småfåglar och lite större också kring matbordet. Dessutom så såg jag min första domherrehane i dag.
Domherrarna är pålitliga! Skygga, men stolta matfriare…🙂
# 65 Ja de kommer med snön 😃
Bjuder på ett foto från Eriksberg och bisonoxar. Vi var väldigt spända på om vi skulle få se dem och hur nära de skulle komma. Betydligt närmre än vi tänkt oss visade det sig.
Lite lek med kameran. Skakat till ordentligt samtidigt som jag tryckt av. En allé där jag passerar dagligen.

Värd för Pensionärer
Alltid roligt att leka med bilder! En del gör jag om till teckningar eller målningar med hjälp av gratisprogrammet FotoSketcher - det gör att man även kan hitta annorlunda infallsvinklar på sina bilder.
(Rörelseoskärpa känner jag igen - fast jag gör dem inte medvetet… 😃)
För att göra om till målningar använder jag Topaz impression (inte gratis men man kan prova gratis i en månad). Passar mig bra eftersom den kan integreras med Photoshop eller köras fristående. Topaz har också en massa andra roliga program.
Värd för Pensionärer
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bara att njuta…🙂
Lyssnade på Naturmorgon några minuter i morse, och fick då höra hur en bäverprutt låter. Kunskapsluckorna börjar fyllas…🤓
#74 Det är en sån sak som nog de flesta av oss undrat. 😃
Värd för Pensionärer
Sett en "drörn" någon gång? Holländsk polis testar nu att sätta in dresserade rovfåglar mot drönare som dyker upp på fel platser. Vet inte om det är rätt metod att låta djuren få ta hand om problem skapade av oss människor, då tycker jag att det bättre att skjuta ner drönarna. Man har ju redan skyddsjägare på flygplatserna ( även om det inte alltid är helt riskfritt).
En drörn var nytt för mig men jag har tränat med en jaktfalk (eller om det var en annan art, minns inte riktigt)
Det blev inga byten infångade men den kom tillbaka till mig i alla fall.
Ingen vidare bild men man ser åtminstone att det är en fågel
Man använde också en del fåglarna för att hålla rent från möss o råttor på en soptipp
Värd för Pensionärer
# 79 Vad intressant. Jag har inte hört någon som gjort detta tidigare. Min man är jägare så jag vet att det finns folk som har dessa fåglar. Han fångade in två stycke i Persiska viken som satt på fartyget och satte dem i sitt duschutrymme och släppte dem när de kom närmare land. Jadå de fick kött att äta. 😃
Apropå falkar så råkade den svenskfödde pilgrimsfalken CX illa ut i Marocko, där han blev infångad av fågelfängare. Nu har han dock friköpts och släppts ut igen, och dyker förhoppningsvis upp hemma i Västerås fram på vårkanten.
#80 Vackra bilder! 👍
Såg detta 😃
Har varit till resa till Gärdslöv i Skåne idag för att se Stäppörn, en riktig raritet på våra breddgrader. Den var bussig nog att sitta stilla och låta sig studeras länge. Även en hel del andra skapliga fynd, och en del vårfåglar har anlänt, som sånglärka, tofsvipa med mera.
# 84 Har aldrig hört talas om denna örn!
#85 Nej, den är inte vanlig! När vi var där var det ett tjugotal personer redan på plats med tubkikare för att spana in den.
Apropå ovanliga fåglar så undrar jag om någon sett en betsileoelefantfågel, oahu-moanalo, nederlagslorikit eller ampozamarkblåkråka? I så fall är den personen att gratulera, för dessa och ytterligare 210 arter dog ut redan före 1500 men har begåvats med svenska namn av en kommitté som har som uppdrag att namnge alla världens fågellarter, utdöda eller levande.
#87 För att ha sett dessa måste man ha varit pensionär länge.
Värd för Pensionärer
#88 Ja, verkligen! 😃
Det trista är dock att ytterligare lika många arter har dött ut efter år 1500, och där har nog människan dessvärre varit med och ställt till det…
#89 Ännu dödare…
#92 Nu kommer alla fågelskådare att bege sig till Småland med sina tubkikare.
Värd för Pensionärer
# 93 De ska leta i trakterna av Målerås glasbruk 😃
# 94 Den var häftig 😃fast jag behåller den som den är nu på väggen i vardagsrummet.
#97 Jag får det till en ung koltrasthona.
"Får en bofink se ut hur som helst" var det någon som frågade en gång, men det här vill jag tro är en bergfink, även om den ser lurig ut. Kan vara värt att kolla med fågelskådning iFokus.
Tack för det!
Värd för Pensionärer
#102 Vet inte i vilken miljö just den här holken sitter, men den skulle kunna vara en passande knipholk (knipor kan f.ö. häcka långt från vattendrag om de måste, när de hittar en lämplig holk).
Knipholkarna brukar även vara populära hos kattugglan, och här kanske man har siktat in sig på kattugglan direkt?
#103 Det finns en liten sjö precis intill. Mest några gräsänder som håller till där, men tror jag vid några tillfällen sett något som liknar knipor där (fast då kände jag inte igen dom)
Värd för Pensionärer
Man ska kunna ta bort golvet eller öppna holken på sidan så att man kan rensa dem. Och så ska det var metall runt omkring hålet så att inte hackspetten kan hacka upp det.
Min man har gjort holkar och att ut men nu är det dags att förnya beståndet.
Jag gjorde en knipholk av en gammal stereohögtalare en gång och den blev bebodd. Man kan bo i allt, om det bara kniper… 🙂
Röda näckrosor från Fagertärn i Tiveden. Men dessa finns på Eriksberg i Karlshamns kommun. Det ett av två ställen de finns naturligt är just i Fagertärn men man kom underfund med att det skulle var bra att ha på något annat ställe där det var skyddat och som inte hade några gemensamma vattenvägar ifall det skull hända något med Fagertärn.
# 108 Jag har varit på skolresa i Tiveden med cykel och militärtält i 3 dagar under våren 1974. Vi vandrade i trollskogen.
Min man har gjort holkar till olika fåglar bl.a småfågel, stare, knipa, uggla och så ekorre vilket inte är någon fågel. Den med hålet på sidan mot stammen är för nötväcka som springer upp och ned för stammen på träd. Alla holkarna är öppningsbara så att man kan resan ut dem. Vi ska annonsera i tidningen Land att det finns lediga bostäder här 😃
Tjo vad det var livat i holken i lördags
En omtänksam och produktiv man du har.
Värd för Pensionärer
# 118 Tack för det. Ja han är väldigt omtänksam om naturen. knip/uggleholkarna har skår på insidan så att ungarna ska kunna krypa ut ur holken. Ser till att fåglarna får mat och någonstans att häcka. Han jagar även för matens skull. Inte för själva dödandet är ett nöje. Matar även rådjur och gris på sina jaktmarker när det är ont om mat även om han inte lyckas skjuta något.
Var inne i centrum idag och kunde inte låta bli att i förbifarten knäppa en bild på Göteborgs mest fotograferade uggla just nu.
Oj vad spännande.
/Maria
#122 Ja, vi var nog tiotalet intresserade som stod och tittade när jag var där. Lite rörande att de kan väcka ett sådant engagemang!
Flera vittnen från Örgryte har ringt GP och påstått sig ha haft en ylande varg i sina kvarter i natt. Någon skall även ha sett den, och uppgav att djuret försvann mot Delsjöområdet.
Såg mina första vildsvin idag, fem stycken som gick och betade fridsamt på en åker mitt på dagen. De var inte så stora, en fjolårskull enligt vår värd. Modersuggan som verkar ha lämnat dem är däremot tydligen en stor och vildsint best. Flocken har bökat upp hela gräsmattan för värden, som var en aning resignerad.
Såg även en flock dovhjortar, men både vildsvinen och hjortarna finns i närheten av Koberg där det finns det gott om dem.
Tre små grisar på sjuttio meters avstånd och med bara en liten fickkamera - då blir det inte bättre bild än så här…
#128 Härligt!
# 130 Eller vid närmare eftertanke kanske det är bergfinkar?
Trevliga bilder! Fast 130 är bergfinkar precis som du är inne på och 131 är två domherrehonor.
# 133 Åh 17 det har jag inte sett 😞
Okända djur finns det gott om.
Men detta är säkert en spindel av någon art, det lär finnas över 42 000 olika spindelarter.
Värd för Pensionärer
#135 Absolut - fina bilder!
# 137 Tack!
Fin detaljerad bild. Då vet jag hur en stare ser ut, en liten tjockis.
Värd för Pensionärer
# 140 Exakt - den såg välnärd ut!
#143 Ja, på dina bild ser man ju vad det är för ett slags djur…
# 144 Kan bero på att jag hade ett telezoom 😃
Jag har önskat mig en tubkikare med kameraadapter i födelsedagspresent.
18-55 ggr förstoring , får se hur kvalitén blir. Nära lär man i alla fall komma 55 ggr förstoring motsvarar ett tele på mer än 2000 mm
Värd för Pensionärer
# 146 Det låter bra tycker jag såvida inte det är något i vägen när man ska se eller fota 😃
Leffes pricksäkra bild i en annan tråd på den ilskna gåsen sätter fokus på något som utvecklats till ett problem på Skansen. Innan vi kommer dit så kan det vara läge att följa upp den vitkindade gåsens historia på svensk mark.
I min fågelskådarungdom på sextio- och sjuttiotalet var den vitkindade gåsen en riktig raritet i Sverige. Eftersom vi inte var så bekanta med den vitkindade gåsen på den tiden kan nog enstaka flockar felaktigt ha tagits för kandadagäss, även om en närmare granskning visar att det skiljer en hel del arterna emellan, både i färgteckning och storlek.
På den tiden häckade den vitkindade gåsen på avlägsna platser som Novaja Zemlja, Svalbard och Grönland, medan den i vårt land bara observerades som en tillfällig överflygare och skygg rastfågel. Men i början på sjuttiotalet började gäss stanna kvar för att häcka, till att börja med på Gotland. Numera har den ökat sitt utbredningsområde och finns på många håll längs våra kuster. Det har t.o.m. gått så långt att det utfärdats skyddsjakt på några ställen där den vitkindade går för hårt åt grödorna. För några år sedan beräknades det finnas 5000 par vitkindade gäss häckande i vårt land. (Kan jämföras med att det det mellan klockan sju och elva på morgonen den 1 oktober 2014 passerade mer än 177.000 flyttande vitkindade gäss över Kapelludden på Öland…)
Skansens vitkindade gäss har ett eget kapitel i fågelns framgångshistoria i vårt land. Efter att Skansen slutat att vingklippa sina gäss på 1990-talet spred sig gässen från fågeldammarna ut till Djurgården och Fjäderholmarna och började para sig med vilda individer. Det som först sågs som charmigt och en kuriositet har till viss del blivit en sanitär olägenhet, och Skansen hör faktiskt också till de områden där man bedriver skyddsjakt på vitkindad gås (och plockar bort ägg), dels för att de betar gräsmattorna lite för hårt och lämnar spillning efter sig, men dels även för att en del individer uppträder aggressivt mot besökare, inte minst under häckningstid. Man beräknar att det finns flera hundra vitkindade gäss inom Skansens område under sommaren.
I grund och botten är det förstås glädjande att den vackra vitkindade gåsen sprider sig i vårt land, men framgångssagan har även sina dystra inslag.
Bilden: grågås och vitkindad gås i Slottsskogen. (Egen bild.)
#148 Mycket intressant läsning
Idag presenteras de tio finalisterna i SM i fågelholk 2016. Även om titeln kanske låter lite töntig i vissa öron så är syftet gott- bostadsbristen drabbar inte bara oss människor! "Så något tålte det att skrattas åt, men mera hedras ändå", som Runeberg kanske skulle ha uttryckt det.
#150 Tips för den händiga: "så bygger du en holk på fem minuter".
Vitsippor på förmiddagens promenad
/Désirée
Amazonas vilda djur säger "hej till publiken" med en samling selfies.
Dags att stänga den första naturrutan, fortsättningen finns här.