Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: seniorliv
Läst 1389 ggr
Maria
2

En känslig fråga

Jag kommer inte ihåg om det pratats om detta innan här men nu har det hänt igen. En man i 80-års åldern har kört bil i fel färdriktning. Tyvärr så dog mannen och två andra är skadade.

Hur ser ni på detta med äldre och körkort? Ska man ha ålderskontroller eller hur ska man gå tillväga?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22859810.ab

/Maria

Aleya
2

Jag tycker att kanske efter 70-75 borde man börja göra prov för att se om folk kär kapabla att köra eller ens cykla (ja det finns folk som är olämpliga för att vara ute med cykel) . Men det är min tanke.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[HundochKatt]
1

Jag tycker definitivt att det skulle vara obligatoriskt med någon form av kontroller efter ca 70. Syn, reaktionsförmåga,  tex. 

Blev själv inblandad i en bilolycka när jag var ung just pga en man som var 72 år, som inte uppmärksammade varken väjningsplikt eller högerregeln.

Bill&Bull
2

Jag tycker man borde ha någon form av kontroll absolut. Håller man inte måttet för att köra bil så borde man inte få göra det oavsett ålder.

||My Love For Animals Is Immortal||

Schnauzertik
0

Någon form av kontroll kan absolut vara befogat. 

Men vad säger statistiken om vilka som orsakar flest olyckor? Kanske det behövs insatser riktade till denna grupp också.

Värd för Pensionärer

Maria
0

Statistiken när det gäller dödsolyckor tror jag talar för de äldres fördel.

Däremot så ser man ju inte hur många olyckor som äldre kanske orsakar.

/Maria

Leffe
3

Tycker det ska vara kontroll för alla körkortsinnehavare var femte år eller så

Maria
1

Trots att jag inget körkort har så tycker jag nog att kontroll skulle vara befogat.

Det är också viktigt att läkare har ansvar för sina äldre patienter med körkort. Att en dement människa är ute i trafiken är ju rent livsfarligt och läkare kan göra så att kortet blir draget.

/Maria

[helga21]
1

Det är faktiskt inte äldre som orsakar de flesta olyckorna utan yngre. Men om man är sjuk såsom i alzheimers s ska man stå undre kontroll och få körkortet indraget. Det är läkarnas sak att göra detta. Min mans far hade detta och han son fick ringa till läkaren som gav honom en tid och som därefter fick körkortet indraget då han inte klarade  att rita en fyrkant och sedan rita en cirkel inne i denna.

Maria
2

Jag hittade denna länken.

https://korkortonline.se/teori/olyckor/

18-19-åringar och 75+ ligger i samma risk.

/Maria

[helga21]
1

# 9 Det stämmer men om man kunde får sjukvården att fungera som den skulle så kunde denna siffran minska för de äldre. Vad man ska göra åt de yngre vet jag inte. Men det är färre nu som dör i trafiken än vad som gjord det 1950.

Aleya
0

#10 yngre har nog andra problem än dom äldre. Det kan vara regelrätta självmord dom gör i trafiken, eller påverkade av alkohol (det ursäktar dock inte olyckor i trafiken) som dom kör. Äldre har andra problem av mer sjukliga slag. Ex syn, reaktionen, koncentration. Så visst skapar båda kategorierna olyckor. Men dom är av olika slag. Sen är det sällan en person kanske vill erkänna att man ser eller minns sämre. Och ändå fortsätter man köra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Nomen Nescio]
1

Transportstyrelsen skulle enligt uppgift se över frågan om obligatoriska läkarundersökningar för äldre körkortsinnehavare med början efter förra sommaren. Även om det då uppgavs att "det snart kan bli verklighet" med läkarkontrollerna brukar ju sådana utredningar ta tid på sig…

Maria
0

Nääää, jag tror att jag anmälde inlägg #12 av misstag☺️ Jag skulle trycka på upp till inläggslistan och fick upp ett meddelande om att jag hade anmält.

Jag ber om ursäkt.

/Maria

Paxi
1

Jag är 71 år och har kört bil i över 50 år. Ingenting har hänt på de åren men jag känner själv att i stan kan jag inte köra och gör det inte heller. Men här jag bor känner jag till varenda gatstump  så där kör jag till bland annat affärerna. 🙂

Paxi HundKatt

Maria
0

#14 Det är ju inte alla som är så kloka som du.

Det är just när omdömet saknas som det börjar bli farligt.

/Maria

[Nomen Nescio]
1

#14 Tror inte att du hör till dem som har "något att frukta" av en läkarundersökning. Själv tycker jag att det skulle kännas bra med läkarbesiktning, precis som bilbesiktningen blivit något naturligt.

Sedan är det väl dessvärre ofrånkomligt att akuta sjukdomstillstånd oftare uppstår snabbare hos oss äldre, medan andra förändringar smyger sig på så omärkligt att vi kanske inte alltid uppmärksammar det själva.

På längre sikt kanske de självkörande bilarna kan medföra en tryggare tillvaro i trafiken för en del äldre och deras medtrafikanter?

Schnauzertik
1

Jag har varit ute för två ordentliga smällar, dessbättre utan personskador den ena när jag var 19 och den andra ca 40. 

Sen också en parkeringsskada när jag skulle på intervju för ett nytt jobb, jag var väl lite stressad. Hur som jag skrev en lapp och satte på den andra bilen och han ringde så småningom så vi träffades och gjorde upp (jag hade tjänstebil på den tiden så det blev inga kostnader för mig). Medan vi sitter och pratar kommer en av hans söner in och säger "Pappa det har skett en olycka med mammas bil också" Pappan såg en aning resignerad ut.

Hoppas det inte blir lika hårda kontroller som det är för flygcertifikat t.o.m hobbyflygning. När jag ansökte om det skrev jag att jag ibland hade migrän och luftfartsverket krävde då att jag skulle gå på en neurologisk undersökning, det löste sig till slut. När man kommit upp i åren är det årliga kontroller eller till och med oftare. Numera har jag slutat med att flygningen.

Värd för Pensionärer

TjockaBerta
2

Det vore bra om man fick köra ett pass på en trafikskola när man blivit lite äldre vart femte år eller så. De borde ha bra koll på om körförmågan är god eller inte. De som inte klarar sig får gå vidare till läkare eller lämplig myndighet. Då ser man också om nya regler har fastnat eller inte.

>>>Malum domesticum<<<

Inkanyezi
1

Jag tror att det handlar om omdömet mer än någonting annat. Jag har varit riktigt rädd en gång när jag åkte med en av våra bekanta som erbjöd att skjutsa oss från flygplatsen, och han hade definitivt passerat bäst före. Själv har jag haft körkort sedan 1965 och varit yrkesförare i sammanlagt sjutton år. Jag cyklar fortfarande väldigt mycket, men har ingen bil. Jag vet att jag inte skulle ha några problem att köra ännu. Det finns ju en hel massa rutin, och som jag cyklar är jag fortfarande van vid trafiken, både i stadstrafik och ute på landet.

Men jag vet ju inte hur många år det varar. Jag avstod från att förnya mitt busskort, där jag också hade tung lastbil med släp, då jag skulle vara tvungen att greja ett läkarintyg. För tung trafik krävs kontroller. Det vore nog inte dumt att ha det också för det vanliga bilkörkortet, för alla har kanske inte koll på hur väl de fungerar i trafiken.

Men det är antagligen knepigt att avgöra vilka gränser som är lagom. Jag känner en kille över åttio år som kör taxi i Santiago de Cuba, och min fru och jag väljer alltid att åka med honom när vi ska hem från stan, eftersom han kör väldigt lugnt och tryggt. Han har en Vauxhall från 1957 som har fått en ny fin Perkins-diesel. Varje gång jag kommer till Santiago brukar jag kolla att han är kvar på sin vanliga plats vid Plaza Dolores. Jag träffade honom senast i vintras, och han kör än.

[Nomen Nescio]
1

Sålde min sista bil för några år sedan och sedan dess har jag kört bil bara vid något enstaka tillfälle. Trodde jag skulle sakna bilkörningen mer, men det har gått bra. Fast jag har åkt mycket kollektivt under mitt arbetsliv, så den biten är jag van vid. Har också skaffat cykel, även om cykelturerna bara blivit sporadiska. Bäst trivs jag med att ta mig fram till fots.

[helga21]
1

# 20 det går lite långsamt om man har några mil dit man ska 😃

[Nomen Nescio]
1

#20 Långsamt går det, men det går! Åtminstone när jag hade god kondition var det en njutning att vandra några mil.