Storstugan (OT) - del 17
Dags för en ny storstuga, den tidigare hittar du här Storstuga 16
Kanske kan vi passa på att kura skymning och titta in i elden.
Ämnena är som vanligt allt allt som inte passar in någon annanstans.
Värd för Pensionärer
Får önska er en trevlig midsommar till er som reser bort.
God Morgon från ett soligt Sjövik. En härlig morgonprommis har vi just klarat av🙂 Idag blir det en provianteringsrunda och så får jag baka något till sambon och hans arbetskamrater 😃
/Désirée
#1 Det var en innovativ och kreativ bild. Den gillar jag
Värd för Pensionärer
Ont om jordgubbar till midsommar.
Spelaren som blev utvisad när han fes har blivit en braknyhet.
Kineser skickar nakenselfies för att få lån.
Man kan få rabatt på räntan om man lämnar ut personlig information, lägre ränta ju mer info du lämnar ut.
Värd för Pensionärer
#9 Det ser gott ut. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#9 Ser gott ut jag tar två. 😉
Fina bilder i tråden. Toscakaka som är så gott😛
Jag är ensam hemma ikväll och har sett ett specialavsnitt av "Barnmorskan i East End" En fantastisk engelsk serie.
Jag har inte sett den löpande utan bara avsnitt då och då men alla har varit såå bra. Min man var tveksam först men han är såld nu😉 Avsnitten är dessutom avslutande så det gör inget om man missar men givetvis är det en röd tråd.
Engelsmän är fantastiska på att göra serier. Vilka karaktärer.
Kan varmt rekommendera detta tidsdokument som är grundad på en sann historia.
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"När mannen greps i en bil trodde polisen först att han pratade danska. Men han var så berusad att han hade svårt att formulera sig."---
Läge för en video!
God morgon!
Gick inte så bra för vårt landslag i fotboll igår, men islänningarna är desto gladare! Hör bara på den stillsamma förnöjsamheten hos TV-kommentatorn när Island sätter segermålet…🤪
#14 Underbar, kommer bli en klassiker lite som Lasse Granqvist under Tyskland - Sverige 4 - 4.
På torget idag: två liter svenska jordgubbar 30 kronor, en liten ask belgiska jordgubbar 25. Kan prissättningen vara gjord på grund av resultatet igår?
#15 Ja, eller Bjørge Lillelien när Norge slog England 1981! Vad skall det då inte bli på måndag, om Island tvålar dit England? 😃
#16 Ica Maxi Södertälje slogs nästan folk om jordgubbarna, 35 kr asken.
Köpte vispgrädde till jordgubbarna men kände ingen lust att vispa för hand, så jag snokade lite på nätet och hittade ett knep på hur man på fem minuter får vispad grädde med hjälp av en plastpåse, en utandning och lite handarbete. Jag var tvungen att testa och det blev inte perfekt, men väl i klass med hur det blir när jag använder visp.
#18 Vilket bra tips.
Till jordgubbar vill jag helst ha ovispad grädde😉
/Maria
#19 Till jordgubbar vill jag helst ha vaniljglass - om jag inte äter dem "au naturel". 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Idag blev det vispgrädde och i morgon vaniljglass till jordgubbarna. Man är väl flexibel! 😉
Tycker ni jordgubbar är sådär jättegott?
Jag gillar jordgubbar men kan lika gärna äta något annat. Det är väl mest tradition med att jag handlar jordgubbar.
/Maria
#22 Nej, helst skulle jag vilja ha smultron och blåbär med mjölk i tallriken. Jag äter inte jordgubbar så ofta, jag brukar känna av lite lätt magknip efter att ha ätit en portion av dem. Men som sagt, traditionens makt är stor!
#22 Ibland kan jag bli vansinnit sugen på jordgubbar, men det är ingen direkt katastrof om jag inte får äta dem på midsommarafton. Vissa av dem är ju rätt sura, men får man bara perfekt mogna, söta jordgubbar så tycker jag det är jättegott.
Min absoluta bärfavorit är hallon. Åh så gott.😛
/Maria
Jag gillar jordgubbar. Blir ofta det på sommaren med glass eller lättvispad grädde.
Nyplockade blåbär går inte heller av för hackor. Mums.
God midsommaraftonsmorgon!
Brexitdramatik i Storbritannien och EU denna morgon, och åskoväder i sydsverige under natten - en turbulent morgon på många håll denna röda dag.
Själv sitter jag stand by vid skrivbordet i väntan på att värktabletterna skall verka - gikten verkar ha blivit kronisk. Fast maten är inhandlad, så midsommarfirande lär det väl bli ändå, om än utan starkvaror.
#28 Krya på dig, skivade najadrökt lax som jag köpte från Fogdö lax. Den var väldigt god och lär bli poppis på bordet idag.
#29 Tack! Ja lax är nog vanlig på borden en dag som denna! ("Fogdö" - det får mig att tänka på utförsåkaren Thomas.)
Den eviga frågan: skall man skala färskpotatis eller ej - hur gör ni?
Här skalas inte färskpotatisen, tycker faktiskt arr den är godast med skal 🙂
Vill önska alla här en riktigt trevlig midsommarafton! 🌺
/Désirée
Äter alltid färskpotatis med skal.
Tycker synd om dom bilister som sitter fast på E4 innan Södertälje, i snitt har folk köat 6,5 timmar för att åka genom Södertälje efter olyckan på motorvägsbron.
#34 Tycks vila något slags förbannelse över Södertälje och deras broar: påseglingar, bomgenomköringar, vägarbeten och jag vet inte allt…😕
Nu har solen äntligen letat sig igenom molnen här på västkusten, men fröjden tycks bli kort: det väntar åskväder under kvällen enligt meteorologerna. Ser på åskkartan att en mäktig åskfront håller på att arbeta sig igenom norra Tyskland, så de kan nog få rätt. Nattliga åskväder gillar jag, även om det är lite synd om det skall bli just denna natt…
#35 Ja det är en resa som borde ta ca 30 min vanligtvis. Nu har man lett om trafiken till Saltsjöbron som ligger vid motorvägsbron.
https://trafiken.nu/stockholm/kameror/e4e20-sodertaljevagen/motorvagsbron-norra/?d=1466208000033
#35 Här har det varit mestadels solsken hela dagen och 25-30 grader varmt, med svag vind och hög luftfuktighet. Puh!!! Det hade varit skönt med ett åskväder som rensade luften. 🙂
Dans kring stenen ny tradition?
https://www.facebook.com/nathalie.adel.16/videos/10209002268150050/
Najadrökt lax som jag köpte gick åt på bordet som jag misstänkte. Blir att handla mer av den varan till hösten.
God morgon!
Om sanningen skall fram så är det mången midsommardag man vaknat med viss ruelse. Så icke denna, efter gårdagens vita midsommarafton, och det känns angenämt!
Något nattligt åskväder blev det inte heller, eller också sov jag över det. Molntäcket ser ut att vara jämntjockt ännu, vi får väl se om det lättar fram på dagen.
God morgon.
Halvklart väder här just nu.
God Morgon! 🙂 Vi hade en härlig midsommarafton som också var födelsedagsfest för sambons syster och hennes man, de fyllde 130 år. Mycket god mat och härlig musik och en riktigt varm och skön kväll. Jag körde hem, så ingen skallebank för mig heller. Nu gör jag iordning vår frukostbricka 🙂
/Désirée
Svårt att avgöra vad det är. Kan vara en båt, ubåt, sjömärke, säl. kobbe.
Sjömärke och kobbe törs jag nog stryka, jag är rätt familjär med området efter otaliga timmars fågelskådande. Är det en säl så är det en riktig baddare…
Fiskeredskap? Fiskarna kan ha stora bojar för att markera sina redskap.
#46 Men är inte den bojen också väldigt stor i så fall? Föremålet är ju rätt långt bortom segelbåten, vid pilspetsen! (Klicka på bilden för större version.)
#47 Beror på vad fiskarna kan ha lagt ut för nät. Men det kan ju även vara en båt som är på väg ut eller in, och styrhytten är det vi ser på bilden.
#48 Ja, frågorna består, och något svar lär det inte gå att få. Det var mest en reflektion som dök upp efter alla dessa år. Skulle det råka vara en ubåt är det ju heller inget sensationellt, det kunde förstås i så fall ha varit en "egen" som råkat fastna på bilden.
Island går till presidentval idag. Kanske letar många förgäves efter en valsedel som det står "Lagerbäck" på?
#34 Skadorna på bron är ganska stor när jag nu har sätt bilderna. Brons ena balk är vriden, kan bli så att man tvingas byta ut hela bron på södergående.
God morgon!
Nästan höstlik stämning här, denna söndag förmiddag. Regnvåt asfalt, blåsigt och svalt. och gator och trottoarer är tomma på människor. Perfekt innesittarväder!
#52 Då delar vi samma väder.
Ikväll spelar ju Island åttondelsfinal mot England i fotbolls-EM, en match som fått epitetet "det fjärde torskkriget" i media - vilka som torskar där återstår att se.
I väntan på det kan vi konstatera att det faktiskt inte är torsk som är Islands nationalrätt, skall man tro en färsk gallupundersökning tycker tre av fyra islänningar att någon rätt med isländskt lammkött bör vara det. Kanske steikt lambalæri eller reykt lambakjöt?
(Inte konstigt att de valde en förbundskapten vid namn Lagerbäck…)
Måndag morgon.
Värd för Pensionärer
#55 En klassiker! 👍(Fast sista delen av låten fanns inte med: "en nyckel i tamburen, jag hör den alltför bra, hon skulle komma först i morron å så kommer hon idag", o.s.v. )
Ni som ska söder ut på E4 förbi Södertälje undvik det helt. Är totalkaos i staden det rullar knappt 7 km/h. Spelar ingen roll om man försöker åka gamla vägen så man kommer fram till Moraberg det rullar knappt där heller.
Kör runt Mälaren det går snabbare. Tex Stockholm till Enköping och sedan mot Strängnäs. Kan även funka att ta vägen via Skanssundet vägfärjan där går i skyttetrafik men räkna med det kan bli kö där med.
Skönt att man inte behöver åka den vägen.
Ena dottern ska passera Södertälje på fredag men hon åker tåg.
Värd för Pensionärer
#58 Ja det är nog tur för just nu är det kaos i trafiken, Dom som bor i Brunnsäng tar sig med bil ca 10 min in till centrala delarna vanligtvis nu tar det över 1 timme.
Trögt överallt just nu i trafiken mot Södertälje. E4 köer från Salem rullar i 5 km/h, även gamla vägen tjockt mot Moraberg samma hastighet som på E4. Tjockt på Mälarbron inne i Södertälje och den renoveras viket gör det krångligt lägg till trafikljus. Väg 225 från Tumba mot Södertälje rullar sakta mellan 30 km/h - 7 km/h.
Mellan Enköping - Strängnäs väg 55 köer tack vare vägarbete.
Fenomenal insats av Island mot England i EM, segern (2-1) måste vara en av de större skrällarna i mästerskapets historia…
Tuff vecka för England - först Brexit och sedan detta! 😕
Westernfilmstjärnan Bud Spencer, som gjorde sig ett namn med roller i en rad populära spaghettiwesterns, har avlidit på ett sjukhus i Rom, 86 år gammal.
Åh, lilla Bambino….
Jag älskade Trinityfilmerna. (Djävulens högra hand)
/Maria
#63 Ja, det var roliga filmer! (Längesedan man tänkte på dem senast…)
#64 Jag håller med. Det kanske får bli ett kärt återseende denna sommaren.
/Maria
#14 Har en känsla av att den isländske fotbollskommentatorn kommer att boka in en tid hos öron/näsa/hals-kliniken när han återvänder hem till Island. Stämbanden kan behöva en rundsmörjning… 😃
#66 Haha. Vilken inlevelse. Rösten bär knappt.
/Maria
#67 Ja, "eufori x 4" är väl den ungefärliga nivån…😃
#66 Länken funkar inte.
90 kvadratmeter reklamskärm som kostat 7 miljoner kr och som bara väger 4 ton skänks bort.
#69 Nej, den blev tydligen borttagen senare. Här är han i en annan version, hoppas den ligger kvar! De som satt runt om kommentatorn verkade titta mer på honom än på vad som hände på planen…😃
Hamnade lite oväntat på sommarteater ikväll. Fick biljetter av en person som vunnit dem men som inte hann att gå, så hon var snäll nog att överlåta dem till mig. Det var generalrepet till "Jobba för två" med Claes Malmberg i huvudrollen på Gunnebo slottsteater, och det blev en riktigt trevlig kväll. Claes Malmberg var redan i högform, och jag tror att det blir succé även denna gång för sommarteatern.
#73 Åh det låter roligt.
/Maria
#73 Trevligt, det var länge sen jag var på teater.
Har satt igång att träna med en ritplatta som jag har haft liggande rätt länge. Har försökt bli vän med den vid flera tillfällen men gett upp efter ett tag. Nu ska det bli av på riktigt!
Tränat lite prick till prick bilder för att få in hanteringen i muskelminnet. Har också tränat på lite enklare redigeringar.
Värd för Pensionärer
Just nu är ett unik objekt ute till försäljning i Göteborg - en ögrupp mitt i hamninloppet. – Du kan kasta sten på Stenafärjan, hävdar mäklaren Peter Eriksson.
Folkölsbutik på Södermalm.
Och den som inte gillar öl så öppnar det en läskbutik på Södermalm med.
#73 Aftonbladets Jens Peterson, som annars brukar vara rätt givmild med betygen, var inte lika imponerad som jag av "Jobba för två". Han gillade dock Lars Bethkes slapsticknummer, och de föll mig i smaken också.
Blir väl för Malmberg att ta fram rödpennan, stryka och skriva om en del. Eller hoppas på nådigare recensioner från annat håll…
Kommande vecka ska bli ostadigt väder. Hoppas ändå kunna genomföra ett djurparksbesök nästa vecka.
Ingen färsk nyhet, men ändå: en pilot på en sextimmarsflygning från Los Angeles till New York blev tvungen att nödlanda i Kansas City för att en kvinna vägrade sluta sjunga sin version av "I will always love yoooouuuuu", vilket vållade panik hos medpassagerarna. Kvinnan omhändertogs av säkerhetspersonal, vilket hon belönade med en sång. Gissa vilken?
Vad sägs om en liten helgpromenad, runt Mälaren eller så, med start i Stockholm? Det är dags för årets fotrally, där det gäller att stupa eller, om inte" dö" så "gå". I fjol knallade vinnaren runt på 87 timmar och 45 minuter. Ett tips kan vara att ta bussen istället, jag tror att det kan gå snabbare.
#83 Jag har precis i dagarna kört Mälaren runt……..
/Désirée
#84 Se där ja, ute och rekat inför helgen?
Nix, det blev en snabb visit till kungliga huvudstaden, eftersom det är trafikkaos i Södertälje, valde jag att köra hem norr om Mälaren 😃
/Désirée
#83 Går ingen buss runt Mälaren om du inte hyr en. Fast du kan ju ta tåget runt Mälaren. Sthlm - Eskilstuna. Eskilstuna - Arboga, Arboga - Bålsta och sedan ersättningsbuss till Sthlm (byggs nya spår Sthlm -Bålsta).
#86 Norrut funkade väl över kringelstaden? Värre söderut.
#89 Låter bra det. Trafiken rullar bättre nu på E4 söderut när man lät trafiken rulla på motsatt körbana på Saltsjöbron och stängde av lokalgatan.
Skansundet har fått förstärkning av en vägfärja till vilket gör att köerna där blir mindre.
Inte lika mycket trafik i centrala delarna av Södertälje men viss köer är det tack vare klaffbrons ena bro renoveras.
#83 Om man byter buss kanske man tar sig runt? (Fast jag skall inte delta - jag stannar hemma och vårdar gikten…)
#91 Möjligt, Södertälje - Strängnäs kan du åka med buss, och sedan Strängnäs - Eskilstuna buss därefter vet jag inte om man kan ta sig vidare med buss mot Kungsör/Arboga och senare mot Västerås och Enköping samt tillbaka till Stockholm.
#92 Tänkte väl det! Kanske en affärsidé förresten: charterbuss Mälaren runt? ☝️
#93 Nja, Mälarbanan byggs ut nu vilket gör att fler tåg kan köra Arboga - Stockholm samt Örebro - Västerås - Stockholm. Landstingen i Mälardalen ska även köpa in en massa tåg.
#94 Min lösa fundering bygger mer på att det vore en möjlighet för städerna runt Mälaren att låna lite turister från Stockholm, kanske genom att göra något av modell tygrallyt i Sjuhärad - att knyta ihop olika aktiviteter, och kanske med någon övernattningsmöjlighet på hotell längs vägen.
Låten för dagen.
Här behövs det en del regn, har varit bevattningsförbud så några regndagar är rätt OK.
Värd för Pensionärer
Behöver du en stor skärm för reklam eller något annat ändamål.
Denna kan man få gratis om man själv sköter transporten.
Värd för Pensionärer
#96 Det hjälpte! Nu håller solen på att tränga igenom här… 😎
#95 Dom kör istället med annonser om att ta tåget, kommunerna i Mälardalen bidrar ju till TIM (Trafik I Mälardalen).
Sätt några annonser i tex SJ tidningen Kupé
Och i TIMs tidning som heter Tillsammans
#100 Förmodar att de vänder sig till arbetsresenärer med de uppmaningarna? Privata researrangörer med bussade engångsbesökare skulle knappast utgöra någon konkurrens med tågbolagen.
#102 Tror ändå det inte lönar sig, först har du tågen som du kan köpa billiga biljetter till tex sthlm - Strängnäs tur o retur endast 250 kr. En buss måste du fylla med resenärer för att det ska gå runt.
Strömma kanalbolag provade några år med buss till Kolmården från Sthlm den gick inte bra. Folk valde tåget ändå efter som bussen var dyrare. Dom hade sällan över 20 betalande resenärer i en buss som tar minst 50 resenärer.
Det tar max 30 min med buss till Nynäs gods från Stockholm och dom ska ha hela 695 kr, med SL och lunch lär man hamna under 300 kr.
#102 Ja, jag vet inte - jag hade förstås inga planer på att starta en sådan charter. Men det är klart att man måste fylla bussen, jag pratar ju om charterbuss, ingen som plockar upp folk som har spontan lust för en åktur.
Man ser ju annonser i tidningarna, ser bussar från olika bolag återkomma till hotellet här och om jag åker in till Liseberg så står det så här års massor av bussar, så några förmår uppenbarligen livnära sig på det.
Fast idén med buss runt Mälaren finns redan om sanningen skall fram. Jag hittade direkt en fyradagarstur, med ett lite fylligare upplägg än det jag kalkylerade med. Den här har fler övernattningar, och det finns båt- och ångtågsutflykter inkluderade . Lite för dyrt upplägg för min del, men hade jag varit dollarturist så…🙂
#104 Du ser, över 4.000 kr för en tur i Mälardalen, visst det är flera dagar men jag tror inte Stockholmarna är så sugna på sådan resa. 🙂
#105 Du har "övertygat" mig för länge sedan! Var egentligen bara en liten skojtanke om att det kanske är skonsammare för fötterna och går snabbare att åka buss än att gå Mälaren runt.
Sedan har jag inte talat om någon resa för Stockholmare i den fortsatta diskussionen. Kanske missuppfattade du skrivningen "Min lösa fundering bygger mer på att det vore en möjlighet för städerna runt Mälaren att låna lite turister från Stockholm." Hade jag vetat att det skulle leda till ifrågasättande så hade jag förtydligat att man lånar turister av Stockholm, inte att det i första hand är Stockholmarna som tänktes turista med min ack så hypotetiska resebyrå….
Men vi återgår väl till fotrallyt.
Internationella UFO-dagen idag, men det är regnigt och mulet här, så man lär väl inte se så mycket av eventuella flyguppvisningar…
Nu sväller risgrynsgröten på spisen.
Ni ska äta "fiskpudding från Strömstad" idag. En gammal rätt men jättegod.
/Maria
Min man grejar utomhus på nya "verkstaden" men hängrännor och avrinning. Det blir riktigt bra.
Vädret är ostadigt och det kommer småskurar emellanåt och katterna ligger i uterummet😉
/Maria
Ank-arméer kallas in i kriget mot mördarsniglarna världskrig på gång?
Fick SMS vid 06 i morse av brorsan som blivit pappa till en dotter som ska heta Nellie. Säger grattis till han och hans tjej.
#111 Grattis farbror Jimmy! 👍
Grattis🙂
/Maria
#112 - #113 Tack.
Blir mycket djurparksbesök under juli månad tänkte skaffa säsongskort i morgon vid Parken zoo.
"Ursäkta att jag stör" sa Bojen ungefär när han drog upp den ovanliga fisken. En eloge för att han frigav den igen!
Grattis farbror Jimmy! 🙂
/Désirée
#117 Tack DesK.
Det finns många sätt att tillbringa semestern. En del landar i hängmattan, andra knallar runt Mälaren i ett svep, medan Mats tar en femtiomilasimtur från Dalälvens källa till havet. Nu tar han inte allt i en etapp, utan delar upp det på "bara" två mil per dag. Som innehavare av simborgarmärket känner jag stor kollegialitet med Mats.
#111 Grattis till farbror Jimmy!
Värd för Pensionärer
Haft besök av ett av barnbarnen igår och idag. Något av det roligaste som finns men varför ska de vakna vid 5-tiden på morgonen och tycka att det är dags att leka?
Värd för Pensionärer
Pust vilken eftermiddag, farsan ringer mig vid 15 och säger att mamma skakar/krampar. kommer dit och larmar 112. Dom skulle sända en ambulans, efter 1 timme ringer jag igen, dom säger att det kan ta lite tid, vid 17:30 kommer dom.
Dom kunde se att hon hade 40-graders feber vilket gjorde att hon skakade. Men hon slapp åka in till akuten.
Bedrövligt hur politikerna skär ner på sjukvården, 2,5 timmes väntan på sjukvårdare.
#122 Ja, det är förfärligt hur det blivit - hoppas att allt ordnar sig!
#123 Hon ska dricka mycket och äta alvedon för att få ner febern.
Brand på Torekällberget i Södertälje. Trist dom byggnaderna går inte att ersätta.
Har saknat vår eldsjäl Leffes inlägg en tid; hans bilder från Skansen på djursajterna, rapporterna från giffarnas matcher på fotbollssidan och de glada tillropen här - Leffe är på något sätt själva kittet på iFokus! Förklaringen kom på Rexkatter iFokus idag, en sajt som han en gång startat - Leffe ligger på sjukhus och läget verkar inte vara så bra.
Jag vet att vi är många som håller alla tummar som finns för att vi så småningom åter har honom tillbaka här på iFokus - han fattas oss just nu, så kämpa Leffe! 🌺
Det är inte bra med Leffe han har varit på sjukhuset flera gånger sen veckan innan midsommar.
Ja. det är så ledsamt. Hoppas innerligt att Leffe blir bättre.
/Maria
#127 Verkligen trist…😕
Strax framme i Eskilstuna med tåget heldag på djurparken.
#130 Klappa de vita tigrarna från oss! Försiktigt… 😃
Jag hälsade på Leffe förra tisdagen, då var han hemma, men han mådde inte bra, i fredags åkte han in på sjukhus igen. Detta är så tråkigt! Vi håller alla tmmar, tår och tassar att Leffe snart får må bättre och komma hem och att han får ägna sig åt sin hobby, fotografering.
/Désirée
Visst är det tråkigt, hoppas att han kryar på sig.
Värd för Pensionärer
Så stänger vi denna stugan och går vidare
Här är den nya
Värd för Pensionärer