Hommage till Cornelis
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Under en levnad som vid det här laget faktiskt börjar bli relativ lång har jag haft lyckan att uppleva en del samtida personligheter. En av de största för mig är Cornelis Wreesvijk, och jag minns så väl hans genombrott med "Ballad på en soptipp" i mitten av 60-talet. Den liknade inget annat vi hört, men den kom i en tid då visan hade en storhetstid - idag hade Cornelis nog haft det svårare i portgången bland alla Idolkids och YouTubare som pockar på uppmärksamhet! Ändå är hans låtar tidlösa, och vem vet, en vacker dag kanske han får en renässans bland de unga?
En av Cornelis mest populära sånger är "Balladen om herr Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind". I själva verket har Cornelis dock "bara" skrivit texten till den, originalet är en folkmelodi som heter "Monday morning" och som bland annat Peter, Paul and Mary spelat in. Fast Cornelis gjorde den så svensk det bara går - den känns ju så hemmahörande på "Öckerö loge", bland dragspel och bas!
I juli 1987 gjorde Cornelis låten tillsammans med en ung Pernilla Wahlgren i ett härligt somrigt Sandhamn. Då var Cornelis tid utmätt - fyra månader senare avled han i en ålder av femtio år, men hans musik lever vidare! Du får gärna dela med dig av egna minnen av Mäster Cees.