Sommardagboken 2015
Börjar arta sig med vädret så smått, temperaturen stiger och regnen mattas av. Vi pensionärer har ju förvisso ständig semester, men även vi beger oss förstås ut på äventyr så här års. Öppnar därför en tråd med plats för våra egna sommarbilder. Det är inte meningen att det skall bli en fototävling - alla bidrag är lika välkomna! Berätta gärna lite om var bilden är tagen, och vad just den bilden betyder för dig.
Jag gillar att ströva runt i Botaniska trädgården och Änggården i Göteborg, och det finns vissa träd och buskar som jag fäst mig vid lite extra. En av mina favoriter är den japanska avenboken, som på latin heter Carpinus Japonica Blume, och därmed framgår det väl varifrån mitt namn här på iFokus kommer ifrån…🙂
Avenboken är trots namnet faktiskt närmare besläktad med björk än med bok. Det här exemplaret planterades ut 1961, och kommer från en samling fröer som insamlades 1957 på 200 meters höjd vid Susaya i Fukushimaprefekturen. Barbro Hörberg skrev ju en låt som heter "Med ögon känsliga för grönt", och det är lite grann i den sinnesstämningen jag står och betraktar ljusets skiftningar i avenbokens lövspel.
Var i Botaniska eller Änggården står denna bok eller finns det flera?
/Maria
#2 Just det här exemplaret står söder om Finns mosse i Arboretium/Änggården, men den finns även inne i parken. Dessutom finns där fler varianter än den japanska, det lär finnas närmare 50 kända arter av avenbok på norra halvklotet, de flesta i Kina. Vi har ju även en inhemsk avenbok i de fyra sydligaste landskapen. (All denna information inhämtad från informationstavlan bredvid trädet i parken - "I know nothing", som Manuel brukar uttrycka det…)
Ska försöka att komma ihåg det till nästa gång jag är där😉
/Maria
#4 Hälsa från mig! 🙂
Haha, jag får se om jag kommer ihåg det också😉
/Maria
#7 Tjusig modell, dessutom!
Javisst:) Sallan ar mina foton utan modeller :)
#12 Härliga bilder! 😎
Jag kan varmt rekommendera ett besök till fontänen om ni åker till Dubai. Fantastisk upplevelse med vatten och ljusshow. . Dem spelar ny låt varje halvtimme så man får många tillfällen att se och höra 🙂
#15 Du har verkligen lyckats med glittret i vattnet.
/Maria
Tackar! Skall väl inte ta åt mig äran - fartyget är Elida, så då kan man kanske misstänka att någon annan har ett finger med i spelet… 😃
Aha, jag tyckte att båten såg bekant ut.
/Maria
Ardennerhästar är så fina och känns på något sätt så "svenska".
Gunnebo slott är fint. Det finns så mycket fint kring Göteborg när man tänker efter och framförallt påminns så här i trådar.
(Där har jag också ätit julbord😃)
/Maria
Ja, det är genuina och godmodiga hästar som känns svenska, fast de ju har rötterna i Ardennerna.
Jag strosar ofta runt vid Gunnebo, det är vackert kring slottet och finns gott om strövområden. Dagens tur inledde jag med att ta en liten runda vid Södra Långevattnet.
P.S. Även jag har ätit julbord på Gunnebo. Fast då föredrar jag nog Råda Portar, (eller ännu hellre Stensjö Hill, men det är dessvärre borta nu). Men hur kom vi in på detta, den 4 augusti - och i "Sommaralbumet" till på köpet… 😃
#22 Så vackert!
#24 Tror du kan vara nöjd med köpet!
Vow, jag har myyyycket att lära!
#29 Sommar! ☀️
Min utflykt gick till Göteborgs centrum, och Paddanbåtarna var fullsatta denna soliga dag. I bakgrunden syns Tyska kyrkan uppförd 1746 (murarna delvis från en äldre kyrka som hade förstörts av brand), Till vänster om kyrkan Sahlgrenska huset uppfört 1753, ett ståtligt exempel på hur stadens förmögna köpmän kunde bo vid 1700-talets mitt.
Tillbringade en härlig sensommardag på Vrångö i Göteborgs södra skärgård igår. Mer bilder därifrån på "Strövtåg och strandhugg".
Sensommaren härjar vidare, och jag ägnade en stund av dagen till ett besök i Trädgårdsföreningen. Botaniska Föreningen har jag varit ofta de två senaste somrarna, men Trädgårdsföreningen var det nog närmare tio år sedan jag besökte senast. Många blommor, i synnerhet en del rosor i rosenträdgården, hade förvisso blommat ut, men vissa såg fräscha ut fortfarande.
I Trädgårdsföreningen och Bältesspännarparken stod fortfarande många tält kvar efter Kulturkalaset, som avslutades igår. Tyvärr blev det inte av med något besök i år, men vädret var ju inte det bästa i Göteborg i helgen.
Ja d blev ju inte som tänkt nej.
#35 Känner igen problemet - jag har övergivit bildspelen…😕
Ibland kan man krympa bilderna i Paint, men det är inte alltid det hjälper heller. Hoppas vi får se bilderna på annat sätt, för de verkar intressanta!👍
#36 Paint?? Nu får du försöka förklara för en som inte e helt överens me datorer🙂
#38 Okej! Nu vet jag inte om du har Windows och i så fall vilken version, men i min Windows 7 och i tidigare versioner har det följt med ett antal gratisprogram, som Word och Paint. I Paint kan man göra enklare bildbearbetningar, bl.a. förminska bilder. Jag har alltså minskat bildformatet och sparat de mindre kopiorna, och när jag sedan lagt ut dem som bildspel i ett inlägg så har det hänt ibland med inte alltid att hela bilderna visats i bildspelet.
Fast man kan ju lägga ut bilderna en och en i egna inlägg. Då skärs inte bildformatet ner.
#45 Kräft/hummerburar och nät ser det ut som.
#48 Verkligen vackert! Jag har bara varit i Stockholms skärgård en gång och fick alla förväntningar uppfyllda med råge.
# 40 Den parken har jag vandrar i många gånger och många mil. Ut till Stora utsikten när man står överst på berget och ser Landvettersjön är helt fantastik.
#50 Ja, jag har också varit uppe och beskådat den utsikten. På den här bilden (tagen med min fickkamera) är det dock mycket grenar i vägen- en kombination av förskogning och höjdskräck…
Sedan är närheten till RV40 rätt störande, det är mycket brumbrum när man står på utsiktspunkten. Men vackert är det absolut! 👍
Ja den nya vägen brummar rejält då trafiken har ökat. När jag började där så hade den inte byggt så man åkte längs en slingrande stig utmed Landvettersjön. Flygplatsen hörs en del också därifrån numera.
Länge sen jag var på Utö men visst är det fint där
Värd för Pensionärer
Det är bara ett halvår kvar till sommaren… 😭
#57 Ja det är en vacker ö och väldigt stor.
Såg att Waxholmsbolaget kört turer till Huvudskär i somras om dom har turer till sommaren måste jag dit den ön har jag länge velat besöka.
Ja, den "rivningen" var ju dessvärre inte planerad….
Jag jobbade den natten och hade kollegor som befann sig i området, så det var en orolig natt!
Det var en skräckfylld upplevelse inte minst de som befann sig på fartyget. De sköt upp nödraketer för att försöka stoppa bilister att köra över stupet, och de såg bland annat en lastbil där föraren stannade, för att ändå sätta sig i bilen och köra rakt ut i tomheten.
Den som till sist fick stopp på trafiken på fastlandssidan var en annan lastbilschaufför. Mannen gick ända fram till kanten för att känna efter om bron verkligen var borta, han trodde inte sina ögon.
https://www.youtube.com/watch?v=HCCI--2Dvow
Var rädd om den bilden!
# 61 Jag minns detta också och ja g får fortfarande ilningar i magtrakten då jag tänker på dessa som körde rakt ut i tomma intet.
# 60 Ett väldigt fint foto. Jag har några själv i diabilder som jag aldrig kommer att skanna känns det som.
Jag minns att vi hörde det på radion och vi kunder se Tjörnbron från vår tomt så jag sprang ner till grinden för jag kunde inte tro att det var sant men det var det ju dessvärre😕
Fruktansvärd olycka.
/Maria