Spargrisen
Idag, när bankerna är så nödbedda att ta emot våra kontanter, är det nog fler som samlar på spargrisar än sparar i dem. Många är de spargrisar och sparbössor som passerade mina händer i barndomen, få av dem var det som förblev hela när det uppstått kapitalbehov…
Den här tråden upplåtes härmed till ämnet sparande i stort som smått, från Guldmynt på iFokus till huslån, så spara inte på inläggen! 😉
Gunnar, 61, började lägga undan "guldtior" hemma i Karlskrona när de kom ut på marknaden 1991. Eftersom han jobbade som servitör kom det in en del som dricks och spargrisen blev snabbt full, så han började lägga dem i en glasbehållare.
När han samlat ihop 120 kilo tior började han tycka att det kanske var en säkerhetsrisk att ha så mycket pengar hemma, så han kånkade iväg med dem till banken. Som väntat protesterade man där, men Gunnar gjorde klart att han varit en god kund där i 45 år, och då tog de emot tiorna. Vid räkning visade det sig att Gunnar fått ihop 156.000 kronor!
Gunnar har beslutat att skänka tio procent av behållningen till Kattkommando Syd, medan resten går till inköp av en bil.
"Från början var det meningen att glasbehållaren skulle bli helt full, och då skulle jag ha köpt en Chevrolet Corvette. Men det fattades någon decimeter samtidigt som jag blivit 61 år och förståndigare än när jag var 22 och hade en Corvette. Så nu blir det en Volvo i stället", sa Gunnar till Kvällsposten.
Från olika källor.
Jag hör till dem som brukar tömma plånboken på växelmynt. Ett tag blev det såväl enkronor, femmor som tior, men numera blir det bara enkronorna som jag lägger undan. Eftersom bankerna i den mån de tar emot mynt tar 7% i växlingsavgift undviker jag dem. Ett tag växlade jag in kronorna i mynträknarna på Danmarksfärjorna, men numera förser jag en näringsidkare med dem, och jag har förstått att han växlar in mynt från flera händer. På så sätt slipper han hämta mynt på banken eller rekvirera utkörning och kunderna får sina undanlagda mynt växlade till sedlar.
Vi har sparat mynt sen slutet av 1990-talet och växlat in flera gånger på Handelsbanken. Nu vet jag faktiskt inte vad vi ska gör med dem. Det är säkerligen runt 10.000 kronor i vår sparbössa som är en artilleripjäs. 😃
#3 Låter kanon! 😃