Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: vård-omsorg
Läst 3136 ggr
[Carpinus]
3

Aftonsol eller slutförvaring?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Samhällets bemötande av äldres oro och önskemål inför boende och vård på ålderns höst bubblar ständigt upp. Vi har länge vant oss vid och kanske accepterat politikers och tjänstemäns tal om att vi blir allt piggare och förväntas kunna klara oss själva på ett annat sätt än tidigare generationers åldringar.

Förvisso blir vi äldre, och pensionärer är säkert som grupp piggare än den deras far- och morföräldrar tillhörde. Men även den som lever några år längre och har bättre hälsa än åldringar förr uppnår ju förr eller senare ändå den kritiska gräns där man inte längre klarar sig själv. Vad händer då, och vad vill vi skall hända?

Känns som det är läge att öppna en tråd för den debatten - kom gärna med egna tankar eller länka till sådant som du tycker tillför diskussionen något.

Mer i samma kategori:

"Ålderdom och ensamhet"

"Boendeärenden hos Förvaltningsrätten"

"Wivis kamp för 94-åriga mamman lönade sig"

"Vill inte bli gammal i det här landet"

Egen bild.

[Carpinus]
2

"Den gamla formens ålderdomshem avskaffades för att den inte fungerade men den nuvarande äldreomsorgen där majoriteten ska bo kvar hemma så länge som möjligt har stora problem. Det är uppenbart. Hur kommer det sig att våra gamla och sjuka inte förväntas ha en egen vilja? Varför har vi inte rätt att avgöra själva hur vi vill bo när krafterna tryter? Det är dags att ta ett rejält omtag kring hur vi vill att hemtjänst, serviceboende och äldreboenden ska fungera.

Min mamma och pappa är i dag pigga 70-åringar. De tillhör en stor generation som gått sin egen väg och styrt sitt eget öde. Jag hoppas att de även får välja hur de vill leva resten av sitt liv."

Sofia Dahlström, ledare i GT

Maria
6

Ja fy. Det är stora och viktiga frågor.

Man får heller inte glömma att gamla människor är ingen homogen grupp utan de är precis lika olika inbördes som yngre människor.

Det finns de som till varje pris vill bli kvar hemma och de finns de som gärna vill till något boende.

Numera hamnar man ju inte på äldreboende av egen fri vilja utan man är ofta i ett sådant dåligt "skick" att vård i hemmet är ohållbart.

Med andra ord så kanske man inte har så stor glädje av gemenskapen på ett boende som ändå är en av fördelarna.

Här måste politiker och vi andra försöka göra en stooor insats så att ålderdomen inte kommer att bli ett bekymmer både för den gamle och  dess anhöriga.

/Maria

[Carpinus]
1

#2 kan inte annat än instämma rakt över…

[Carpinus]
1

"När du är som svagast ska samhällets stöd vara som starkast." Det är statsminister Stefan Löfvens egna ord. Jag tror att han menar det men det är dags att fylla de där orden med innehåll och handling. För visst är äldreomsorgen en kommunal fråga men det är tätt sammantvinnat med beslut på riksnivå och då väcks frågan: vad är Stefan Löfvens löfte om samhällets stöd egentligen värt? Det är inte rimligt att det är bostadsorten eller kommun som ska avgöra hur din livskvalitet blir när du bli gammal och sjuk.

Jag kräver att mina nära och kära ska få ett värdigt liv även när kroppen börjar ge upp."---

Sofia Dahlström i GT.

[Carpinus]
1

"64-åriga Birgitta Andersson är förlamad i halva kroppen. Hon lider av epilepsi, hörselskada och synstörningar. Om drygt en vecka blir hon av med båda sina personliga assistenter efter att ha förlorat en långdragen rättslig strid mot Stenungsunds kommun.

– Det har varit många tårar. Jag förstår inte hur man kan göra så här mot en människa som är sjuk. Hon kommer att bli helt instängd i sin lägenhet, säger Anneli Högvard, personlig assistent till Birgitta Andersson sedan fem år.

Birgitta Andersson drabbades av ett stort slaganfall 2003 och har haft hjälp av assistenter under i stort sett all vaken tid ända sedan dess. De hjälper henne prata i telefon, de hjälper henne med dusch- och toalettbestyr, de hjälper henne fixa mat och framför allt: de hjälper henne att komma ut och se något annat än lägenhetens väggar."---

"Det spelade ingen roll att Birgitta tidigare beviljats personliga assistenter i båda sina tidigare hemkommuner, Göteborg och Kungälv."---

GP

#4 Hur var det nu det stod i föregående inlägg:
"Det är inte rimligt att det är bostadsorten eller kommun som ska avgöra hur din livskvalitet blir när du bli gammal och sjuk."

[Carpinus]
1

_"Under 2000-talet försvann var fjärde plats på äldreboenden runt om i landet. Vart har de gamla tagit vägen? Svaret är enkelt: de bor hemma, trots att de varken vill eller kan klara sig själva."---

"- Det finns sedan länge en idé om att äldre vill och kan vårdas hemma. Och det stämmer. Till en viss gräns, säger Jenny Widell.
- Men nu slår forskare, vårdpersonal och anhöriga larm om att gamla tvingas hem mot sin vilja. Och anhöriga tvingas ta ett allt större ansvar för vården av de äldre, säger Tina Enström."---_

SVT

Se även tråden "Wivis kamp för 94-åriga mamman lönade sig".

[Carpinus]
1

_ "Trots att de äldre har blivit fler har kommunerna stängt så många äldreboenden att många gamla nu tvingas slåss i domstol för att få en plats. SVT:s granskning visar att chansen att få flytta in på ett äldreboende avgörs av var i landet du bor.
32.000 platser på äldreboenden försvann under 2000-talet. Det är en tydlig trend i de flesta kommuner i Sverige. Ambitionen är att de gamla ska vårdas i hemmet så länge som möjligt.  
Det här har lett till att många gamla tvingas bo kvar hemma mot sin vilja.
– I och med att man har dragit ner så snabbt på äldreboenden har det blivit mycket mera tvång att bo hemma, säger Marta Szebehely, professor i socialt arbete."---

Vilken sorts äldreomsorg du får beror alltså helt på i vilken kommun du råkar bo.

– I praktiken är det upp till varje kommun att lägga ribban för vilka behov det är vi ska tillgodose. Så det betyder ju då att vi har oerhört stor variation mellan Sveriges kommuner när det gäller vilka behov som ska tillgodoses och vilka personer som ska få äldreboende, säger Mats Thorslund, professor i socialgerontologi, som forskar om äldrefrågor._

I takt med att äldreboenden har lagts ner har det blivit allt svårare att få en plats. I dag tvingas många äldre därför slåss i domstol för att komma in på äldreboende.

Och det kan bli uttdragna processer för de gamla och deras anhöriga. 

– Har kommunen inte tillräckligt med platser, då höjer man ribban. Då säger man: Du har ett behov som gör att du inte behöver en plats, säger Mats Thorslund."

SVT

Följ debatten "#Hem till varje pris" på SVT.

[helga21]
1

# 2 Nej man hamnar inte på ett äldreboende pga att man vill själv så långt är det riktigt. Man hamnar öht inte där trots att man ansöker om det. Det finns otaliga fall där man fått gå till domstol för att få  rätt till ett äldreboende trots otaliga krämpor.

Det finns helt enkelt inte tillräckligt med platser så man måste vänta på att någon ska dö. Det finns t.o.m folk som dör i väntan på ett äldreboende.

[Carpinus]
1

"Många vill bo hemma, skriver äldreminister Åsa Regnér på SVT Opinion. Och visst är det så, alla vill väl bo kvar hemma så länge de orkar. Men när kroppen sviker kan hemmet bli ett fängelse medan äldreboendet innebär frihet. Åsa Regnérs äldre­satsning måste framför allt handla om de allra sköraste. Allt annat vore skamligt."

Aftonbladet

[Carpinus]
2

"Bristen på särskilda boenden är skriande. Omkring 36 000 platser försvann mellan åren 1994 och 2013. De flesta ca 26 000 platser försvann 2003-2013. Tanken var att fler äldre skulle bo hemma vilket är billigare än särskilt boende. PRO har krävt att kommunerna öppnar 35 000 nya platser på särskilda boenden inom 15 år.

Det finns också ett behov av ytterligare boendeformer. Ett boende där du får trygghet och social samvaro utan att vara allvarligt sjuk. Det är många äldre som önskar sig detta. PRO ska bidra till att det kommer konkreta förslag på detta i utredningen.

PRO kräver också att den som fyllt 80 år och själv vill ska få plats på särskilt boende utan biståndsprövning. Snart är det enda sättet att få en plats på särskilt boende att överklaga biståndsbeslut till förvaltningsrätten. Det är en mycket oroande utveckling."---

Christina Tallberg, ordförande PRO på Expressen debatt.

Maria
2

Det var bättre på den tiden när det hette "ålderdomshem"

/Maria

[Carpinus]
2

#11 Ja, vi får väl se vad man har tänkt sig för utveckling nu! Med tanke på framstegen i teknik och byggbranschen tycker man ju att det borde gå att skapa funktionella och värdiga boenden. Och med den höga arbetslöshet vi har borde det inte heller vara några svårigheter att utbilda och anställda personal.

[helga21]
0

Pengar, pengar, pengar!

Schnauzertik
1

Jag hade en kund (inom ett annat samhällsområde) som sa "pengar är ingen trång sektor".  Bra med en sådan kund.

När det gäller äldreboende handlar det om politisk  vilja och prioriteringar.

Värd för Pensionärer

[helga21]
0

# 14 Har du suttit i någon nämnd med 6 miljoner i underskott och försökt att prioritera?

[Carpinus]
1

_"SVT:s granskning Hem till varje pris visade att möjligheten för äldre att få bo på äldreboende varierar stort beroende på i vilken kommun man bor."---

"– Det är bra att frågan tas upp, det är en angelägen fråga och jag blir berörd av den. Det ska inte vara så att människor gråter och är rädda. Vi har och vi ska ha en bra äldreomsorg, säger äldreminister Åsa Regnér (S) i Gomorron Sverige."---_

"Var det ett misstag att lägga ned ålderdomshemmen?

– Det är viktigt att lyssna på den äldre så att hans eller hennes behov står i centrum, utan att det är en massa annat som styr. Det här är en av de största frågorna i Sverige, säger Åsa Regnér."---

SVT

[Nomen Nescio]
1

_"Jag kände mig lurad. Ingen hade pratat med mig om att vi i dag i praktiken har anhörigvård. Jag räknade med att det samhälle som jag betalar skatt till och som lovar så mycket, särkskilt i debatter och valtider, också skulle ta hand om min mamma när det blev akut.

Jag talar inte om promenader eller annan stimulans för de gamla. Jag talar om basen, att tvingas bo hemma ensam, förvirrad, ångestladdad, att inte själv kunna gå på toaletten eller äta. En oavbruten plåga för henne och för oss anhöriga."---

"Men efter ett långt liv trodde både mamma och jag att Sverige som skryter så om vård och omsorg också skulle leva upp till de fina, slagkraftiga orden och erbjuda en gammal förvirrad människa de sista åren i lugn och trygghet.

Säg då att vi som går i pension ska räkna med att en del av den tiden ska gå till anhörigvård. Säg att vi ska räkna med att ta hem våra gamla föräldrar. Lura mig inte. Tala klarspråk. Och var snäll skyll inte på flyktingströmmen.
Jag är inte ensam. Jag har en armé av besvikna anhöriga bakom mig."_

Amelia Adamo, tidningsmakare, på Expressen debatt.

[Nomen Nescio]
1

_"Jag jobbar som sjuksköterska på en allmän medicinavdelning och varje arbetspass har jag patienter som vårdas på grund av en ohållbar hemsituation.
Det som gör mig mest upprörd, förutom hur vi behandlar våra sköra äldre, är att ansvariga inom kommunen, politiker och tjänstemän, ljuger sina innevånare rakt upp i ansiktet."---

"Äldrereformen förde med sig mycket gott, chansen att bo kvar hemma så länge man vill. Men när man inte vill längre eller omvårdnadsbehovet/tillsynsbehovet är så stort att det inte kan tillgodoses i hemmet längre, vad har vi att erbjuda då? För våra sköra äldre finns det inga pengar.

Jag tror inte att de för ett ögonblick tvivlade på att de skulle få hjälp och möjlighet till en trygg ålderdom när de byggde upp det som kallades folkhemmet Sverige. Med hårt arbete och genom att betala skatt bidrog de till den välfärd de sedan litade på att de skulle få ta del av om behovet skulle uppstå.
Nu skickar vi hem dem till ensamhet och oro. Vi skickar hem dem till anhöriga som sliter sitt hår i förtvivlan över hur de ska klara sig och om de ska behöva hitta sin mor eller far liggande på golvet nästa gång de kommer på besök. Vi har naivt trott att det är självklart att det i Sverige finns hjälp att få när våra nära och kära inte klarar av att bo kvar hemma och detta utan att anhöriga eller vårdtagaren själv ska behöva tjata, skälla och gråta för att få del av eller resignerat få ge upp.
Det gör ont i hjärtat att se våra gamla mammor, pappor, farmödrar, grannar tvingas avsluta sina liv i otrygghet. Är vi nöjda med detta?"_

Jessica Runnberg Lagergren, sjuksköterska, på Expressen debatt

[Nomen Nescio]
1

_"Äldre vill bo hemma." Så brukar det låta när kommunpolitiker pratar om äldreomsorgen. Och visst är det så att de flesta av oss vill bo hemma. Så länge det går. Men i dag tvingas äldre bo hemma också när det inte längre går.
Orsaken är att det är billigare med hemtjänst än med en plats på äldreboende. Statistiken visar att allt fler äldre bor kvar hemma, trots mycket omfattande behov av vård och omsorg.
Under 2000-talet har nästan var fjärde plats på äldreboende försvunnit. Ett stort antal kommuner anser själva att de har brist på äldreboendeplatser. Många kommuner räknar med att situationen bara ska bli värre. För att få komma till ett äldreboende ska du vara väldigt dålig. Många är döende när de väl får ett rum. Var femte som flyttar in på ett äldreboende avlider inom en månad, visar en tidigare studie från Stockholm. De hinner knappt få flyttlådorna uppackade."---
"Numera vårdas äldre som inte kan gå själva, som inte kan äta själva, som bara ligger apatiska i sina sängar, i hemmet. Som hemtjänstpersonal var det minutstress för att hinna med att laga mat och mata, ge mediciner, hjälpa till med blöjbyte, dusch och toabesök."---

"Trots att jag och andra journalister rapporterar om äldreomsorgen är det som att larmen inte når ut. Precis som Amelia Adamo blir många överraskade när deras föräldrar blir sjuka och skröpliga. Då upptäcker man precis hur jävlig situationen är. Att samhället sviker, att skyddsnätet inte finns. Och hur mycket man måste slåss och kämpa mot kommunen för att försöka få rätt hjälp till sin förälder.
Jag önskar förstås inte någon människa en sjuk och skör äldre anhörig. Men jag skulle ändå önska att varje politiker fick samma kärva uppvaknande och insikt som Amelia Adamo fick.
Det får vara nog nu. Det är dags för ett äldreuppror."_

Anna Bäsén i Expressen

Maria
3

När jag började på en geriatrisk vårdavdelning för 100 år sedan😉 så var medelvårdtiden ungefär 3 månader. När jag slutade några år senare så var det ungefär tre veckor.

Det handlar ju helt och hållet om ekonomi.

Det ser bra ut i statistiken med korta vårdtider. Vad som däremot inte syns är att det ofta är samma patienter som blir inlagda igen.😮

/Maria

[Nomen Nescio]
1

_"– Medelvårdtiden på särskilda boenden är nere i nio månader och minskar hela tiden, berättar tematräffsledare Lina Behm vid Lunds universitet.
_

_Mårten Lagergren vid Äldrecentrum i Stockholm har varit med om att specialgranska Kungsholmen i Stockholm. Mellan åren 2006 och 2011 har andelen som dör inom 50 dagar femdubblats och är nu uppe i 25-30 procent.
_

– Vi är ganska säkra på att det är beror på förändringarna inom sjukvården, säger han. Under samma period har andelen som dör på sjukhus halverats. Sjukvården skriver snabbare ut patienter, som antingen får återvända hem eller får plats på ett äldreboende."----

Skånskan 160203

Maria
0

#21 Usch vilken rundgång

/Maria

[Nomen Nescio]
0

#22 Ja, det bekräftar ju till en del vad du skrev i #20.

Maria
1

#23 Precis. Ändå är det en hel del år sedan mina erfarenheter så det är bedrövligt att det inte har blivit bättre.

/Maria

[Nomen Nescio]
0

"Personer över 85 år ska själva få avgöra när de vill flytta till ett äldreboende.

Det tycker Kristdemokraterna, som i debatten med Stefan Löfven hänvisade till en debattartikel av Amelia Adamo, i Expressen.

– Jag kan mycket väl tänka mig att se över det, svarar statsministern."---

Expressen

Det är den typen av till intet förpliktigande svar som späder på mitt politikerförakt! Löfven kan alltså "tänka sig" att "se över det" - inget av dessa alternativ kräver någon som helst insats. Han tillägger "men det måste föregås av utredningar som alltid måste ske i sådana här ärenden". Att "tänka sig" och "se över" kräver inga som helst utredningar, det är bara fisklir! Utredandet kommer när man tänkt och tittat färdigt. Hade han nämnt vem/vilka som får i uppdrag att "se över det" och en ungefärlig tid när han kan tänkas ha tänkt färdigt så hade det varit ett svar värt att respektera, nu är det bara ett schablonsvar.

[Nomen Nescio]
1

"För personalen på korttidsboendet Timmermannen i Norrköping är det tydligt: Gamla skickas hem direkt från sjukhuset - trots att de är för sjuka för att klara sig.

Personalen på korttidsboendet Timmermannen i Norrköping beskriver korttidsboendet som ett mellanting. Mitt emellan hemmet och sjukhuset.

Och de ser att en del patienter som skulle behöva komma hit istället skickas direkt hem från sjukhuset. För så ser policyn ut i Östergötland.

– Det var bland annat en dam. Hon var hemma i två timmar från sjukhuset. Sedan åkte hon tillbaka med vändande ambulans. Och sedan kom hon till oss, säger Marianne Pettersson som är sjuksköterska på korttidsboendet Timmermannen i Norrköping."---

_SVT
_

_-----
_

"Bristen på vårdplatser på sjukhusen leder till att patienterna skrivs ut allt snabbare. En del patienter tvingas flytta från sjukhuset under sina sista timmar i livet.

Sverige har minst antal vårdplatser på sjukhus per tusen invånare jämfört med andra europeiska länder. Platsbristen får allvarliga konsekvenser för de patienter som är döende, visar Svenska palliativregistrets årsrapport. Och det vittnar även personalen på Timmermannens korttidsboende om.

– Vi har haft patienter som kommer från sjukhuset. Och sedan efter två timmar så har de somnat. De har varit så pass dåliga, säger Rebecca Gunnarsson som är undersköterska på korttidsboendet Timmermannen i Norrköping."---

SVT

[Nomen Nescio]
0

_ "Det har blivit svårare för äldre att få en boendeplats under de senaste åren. Antal personer över 80 år som får äldreomsorg, hemtjänst eller har en plats på ett särskilt boende har minskat från 62 procent till 37 procent mellan åren 1980 och 2012, enligt en rapport från Kommunal."---

"Åtta av tio tycker att äldre får beviljad boendeplats för sent och sex av tio tycker att det försvårar för personalen att ge äldre vård och omsorg av god kvalitet."_

TT