Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: övrigt
Läst 1094 ggr
[Rhonda]
1

Namn som 'förföljer' en

Jag lägger upp detta här eftersom jag inte har en aning om i vilket forum det passar.

Namnet Margareta:

Min fd svärmor hetter Irma Margareta, min fd man var på en båt som heter Margareta, jag är född på Margaretadagen o min svärmor hette Eivor Margareta.

Har någon haft liknande upplevelser?

[Nomen Nescio]
1

Vissa namn går ju i arv i generationerna, även om de inte "förföljer" en så återkommer de ofta i släkten. I regel är det vanliga namn som Anna eller Maria.

Ibland när det blivit flera med samma förnamn inom släkten så har man löst det med att komplettera det med ett andranamn, som t.ex. att den ena Britta fått heta "Anna-Britta"  för att skilja dem åt.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Namnen-lever-vidare/

Sommarek
2

Jag har en del namn som återkommer nu när jag börjat släktforska. På min morfars sida har det alltid funnits en del med namnet Paul, inklusive morfar själv. På mormors sida har jag upptäckt att det också funnits en del Paul. Likaså hade min gammelmormor en bror som var henne mycket kär, som hette Fritiof. Mannen hon gifte sig med visade sig heta det samma. Just det tyckte jag var lite roligt eftersom det inte är ett direkt vanligt namn.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Rhonda]
0

#1 Det var inte så jag menade jag menar roliga tillfälligheter.

[Rhonda]
0

#2 . Så menade jag. Roliga tillfälligheter.

[Nomen Nescio]
2

Nej, jag förstår att du inte menade så, men tråden kanske blir längre och mer allmängiltig om man breddar den lite (utan att avlägsna sig från huvudämnet)?

Namnet Greta t.ex. dyker upp lite här och där bland släkt och bekanta för mig, men det är ju ett vanligt namn, så jag ser inget märkligt i det.

[Rhonda]
0

Jag vill att ni hålla er till ämnet är ni snälla. 

Jag börjar inte diskutera på Akvarieforumet vad fisk kostar i affärerna .

Du kan börja en ny tråd istället.

[Nomen Nescio]
1

#6 Nej då, du skall få behålla din tråd själv! 🙂

Maria
4

#6 Du skriver själv "förföljer" med citattecken så då är det kanske upplagt för fri tolkning.

Jag hade själv tänkt att berätta en sak men efter din uppmaning har jag intet att säga då det inte håller sig 100% till ämnet.

/Maria

[Rhonda]
1

Hoppas ni inte har tolkat detta som om jag menar era upplevelser med just namnet Margareta. Jag menade med vilket namn som helst.

Agafia
1

När jag släktforskade återkom samma namn väldigt ofta inte bara i samma familj Utan även i ingifta släktingars familjer , kan det bero på att vissa namn var mer populära under olika år ?

[Rhonda]
1

#10 Ja, det gör det. Det märkte jag när jag läste de gamla kyrkböckerna på ancestry.se

Carmarino
0

Min farfars far hette Nils, min farmors far hette Nils Peter, min morfars far hette Nils Peter och min mormors far hette Nils Peter. Det ser rätt kul ut när man skriver ut ett släktträd på papper. Alla fyra hamnar på samma rad.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Rhonda]
0

#12 Det var festligt!

Schnauzertik
1

Jag har en son där alla medlemmarna i familjen har förnamn som börjar på M.

Enkelt med skylten på brevlådan M,  xxxxx

Värd för Pensionärer