Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: resor
Läst 1187 ggr
[Nomen Nescio]
1

Pensionär på sjö och hav

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att bege sig ut på sjö och hav som pensionär är en dröm som för vissa blir en realitet medan det för en del andra kanske stannar vid just en dröm. En del nöjer sig med att sola på en kobbe eller dra upp sill och strömming, medan andra ger sig ut på  kryssningar eller rent av blir havsnomader.  Här nedan möter vi ett par som väljer att bli pensionärer långt från våra kuster.

[Nomen Nescio]
1

_"Torbjörn Bragderyd har sagt upp sig. Eva Skogman tagit tjänstledigt. När de återvänder med båten till Mörtviken vet de inte – bara att det kan ta många år.
I morgon, onsdagen den 1 juni, lättar Torbjörn Bragderyd, 62, och Eva Skogman, 58, ankar och tar kurs mot, som Torbjörn uttrycker det, ”världens olika hörn”. Det är en dröm de burit på sedan båten köptes 2007 – även om nyfikenheten för vad som döljer sig bortom horisonten är äldre än så.
– Som liten grabb brukade jag stå på bryggan här nere i Mörtviken, titta ut över vattnet och i hålet mellan öarna se horisonten som gav en stark lockelse till att upptäcka vad som finns utanför hålet. Det skapade drömmar, en längtan, säger Torbjörn."---

"Har ni något knep för att få samvaron att fungera till havs?
– Jag är vaken när Eva sover. (Skratt.)
– Jag sätter mig på fördäck, kontrar Eva.
– Nej, men det är ju som i vanliga livet. Prata med varandra. Resonera sig fram till lösningar, säger Torbjörn."---_

http://www.nvp.se/Varmdo/Ingaro/firar-pensionen-pa-varldshaven----vill-gora-det-som-hjartat-sager/

Maria
2

Jag har bekanta som bott på båt i många år i Västindien. Min man skulle varit med och seglat hem den till Sverige men det blev aldrig så.

Ett annat par vi känner har bott på båt med hemmahamn Göteborg.

/Maria