Bästa törstsläckaren?
Som nämnts i en annan tråd är det viktigt att dricka mycket när värmen tränger på. Jag har tittat runt lite på nätet, och den dryck som de flesta rekommenderar är helt enkelt vanligt kranvatten.
Här är några visdomsord från HBL i samband med fjolårets varma sommar.
"Varmt väder och semestertider för med sig terrasshäng och många tömda ölstop. I hettan lönar det sig ändå att vara försiktig med alkoholen och komma ihåg att dricka rikligt med vatten mellan glasen."---
_"Att dricka rikligt med alkohol i sommarhettan kan bli en risk för hälsan. Under varma soliga dagar släcker många törsten med öl och andra svaga alkoholdrycker, men enligt Tanja Vuorela, läkare vid Terveystalo borde man se till att dricka tillräckligt med vatten mellan glasen.
– Ett par öl i sommarhettan är okej, men då det är hett och kroppen svettas mycket ökar alkoholhalten i blodet snabbt och detta kan orsaka vätskebrist och värmeskador som till exempel värmeslag och utmattning."---
"Den bästa törstsläckaren i hettan är enligt Vuorela helt enkelt iskallt vatten.
– En vuxen person ska helst dricka två liter vatten eller andra alkoholfria vätskor om dagen. Då det är hett lönar det sig att dricka ännu mer."_
Själv letade jag mig till butiken i Botaniska idag när värmen sökte mig under min utflykt, och där hittade jag en dryck gjord på björkvatten, lime och ingefära. Smakade inte alls dumt, men rätt mycket dyrare än kranvattnet förstås…
Vattenmelon tycker jag själv är en ypperlig törstsläckare, som variation till vatten =)

Kokosvatten ska tydligen vara återfuktande. Men vatten är ju alltid bättre och framförallt billigare.
Även om kranvattnet har sitt värde kan det ju ha sin lilla tjusning att läppja på något smaksatt under solparasollen när tropikvärmen pressar. Bartendern Joakim Rubensson presenterar två alkoholfria drinkar på GP:s hemsida, en pepprig drink med rädisa och hallon samt en örtig cocktail på morot och rosmarin.
Jag arbetar med att trimma ogräs runt hästhagar på varma ängsytor. Är noga med att ha kallt färskt vatten i en vattenflaska att fylla på med vätska.. Det går åt en del vatten extremt varma dagar.
Jag glömde skriva att jag tycker bäst om svalt vatten. Inte iskallt från kylen. Då är det svårt att dricka tycker jag.
/Maria

Man kan ju göra flädersaft nu, det brinner i knutarna men är fortfarande möjligt om man vill ha något gott att dricka i stort sett gratis.
#7 Fläder är absolut en höjdare!
Flädersaft är så gott.
Jag har även gjort saft på precis samma recept med blad från svartavinbärsbuskar och det blir också en fantastiskt god saft.
/Maria

#9 Hur smakar det? (Blir den ljus till färgen?) Har bara smakat svartvinbärssaft men till den får man ju vänta några veckor innan man kan göra sådan saft.
#10 Färgen blir ungefär som fläder. Om du tar ett svartavinbärsblad och gnuggar sönder så känner du "smaken" och doften.
Röda och vitavinbärsblad går inte alls. De är som vanliga löv.
/Maria
_"I torsdags vandrade den 79-årige mannen mellan Haväng och Kivik.
Mannen berättar för Ystads Allehanda att han i vanliga fall har med sig sitt vattenbälte, men av någon anledning fick han inte med sig det den här gången.
Plötsligt kollapsade 79-åringen på grund av vätskebrist. Efter en stund såg han hur en kvinna närmade sig. Han sträckte upp handen och försökte skrika och ropa så gott det gick, och då hittade kvinnan honom. Det första hon, enligt 79-åringen, frågade var: Hu länge har du legat här?
Kvinnan som rusade fram var inte vem som helst. Räddaren var världsstjärnan Pernilla August, regissör och skådespelerska."---
"Pernilla August hade med sig en hemmagjord morotsdricka som den 79-årige mannen nästan drack upp i ett svep från marken."---_
Vatten, så självklart och därmed underskattat i Västvärlden. Önskedröm för alltför många, men det är ett annat ämne. Flädersaft är verkligen god och törstsläckande!
# 12 Jag förstår den gamle mannen. Själv hade jag dåligt hb-värde sommaren 2114 och åkte ned till en marknad i Lyckeby och höll på att svimma pga vätskebrist. Jag fick åka ambulans in till lasarettet.
Man ska inte glömma salt heller.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet