Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: kläder
Läst 1502 ggr
[Nomen Nescio]
4

"Vilka plagg är du för gammal för?"

Kvinna över 63 - då kan du glömma högklackat! Och man över 45 - då är det dags att sluta med shorts! Åtminstone om 2179 tillfrågade svenskar får säga sitt enligt undersökningen i den citerade artikeln nedan…🤔

_"Glöm den korta kjolen om du är över 44 år och minishortsen om du är över 28. Sveriges första doktor i modevetenskap Philip Warkander har djupdykt i kläder och ålder – en forskning som blev kampanjen ”Gränslöst” på Åhléns.
– Det finns väldigt tydliga uppfattningar om kläder och ålder. Med Philip Warkanders forskning blev det så tydligt att det nästan är skrattretande. Det går till och med att sätta direkta åldrar på plaggen, säger Lina Söderkvist, marknadschef på Åhléns."---

"I Intervjuer som Åhléns kompletterade med enkätsvar – 2 179 medlemmar fick sätta en maxålder på en rad plagg.
– Man kan inte ha på sig vad man vill, för olika normer begränsar. Då gjorde vi kampanjen ”Gränslöst” med personer som struntar i de normer som finns och klär sig precis som de själva vill, säger Lina Söderkvist.
Kampanjen om att bryta åldergränserna fick ett mycket starkt gensvar, inte minst på sociala medier. En kvinna i 70-årsåldern med svart skinnjacka och en vithårig man med jeans och hårknut applåderas på Facebook. Philip Warkander fick själv en tankeställare under studien."---_

Vad har du lärt dig av åldersstudien?

– Jag tänker att jag måste bli djärvare. Vad är det här för normer jag upprätthåller? Kanske är det en uppmaning till oss alla att ta ut svängarna lite mer." (Svar från Philip Warkander.)

HD

Åsa S
1

Man blir inte för gammal för några plagg alls eller skor. Min farmor vinglade runt med sin rollator och högklackade skor även i hög ålder, blev riktigt arg när vi föreslog att hon skulle ha mer fotriktiga skor. Passar kläderna och man trivs i dem är det väl bara att använda dem.

[helga21]
1

Jag tar inte på mig shorts ute på stan men hemma kan jag gärna gå omkring med det.  Kortkort har jag inte haft sedan jag var tonåring vilket är ett tag sedan. Högklackat har jag inte haft heller sedan jag stukade foten för ungefär 15 år sedan.

Maria
1

Nu har jag ju alltid tyckt att kläder är rätt trist. Jag vill ha praktiska saker som jag kan ha i många år. Jag gillar Gudrun Sjödén för det är väldigt bra kvalitet, slittåliga och lite roliga kläder. 

Jag kan inte minnas att jag någonsin haft höga klackar och numera skulle det inte ens fungera.

/Maria

Maria
2

Jag har förresten gjort flera hembesök (jobbet) hos en man som var 100+.

Första gången jag träffade honom så blev jag allt lite paff när en man med hästsvans öppnade dörren😃

/Maria

Schnauzertik
2

Shorts är ett måste  när det är varmt oavsett ålder.

Värd för Pensionärer

Maria
1

#5 Min man har kortbyxor stora delar av året både hemma och på jobbet. Han brukar börja tidigt på året och sluta så sent som möjligt😉 Han född 56.

/Maria

[Nomen Nescio]
2

#6 Efter att ha läst TS-artikeln gick jag och tvättade alla mina kortbyxor så att de är redo för sommaren. Jag är född någon gång på 1800-talet. Känns det som.

Maria
0

#7 Haha😃

/Maria