Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettresor
Läst 953 ggr
[Nomen Nescio]
1

Webcamturism

Om man vill lågbudgetturista så finns det en hel del webkameror att resa runt till framför datorn. Själv tittar jag in på torget i Brügge då och då, det är en livekamera med bra upplösning, och det är spännande att se koreografin mellan bilister, mopedister, gående, cyklister och hästdroskor. Det är kul att notera hur man får allt att flyta på utan att någon verkar bli förbannad. Har för övrigt turistat i den här staden och druckit öl på andra sidan torget.

Brügge är känd som cykelstaden nummer ett i Belgien. När man ser cyklisterna så får man en känsla av att cykelhjälmsmarknaden är svårbearbetad i den här stan - tror knappt jag sett någon cyklist med hjälm där…

[Nomen Nescio]
1

Det här perspektivet på Hamburg är jag också rätt familjär med. Ibland när jag ser på blitzortung att det är åskar runt Hamburg kan det hända att jag går in på denna webcam. Man kan se rätt fina blixtar på kvällshimlen ibland.

Maria
1

#1 Det är himla roligt att kunna "resa" på detta sätt.

Här kommer något helt OT men det finns en fantastiskt tragikomisk film som handlar om Brügge.

"En Bruges" heter den och kan rekommenderas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/In_Bruges

Jag har också ett minne av en gammal man på en geriatrisk avdelning som älskade reseskildringar på TV. Han hade aldrig rest någonstans men kände det som om han besökt hela världen.

/Maria

[Nomen Nescio]
1

Här kan välja vart man vill åka - till Times Square, en koll från Frihetsgudinnan eller se på badande elefanter på Bali kanske. Så - "where do you want to go today" som en välkänd slogan uttrycker det?

Maria
2

#3 Den gamle mannen jag skrev om hade älskat att "webcamma"

Tack för länkar.

/Maria

[Nomen Nescio]
1

#2 Ja, den filmen har jag sett (har den på skiva), och jag älskar den!

Den där farbrorn som reser på hemmaplan har vissa likheter i resvanorna med mig, verkar det som…🤓

[Jimmy.L]
1

Webbkameror finns i Sverige med från en massa orter.

[Nomen Nescio]
1

#6 Ja, men min erfarenhet är att det är väldigt många stillbildskameror (med fördröjning). Jag har ju det lite udda intresset att jaga åskväder live på nätet, men det är sällan man hittar några bra svenska streamingkameror att följa åskvädren med. (Tacksam för alla tips på sådana!) Falsterbo, Båstad och Visby har hyfsade streambilder, men annars är det rätt magert tycker jag.

[Nomen Nescio]
1

Webcam Galore har många kameror internationellt, men det är svårt att hitta guldkornen i och med att det är så tätt mellan alla kameror på deras kartor.

Cuxhaven är rätt kul, där är det en hel del båttrafik och inte sällan åskväder till havs i kvällsmörkret.

[Nomen Nescio]
2

Istället för akvarium? Undervattenskamera på rev i St. Juliens Bay på Malta.