Vårdagbok 2016
Kanske är jag lite optimistisk när jag öppnar vårdagboken redan, men vårtecknen börjar faktiskt dyka upp så smått, och då vill man ju gärna vara med från början! Detta innebär dock inte att vinterdagboken är stängd för säsongen - vi får väl räkna med ett och annat bakslag så här i början.
Kan rapportera in sånglärka, stare och tofsvipa bland vårfåglarna, de såg jag i söndags. Plus massor av gäss förstås, men till skillnad från förr i världen övervintrar ju de numera allt oftare ganska långt upp i Götaland, så de plogar som var vårtecken förr kan man numera uppleva mitt i vintern.
Lund: "Under söndagen flög ett hundratal bin i Professorsstaden ut på en vårutflykt. Så tidigt på året har det aldrig inträffat förr, säger biodlaren Christina Fogelmark – i alla fall inte sedan början på nittiotalet då hon började syssla med bin. – Det beror helt på vädret. Det står några spejarbin som kollar. När det är varmt och lugnt så flyger de en runda. Om det är tillräckligt varmt och lugnt så går de och kallar på de andra: "Kom, nu sticker vi!"---
Låter lite hotfullt med bin som säger "kom så sticker vi!"😡
Dåligt med vårtecken här i 08 - land.
#3 Håll ut - snart slår lärkan åter sin drill över Gärdet!
En gång i tiden fanns det förresten en idiotisk tradition att den som sköt årets första lärka skulle överlämna den till kungen och få en slant i ersättning. Familjejournalen skrev 1864 i en fotnot: "Afser bruket vid hofvet att betala en dukat för den första skjutna lärka som presenterades derstädes. Detta bruk -- eller missbruk -- afskaffades af konung Oscar, men tyvärr fortlefver ännu här och der den omenskliga ifvern att skjuta vårens budbärerska så fort hon slår sin första drill i skyn."
#4 Vilken idioti!
"Vintergäck, snödroppar och bristande knoppar. Trots att det bara är början av februari finns det gott om vårtecken.
– Det är mycket, mycket tidigt. Normalt skulle vi ju ha snö och frusen mark och så vidare, säger Eva Waldemarson, filosofie doktor i ekologi vid Lunds universitet."---
#5 Så sant…😕
"Nu går det väldigt hastigt och för de flesta blir det också lustigt. Efter den långa, mörka hösten och vintern är nu våren och ljuset på väg tillbaka. I norr blir dagarna nu faktiskt under en vecka en timme ljusare."---
Börjar våren inomhus?
Dessa små vintergäck hittade jag i helgen.

/Maria
#10 Härligt hoppingivande! 👍
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Snart…🙂
"Nu kommer SMHI:s glädjebesked. På måndagskvällen kan vi hälsa våren välkommen. Åtminstone till vissa delar av landet. För att man, meteorologiskt, ska kunna konstatera att det råder vår måste dygnsmedeltemperaturen vara över noll – sju dagar i följd. Klockan 19.30 hoppas SMHI kunna deklarera att den meteorologiska våren kommit till Sverige. Då har kuststationerna i Vinga i Västergötland och Nidingen i Halland, om dygnstemperaturen i dag håller sig till noll, ha haft vår sedan den 16 februari."---
#13 Länge sen man hörde så goda nyheter 🙂
Plus fyra, strålande sol och vindstilla - en riktig vårvinterdag! ☀️
Passar det att lyssna på vårnatt ?
Värd för Pensionärer
#17 Vackert!
"Årets första trana" rapporteras från Hornborgasjön, men de hade faktiskt en där i början av januari.
#19 Vår på nytt?
Det är nog en spanare som är utsänd!
Möjligheten finns ju att det är samma trana som var där i januari, och att den bara "väderflyttat" en bit söderut. Den kanske inte har orkat flyga så långt, eller om den har problem att orientera sig, det händer ibland att fåglar hamnar helt fel med sina flyttningar. I Skåne har det funnits en stäppörn hela vintern - normalt sett skulle den ha befunnit sig en bra ner i Afrika eller Asien, men den har klarat sig hittills.
Hur bor ringduvor?
Som i rishögen till vänster på bilden. 🙂
Besökte Åberg museum idag.
Edit: Bilder från den vårutflykten finns i denna tråd./ Enligt överenskommelse C.
La bilderna lite fel ser ja nu C du får gärna flytta dom eller ta bort dom.
Lägg upp dem i en ny tråd vet jag en och en så vi får se dem 😃
#26 Förslag: lägg in dem på nytt i den här tråden så byter vi rubrik där till något allmängiltigt om museer om du är med på det. (Du har ju själv startat den tråden).
#28 Kanon 👍
Har ännu inte upptäckt några vårtecken utomhus i stockholmstrakten, där snö och is fläckvis biter sig envist kvar.
Men det första glada vårtecknet har dock vågat titta fram i självaste tunnelbanan - årets reklamaffischer för båtmässan Allt för sjön! 🌊 ☀️
Den här klematisen trodde jag tillhörde grannen, men den är vår och grannen har också någon sådan.
/Désirée
Samtidigt som ett ymnigt snöande har skapat ett vackert med ovälkommet vinterlandskap utanför fönstret värmer sig vårens första husfluga på skrivbordslampan. Brytningstid…
Svensk vår…… Bild från i söndags
/Désirée
/Désirée
Ännu ett vårtecken: Naturum Hornborgasjön har öppnat för säsongen.
http://www.skaraborgslanstidning.se/article/naturum-hornborgasjon-oppnar-for-sasongen/
Letat vårtecken idag på förmiddagen hittade bara två golfbollar i diket och såg en golfare ute på golfbanan.
_"Enligt SMHI:s prognoser blir helgen solig i stort sett hela landet och dagstemperaturerna kommer fortsätta stiga, så högt som mot tio grader längst med Götalands ostkust.
_
– Våren har i stort sett redan kommit till Götalands kuster och delar av östra Svealand och i Örebro. Tittar vi på prognoserna nu ser vi att vi har ganska soliga dagar framför oss med stigande dagstemperaturer. Jag tror säkert att våren kan avancera över Götaland och Svealand främst, möjligen också södra norrlandskusten, säger Lisa Frost."---
Årets första vårtecken har jag nu sätt, en fluga.
Bladen till mina pärlhyacinter har kommit upp 😃
Något att se fram emot…
Musik: "River Flows In You"-Yiruma
"Ett vårtecken vackert som vilken blomma som helst är att se knölarna Rocket tryckas ned i jorden, en efter en. Just precis det hände intill havet vid Abbekås i går. Lantbrukare Göran Olsson satte sin allra första potatis för året. Havet glittrade i solen och den kuperade jorden var torr och fin."---
"I går var det fortfarande torrt och så snart frosten tinat tog han med sig sin personal för att sätta potatis, 3 april, 20 dagar senare än i fjor. Det är väderleken som avgör från år till år hur tidigt det blir. – Rekordet på tidig plantering är 3 mars och det senaste jag har satt är den 15 april, berättar han. Rekorden gäller för de senaste 30 åren."---
"Om det blir en varm och fin vår kan nypotatisen vara klar att skördas i juni."---
Vårens första (?) kosläpp är ett faktum. Ser ut som om de tyckte att kameran var intressantare än gröngräset…
Inte särskilt varmt så här mitt på dagen, men solsken och vindstilla, och det är tillräckligt för att se det som en vårdag.
En del vårblommor har kommit upp. De på den högre bilden var tidiga även förra året, men plockades tyvärr bort då, och samma sak blir det nog dessvärre även i år…😕
Årets första humla vimsade omkring, och på den högre bilden sitter på en blomma långt upp till höger vad jag tror är ett juniorbi.
Klicka på bilden för förstoring.
Här ligger det fortfarande en del snö kvar. Men jag ser att krokusen börjar sticka upp så smått så blir det bara lite varmare så kommer dom snart 🙂
Även om vintern är lite motsträvig så framskrider dock våren (om inte annat så är det vårdagjämning idag). Vid Hornborgasjön igår infann sig 3800 tranor, och vid Tysslingen i Närke fanns det närmare 3000 sångsvanar.
Jag har upplevt båda evenemangen. I tonåren bodde jag i tonåren några mil från Tysslingen och åkte till sjön på moped för att se skådespelet, men jag tror mängden svanar ökat sedan dess. Hornborgasjöns tranor har jag varit och beskådat i lite nyare tid, och det är likaså en fantastisk upplevelse.
Årets första citronfjäril observerad.
#55 Oj så roligt. Ett riktigt solgult vårtecken.
/Maria
Såg årets första motorcykel igår.
#56 Ja, härligt!
#57 Något högljuddare än fjärilarna, men ett vårtecken ändå…🙂
I morgon börjar sakurasäsongen i Japan, två veckor då körsbärsträden blommar och människor samlas i parkerna för hanamifirande.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/japan-hyllar-varen-under-blommorna

Vi har en stor doftjasmin på tomten och nu har ett skatpar satt igång att bygga ett bo i den. De har fullt upp att leta byggmaterial.
Värd för Pensionärer
"Det är fortfarande vinter i större delen av Sverige. Gränsen för det som rent meteorologiskt kallas för vår går just nu någonstans från nordligaste Dalarna och bort mot Hudiksvall.
– Det har legat en frontzon diagonalt från Jämtland ner över östra Svealand till Gotland ungefär. Norr om den har det varit riktig vinter de senaste dagarna medan den södra och sydvästra delen av landet har haft vackert väder, säger Johan Groth.
– Till påsk försvinner den frontzonen och den lite mildare luften kommer att strömma vidare norrut. På långfredagen får vi plusgrader på dagtid ända upp i Västerbotten. Och resten av påsken blir det plusgrader i hela landet utom i de nordligaste fjällen."---
På söndagen räknade man in 19.000 rastande tranor vid Hornborgasjön, samtidigt som 8000 fanns på den mindre kända tranrastningslokalen Pulken i Skåne.
Källa Kristianstadsbladet

Gott om MC och cyklister på vägen mellan Södertälje - Botkyrka, såg ett gäng tussilago vid vägkanten kunde inte stanna tyvärr och ta en bild.
#67 Då startar vi en riktad spaning: vem blir först med en färsk tussilagobild?
#69 Undrar om högerregeln gäller där?
Myrornas krig 🙂
#75 Wow, bilden är helt magisk.
/Maria
I övrigt noterades drillande bofinkar och årets första nässelfjäril fladdrade runt.
#68 Såg även tussilago - en hel slänt, men de fanns på baksidan av Sahlgrenska, och dit tog jag mig inte från vitsippedalen. Fortfarande väntar vi alltså på årets första tussilagobild!
Jag såg en citronfjäril idag men hade ingen kamera!
#87 Grattis till segern i tussilagojakten 2016! 🏆
#90 - #91 vackra blommor.
#90 - #91 Fantastiskt vackra bilder.
/Maria
Det var mycket rådjur!
#92 #93 Tack så mycket.
#94 Ja, jag har inte sett så många på en gång förut, det var 7 st men alla kom inte med på bilden. Det är inte helt lätt att smyga sig på dem när man har en ivrig hund.
Värd för Pensionärer
# 95 Ivriga hundar och rådjur går sällan bra ihop 😃
Årets första sädesärla har satt ner fossingarna på vår gård.
# 100 Så vackert 😃
Tackar!
Värd för Pensionärer
Solen lyser och kullens björkar börjar skifta lätt i lila. Karin i grannuppgången har hängt in pälsmössan, och i rönnen på andra sidan gångbanan sjunger en bofink ut hela sin längtan. Fastighetsskötaren smånynnar när han sopar upp vintergruset. Det ljusnar!
Snorkfröken har också hittat våren
Värd för Pensionärer
Såg en larv på promenaden i går är kan det kallas för vårtecken eller är det bara larvigt.

Hittade också sälgknoppar med en besökande fluga.

Värd för Pensionärer
I den mån vi har tvivlat på att våren är här så kan vi slappna av nu - kosläppssäsongen har inletts!
Åh vad det är mysigt att se kosläpp.
Minns en gång på landet när grannbonden skulle släppa ut unga kvigor. De var som lite större kalvar i storlek och kom med en större typ hästtransport till hagen. Jag tror det var 5 eller 6 stycken och de första skuttade ut och var precis som "kalvar på grönbete"
En av dem vågade däremot inte gå ut och bilen stod kvar jättelänge. Jag tänkte genast på den försynta "tjuren Ferdinand" i mindre format…
/Maria
Kvällsposten meddelar "Ett säkert vårtecken - cabrioleten är här". Själv har jag ingen direkt längtan efter att åka nedcabbat i nuvarande väderläge. Jag tycker t.o.m. att det är för kallt för att cykla…
#109 Åkte moppe ca 4 mil igår, det var kallt. Fick ha långkalsonger, tjock tröja, täckjacka och handskar.
#110 Det är något jag verkligen saknar, att jag inte kan åka moped längre😕
/Maria
Är våren tidig eller sen eller ser det ut som det brukar?
– Jag tycker det ser väldigt normalt ut den här säsongen. Däremot om vi jämför 50 år tillbaka i tiden så var det ju inte så här tidigt. Så det har ju blivit tidigare och tidigare för varje decennium som vi har sett (säger Kjell Antonsson, guide från Naturum Tåkern). "---
Även om sommardagboken är uppslagen för säsongen så har inte våren riktigt nått landets alla hörn. Men faktum är att även om vi tycker de senaste vårarna varit kalla och sena så tycks våren komma allt tidigare till oss.
"För hundra år sedan började björken blomma vid valborg i Skåne. Nu har lövsprickningen nått långt norrut, norr om gränsen mellan Svealand och Norrland. Men det finns även rapporter om lövsprickning från exempelvis Abisko. Orsaken är klimatförändringarna, menar botanikerna, som i projektet Vårkollen tar hjälp av allmänheten för att kartlägga vårens ankomst. I år pågick datainsamlingen från 29 april till 1 maj. Över 4 600 observationer lades in från 941 platser i landet. Det var andra gången som kartläggningen gjordes."---
"– Generellt sett finns det en stor variation mellan år i Sverige. Våren kan komma i januari eller april. Men växterna och djuren verkar klara det. Vi vet inte om vissa växter gynnas av att våren kommer tidigare. Den typen av forskning, om det finns en buffertkapacitet i naturen, känns aktuell. I år har våren kommit en dryg vecka tidigare i Skåne, jämfört med för hundra år sedan. Detta trots att april har varit en kall månad. I år blommar exempelvis hägg i södra Sverige och sälgen har börjat i norra delarna av landet. – Det vi uppfattar som normalt idag är väldigt mycket tidigare än för hundra år sedan, säger Kjell Bolmgren."
#107 Härligt med kosläpp! Lyckliga kossor och söta barn och solsken därtill. 🙂
#114 Fina bilder, magnolia som är så vacker.
#118 Härligt, meckat med moppen idag lite så nu går den som ett skott. 🤫
#119 Här ligger som en bullermatta över vår stad av motorcykelbrummande. Visserligen har HA haft någon sammankomst i Göteborg, men även en massa "civilister" verkar ha rastat tvåhjulingarna idag. Kanske en en renässans för MC-åkandet ige, för det har väl varit en dipp några år?.
#120 Mötte en MC polis för drygt 1 timme sen när jag var ute och provåkte. Denna tittade lite på mig men åkte vidare.
#122 Härliga bilder.
#122 Ja, det är som vackrast i naturen just nu. Det är bara att knäppa och se glad ut! 🙂
Ljuvliga bilder, ljuvliga årstid!