Rötmånad!
"Se till att hålla varm mat varm och kall mat kall. Våga lita på dina sinnen – titta, lukta och smaka på maten. Det är rötmånad. Rötmånaden är en period i juli och augusti då värme och fukt i bidrar till att matvaror ruttnar mer än under övriga året. I almanackan anges perioden ungefärligen omfatta tiden 22/24 juli-22/24 augusti. Ordet kommer av fornsvenskans röta (få att ruttna)."---
GP påminner oss om vilken tid på året det är och förser oss med tips om hur vi undviker att råka ut för skämd mat. Fast hur rädda behöver vi vara för rötmånaden egentligen - var det inte värre förr, när man inte kunde förvara maten på samma betryggande sätt som idag?
Livsmedelsverket skriver på sin sida med rötmånadsråd att "i slutet av juli börjar den period vi traditionellt kallar rötmånaden. Men det är egentligen vädret, värmen och fukten, som avgör om det är rötmånad för maten eller inte."---
I så fall är det kanske inte någon rötmånad (ännu)?
Men rötmånaden handlade förr även om annat än mat. Det kunde röra sig om människor som plötsligt började uppföra sig märkligt, eller sällsamma syner som uppenbarade sig speciellt så här års. I ladugårdarna ansåg risken vara större vid denna tid på året att det föddes kalvar med två huvuden.
Och i stugor, på kyrkbacken och på fattighus berättades det hårresande historier om hemska händelser och märkliga ting som någon råkat ut för under rötmånaden. I dag etiketteras många tilldragelser som rötmånadshistorier fast de egentligen inte är det enligt den gamla definitionen. Speciellt vanlig är kanske denna begreppsstöld inom politiken.
Och apropå rötmånadshistorier…
Förra året avled Branteviksålen i en ålder av 155 år. Denna ål påstås ha inspirerat Fritiof Nilsson Piraten till skrönan i "Bombi Bitt och jag" om Vricklunds brottning med den behornade ormen i Swansons å, just i rötmånadstid. Det slutade med att ålen drog sig tillbaka ner i ån, men Vricklund lyckades beröva den dess ena horn. När ålen förra året bärgats efter sin död visade den sig sakna huvud. Kanske hade Vricklund varit framme igen? 😉
Dags för rötmånad igen, och tidningarna fylls av goda råd om mathanteringen så här års. Däremot lyser de äkta rötmånadshistorierna med sin frånvaro- det är ont om tvehövdade kalvar, träskmonster och hjulormar nuförtiden, och ser någon en zombie visar det sig snart bara vara en pokémonspelare…
#2 Apropå "Bombi Bitt och jag" så sänds serien i repris på SVT1, med början imorgon kl. 18.30. I huvudrollen den 17-årige Stellan Skarsgård. 🙂
För dem som missar den då sänds den även den 16/7 kl. 05.25 och kl. 11.55 samt den 17/7 kl. 08.10. Annars finns den förstås också i Öppet arkiv.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4 Jag minns att Stellan Skarsgård var min första ( TV) förälskelse❤️. Jag fick inte se serien hemma av någon fånig förklaring med att det fanns svordomar med. Men min bror fixade så att jag såg den i alla fall.
/Maria
#5 Hade en kompis som bodde i Helsingborg då, och han var väldigt stolt över att ha fått klappa Stellan Skarsgårds familjs hund. 🙂 Vill minnas att familjerna bodde i närheten av varandra, men är inte säker på om Stellan bodde kvar hemma då.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ