Hjärngympa
Gympa är bra för kroppen, men det skadar inte att även hålla "knoppen" igång, inte minst i takt med stigande ålder. Öppnar därför den här tråden med plats för inlägg och tips med stimulans för de grå cellerna i olika former - tävlingar, gåtor, quiz med mera.
Digitala korsord är tacksamma, inte minst för oss som är lite för ivriga och tvingas sudda hela tiden…
På NWT:s sida finns det digitala korsord, och man behöver inte använda suddgummi på rutan för att ändra sin lösning. 😉
Dessutom finns lösningen nåbar på sidan, så man slipper sväva i ovisshet hur det egentligen skulle vara till dess rätt kryss presenteras.
Skall du anordna en tipspromenad till trädgårdsfesten eller för klubben men inte kommer på några frågor så har webkameror.se färdiga frågelappar inklusive tävlingstalonger och facit klara för utskrift. (Ett tips är att det går att blanda de olika omgångarna så minskar risken att någon råkat ha gått någon av promenaderna redan och kan frågorna.)
Du kan förstås testa dig själv på egen hand utan att anordna någon tipspromenad om du vill.
Jag är visserligen inte pensionär än - men jag vill föreslå squaredans.
Både hjärngympa, motion (motsvarande rask promenad) och träffa folk.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Gillar du gåtor så har Expressen en radda frågor från fader Fouras i "Fångarna på fortet".
#3 Det lär vara både nyttigt och roligt - tack för tipset!
Har förresten funderat på att dra igång en tråd här om dans i alla dess former. Ditt inlägg kanske skyndar på den saken…😉
Jag använder min mobil och min platta jättemycket till spel och kluringar.
Bland annat Wordfeud (som gamla Alfapet) och Quizkampen. Jag har även laddat ner pusselappar och andra klurigheter för jag behöver hålla hjärnan igång.
Att även vara aktiv här på iFokus kan vara bra träning då man försöker komma ihåg trådar och användare och vem som skrivit vad😉
Jag löser en hel del korsord och så läser jag men jag måste läsa en bok ganska snabbt för ibland tappar jag historien och personerna.
Nu har jag ju diagnostiserat nedsatt minne så jag är kanske extra noga med att försöka träna just hjärnan.
/Maria
#6 Jag har haft en antispelsperiod, när jag t.o.m. tog bort standardspel som patienser och annat som följde med Windows - jag var väl inte spelsugen helt enkelt. Nu ser jag mindre "strängt" på det, men jag är ingen spelfreak. Fast lätt hjärngympa kan absolut vara kul!
På DN finns det ett provkorsord att testa att lösa digitalt. (Deras övriga korsord måste man vara kund för att komma åt. )
Korsord är jag ingen älskar av men gärna frågesport. både Jeopardy och Vem vet mest och Sverigequizen ser jag på. Kollar gärna in tidningarnas frågesport med allt från bilar till handarbeten.
Jag gillar korsord. Inventering på jobbet, håller skallen igång oavsett om man vill eller inte 😃
Någon som minns tidningen nötknäpparen med korsord och kluriga problem.
Värd för Pensionärer
#11 Jadå, den minns jag nu när du nämner den.
Skånskan bjuder på ett nytt webbkorsord varje vecka.
Pigg på ett julquiz som omväxling i julstöket? På Veteranen finns ett, med chans att vinna MIG-spel vid rätt svar.
Sedan är det ju inte att förglömma att även hjärnan stimuleras av fysisk aktivitet. Vetenskapsradion rapporterar:
"Däremot vet man att fysisk aktivitet ökar till exempel kroppens produktion av proteinet BDNF (brain-derived neurotrophic factor), som stimulerar nyproduktion av nervceller i hjärnan. Och då kan det räcka med en promenad.
_Sannolikt kan den påverkan fysisk aktivitet har på kärlhälsan därför spela viktig roll vid utvecklingen av demenssjukdomar. Hur mycket vi rör oss, och hur mycket vi sitter helt stilla, påverkar många olika kognitiva funktioner som minne och inlärningsförmåga, säger Örjan Ekblom."---
_
"Stillasittande är inte bra för hjärnan" (SR)
Så en kombination av tankearbete och fysisk aktivitet är kanske något att sträva efter för den som kan? (Fast att lösa Melodikrysset samtidigt som man promenerar är antagligen inte så lyckat - man kan ju snubbla på en trädrot eller trottoarkant när man fyller i rutorna…)
#15 squaredans… :-)
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
"Ett korsord, så bra!" ☝️, tänkte nog den här damen…
"En 91-årig tysk kvinna som besökte Neues Museum i Nürnberg tog väldigt bokstavligt på uppmaningen ”Fyll i ord” som tillhörde konstverket. Hon tog helt sonika en penna och gjorde som det stod på lappen.
Arthur Köpckes ”Reading-work-piece” har stora likheter med ett ej ifyllt korsord. Brittiska The Telegraph skriver att kvinnan i polisförhör uppgett att hon tolkat lappen som att man skulle fylla i orden som saknades.
”Jag följde bara instruktionerna”, ska hon ha sagt. ”Om inte museet vill att man ska följa konstnärens instruktioner skulle dom ha satt upp en skylt som klargör det”.
Museichefen Eva Kraus säger att skadan på konstverket, som är värderat till cirka 750.000 kronor, inte blev permanent och att hon förstår att pensionären med pennan inte hade ont uppsåt."---
Men det är ju klart står det fyll i ord så ska man göra det och det kunde ju varit en installation som var interaktiv med betraktaren. 😃
Värd för Pensionärer