Studera på äldre dagar?
Det är inte ovanligt numera att bedriva studier i olika former på äldre dagar. När barnen är utflugna och man inte längre har ett arbete att tänka på är det säkert lockande för många att fullfölja en oavslutad utbildning eller kanske förkovra sig i något helt annat.
Förr i tiden fanns det så kallade överliggare, som kanske inte hunnit upp i pensionärsåldern, men som lyckats bita sig kvar i den akademiska världen år efter år utan att verka ha någon tanke på att ta sig in i arbetslivet.
"Myten om studenten som ung, fräsch och hungrig på livet är inte särskilt gammal. Regelverket förr dikterade visserligen att man skrev in sig på universitet kort efter studenten, och därför var det ovanligt att folk började studera på äldre dagar. Men efter inskrivning var det inte ovanligt att man utbildade sig långt upp i mogen ålder.
Otto Steiman, också känd som ”den sista Atenaren” eftersom han alltid satt kvar sist på Café Athen för att kunna plocka med sig dagstidningarna hem, lyckades studera 94 terminer utan att ta examen."---
Sydsvenskan september 2012.
Numera är det som sagt vanligare att man studerar efter att ha lämnar arbetslivet.
"Under de senaste 20 åren har antalet äldre som studerar på högskolan nästan trefaldigats. 74-årige Lasse Taube är inne på sitt åttonde läsår på Göteborgs universitet.
Afrikastudier, EU-frågor, Mellanöstern, Latinamerika … Lasse Taube får kolla i sina anteckningar för att hålla ordning på alla kurser han gått. Ett brinnande intresse för omvärldsfrågor är den främsta motivationen, men också att lära sig nya saker och ha något kul att göra som pensionär.
- Dessutom är det väldigt stimulerande att umgås med unga människor. Det förhindrar att jag kalkar igen totalt, säger han."---
GP december 2015
Har du påbörjat eller tänker du bedriva några studier, t.ex. akademiska sådana eller i bildningsverksamheten, när du är klar med arbetslivet?
"En 96-årig japansk man har enligt Guinness slagit rekord som världens äldsta akademiker, efter att han tagit kandidatexamen i keramik vid Kyotos universitet för konst- och design."---
Spännande att läsa.
Jag har läst någonstans att en kvinnlig städerska är den i Sverige som har flest högskolepoäng.
/Maria
#2 Ja, hoppas att det blir bra aktivitet i den här tråden framöver! 😉
En möjlighet till studier finns genom Senioruniversiteten. Här är lite information om dem hämtad från deras hemsida :
"Senioruniversitet och pensionärsuniversitet, av pensionärer för pensionärer. Föreningar för pensionärs-/senioruniversitet - "Tredje ålderns universitet" - finns på universitets- och högskoleorter i Sverige och utomlands. De är politiskt, fackligt och religiöst obundna.
Sammanlagt är det ett 20-tal föreningar med över 20 000 medlemmar över hela landet som bedriver verksamhet i samarbete med Folkuniversitetet. Till stor del består verksamheten av studiecirklar och föreläsningar."---
Det är något som jag absolut skulle kunna tänka mig efter jag blivit "riktig" pensionär.
/Maria