Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etiketthelger-årstider
Läst 859 ggr
Maria
2

Midsommarminnen

Har ni något särskilt midsommarminne?

Jag minns en midsommar någonstans i Dalsland. Det var kallt och vi sov fyra personer i ett vindskydd. Vi hade pyntat skyddet med små svenska flaggor och plockat en bukett sommarblommor i en vas av en tom konservburk. Så klart började det regna.😃

Vi hade en presenning som skydd över den stora öppningen i vindskyddet och så halvlåg vi och spelade Yatsy efter maten med stela fingrar. Vi hade faktiskt himla roligt.

/Maria

Carmarino
2

En midsommar, när jag var tonåring, skulle en kompis komma och hälsa på i vår sommarstuga. Eftersom den var lite svår att hitta bestämde vi att vi skulle mötas på en parkering någon kilometer därifrån. Just när hon skulle flytta över i vår bil så kom det ett skyfall, ungefär som om någon tömt ut en jättehink med vatten, så trots att det bara var 1,5-2 meter mellan bilarna blev hon plaskvåt. På kvällen var det däremot perfekt midsommarväder; solsken och lagom varmt.

En annan midsommar, i början/mitten av 1980-talet, var det lika varmt på midsommarafton som på julafton, d.v.s. 12 grader. Min mor hade blommande sommarväxter på balkongen den midsommaraftonen - och de fanns kvar även på julaftonen. 😃

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Agafia
1

När mina barn var små gick vi alltid ner till Sjöängen där Trädgårdsföreningen hade dans runt midsommarstången . Vi tog med oss en picknickkorg precis lagom till att barnen skulle få gratis glas började det regna … Varje år ! Har även firat Midsommar i Grekland men det var något helt annat 😊

Maria
1

#2 Jag har också firat midsommar i Grekland😉

/Maria

Agafia
1

😄

Maria
1

Jag minns en annan midsommar (80-tal) när sonen var liten och vi bodde på gångavstånd från Råön. Det var folkfest och roliga uppträdande och vi satt längst fram för att titta. Då började några "utklädda" dansa till någon som pratade i mikrofon i takt. Jag skrattade så jag fick magknip. Snart blev jag varse om att detta inte var något komiskt uppträdande utan det var en uppvisning i Squaredance😃 Jag fick sakta dra mig undan.

Jag kollade på årets program och Squaredance står fortfarande på programmet😉

http://www.bygdegillet.com/

/Maria

Agafia
1

😂

DesK
1

Under min barn- och ungdomstid firade jag aldrig midsommar, eftersom jag alltid var hos min far i Tyskland då. Dock var det ofta fest just denna helg, antingen hemma i trädgården hos far eller hos någon av hans vänner. Ofta höll far något litet tal till mig där han uttryckte sin glädje över att vi fick vara tillsammans.

På 1990-talet bodde min man och jag på Värmdö och där var det ett helt underbart midsommarfirande på stranden varje år. När vår äldsta dotter föddes, i mars 1994, blev det bestämt att dopdagen skulle vara på midsommardagen i Värmdö kyrka med kyrkkaffe för alla närvarande. Så midsommaraftonen ägnade jag åt att göra smörgåstårta och yoghurttårta. Det blev några avstickare ned till stranden för deltagande där i alla fall. Midsommardagens morgon ägnades åt att duka och pynta i församlingshemmet. Så var det gudstjänst med dop av lilla Michaela och sedan bjöds alla in till fikat. När vi kom in i församlingshemmet hade alla tårtor börjat flyta ut lite, så det fick bli snabbservering. Alla var dock nöjda och glada och det blev en fin dag. Samma sak, minus utflytande tårtor, blev det tre år senare när vår yngsta dotter, Felicia var ca tre månader. 

Iår blir det 60-årsfest hos min sambos syster.

/Désirée

[Nomen Nescio]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, en del midsommarminnen har man väl samlat på sig, även om alla inte är återberättbara. Ett rumsrent sådant tilldrog sig för säkert fyrtio år sedan, ett år då jag var trött på midsommarfestande.

Midsommarnatten det året firade jag istället ensam längst ut vid Mönster på Onsalalandet, en plats som jag brukade vara till för att se på fågelstreck på vår och höst. Men den här natten satt jag och avnjöt det stilla vågskvalpet mot stranden och såg lanternorna på fartygen ute till havs, en mycket stämningsfull natts färd mot morgon och en härlig soluppgång.

Jag tog en del diabilder som jag inte har scannat in ännu. Den här bilden är tagen på samma plats vid ett annat tillfälle.

[Rhonda]
1

Midsommar 1978 gick jag till Pildammsparken med min lilla Skotte (en skotsk terrier) för att titta på folkdansarna. Plötsligt kom det från ingenstans kolsvarta moln, det blev nattmörkt, himlen öppnade sig, det åskade, blixtrade o spöregnade. Stackars Skotte! Hon blev livrädd! Jag gick bara hem till Möllevångstorget. 🙂

[Nomen Nescio]
1

En midsommar i ungdomen tältade jag och några kompisar vid en badplats i närheten av en festplats i Värmland. Förutom vårt tält var det ytterligare två där, i ett bodde några flummiga stockholmare som rökte hasch men som var rätt resonabla, i det andra bodde en kille och en tjej från ett närbeläget samhälle.  Vi i vårt gäng höll oss på vår kant, men plötsligt blev det liv utanför tältet.

Stockholmarna körde terrängkörning med sin stora amerikanare på tältplatsen, och killen i det andra tältet hade tvingat sin tjej att sitta på bagageluckan trots hennes högljudda protester. När de närmade sig ett stenigt parti reagerade jag instinktivt och sprang fram och slet ner tjejen från bakluckan, varvid hennes kille hoppade på mig och slet sönder skjortan. Jag har aldrig varit någon våldsutövare, men mina kamrater trodde nog att jag skulle ge igen, för de gick emellan. Senare på kvällen somnade lokalbon, och då tackade tjejen mig för att jag ingripit, och jag förstod att hon var rädd för pojkvännen.

När vi åkte hem på midsommardagens förmiddag såg vi Stockholmskillarnas bil djupt nerkörd i ett dike…

[Rhonda]
0

#9 Mig själv.    Det var i Malmö.

Schnauzertik
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på en midsommar som har passerat och som man kan se i någon sorts dröm..

Ett annat minne som bitit sig fast var en midsommar när vi lagt till i en naturhamn och sent på kvällen fick höra ett trumpetsolo från grannbåten klinga ut över vattnet minns inte riktigt om det var Amazing grace eller något mer midsommarlikt  men stämningsfullt var det.

Värd för Pensionärer

Maria
1

#12 Vilken läcker bild.

/Maria