Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: pensionen
Läst 1030 ggr
[Carpinus]
0

"Tjänstepensioner gynnar män"

"Män får i genomsnitt dubbelt så mycket i tjänstepension som kvinnor, visar nya faktaunderlag som pensionsgruppen med politiker från regerings- och allianspartierna tagit fram.

_Det innebär att kvinnor i genomsnitt förlorar på hur tjänstepensionen är konstruerad och politiker i pensionsgruppen är förvånade över hur stor skillnaden mellan könen är.
_

– Kvinnor får ungefär 50 procent av mäns tjänstepension i genomsnitt. Så det skiljer väldigt, väldigt mycket.

– Det var en aha-upplevelse även för mig även om jag kunde ana mig till det, att det faktiskt handlade om så pass mycket, säger socialförsäkringsminister Annika Strandhäll."---

SR

Maria
1

Samhället är mer jämställt idag  men tidigare på hade ju mannen oftast en högre pension med mycket ATP-poäng. Jag kan tycka att lever man i ett äktenskap så ska denna formen av tillägg delas.

Änkepension är ju borta men borde inte kvinnan kunna ärva en del av makens insamlade "medel" ? och tvärtom givetvis.

Det är ofta kvinnan som är förlorare eftersom hon varit mer hemma med barn kanske och även jobbat deltid mer än män i allmänhet.

/Maria

[Carpinus]
1

Det är lite sorgligt när sådana här uppgifter visar sig vara en "aha-upplevelse" t.o.m. för socialförsäkringsministern.

Maria
1

#2 Ja man undrar i vilken värld de lever?

/Maria

Inkanyezi
0

Jag är inte helt klar över att män skulle vara särskilt gynnade av tjänstepension. Jag ser det snarare som att män är mindre missgynnade än kvinnor. Det handlar om ordvalet där. Jag läste just en artikel i DN, och jag kände igen mig. Det var ett bra tag sedan jag gick på Operan, riktigt längesen. 

Och jag kan ju inte heller äta på min lägenhet som har gått upp i pris med en och en halv miljon eller två, inte förrän jag säljer, men var ska jag då bo? Lyckligtvis har åtminstone jag svaret på den frågan, eftersom vi har ett väldigt fint hus på Kuba som för tillfället bara står till inte mycket nytta.

Men alla andra fattigpensionärer har orsak att vara lite bittra, liksom också jag tycker att det inte blev mer än en tumme - eller inte ens det.

[Carpinus]
1

#4 Fast oavsett om män är "mer gynnade" eller "mindre missgynnade" än kvinnorna så får de uppenbarligen mer än dubbelt så mycket i tjänstepension. Det är en anmärkningsvärd skillnad, som åtminstone jag tycker att någon borde ha uppmärksammat socialministern på tidigare - då hade hon sluppit sin aha-uppplevelse. Det hela påminner lite grann om Palme och mjölkpriset på sin tid, med den skillnaden att det här hände inom en ministers direkta ansvarsområde.

[Nomen Nescio]
0

"Skillnaden mellan manliga och kvinnliga pensionärers inkomster efter att skatter och bidrag räknats med är i genomsnitt 26 procent visar en rapport till riksdagens Pensionsgrupp som består av politiker från allianspartierna och regeringspartierna. Och störst är skillnaden bland pensionärer under 70 år visar rapporten.

I den här gruppen är kvinnor mer välutbildade än i tidigare generationer och har arbetet längre. Men det får alltså inget synbart genomslag."---

SR