Bakom flötet
Fiske är en hobby som inte minst pensionärer brukar kunna ägna sig åt. Hur är det med dig, gillar du att fiska eller föredrar du fisk över disk? Här kan du dra den där om jättefisken du nästan fick upp, berätta om varför du tycker att det är synd om metmasken eller hur man bäst glödersteker harr i foliepapper på en bädd av kol.
Egen bild
"I Sorsele anordnades det i juni en flugfisketur för kvinnor. ”Det är viktigt att lyfta fram kvinnor när fiskevärlden är så mansdominerad”, säger Therese Lundin, en av guiderna.
Än så länge har det bara varit ett resetillfälle.
– Det gick skitbra. Det var en premiärtur med tre tjejer där några aldrig gjort det här tidigare, säger Therese Lundin.
Fiskevärlden är annars väldigt mansdominerad enligt Lundin och hon brinner för att för att få fler kvinnor att fiska.
– Jag är engagerad i kvinnofiske och vet hur svårt det kan vara att hitta någon att fiska med."---
SVT
Märkligt egentligen att det är så få kvinnor som nöjesfiskar! Någon som har några teorier varför det är så? Kan dra paralleller med fågelskådandet, där det sällan var några kvinnor som syntes ute med kikare i fågelmarkerna när jag var ung. Idag är det betydligt vanligare med kvinnliga ornitologer - kanske kan fiskeklubbarna dra erfarenhet av detta?
Tore Skogman har ju skrivit en låt till oss fiskare 🙂
Fiskade mycket när jag var yngre med min far och hans jobbarkompis i Trosa skärgård. Främst på våren och hösten. På våren blev det strömming och metade abborre och vi fyllde 4-5 hinkar med strömming samt fick upp säkert 10-tal abborrar på mete.
På hösten la vi nät och fick en massa flundror, en och annan abborre och piggvar.
Nu mer blir det turer ibland och fiskar strömming. Annars blir det lokala fiskhandlare där jag handlar främst rökta laxar.
#2 "En tvåkilos väger fyra en halvkilos väger tre sin tunga kan fiskarn styra och fisken blir stor av det"---😃
😂
Numera fiskar jag kanske på sin höjd var femte år, med spö från eka i Vänern. Ett fiskeminne jag har från barndomen är när jag var med min far och fiskade nors på Vänerisen. Han borrade upp ett antal hål i isen och riggade fiskerevar spända med böjda fjädrar som var försedda med en röd kork och fästa på en träpinne vid varje hål. När korkarna signalerade att norsen gick till fick man springa mellan de olika hålen och vittja. Det blev sällan långtråkigt vid det fisket!
#6 Hur smakar nors? Har sätt dom fiska efter nors i Arboga ån men aldrig smakat på den fisken.
Jag har fiskat mycket.
Både spinnfiske och från båt med agn eller pilk. Jag minns att horngädda var kul att få på spö för de levde rövare innan man fick upp dem.
Min bror fick ABU:s guldmärke en gång för en gigantisk torsk.
/Maria
Faktum är att jag nyligen sålda av mina fiskegrejer förutom ett set för bottenmete av regnbåge mm. Hälsan tillåter mig inte att fiska aktivt längre.
En gång när vi paddlade i Dalsland träffade vi en tysk man med son och de var där med båt. Jag har nog aldrig sett så många spön på samma gång. Hela båten var full och de hade lådvis med drag.
Han frågade om vår utrustning och han skrattade så han höll på att ramla i sjön när han såg våra bambuspön från Ö&B😃
/Maria
😂
#7 Norsfiske på älvarna vid Vänern på våren var förr rätt omfattande. Man fiskade från båt med stora håvar, ungefär som man sett på gamla bilder från Stockholms ström. Min morfar älskade norslåda, något slags lokal paella med en massa smånors i. I Värmland kallas fisken "slom".
Här står det mer om hur man tillagar denna laxfisk och hur den då kommer att smaka.
#12 Tack intressant fisk.
Såg nu den även förekommer i Strömmen mitt i mot slottet i Stockholm på våren.
Har varit mycket bakom flötet i min ungdom. Men inget napp eller så var brax och mört i liten storlek vilket inte hindra de mig från att gå till sjön och kasat i så fort isen ha de smält.
Men jag har faktiskt varit i Nordnorge, i Saltströmen och fiskat småsej som de kallar det. Det var roligt då man inte behövde agna utan man kastade bara i en rev med 5 krokar på motströms och lät den driva medströms och så drog man upp och hakade av. Napp varenda gång 😃
Fiskade som barn , satt på masken själv men fick jag napp så ilvrålade jag tills någon av de vuxna kom och tog fisken av kroken 😁
#10 Hoppas ni fick mycket mer fisk med era bambuspön än han med alla sina proffsspön. 😃
Fiskade en hel del som barn och upp i tonåren, för vi hade båt då. Sedan har det inte blivit mer. Nu tror jag att jag är för "blödig" för att utsätta fisken för det.
Vi agnade med falukorv, bröd eller inget alls. Det nappade ändå. Lyckades till och med fånga en sill på kroken en gång, men det måste ha varit ett misstag - från sillens sida alltså. 😂
Sedan dörjade vi makrill när stimmen dök upp. Ibland blev fick vi en hel del, som vår stackars mor fick ta hand om. Hon gjorde dock en väldigt läcker makrill-låda i ugn av dem, så jag tror hon tyckte det var värt det. Torsken var det mest katten som fick. Då fanns det gott om torsk, så jag såg det väldigt länge enbart som kattmat. 😞
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#16 Färsk makrill som är så gott.
/Maria
Nyrökt makrill är gott.
#18 Ja det är också ljuvligt. Jag har en liten ABU-rök och där har många makrillar rökts genom åren.
/Maria
Höll på med spinnfiske förr det blev väl mest torsk men vid ett tillfälle fick jag upp en plattfisk.
Vittling drog vi upp och vi dörjade makrill kunde bli rätt stora mängder.
Värd för Pensionärer
#20 Vittling är min absoluta favoritfisk efter Makrill.
Det finns inte mycket som slår nystekt nyfångad Vittling. Helst de där riktigt små.
/Maria
#19 Röker mest strömming hemma när jag fiskat det.
Annars är grillad abborre en favorit.
#22 Jag är lite dålig på insjöfisk så jag har säkert missat mycket gott.
/Maria
#17 Här är receptet, om du känner dig sugen på att testa. Det kan tyckas vara mycket makrill, men det blir inte så mycket kvar när man rensat bort skinn och ben. 🙂
Ingredienser
2 kg makrillfiléer (5 paket à 400 g)
Salt
Saft av ½–1 citron
1 gul lök (djupfryst går bra)
4 stora tomater
5–7 dl grädde (kaffe- eller visp-)
Dill (ca en kruka, eller djupfryst)
Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Skär filéerna rena från skinn och ben.
Lägg i en smord, eldfast form och strö på salt.
Pressa citronsaften över.
Hacka lök och tomater fint och strö ut över fisken.
Strö också över fint hackad dill efter smak.
Häll över 5 dl grädde. Öka på mängden grädde om fisken skulle bli för torr.
Baka i mitten av ugnen 45–60 minuter.
Servera med potatis och grönsaker.
Tips!
Det går att förbereda rätten dagen innan. Gör då stegen från att rensa filéerna fram till och med att strö över dillen. Lägg över plastfolie och ställ i kylskåp tills det är dags för tillagning.
Det går utmärkt att använda mjölkfri gräddersättning (t.ex. iMat) istället för grädde. Det är ingen skillnad i smak.
(Om man inte orkar rensa makrillfiléerna från skinn och ben, kan man ersätta dem med 2-3 185 g-burkar tonfisk (150 g tonfisk per burk) i vatten. Låt tonfisken rinna av och lägg den sedan i formen.)
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#24 Tack så mycket. Det receptet får åka in i min "bok".
/Maria
En annan fisk som jag var med som liten och fiskade på västkusten var ål. Kommer ihåg hur jag hade dom i en skottkärra och gick runt med. Dom rackarna försökte rymma och jag jagade dom. 😃
Jag sommarjobbade på Uddevallavarvet några somrar och minns att vi försökte få tag i ål som höj till under en kaj, men vi hade inga bra verktyg så det lyckades inte. Polygrip funkar inte bra när man vill ha tag i en ål. 😃
Annars gillar jag rökt ål.
Värd för Pensionärer
#25 Varsågod. Förutom rensandet av makrillen är det ett otroligt enkelt recept. Förbereder man dagen innan så sköter rätten sig själv i ugnen medan potatisen kokar. Har även testat med ris, och det blir gott det med. För LCHF:are så tror jag det funkar med blomkålsris också.
#26 Ål fiskades det också där vi bodde, dock inte av oss. Minns att min mor köpte direkt av fiskarna nere vid stranden, och jag glömmer aldrig när bitarna låg och hoppade i stekpannan. Har väldigt svårt för att äta ål sedan dess - plus att jag inte tycker om smaken. 😃
#28 Jag äter bara rökt ål. Det är det ända vettiga jag tycker man kan göra med ålen.
#29 Tycker inte om ål i någon form, oavsett om den är stekt, kokt, rökt eller sushi. 😉
Jag har bara ätit rökt ål och det är ju jättegott.
Jag minns att min farfar spikade upp en ål på ett träd för att rensa den. Det var tydligen viktigt att inte ha sönder någon blåsa av något slag.
/Maria
Rökt ål tyckte jag väldigt mkt om som barn. Nu har jag av nån anledning inte ätit det på länge.
Min man gick ut för att fiska sill. Utan agn men kom hem tomhänt. Efter att han stått där i en halvtimme och sett de andra hiva upp sill efter sill la han ifrån sig spöet och gick ock kikade och fann att de andra hade blanka krokar 😃
#33 Som strömmingen då den hugger på blanka krokar.
# 34 samma fisk i princip fast söder ut 😃