Musik för mig, kanske för dig?-4
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Musik för mig, kanske för dig" hette ett musikönskeprogram som kunde höras på SR första gången 1974 och som sändes sista gången 2004.
Nu tänkte jag att vi i de här trådarna under samma paroll skall tipsa varandra om favoritmusik, ny eller gammal spelar ingen roll. Berätta om dina favoriter, och länka gärna till YouTube om du vill dela med dig av något du gillar som finns där.
Några "ordningsregler":
Det är förstås "tillåtet" att skapa YouTubefilm genom att länka i Video URL-rutan. Men gör detta endast om filmen är förknippad med låten eller om du tycker att den är sevärd av annan anledning. I övrigt är det bättre med en enkel länk i textrutan- det är ju inte särskilt inspirerande att stirra på ett skivomslag, framför allt som det dessutom medför att tråden blir fylld snabbare.
Avslöja gärna med text vilken låt du länkar till! Är det en låt som man inte vill höra kan annars överraskningsmomentet med en "dold" låt bli negativt.
Gillar du klassisk musik så ägnar vi oss åt den i den här tråden.
Det här är fjärde tråden i ämnet - här är tidigare upplagor av "Musik för mig, kanske för dig":
Idag klockan 14,25 skall jag bänka mig för att se Janne Halldoffs "Ola & Julia" som matiné på SVT. Filmen spelades in 1967, och jag minns att jag på den tiden blev lite betuttad i Monica Ekman som gjorde den kvinnliga huvudrollen. Någon lysande skådespelarkarriär blev det dock aldrig för hennes del, den sista rollen gjorde hon 1974 i Rännstensungar.
Den manliga rollen gjordes av Ola Håkansson, sångaren i Ola & Janglers, och gruppen är en del i filmens handling. Filmens temalåt hette "Juliet" och hamnade på listorna.
Om du saknar julmelodierna så finns de i den avslutade tråd 3, med början i inlägg 30 och framåt.
Em jullåt som inte finns med där är "Winter wonderland" med Anne Murray.
Vill du rösta på bästa jullåten så kan du göra det på iFokusbloggen.
In the Mood med Glenn Miller. En gammal variant. Hans orkester turnerar fortfarande.
Kollade in Billboards Top 100 för jullåtar, och där är det tre välkända låtar som toppar:
1. All I want for Christmas is you - Mariah Carey
2. Rockin´around the Christmas tree - Brenda Lee
3. The Christmas song - Nat King Cole.
En klättrare är "Mary, did you know" med Pentatonix, som rusat från plats 13 till en femteplats. Eftersom det är en stämningsfull inspelning av en ny låt kostar jag på den en videolänk.
Billboard har en massa listor, och lite kul är att Miriam Bryant toppar "Next big Sound". Hon kom in med rekordfart på listan för tre veckor sedan och har nu toppat den två veckor i rad. Det kan vi väl fira med "Ett sista glas"?
Så den fanns med svensk text.
Har bara hört denna irländska folkmelodi på engelska tidigare.
Värd för Pensionärer
#6 Ja, det är ingen mindre än akademiledamoten Lars Forssell som svarar för den svenska texten, och Sven-Bertil Taube har spelat in den tidigare.
Dana Dragomir spelar panflöjt så det känns i kroppen. Hon har spelat in många svenska folkvisor men denna låt är nog henne mest kända
Värd för Pensionärer
En kanske inte så högtidlig men en, vad det verkar, synnerligen glad jul:
Den var rolig 😃
#10 Ja, den lättar upp bland alla högtidligheter så här års! 😃
"På onsdag kommer italienska radioapparater att fyllas med ljudet av Patti Smiths låt ”People have the power”. Italiens större radiokanaler har beslutat att spela låten som en dedikation till Valeria Solesin, en ung italiensk kvinna som dog i samband med terroristattacken mot Bataclan i Paris."---
Lite norsk jul: "Nordnorsk julesalm" med Maria Haukaas Mittet och Oslo Gospel Choir.
Train önskar "Merry Christmas everybody" med den här videon - snacka om att fira julen grundligt!
Önskar er alla en riktigt God och Fröjdefull Jul med Malena och Jerry. https://www.youtube.com/watch?v=707SUSvvmEU
#14 Apropå stökig julstämning så var det väl även så på den julfest Cornelis Vreeswijk skildrade på "Jultomten är faktiskt död".
Hur skulle man någonsin kunna fira jul utan att ha hört "Knalle Juls Vals" med Evert Taube åtminstone en gång?
"För den vinande nordan och vintern, broder, för den grånande morgonens stjärna klar, för vårt hem och vårt land och vår bedjande moder, för myllrande städer och istunga floder vi höja vårt stop - och för kommande dagar och för kärlek och lycka som var." ---
Dan Andersson text, Thorstein Bergman musik: "Julvisa i Finnmarken".
Årets sista (?) jullåt: On Christmas Day - Celine Dion.
Ja, då är julen snart överstökad, så då är frågan - "What are you doing New Years Eve?"
===
Gomorron! http://m.youtube.com/watch?v=SgnjwUMPCgA
Jag gillar Roffe Wikströms Ferlintolkningar, t.ex. "Mitt hjärta är ditt", eller "I folkviseton", som den hette när den skrevs. Tonsättning av Torgny Björck ("Herr T)".
Å här kommer Ferlin själv i något av d bästa👍
Den här låten kommer att höras på många håll de närmaste dagarna: "Auld lang syne", här med Sissel.
# 23 Jens Kristensen har tonsatt den.
Mera årstidsrelaterat: "New Years Day" med U2 gavs ut i januari 1983, och videon är inspelad i Sälen.
Jag skrev tidigare i år i en tidigare del av Musik för mig, kanske för dig? om seniorer inom hårdrockens värld. I förrgår gick Ian "Lemmy" Kilmister bort i en ålder av 70 år. Som frontman i det brittiska hårdrocksbandet Motörhead hyllar jag Lemmy med en av bandets största hits.
Ace of spades-Motörhead
#27 Jag funderade lite över honom, heavy metal och hårdrock tidigare idag. Jag själv är absolut ingen fantast av dessa genrer, och jag känner ingen med den smaken i min generation heller. Ändå borde det ju kunna finnas en del - Kilmister var ju t.ex. fyllda 70, så rent åldersmässigt skall det väl kunna finnas en hel del diggare även bland pensionärerna!
#28 Den tanken har slagit mig också.. Lemmy skulle ha varit bland dom äldsta om han hade varit medlem på den här sajten 😃 Jag känner en som är 64 år som är stor beundrare av hårdrock ( även modernare och extremare typ av hårdrock ), men han är nog den äldsta jag känner till..
#28 Fast visst finns det metallbitar som även en gammal stöt som jag kan gilla…
#30 Metallica som bildades i Los Angeles i början av 80-talet och som drabbades av en tragedi då dåvarande basisten Cliff Burton omkom då turnébussen välte utanför Ljungby i Småland i samband med en Sverigeturné 1986.
När man råkar vara begåvad med en hjärna som ofta inte duger till annat än att ligga standby händer det ibland att det poppar upp någon gammal låt i brist på annat.
Nyss kom jag t.ex. att tänka på "You´re such a good looking woman". Förknippade den med Tom Jones, med et verkar vara Joe Dolan (1939-2007) som skall ha tribut för den. Eftersom vi inte haft rörliga bilder på ett tag så kommer det här en video med den låten. Help yourself!
#32 Och apropå "Help Yourself" -här är den, och nu är det Tom Jones som sjunger!
I Sverige fick Sten Nilsson en hit med den, och då hette den väl "Jag skall lova dig", om jag inte minns fel.
Joe Dolan ha de jag inte hört talas om innan. Men han var lika sexig som Tom Jones. Ja jag är nykter!
Ser att Natalie Cole har avlidit i en ålder av 65 år. Jag köpte hennes första LP (faktiskt vid mitt livs enda Londonbesök), men hon fick aldrig den karriär som jag och många med mig nog trott.
Men hennes virtuella duett med pappa Nat King Cole i Unforgettable är snudd på just - oförglömlig…
I kväll blir det DVD, en föreställning med Roy Orbison - A black and white night från 1988
Även Elvis Costello och Bruce Springsteen är med.
Riktigt mycket ös är det.
Värd för Pensionärer
#36 Det var en bra show som jag vet att jag spelat in, men jag lär aldrig hitta bandet bland alla inspelningar. Jag har hundratals band som jag tänkte jag skulle katalogisera som pensionär, men det var en av alla föresatser som sprack…
#36 Här är en favorit av " The Boss"
# 37 Kör du med band fortfarande? Jag hade vår katalogiserade men gav bort dem då vi aldrig såg på dem.
#39 Ja, jag har både band och DVD-skivor kvar.
Såg gamle schlagerräven Lasse Holm på nyhetsmorgon häromdagen.. 1986 vann han den svenska uttagningen till Eurovision Song Contest och samma år hyllade han även den italienska matkulturen.. Nostalgi av hög klass..
# 40 DVD-skivorna tar inte så stor plats men våra 500 band gav jag bort till Kosta Folkets hus 😃En hel del var som vi köpt.
En humörhöjare inför helgen: "When will I be loved" med Linda Ronstadt.
#43 Tjaa, om d kom an på mej så vore svaret "just a moment" på hennes undran😉
#44 Yes Indeed!
"Tangokavaljeren" med Björn Ulvaeus - direkt ur ur nostalgiarkivet…
# 46 Hade ingen aning om att han hade spelat in den!
Tangokavaljeren förknippar jag med Lars Lönndahl.
Värd för Pensionärer
#47 Det är från ett gammalt program där popartister sjöng evergreens - ganska överraskande kombinationer…
#48 Ja, det var väl en av hans största hits, tillsammans med Midnattstango bl.a.
# 48 Instämmer. Lever han ännu?
#50 Ja, han lär göra det, men han har väl dragit sig undan från offentligheten tror jag. Han är 87 år.
#51 När man talar om trollen - Lasse är intervjuad i tidningen idag.
Vi får väl ta en Lasselåt då: "Tiden går" (Yesterday when I was young).
Jahaja. där ser man. Det är därför som jag aldrig ser på det där programmet. Hade de varit trevliga så hade jag sett på det. 😃 Och där hade vi ju Lönndahl.
Lång tråd med massor av tips om bra musik. Själv söker jag en speciell låt. Snoddas spelade ju in Flottarkärlek. MEN . . . . Harry Brandelius spelade in den 2 år före! Är det någon som hört den eller har den på skiva?
#54 Nej, det kom som en nyhet åtminstone för mig. Det finns mycket Brandelius på YouTube, men den verkar saknas där.
Det finns inte mycket om Dr Hook heller. Det var ju dom som gjorde orginalet till "Alice" "If I said you have a beatiful body . . . ." och många andra bra låtar. Men denna är roligast tycker jag. Mycket självironi.
Dr Hook är verkligen gamla godingar!
Låten "If I say you have a beautiful body" finns med i vår första tråd, fast då i originaltappningen med Bellamy Brothers (David Bellamy skrev den).
Glenn Frey från Eagles originalsättning har avlidit i en ålder av 67 år. Vi minns ju gruppen från "Hotel California", "Desperado" och många andra hits, men här kommer de i en liveinspelning från 1973 med "Peaceful Easy Feeling".
"Land of confusion" med Genesis har en kul videorulle!
(Utgår - filmupplåtaren har inte kvar sitt konto.)
Längesen! Den här killen lever inte heller, många år sen nu han dog i en flygkrasch. Ett kassettband med hans greatest hits rullade flitigt i min första bil - en röd ford capri med svart vinyltak. Här en av favisarna med John Denver https://m.youtube.com/watch?v=CNPki1WVZdw
#58 Hörde Hotel California en gång på radion. Låten har förknippats med både satanism och droger, men är mest känd för sitt grymma gitarrsolo, och när nyheterna avbröt gitarrsolot så spelade programledaren om det när programmet kom tillbaka efteråt.
#61 En vaken programledare! 👍
Har tittat om igen på en inspelning The Corrs live in London. Sköna artister och skön musik även om den har några år på nacken. Här är en favoritlåt med dem fast inte från London.
Värd för Pensionärer
"Ett bloss för moster Lilie"[,](Text: Bodil Malmsten Musik: Staffan Hellstrand Sång: Lena Nyman) text Bodil Malmsten, musik Staffan Hellstrand och sång Lena Nyman. Tycker att det är ett naturligt låtval just idag…
I år är det hela 40 år sedan Al Stewart spelade in sin "Year of the Cat", en i mitt tycke lite för bortglömd låt.
Det nämdes John Denver och han har gjort många fina låtar. En som sällan spelas är Darcy Farrow som jag valt att framföras av Jimmie Dale Gilmore som gör en mycket bra version av den. Fyller på med en annan fin sång.
Och så ytterligare en till.
Och en sista.
# 66 Fina låtar och vad fin röst han har 😃
Fredag - upp och hoppa!
Livet är en fest - 70 timmar svensk rockhistoria.
Mycket intervjuer korta och lite längre och något musik.
Lite om programmen
Och här hittar du dom.
Allt är nog inte av intresse för alla men kanske finns det en del godbitar.
Värd för Pensionärer
Eftersom det är alla hjärtans dag tycker jag att "Heartbeat" passar bra. Det är en gammal favorit, men jag har inte hört den med Bill Maynard tidigare. Mysig inspelning, om ni frågar mig…
Minns du det än?
Igår kväll var det nostalgilyssnande
Fats Domino med Blueberry Hill o Jambalaya
Fortunes med You´ve gor your troubles
Four seasons med Walk like a man
Four Tops med It´s the same old song
Frankie Avalon med Yellow polka dot bikini
Freddie and the dreamers med I´m telling you now och You were made for me
Garry Pucket med Young girl
Gene Pitney med It hurts to be in love
Jimmy Clanton med Venus in blue jeans
John D Loudermilk med The great snowman
Freddy Quin? med Seeman
Gene Vincent med Be Bop a lula
Och en hel del till
Värd för Pensionärer
Fler gamla dammiga låtar.
Donna Summer Hot stuff
Leroy van Dyke Walk on by
Bill Haley Rock around the clock
Nana Mouskouri Prendre un enfant
April Stevens Teach me tiger
Carl Mann MonaLisa
Värd för Pensionärer
#71, #72 Härliga oldies!
# 73 Instämmer 😃
Ulf Elfving kör ett program med gamla godingar tidigt i ottan i P4 på söndagar. Här är en låtlista om du vill lyssna utan att bli överraskad.
Samling vid pumpen. Aningen före min tid egentligen men den finns också i senare versioner.

Värd för Pensionärer
Ulf Peder Olrog är sorgligt bortglömd idag, enligt min åsikt.
Det är över femtio år sedan Jim Reeves omkom och countrymusiken har förändrats en hel del sedan dess, men ännu lever intresset för "Gentleman Jim" och den musikstil han representerade.
# 78 😃
Lite musik med anledning av dagen:
Thank God it´s Friday - Harbison, Bond and Goddard
Here comes the weekend - Rockpile
Och den här kanske kan hjälpa till på fredan och få till lite goa känslor, kanske rent av vårkänslor? 😘 John Paul Young:https://m.youtube.com/watch?v=SmE-4XJt2n0
Igår lyssnade jag på Svante Thuresson och också Gals and Pals. Han har hunnit bli 79 år nu.
Värd för Pensionärer
#82 Hip man! 👍
Så här låter förresten arken på det italienska originalspråket: "L´arca di Noé" med Iva Zanicchi.
# 82 Svante är en av mina favoriter 😃
Stevie Wonder, född 1950, har levererat en stor mängd topplåtar under årens lopp. "I was made to love her", "For once in my life", "Isn´t she lovely", "I just called to say I love you" , och "You are the sunshine of my life" har väl blivit något av moderna evergreens.
Första gången vi hörde talas om honom här över var nog när han fortfarande kallades Little Stevie Wonder och som trettonåring toppade USA-listorna med liveinspelningen "Fingertips - part II". I dagens utslätade poputbud hade väl aldrig en sådan låt haft en chans att toppa listorna - kanske var man mer lyhörd förr?
En liten kuriositet: på Little Stevies inspelning medverkade en man bakom trummorna som senare skulle göra sig känd som sångare. Han hette Marvin Gaye.
Sir George Martin har avlidit i en ålder av 90 år. Han kallades för "dem femte Beatlen" som gruppens ständiga producent. Han producerade även andra storheter som Cilla Black och Jeff Beck.
Att Hising Island inte bara är gängbråk och otrevligheter visar Jamie Meyer i en färsk video. Han är uppvuxen i kvarteren kring Kvilletorget, och ger nu stadsdelen sin hyllning och uttrycker från andra sidan Atlanten sin längtan efter käket på Tildas Restaurang.
Jackie deShannon var en favorit i tonåren. Hon har skrivit klassiker som "Walk in the room", "Needles and pins" och "Bette Davies eyes". Idag är Jackie 75 år, men lär turnerar fortfarande. Mitt låtval blir "Walk in the room" från 1964.
"For no one" fanns med på Beatles album "Revolver" som gavs ut 1966. Sången är bokförd på Lennon-McCartney, men den har senare tillskrivits enbart Paul.
12 åring som kan sjunga
Värd för Pensionärer
Jag har varit svag för fransk musik ända från barndomen, trots att jag inte kan ett smack franska. Tänkte därför blanda upp den företrädesvis svenska och engelska musiken som dominerar här med lite fransk musik.
Jolie Môme är en nutida orkester som tagit upp det gamla örhänget C´est Si Bon på ett förtjänstfullt sätt, och det tycker jag är värt en applåd.
Här är ytterligare några franska låtar som jag tycker mycket om:
En av mina favoriter, Sissel Kyrkjebö kommer att turnera i Sverige i oktober.
Läs här.
Värd för Pensionärer
Old People - Mark Lowry. Lite idealiserande kanske, men okej, jag köper det… 😉
"We can´t stop", cover från Miley Cyrus men här i femtiotalstappning med Robyn Adele Andersson och The Tee-Tones tycker jag låter riktigt bra.
#94 Trevligt med 50-talstappning! Det var då en sång bestod av hörbar text och musik, och inte skrik och akrobatik som det visst ska vara nuförtiden. 🤐
#95 Precis! Upptäckte att det finns en YouTubekanal som heter "Postmodern Jukebox" med många "retroversioner" av nutida musik. Där finns en hel del att botanisera i…👍
Förlåt, men jag fick en ohejdbar lust att höra Bristol Stomp med The Dovells. Nu mår jag genast bättre igen…🙂
En gammal countryfavorit som jag inte spelat på år och dag: Luckenbach, Texas med Waylon Jennings.
Om någon är nyfiken på att se hur det ser ut i Luckenbach ordnar vi det nu.
Elin Ruth skall turnera med packmopederna i år. Hon verkar bra!
#96 Min favorit från vintagejukeboxen så här långt är Sara Niemietz och hennes version av Justin Biebers "Love Yourself".
Denna lilla norska tösen har en röst som ingen annan.
Angelina Jordan, Fly me to the moon.
/Maria
Mandy Patinkin känner väl många av oss igen som "Saul Berenson" i Homeland. Privat har han på senare tid engagerat sig personligen i flyktingkrisen som volontär. Att han är en mycket begåvad tenor hade dock gått åtminstone mig förbi till dess jag hittade den här suveräna tolkningen av "Younger than springtime" på YouTube med en yngre Patinkin.
Torsten "Totta" Näslunds text är så klockren.. Var en hit på svensktoppen i mitten av 90-talet.
#103 Totta Näslund föddes 1945 i Sandviken och blev känd inom proggmusiken, bland annat med Nationalteatern. På 90-talet satsade han på en solokarriär. 2005 dog han efter en lägre tids kamp mot cancer.
Erik Fernström, eller Jerry Williams som han kallar sig ibland är en glad senior..
#102 Härlig sång, tenorer är fina grejer! ✨
När jag hör Catch the wind med Donovan så känns det som om jag förflyttas femtio år tillbaka i tiden, till mina tonår. Ser att Donovan fyllde sjuttio den tionde maj- tiden går…
Dags att stänga denna tråd och påbörja en femte.
http://pensionarer.ifokus.se/discussions/5738f3cfce12c4766100036a-musik-for-mig-kanske-for-dig-5