Storstugan (OT) - del 16
Det går snabbt att fylla storstugorna. Vi flyttar oss nu från Storstugan 15 till Rottneros herrgård där det är större utrymmen och en vacker park att ströva i.
Ämnena är som vanligt allt allt som inte passar in någon annan stans.
Värd för Pensionärer
#0 Det var en rejäl "stuga" - men vacker är den! Som en kuriositet så föddes en av mina gamla klubbkamrater i orientering, Ebba Horn af Åminne (född Pålsdotter) där. Hon tillhörde dock en äldre generation i OK Älgen och tävlade i "Oldgirls" när jag deltog i juniorklassen.
Köpte svenska jordgubbar på ICA Maxi för 35 kr. Såg att torghandlaren i Mariefred tog 55 kr st eller två för 100 kr.
#1 Jo den är "rejäl" funderade först på Versailles men där fanns risken att vi kunde gå vilse och behöva skrika för att höra varandra
Värd för Pensionärer
God morgon!
Inget speciellt inplanerat idag. blir nog en lång promenad vid 10.
Hade vissa planer på att ta en tur in till Göteborgs centrum, men jag är rädd för att det är lite stenöken i värmen så det får bli en lugn hemmadag.
Börjar mullra här nu och molnen ökar på risk för åska och regn.
# 2 Köpte 2 liter svenska jordgubbar från Näsum för 40 kr utanför Maxi 😃
Åskovädret orsakade bränder och översvämningar.
Ytterligare en rejält varm dag går mot sitt slut. Dagen har ägnats åt städning inomhus och lite förberedelser inför morgondagen, då vi får gäster. Zaki fick sig ett välbehövligt bad, men hälsar att han inte vill visa förödelsen för er 😎
/Désirée
Dagen började med gymnastik på Thorax. Sedan tillbringade jag hela dagen här och upplevde sol, reegn, åska, sol, regn, sol✨
Köpte stora fina svenska jordgubbar från Bromölla för 25 kr litern. 😃
Igår kväll så somnande jag till tonerna från Håkan Hellström😃
Vi bor ju ganska långt från Ullevi men kan kunde höra musiken svagt i bakgrunden.
/Maria
Håkan Hellström har gjort det igen. Succé alltså.
Han är magisk denne pojken. Jag ska erkänna att jag kan inte så mycket om honom mer än "Känn ingen sorg för mig Göteborg" men det är alltid roligt att se honom uppträda på TV t.ex.
Min svärdotter var där igår kväll men sonen hade grillkväll istället😉
Över 70 000 åhörare. Det går knappast att föreställa sig.
/Maria
#13 Jag är ingen fan av HH, men jag tycker att det verkar vara en sympatisk kille, och att han skriver och sjunger på svenska är bara det värt en applåd.
#15 Du vänder alltså inte, utan har en moppe körklar åt andra hållet när du kommit till vägs ände?
#16 Självklart. 😉
Inställning på kameran kan ta flera bilder på samma bild.
Ser kul ut att skuggan är åt olika håll vid mopparna.
Kan det vara en meteor på väg från andra sidan som ger den andra skuggan?
Värd för Pensionärer
Samma fototillfälle står vid en busshållplats.
#19 I så fall en lysande meteor, för skuggan är ju från moppen…?
#21 Det var så jag tänkte, kanske uttryckte jag mig dåligt.
Värd för Pensionärer
Från det ena till det andra: vaknade klockan tre i natt, genomsvett av inomhustemperaturen, så jag gick ut och satte mig på balkongen och hörde en fantastisk fågelsång - främst från koltrastarna (förstås).
#22 Det är nog snarare jag som inte är helt säker på vad en meteor är. Tänkte först att den liksom kom i vägen och skymde solen, men då blir det ju ingen mopedskugga. Hm…
#23 Koltrastar är mysiga!
#23 Själv vaknar man tidigt av den ljusa årstiden.
God morgon nationaldagen.
Kameran är nerpackad i väskan, och bussen mot pendeltågsstationen går 07:31 och är framme i Stockholm 08:45 med pendeltåget.
#26 Då får vi hoppas på fina bilder😉
/Maria
Jag sitter här och fryser😃 Det är bara 18 grader ute och katterna vill ha öppet så jag har fått klä på mig varmare.
/Maria
#28 Vintern är här!🥶😃
#29 Haha, ja nästan😃
/Maria
Minns förresten att vi länkade till någon tidning som redan i maj blev först med att fråga "är sommaren slut nu"? Oavsett vad som sker kan man konstatera att den reportern hade fel i det läget…🙂
Maria och N.N packisen har dragit in 😃 Vi har haft en härlig morgon med rejäl frukost, därefter en tur med Zaki. Nu ska jag ta fram målargrejer och skrida till verket 🙂
/Désirée
Dagens lärdom: köp aldrig små minneskortläsare till kamera/datorn! Hann väl använda mitt tio gånger innan det försvann spårlöst…
#33 Vet inte hur många minneskort jag har slarvat bort här hemma.
Minneskorten är inga problem för mig, men läsaren som man tömmer dem kan bli en följetong här!
Som tur är kostar de inte så mycket, men man skall åka och handla dem också…
Stoppar bara in kortet i datorn.
Hittade läsaren i kameraväskan (som jag köpt separat för några tior för länge sedan). Istället hade blixtlåsskon gått av, så väskan gick inte att öppna. Fick skära upp den för att komma åt läsaren, men jag hade ändå tänkt köpa en ny väska. Ordningen (?) återställd… 🤪
Jag har också ett uttag på datorn för kortläsare, men mitt lilla SD-kort verkar riskera att försvinna om jag stoppar in det, så jag håller mig nog till den separata läsaren. Så länge jag har någon…
Bild: läsare, modell mindre.
Såg att Expressens pappersutgåva har en 24-sidig bilaga om Håkankonserten igår. Verkar vara väl i paritet med vilket prins- eller prinsessbröllop som helst…
#38 Absolut. Vår lille Göteborgskung😃
/Maria
Vardag igen efter en helg som varit rätt plågsam, eftersom min gikt blossat upp igen. Den här gången har den behagat slå sig ner i en lilltå, och jag har inskränkt min utevistelse till promenad fram och tillbaka till affären. Håller mig nog i stillhet ytterligare några dagar, och som tur är verkar det sammanfalla med lite sämre väder.
Godmorgon på er.
Idag får man ta på sig lite mer kläder.
Ska strax iväg till Sahlgrenska (jobbet)
/Maria
#41 Godmorgon! Mer kläder? Nä det är ju sommar då ska kläderna av. 🙂
God Morgon! Ja, idag fick det bli en tröja på morgonprommisen. Känns ju ovant, trots att det nu väl är normalsvenskt sommarväder 🙂
/Désirée
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Såg detta klipp på i en facebook grupp igår, hur lyckas man köra in på cykelfältet?
#44 Men käre nån
/Maria
Lite sent god morgon.
Hundpromenaden blev längre än planerat idag. Dels pga att Lizzie var piggare i det svalare vädret och dels för att den tänkta lek- o rastplatsen var upptagen av ett par skolklasser så vi gick till en plats längre bort.
Som sagt svalare väder så shortsen ersattes av långbyxor men kortärmad tröja funkade bra idag också.

Värd för Pensionärer
Miljövänlig spårvagn?
#47 SL verkar ha köpt den från Italien, precis som Göteborgs spårvägar. Deras står också på verkstad för det mesta.
http://www.gp.se/ledare/cwejman-sp%C3%A5rvagnsskandal-som-aldrig-tar-slut-1.14993
De tillresta svenska fotbollsfansen i Camp Sweden nobbar den franska maten under EM och kör med hämtmat från Skåne, enligt SVT.
"De svenska fotbollsfansen säger nej tack till fransk gourmetmat under EM. Runt 150.000 portioner svensk mat från Åstorp är just nu på väg ner till Camp Sweden i Frankrike.
Under tisdagseftermiddagen lämnade två långtradare packade med runt 100 pallar mat Åstorps kommun. Siktet är ställt på sydfranska Nice och runt 5.000 svenska fotbollsfans hungriga magar på Camp Sweden inför stundande fotbolls-EM."---
Meny:
#49 Så det finns svenska köttbullar på grisfesten.
Värd för Pensionärer
Jag hade nog valt det franska köket istället.
#52 Fyrtassdrift (4TD)?
#52 Så fin❤️
/Maria
#52 Underbar bild! 😍
Gubben min kom hem med sparris från Tyskland, där han varit på tjänsteresa 🙂
/Désirée
Styr mot Trosa i morgon vid 07 med mopeden, där blir det Trosamarknaden.
Godmorgon Strax blir det att rulla mot trosa, vädret är halvklart och troligen kyligt. Det blir en tjockare tröja och en vindtät jacka att ha på sig. Ha en fin lördag.
#58 Haha😃
Vi har varit och veckohandlat.
Idag blir det stekta småmakrillar som jag just rensat och fileat. Min man får vara vakt när jag rensar fisk för katterna😉
Jag är inte någon jätteälskare av jordgubbar men idag blir det svenska jordgubbar till makrillpremiären.
Det bli även stuvad mangold (egenodlad)
/Maria
#54 #55
Tackar så mycket.
#53 Ja ibland är hon en riktig turbodisel
Värd för Pensionärer
Morgonpromenaden avklarad.
Strålande sol och behaglig temperatur, kommer att bli en fin dag.
Värd för Pensionärer
Godmorgon fast man har varit uppe ett tag även hunnit med ett ärende och laddat på busskortet. Mopeden och jag gör en utflykt idag.
Sång till mopeden.
Värd för Pensionärer
37 Slutade med totalhaveri - såväl minneskort som läsare pajade, så nu har jag varit till Frölunda Torg och köpt minneskort, läsare (en större…) och kameraväska. Som tur var hade jag bara ett femtontal bilder på det förstörda kortet, så det kunde ha varit värre…
Nu har jag till slut gjort mig av med två gamla tjugor innan de blir ogiltiga.
De har legat länge i plånboken eftersom det är rätt sällan jag använder sedlar.
Det blev jordgubbar utanför affären
Värd för Pensionärer
#66 Ops där sa du något. Måste kanske kolla jag med. Jag använder också sedlar ytterst sällan.
/Maria
Var med min mor igår till S:t Eriks Ögonsjukhus i Stockholm där dom undersökte hennes grå starr på ögonen. Ca 2 timmar där vilket var lång tid. Det påverkade henne lite men troligen även att hon var orolig för att dom ska komma och bila i deras badrum idag. För på hemvägen på tåget sa hon att hon inte fick någon luft och skakade väldigt mycket.
Vi fick gå av vid en station och ringa 112, då trodde jag det var en stroke. Det blev ambulans till sjukhus. Jättebra personal där som mötte upp och tog hand om henne. Även brorsan dök upp på sjukhuset för att stötta henne. Jag lämnade sjukhuset vid 20:30 då var hon kvar på akuten och väntade på att få komma på en avdelning. Som tur var var det inte en stroke, får hoppas läkarna kan hitta vad det kan vara.
#68 Vilken jobbig dag för din mamma och dig! Håller tummarna att din mamma snart är frisk och kry igen 🌺
/Désirée
Tack Desk, ja det blev en kaosdag igår. Inte nog att det tog lång tid hos ögonläkaren. Det var även tågförseningar vilket gjorde att vi fick vänta på pendeltåget i ca 30 min och innan stationen vi klev av stannade tåget ca 10-15 min. var även varmt där inne i tåget.
Usch då. Hoppas att det inte är något allvarligt med din mamma Jimmy.
/Maria
#71 Förhoppningsvis var det endast stressen och värmen samt att hon inte hade ätit på länge som orsakade detta.
#72 Det är nog en fullt tänkbar orsak - hoppas på det bästa!
300 kg strömming hamnade på vägen.
http://www.expressen.se/nyheter/lastbilsforarens-miss--300-kilo-fisk-pa-vagen/
Åh käre nån.
Där skulle mina katter varit😃
/Maria
#75 Strömmingsfrossa. 🙂
Haha, ja verkligen.
En och annan mås blir säkerligen glad också😉
/Maria
För mycket renlighet är inte uppskattat av alla.
En man som bott i en enrummare i 28 år riskerar nu vräkning på grund av för mycket damsugande.
Värd för Pensionärer
Rysk vodka prishöjs ( i Ryssland) ½ liter kommer att kosta 24 kronor.
Hur ska ryssarna klara detta? Hembränt kanske.
Värd för Pensionärer
#78 Många skäl att köra mig på dörren finns det, men när det gäller alltför ihärdigt dammsugande har jag inget att frukta…🙂
#80 Haha😃
Vi bodde granne med en mamma och hennes fyra barn som hon hade hand om varannan vecka. Där de bodde med sin pappa fanns inget badkar så de passade på när de var hos mamman men då badade de så att det t.om rann ut vatten i uppgången till hissen. Jag kan tänka mig hur parketten såg ut inne.
De hade även en katt som släpptes ut i uppgången när de gick hemifrån. Huset hade 8 våningar.
Nu var det sociala inblandat så det kändes tryggt för barnens skull men det slutade med vräkning.
Mamman hade särskilda problem så det var ingen lätt granne.
/Maria
Är glad att min mor inte var hemma när detta hände.
Jag var i mina föräldrar lägenhet och hämtade lite saker hon ville ha till sjukhuset senare i kväll. Jag gick på toa när jag hör något droppa. Det visade sig att dom flyter golvet på toaletten på tredje våningen.
Det rann ner i ventilationen och ner till deras badrum. Jag sprang upp och frågade hantverkaren vad han höll på med, denna var tysk och kunde väldigt lite engelska. Jag fick ringa områdeskontoret och krävde att en kom ner och kollade hur det såg ut.
Dom torkade bort allt flytspackel. Tydligen är det inte första lägenheten det hänt i.
Regn och sommaråska på gång här nu.
#82 Uuupps! Det såg ju mindre bra ut, väl att de städade efter sig!
Idag har jag kört en loppisrunda, Vårgårda - Alingsås - Jonsered. Den gav riktigt god utdelning, bäddsoffa, lamphattar och några ugnsformar blev dagens fynd 🙂
/Désirée
Min mor kommer hem i morgon, ska åka upp och följa med henne hem.
Man börjar bli för gammal nmär lite maginfluensa gör att man inte orkar följa fotbolls-EM
Snart dags för Allsång på Skansen!
Bästa a capella grupp någonsin?
Värd för Pensionärer
Hur man undkommer fortkörningsböter.
Bombsäker dansk metod som också fungerar i Norge o Sverige
Värd för Pensionärer
#89 😃
Godmorgon, En hel del sol idag men inte alltför hett. Får bli lantbruk i trädgården.
Värd för Pensionärer
God förmiddag här regnar det.
öre aller aktiskt i det här allet att :et allit bort. ( ast hon nissar mest åt elet på acebook.)
God morgon här regnar det och sägs komma upp mot 30 mm regn idag.
Följer Vätternrundan just nu live.
Här i Göteborg ser det mörkt ut. Det kan säkert komma regn snart.
Vi ska iväg och veckohandla strax.
/Maria
God morgon!
Vaknade tidigt med giktvärk, blev någon timme vid datorn i väntan på att medicin och Voltaren skulle dämpa eländet. Dagens huvuduppgift blir att hålla tummarna för Island i fotbolls-EM.👍
God morgon, Gäsp! Uppehåll men helmulet och det ska fortsätta så hela dagen.
Planerat är att tukta häcken så vi kommer fram till huset utan att slingra mellan grenar. Måste också se till att andra häcksidan inte helt tar över grannens tomt.
Värd för Pensionärer
Så nu var handlandet klart.
Skönt att handla ganska tidigt för då är man nästan ensam i butiken.
#96 Hoppas din värk ger med sig.
#97 Ja det här med trädgård är inte alltid så glamoröst. Ibland är det ett måste😉
/Maria
#98 Tack! Tror att det långsamt går åt rätt håll. T
Skitväder igår gjorde att jag följde Vätternrundan live och såg målgången, sista cyklist gick i mål kl 23:23 och hon var från Göteborg.
- Antal anmälda: 23217
- Antal startande: 19653
- Antal brutna: 1270
- Antal i mål: 18383
Idag ska blir en röjardag hemma. Det behövs verkligen.
/Maria
Idag är det kolugnt.

Värd för Pensionärer
Man har påträffat en sparkcykel på 75 meters djup utanför Hållö. Den kan utgöra en viktig ledtråd i mysteriet kring vilket sätt den amerikanska hummern transporterar sig till vår kust.
Kan det här vara svaret på varför det heter "bicycle"?
Vätternrundan snabbaste tid 7 timmar och 3 min hade 13 cyklister.
Långsammaste tid 26 timmar och 21 minuter. Startade 19:30 på fredagen.
# 103 Och fartyg med ballast som släpps ut har inget med saken att göra?
#106 Hur funkar ballasttankarna på fartygen? Är det stora hål som suger in vatten i fartyget och får dom in en sparkcykel i tanken?
#106 Jo, det är klart! Jag var bara på lite skämthumör igår - inte ens jag 😜 tror att humrarna faktiskt tar sig hit på små sparkcyklar.
Vill minnas att avsikten med storstugan är att kunna ta ut svängarna lite extra någonstans…
#107 Underskatta aldrig humrarna! 😉
Det är klart de åker sparkcykel
/Maria
Nu tittar faktiskt solen fram en stund, den har varit snål med strålarna på sistone - det har mest varit vattenstrålar som gällt…
Igår var gikten ihärdig, så det blev en stillasittardag med sortering av bilder från botaniska. Det dåliga helgvädret spelade så sett mindre roll.
#110 Vanliga cyklar och t.o.m. motorcyklar kan heller inte uteslutas. Vattenskidor har också nämnts i sammanhanget.🙂
Amerikanska humrar åker hummer och är de flera så är det limousin som gäller.
Värd för Pensionärer
#113 Huddinge kommun. 😛
#114 Ko-mu(n), inte konstigt att de kände sig hemma…🙂
😃
Tips på vad du kan göra om du har tråkigt i affären
En del bara hatar att handla och i detta fall så mycket att han (manlig pensionär) portades efter alla hyss han gjorde medan frun shoppade.
Ingen aning om det är sant.
Värd för Pensionärer
#118 Den har jag läst i olika versioner. 😃
#118 Jag avskyr att gå i affärer, så lite hyss skulle nog pigga upp…
Idag har jag i alla fall tvingat mig att ta mig till IKEA, där jag inhandlat tre nya mattor. Valet stod mellan att ta fram dammsugaren och dammsuga av de gamla eller köpa nya, och då kändes det senare som bästa alternativet.
Okej, skämt åsido, jag har haft de gamla mattorna i bortåt tio år, så jag kände för lite förnyelse.
#120 Du får vara glad att du inte besökt IKEA i Kungenskurva, Stockholm. Det tar minst 30 min att ta sig till kassan. 😮
#121 Oj - jag hade två före mig i kön i Kållered…
#123 Jaha! Ja, så sett är det väl lite knixigt i Kållered också, även om varuhuset i Kungens Kurva säkert är större. Fast nu har man visst stora planer för expansion i Kållered - besked om det lär komma i augusti. För min del spelar det mindre roll - jag är där högst två gånger om året, och när det nya står klart har man nog inga behov av möbler längre…
Vi är på Ikea Kållered emellanåt. Köper ljus och servetter och annat behövligt.
Jag vet ungefär hur jag ska gå. Undviker övervåningen och det brukar bli snabba besök. Kommer man tidigt så är det heller inga köer. Då kan det kvitta om det är mycket folk. Bara att vända vid parkeringen😃
/Maria
#124 Och ändå vill dom i Kungenskurva bygga en större varuhus där på hela 97.000 kvadratmeter.
#123 Ivana Flygares uttalande låter mer som ett väl inövat svar, än något som verkligen stämmer:
Vi vill att alla ska känna sig till freds, säger Ivana Flygare, informationschef för Ikea Sverige. Hon håller inte med om att syftet med labyrintsystemet skulle vara att få kunderna att impulshandla. – Syftet är att alla ska känna sig nöjda med besöket antingen man vill köpa något eller bara hämta inspiration, säger hon.
Själv handlar jag inte längre på IKEA, för det är för svårt att hitta det jag söker. Brukar inte ha för vana att impulsköpa soffor och sängar, och vill slippa dessa (och andra irrelevanta) avdelningar helt. Gick dit någon gång ibland tidigare, men sedan de byggde om och byggde ut varuhuset har jag inte varit där. Är rädd att jag aldrig hittar ut därifrån, för jag är fullständigt urusel på att hitta i labyrinter. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#127 Jag var på IKEA förra hösten, helt hopplöst att gå där.
Släppte en fis - fick rött kort.
#129 Skitdomare…
Godmorgon på er.
Jag ska strax iväg till Östra sjukhuset på en studie jag medverkar i. PURE-studien heter den och undersöker främst hjärt och kärlsjukdomar. Det är en uppföljning och jag var där för 9 år sedan står det i kallelsen😃
/Maria
God morgon!
Nattens ihärdiga regnväder har dragit förbi, men det är fortfarande grått och trist. Här är dagens mest väntade rubrik, denna årets längsta dag…
#134 Fängslande! 🙂
Dags för storstuga 17
Värd för Pensionärer