Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etiketthälsa
Läst 4448 ggr
Torin
1

Sjuk?

Jag har köldastma. Har nog ärvt det för morfar, mamma, min ena syster och en av hennes döttrar har även det, I flera år har jag tagit Pulmicort (kortison) och Oxis (luftrörsvidgande) under den kalla årstiden. I bland mer och ibland mindre.

Gick till doktorn för en vecka sedan för jag har mått illa en längre tid. Själv kopplade jag då inte ihop det med mediciner. 

Doktorn, en stafettläkare, lyssnade lite slött på lungorna och tog sedan ett EKG (heter väl så när det gäller hjärtat)

Så tog de ett blodprov, för jag ville veta om jag hade någon infektion. Senast de testade var 2005. 

Sedan påstod medicinmannen att jag nog hade haft en liten hjärtattack och det var därför jag varit så trött. Jag trodde honom inte och gick hem. Minskade på eget bevåg på astmamedicinerna och trötthet och illamående försvann. <men efter en vecka fick jag öka igen för det sved i luftrören.

I dag onsdag ringde staffettläkaren. Vill att jag skall ta kaliumhöjande, D-vitamin och vätskedrivande. Dessutom bör jag ta kontakt med diabetessköterskan för mitt blodsocker är högt.

Allt det här finns som biverkningar när man läser om Oxsis. Tydligen läser inte vitrockarna det. Han rekommenderade heller inte att jag skulle äta kaliumrika morötter. Vad tänker de på?

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Maria
1

Fast nu har du ju haft en liten infarkt vilket man ofta kan se på ett EKG.

Vätskedrivande brukar man rekommendera för att kroppen då inte ska samla på sig vätska för då får hjärtat jobba mycket mer. Blodsockret är också viktigt att hålla koll på så du inte går med diabetes utan att veta om det.

Sedan är det ju upp till dig om du inte vill tro på läkaren men han verkar ha gjort vad han har kunnat.

/Maria

Torin
0

Det är möjligt att läkaren tror att han har rätt. Men följande har jag noterat att jag lider av lite då och då.

Blodkärl Mycket sällsynt Variationer i blodtryck 

Vanlig Palpitationer Hjärtat Mindre vanliga Takykardi. Sällsynt 

Hjärtarrytmier t ex förmaksflimmer, supraventrikulär takykardi, extrasystolier Mycket sällsynt Angina pectoris Centrala och perifera 

Vanlig Huvudvärk, tremor nervsystemet Mycket sällsynt 

Smakförändringar, yrsel Immunsystemet Sällsynta 

Överkänslighetsreaktioner t ex bronkospasm, exantem, urtikaria, klåda 

Mag-tarmkanalen Sällsynta Illamående Metabolism och Sällsynt Hypokalemi/hyperkalemi nutrition Mycket sällsynt Hyperglukemi 

Muskuloskeletala Mindre vanliga Muskelkramper systemet och bindväv 

Psykiska störningar Mindre vanlig Oro, rastlöshet, sömnstörningar

………

Behandling med beta2-agonister kan resultera i förhöjda nivåer av insulin, fria fettsyror, glycerol och ketonkroppar i blodet.

……….

http://wikidrug.seibostudios.se/wiki/Database/Spc/Oxis%20Turbuhaler%209%20mikrogdos%20inhalation%20powder

Det är en del latinska ord jag inte begriper, men de symptom läkaren konstaterat har jag aldrig haft tidigare. Min slutsats är att de rekommenderar detta läkemedel för lättvindigt. Sedan tror de att det hjälper med ytterligare mediciner.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Aronne
0

Oavsett vad ditt höga blodsocker beror på så ska du inte nonchalera det. Det finns ett samband mellan diabetes och hjärtinfarkt.

Bland biverkningarna du räknat upp står  Hyperglukemi = högt blodsocker som mycket sällsynt.

Var rädd om dej!

/Aronne

Maria
0

Då får man heller inte glömma att "Mycket sällsynt" är färre än 1 person på 10 000.

/Maria

Torin
0

Visst är det konstigt med "mycket sällsynt" eftersom jag har flera symptom som hamnar där. Är väl osedvanligt sällsynt.

Just nu fick jag brev från doktorn. Han skriver att kalkvärdet är i underkant på 2,13. Nedre gränsvärdet är 2,15. Märkligt när jag äter så himla mycket ost.

Långtidssockret är 47 med gränser på 31-46 och jag skall bli kallad till diabetessköterska. Skall bli intressant vad hon säger om matrekommendationer. Jag är ju veg och äter inte något levande som t.ex fisk och kyckling.

Torin
0

Jag beskrev mina biverkningssymptom för en vän på ett helt annat forum.Här är det svar jag fått…

Tala inte om biverkningar Arg Jag är just nu så dålig så jag vet inte hur detta ska gå. Min läkare höjde dosen på en av blodtrycksmedicinerna för en månad sedan. Det lät vettig när han förklarade så jag kände mig trygg med det och kollade inte upp det hela. Tyckte först att jag mådde lite bättre men sedan gick det åt andra hållet. Jag började bli flämtig så fort jag rörde mig och detta blev värre och värre. Just nu kan jag varken stå eller gå utan att flämta som en fisk på land, det är väldigt obehagligt. I tisdags skulle min gubbe hämta ut mediciner åt mig. Apotekaren slog i taket och skrev ner allt som var galet med mina mediciner. Blodtrycksmedicinen i högre dos gick inte alls ihop med de vanliga vattendrivande och inte med hjärtmedicinen heller. Den nya tabletten han ville jag skulle ta mot lite förhöga blodfetter var direkt livsfarlig ihop med Waran. Han ifrågasatte vad läkaren sysslade med Chockad. Då började jag läsa om tabletten och herre du milde vilka biverkningar. Chockad Du kan kolla själv felodipin 5 mg. Influensan var tydligen en biverkning, dimmsynen och suset i öronen lika så plus denna otäcka flämtning. Blodtrycket är åt helskotta galet det övre är på väg ner så det är ju bra 145 nu, men det undre är uppe i lite över 100- Ringde vårdcentralen men doktorn var på semester tills i nästa vecka. Sköterskan höll dock med mig om att jag måste gå tillbaka till tidigare dosering direkt. Sedan skulle jag vara rädd om mig och så skulle allt bli bra bara doktorn ringde när han kom tillbaka Va? Det är nog verkligen hög tid att byta både läkare och vårdcentral.Jag tycker detta är väldigt obehagligt. Det går ju inte att lita på sjukvården längre.

Torin
1

Nytta eller skada med mediciner? Stafettläkaren prackade på mig Calcevita brustablett, Spironolactone Orion 25 mg, Furix 20 mg. Dessa skall jag ta 5 dagar i veckan. Har prövat tre gånger. Det började med kallsvettning i luftrören, mest kändes det vid solar plexus. Krampen spred sig, det gjorde ont i bröstet och kändes ner i armarna. Jag mådde illa och saliven välde fram. Något sådant har jag aldrig haft tidigare. Det återkom när jag var ute på tomten med hundarna, men märkligt nog kändes inget när jag gick från bilen till banken i Mora, men när jag kom hem så hände samma sak igen. Nu prövar jag inte mer med dessa dödsmedel.

Torin
0

Nu j-a får det vara nog, tänkte jag idag. Krampen ger sig inte även om den är svagare. Upptäckte då att Oxis kan ge Angina Pectoris, även om det är sällsynt. Det funkar ju ungefär som kärlkramp .

Jag skrev om biverkningar i #2

Så nu struntar jag i alla mediciner utom B12 några dagar. Skall bli intressant att se vilka effekterna blir. Det är ju nu plusgrader så jag kanske inte alls behöver astmamedicinen.

Torin
0

Har lagt av med även B12 och folsyra. Hoppas nu på att kroppen snart blir ren.

Torparmor
0

Jag fick tips att testa inhalation av 1 droppe eukalyptusolja, som är kramplösande på den glatta muskulaturen i luftrören. Nu jobbade jag bort min astma på annat sätt (den berodde på specifika problem). Men det kan vara värt att testa istället för mediciner som ställer till problem. Du har ju alltid medicinerna kvar.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Torin
0

Varit på Mora Lasarett och gjort arbetsprov på cykel och det viasde tecken på syrebrist i hjärtat enl. läkaren. De ville behålla mig för observation men jag vägrade för att mina hundar var ensamma hemma och förresten hatar jag att ligga på sjukhus. 

Om ett par veckor skall jag få en remiss till kranskärlsröntgen i Falun. Så skrev de ut en hel hoper med mediciner. Trombyl som skall förtunna blodet, Bisoprolol för hjärtat (oklart vad det gör), Enalapril för blodtrycket, Atorvastatin mot höga blodfetter (eftersom jag känner till alla biverkningar så kommer jag knappast att ta det). Alla dessa skall jag ta på morgonen så jag behöver knappast någon frukost!

Nitrospray vid bröstsmärta fick jag också. Kan väl vara bra om jag får kramp igen.

Det är ju skit också att det blivit så här, nu när jag äntligen fått kroppen ren från alla mediciner.

Som lök på laxen så ringde läkaren just som jag kommit hem. Nu skall jag ha ytterligare en medicin att ta då jag åker för kranskärlsröntgen. SUCK!

Maria
0

Jag tycker du ska vara försiktig och inte låta bli alla mediciner du fått. Trombylen kan vara livsviktig då den gör blodet tunnare om det visar sig att du har trånga kranskärl och då kan den förhindra att du åker på proppar eller rent av en infarkt.

Likaså kan det vara väldigt farligt med ett för högt blodtryck då hjärtat får arbeta mer än det orkar.

Medicin är inte alltid av ondo😉

Hoppas att din kranskärlsröntgen visar bra resultat.

/Maria

razzel-sazzel
0

Det kan också vara så att du är medicinkänslig. Har du testat den där regulatorn som som man har i munnen om man är allergisk mot kyla?

Jag fick diabetes2 och låg på 11 och man ska ligga under 6. Jag fick en helvetesmedicin som heter Metaformin och efter en dryg månad trodde jag att jag skulle dö.

Jag slutade att ta den och la om kosten. Det blev råris, fullkorn för hela rasket och jag började att baka mitt bröd själv inga E-nummer, inget socker. Inga produkter med modifierad majsstärkelse. Man kommer långt att bli medveten om vad som finns i allting. När jag började att bli medveten om hur livsmedelsindustrin förgiftar oss långsamt blev jag helt förskräckt.

Efter två månader sjönk långtidssockret ner till 6,5 och så motionerade jag mer. Jag behöver ingen medicin. För nästa gång jag testar ligger jag säkert vid 5.

Men jag antar att du motionerar då du har hundar så kanske en förändring i kosten skulle ändra på det.

Vegetarianer äter mycket med kolhydrater i som t.ex, morötter, rödbetor och andra rotfrukter men även viss frukt som innehåller mycket fruktsocker som inte alls är bra i stora mängder.

Och så finns den stora stygga vargen som heter Candida som ställer till det för folk.

Men medicin mot din kärlkramp är förstås viktig!

Torin
0

Nu är jag så himla trött på det här. Skall jag ha det så resten av livet? Mår ju visset nästan jämt. Har fått problem med balansen. Här om dagen var jag på ett ställe där jag måste hoppa, nästan för att komma vidare på stigen. Som väl var stod det ett träd framför som jag kunde ta emot i. Mitt högra ben svarar inte som det skall. Minsta ojämnhet  och jag känner mig osäker. Min kompis som var med grejade en provisorisk käpp. Det var bra. Plötsligt kände jag mig säkrre. Kanske måste gå med käpp i fortsättningen.

Och så idag mådde jag illa. Jag är ganksa säker på att det är hjärtmedicinerna som spökar. Skall ju inte på återbesök förrän i augusti.

Om jag skall ha det så här så kan jag ju inte längre odla min mat, kommer att svälta ihäl. Pensionen räcker knaåå som det nu är-

Maria
0

Usch, vad trist.

Jag är ju 52 och har gått med krycka i över 3 år nu på grund av balansproblem men jag gick med rollator från början så det är en stor förbättring och har tränat med sjukgymnast.

Kan balansträning med sjukgymnast vara något för dig tro?

/Maria

Maria
0

Hur går det för dig?

/Maria

Maria
0

Hmm. Börjar bli orolig. Du har inte skrivit något sedan midsommar.

Hoppas du mår OK.

/Maria

Torin
0

mår rätt bra nu.

Maria
0

Åh vad skönt att höra🙂

/Maria

Torin
0

Mår som sagt rätt bra, men har ont av värmen. Speciellt jobbigt på nätterna och om morgonen. Men när jag fått morgonfikat så känns det bättre.

Antar att jag inte är ensam om att tycka att det blir jobbigt när det är varmt. Kan tillägga att i källaren är det som bäst.

Maria
0

Jag tillhör ju den lilla skara som älskar värme men inser att de flesta mår faktiskt ganska dåligt när det är varmt.

Du kan inte bli hjälpt att en fläkt av något slag? Det finns ju varianter . Allt från takfläktar, bordsvarianter och golvfläktar.

/Maria

Torin
0

Jag har en fläkt, men den virvlar ju bara upp damm. Det är bara att härda ut.

Maria
0

Hur har det gått för dig denna varma sommaren?

/Maria

Torin
0

Anledningen till varför jag inte skriver så mycket är att sedan de gjorde om sajten så kan jag inte använda min populäraste dator, skriver nu på min jobbdator.

Som väl är har det blivit något svalare och jag kan till och med jobba lite med att bära in ved. Det kommer ju alltid en kallvinter!

Det sofm är jobbigt är att jag ofta blir yr. Men det är inte jämt utan bara vissa dagar, då får jag mest sitta i en stol hela dagen.

[Nomen Nescio]
0

Mer aktuella sjukdomar och krämpor finns i tråden "Ronden".

Inlägget är låst för nya kommentarer