Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: återblickar
Läst 2185 ggr
[Carpinus]
0

Minns ni hässjorna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Kör man på landsbygden idag i skördetid och riktar blicken mot åkrarna så ser man boll efter boll av inplastat ensilage. För femtio år sedan var det i stället rader av hässjor med hö som bredde ut sig inför ens ögon, men numera känns hässjandet som lite "Skansen". Fast några finns det ännu kvar som gärna delar med sig av sin kunskap i hässjandets ädla konst för den som vill pröva på.

I min barndom var det en gammal odalman som hässjade hö på ängarna nedanför vårt hus, och han räfsade och körde in höet på det gamla viset - bakom häst.
 På kvällen när bonden lämnat smög vi barn oss ut på åkern och lekte tält i ändarna av hässjorna, eller hade med oss dricka och bullar och satt och mös inne i hässjan och njöt av doften av nyslaget hö.

Visst kanske vi rufsade om höet lite för bonden, men på det hela taget tror jag vi gjorde större nytta än skada, eftersom hålen i gavlarna efter oss ökade vindgenomströmningen så att höet torkade snabbare. Bonden protesterade heller aldrig över vår närvaro i hans hässjor.

För något år sedan hittade jag några hässjor på en liten åkerlapp, och jag var bara tvungen att fotografera dem där de stod likt långhåriga trygga myskoxar.

VildaVittra
1

Hässja är något alla skulle lära sig. Folk har sällskapsdjur som äter hö, då åker dom till djuraffären och köper hö importerat från USA, när de hemmavid har en gräsmatta utanför knuten. 

Jag skulle satt upp en i år här, men upptäckte att det låg ett kid på min lilla åker, så det blev inget hemmaslaget hö i år. Kunde inte förmå mig att störa sötnosen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
1

Japp jag minns dom, vi har tre stycken som står på legda med hö som håller på att torka nu 😎

l'm back

[Carpinus]
0

Härligt att det faktiskt förekommer ännu! 🙂

[Jens]
1

En granne kör med både hässjor och volmar och här en bild på volmar.

[Carpinus]
0

Se där ja, dem minns man ju också! Det ser trevligt ut…

tlover
1

För övrigt hässjar min morfar också varje år (jag är osäker på i år däremot, han är ju ändå 87 el 88 och att jobba nästan heltid i skogen sliter på honom). Det är han som lärt oss att hässja.

l'm back

Ravynsfair
1

Min hovslagare gör allt med sina ardennerhästar. 
Har ett eget företag där han använder hästarna  för att ta sig igenom skogarna när han ska avverka. 
Smidigare och miljövänligare än traktorer, inte lämnar de hemska spår efter sig heller. 

Han hässjar sitt hö varje år, blir alltid så glad när jag ser dem jobba på åkrarna tillsammans med hästarna. 🙂😍

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Carpinus]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 Härligt med sådana som har förstånd att dela med sig av gamla metoder och de som är villiga att ta det till sig!

#7 Finns en sekvens  på youtube med ardennerhästar som körs i höslåttern, och jag har själv sett något liknande - tyvärr vid ett tillfälle när jag inte hann stanna till och dokumentera det.

tlover
1

Vi slår däremot inte med häst för vi har ingen häst för närvarande (men vi har grejerna för det, vi körde över 1/4 av landet för att köpa det) utan med traktor.

l'm back

Maria
1

Sådana långa hässjor som är på bilden i TS var jag med varje sommar som barn att hjälpa till med.

Roligast var fikastunden😃

/Maria

[Carpinus]
0

#10 Fikastunden tycks i alla fall fortleva i form av slåttergillet, en tradition som finns kvar på många håll. 🙂

Maria
0

#11 Vilket trevligt initiativ.

/Maria

[Carpinus]
0

Tog en promenad vid Gunnebo slott idag, och råkade komma förbi just när några anställda precis hade klarat av sista hässjan för dagen. De var bussiga nog att låna mig en grep så att jag fick sätta kronan på verket…😉

På Gunnebo kör man alltså vidare med traditionsenligt hässjande, och jag blev välvilligt erbjuden att komma tillbaka i morgon om jag vill dokumentera mera.

[Carpinus]
1

#13 Inte nog med detta, utan gårdens kusk som deltog i höbärgningen tog sig tid att följa med mig och låta mig hälsa på gårdens två ardennerhästar som var lediga för dagen. Snacka om trevligt bemötande!

Maria
0

#14 Åh vilka granna hästar.

/Maria

[Carpinus]
0

#14 Ja, de är visst systrar, runda och granna och riktigt godmodiga.

Maria
2

Där vi hade vårt landsställe vid Ödsmål så hade Jordhammar (ridskola) sommarbete angränsande till vår tomt och där gick ett 50-tal hästar om sommaren. Det var ett gigantiskt sommarbete som sträckte sig ner till stranden och ut till Galtarö.

På kvällarna fick hästarna spring i benen och de galopperade så det dundrade i marken men sist kom Julius en ardenner som inte var så snabb men hans dundrande hördes som åska😃

/Maria

[Carpinus]
0

#17 Det kan jag föreställa mig!

Förra året mötte jag på en polistjej som var ute och red shirestoet Viola som Polisen i Göteborg äger. Viola väger 850 kilo, det är den största häst som jag sett någon gång…

Maria
0

Oj har du sett henne i verkligheten😮

Shirehästar är väl världens största hästras tror jag.

/Maria

[Nomen Nescio]
1

87-årige Birger i Norra Fjällnäs utanför Tärnaby var med och hässjade hö redan som pojke och "hässjar fortfarande hö som en 20-åring", enligt SVT Västerbotten. 

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/har-lever-hassjandet-kvar

Carmarino
1

På Fredriksdal museer och trädgårdar har de varje år slåttergille, där man kan få vara med och pröva på att hässja hö. Det brukar vara någon gång i mitten av juli. Förra året var det tydligen fint väder (om man ser på bilden i artikeln), men i år har jag för mig att det regnade och blåste en del.
http://www.mynewsdesk.com/se/helsingborg/pressreleases/slaattergille-paa-fredriksdal-tillbaka-i-tiden-med-hela-familjen-1187253
Sedan står hässjorna kvar "till allmän beskådan" tills det är dags att ta i höet.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Agafia
0

Som barn i Finska skärgården fick jag vara med o kratta ihop högar med hö som de vuxna gjorde hässjor av .