Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: kläder
Läst 4789 ggr
Torin
1

Kläder praktiskt eller status

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vända på femkronan

Att vända på slantarna är ett uttryck som används för att illustrera en sparsam ekonomi. Att laga sina kläder i stället för att köpa nya är sparsamt, men det verkar ha fallit ur modet. Nya kläder är ju bara såå billiga! Själva köper vi på nätet eller på secondhand.

Spara pengar på kläder!

När man behöver nya kläder är det väldigt enkelt att gå in i närmaste butik och handla. Allt är ju så billigt! Kläder tillverkas numera i låglöneländer och därför kan vi handla billigt och importörerna tjänar multum på detta. HM-koncernen är en av de mest vinstgivande i Sverige.

I reklam som också smyger in sig i tidningstext uppmanas vi till att köpa det senaste.

Rätt klädd under veckan

Ur Helsingborgs Dagblad 4 juli 2008

På en plats där att synas är viktigare än allt annat, spelar naturligtvis klädseln en avgörande roll. En dubbelvikt manschett, en broderad Ralph Lauren-häst eller ett par röda byxor. I Båstad är det detaljerna som gör skillnaden. De röda byxorna är en detalj från seglarvärlden som har plockats upp av Stureplansfolket. Den som har korsat Atlanten visar det genom att bära ett par röda byxor eller shorts. I Båstad räcker det med att ha kommit med pappas båt från Marstrand.

Men på landet är det annorlunda

Det gäller att ha mod att stå emot statustänkandet som kanske är mest utbrett i städerna. I vår lilla by går folk klädda på det sätt som är mest praktiskt. Kommer det någon som är uppklädd så ser folk genast att det är en stadsbo på besök. De plagg som folk på landet bär är både billiga och bra och de fyller funktionen att skydda eller värma. Det gör däremot sällan modeplagg.

Fritidskläder är dyrt Tittar man i kataloger och skyltfönster så kan man få uppfattningen att det är plagg som är absolut nödvändiga om man vill vara ute i naturen.

För några år sedan köpte vi en Fjällrävenjacka som kostade 1,600:- och ett par Grönlandsbyxor av samma fabrikat, de kostade 900:-. Byxorna är utslitna för länge sedan, de höll bara ett par år.

Militären har alltid haft kläder som håller och sådana kan man få tag i till hyfsat pris. På nätet hittade vi en sida där vi handlade brallor för 200:-/st.

Begagnade kläder är billigt. Det gäller bara att ha tid att leta och i bland kan man göra fynd. Tycker man inte att det är tillräckligt rent så är det ju bara att tvätta och man har handlat nästan gratis.

Att något går sönder behöver ju inte betyda att man måste kasta det. Allt går att laga och det lönar sig, särskilt om man inte räknar sin tid i pengar. Det gör man inte om man vill leva billigt.

Reklammakarna gör givetvis sitt bästa för att vi skall köpa det senaste modet, men är det så viktigt att gå moderiktigt klädd?

- Det viktigaste, sa mormor, är att du är hel och ren.

Därför lappar och lagar vi efter bästa förmåga. Kan man inte sy så finns det textillim. Vi fick hål i en byxficka för att där fanns alltid nycklarna. Vi satte en lapp på vardera sidan och textillim emellan. Det fungerade utmärkt och sitter ännu kvar trots flera tvättar. 

(texten är tagen ur boken Konsten att leva billigt och må bra)

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Leffe
0

Det är inte ofta jag köper nya kläder, Ser till att småfel lagas

lillies
0

Jag bor i en stad så här duggar det ganska tätt med second hand butiker, det begagnar jag mig utav.

Många gör det så då kan man göra lite fynd toppa,r tunikor och ibland strumpbyxor och böcker inte minst toppen jag köper aldrig veckotidningar handlar hellre en bok på seconhand för 10 - 25 kr.

Maria
0

Jag bor i Göteborg och jag köper det mesta i second hand faktiskt.

Jag känner mig ändå alltid välklädd och man kan fynda ordentligt begagnat.

/Maria

Gronstedt
0

Hm, jag har inte köpt kläder på ett par år, ett par nya ridbyxor oräknat (när låren ligger nakna mot sadeln är det ingen idé att laga, då skaver sömmarna i stället). Endera året lär jag dock bli på att köpa nya underkläder, då de gamla börjar bli så urtvättade att naglarna går rakt igenom. Och ett par skor får det bli någon gång, då mössen har gnagt på de enda jag lågskor jag hade. Men jag ska gräva igenom gömmorna innan jag handlar, det kan hända att det finns något bortglömt någonstans.

Det sista innan dess var en rejäl vinterreflexjacka, som har hållit mig varm, torr och trafiksäker genom 2 vintrar i stall och på väg och har minst lika lång tid kvar. Den har överlevt ett antal hårda landningar och fått några "skrapsår", men med reflexlappar och lite impregnering är den som ny igen.

Jag brukar hamna utanför i mode- och kläddiskussioner. För mig går gränsen för när jag känner mig välklädd vid om r*ven hänger utanför eller inte. Men jag är ju inte riktigt riktig i detta avseende.

Torin
0

På Wikipedia finns en artikel om mode genom tiderna. Men den som skrev artikeln har inte uppmärksammat den senaste "White trash" modet, eller vad man nu skall kalla det. Det handlar ju om folk som vill spara på jordens resurser och högtidnigen struntar i modetrender.

Så här skriver de på Wikipedia

En retrokultur växer under början av 2000-talet fram i modesammanhang. Kläddesigners hämtar inspiration från klassiska plagg, ofta från 1950-talets något banbrytande klädstil och modskulturen från 1960-talet. Att utforma en personlig stil kryddad med moderiktiga basplagg och/eller accessoarer börjar bli viktigare än att följa de tidsenliga direktiven till fullo.

Män börjar allt mer intressera sig för mode, som ett resultat av mäns allt större intresse för utseende och stil i allmänhet. Skönhetsproduktsföretag, klädbutiker och modevärlden riktar alltmer in sig på marknaden för män.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mode

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

[Carpinus]
0

Väcker liv i denna roliga tråd med ett tips om att på Röhsska museets hemsida kan man beta sig igenom 72 sidor med modeplagg och accessoarer genom tiderna. Man kan även söka på egen hand i museets samlingar.

Några andra trådar om mode:

Mogenmode

Äldre mannekäng

Hatten av eller på?

Varför vill unga se ut som farfar och farmor?

Vilka kläder är du för gammal för?

[Nomen Nescio]
0

Köpte ett par sandaler för några veckor sedan, enbart av det skälet att mina fötter var så svullna att jag inte fick på mig några andra skodon. För mig kändes självklart att ha strumpor på mig, fast då kanske jag har gjort mig skyldig till "trendbrott"? Så här står det nämligen i Aftonbladet idag:

"Jo, det är sant. En av de största modetrenderna just nu är att ha strumpor i sandaler. Våren 2017 väntas trenden slå till med full kraft, enligt Washington Post.

2013 visade en undersökning bland varuhuset Debenhams kunder att den värsta modemissen någon kan göra är att ha strumpor i sandaler.

Nu verkar det dock ha skett en förändring. Ja, till våren 2017 ses det till och med som den stora trenden. Det skriver Washington Post, vars skribent Robin Givhan påpekar att trenden inte nödvändigtvis är hemsk."---

Uppenbarligen ligger jag långt fram i modesvängen just i detta fall, och väntar jag till våren blir jag riktigt hip, om jag tolkar texten rätt. Fast jag befarar att jag kommer att frysa om fossingarna i vinter…

Maria
1

#7 Haha, tänk vad modet ändras och vi följer ofta med oavsett om vi vill eller inte.

Jag är ganska ointresserad av kläder men idag så har jag fått hem katalogen från Gudrun Sjödén. Oj vilka vackra härliga kläder.

Jag har redan bockat för vad jag ska handla.😉

Precis som jag skrivit tidigare så handlar jag en hel del på loppis men annars är Gudruns kläder en favorit. Har även hittat plagg på loppis därifrån.

/Maria

[helga21]
1

# 7 Jag var med om att en norrman blev portat på Raffles pga  denne inte hade sockor i sina sandaler vilket gjorde att vi fick hans plats till Hi noon tea 😃

[Nomen Nescio]
1

#9 Ser man på, då kan jag besöka Raffles med nuvarande skoning…😃

Agafia
0

#8. Även jag köper kvalitet på second hand 😉 Gudrun Sjöden och Nanso . Skor ( knöliga fötter ) och underkläder köper jag helt nytt.

Schnauzertik
1

#9 Är du säker på att det berodde på sockorna och inte på att han var norrman? 😉

Värd för Pensionärer

[helga21]
1

# 12 De pekade på fötterna så jag tror åtminstone det  :)

Inkanyezi
1

Sedan några år använder jag såna där sockor som inte går upp över fotknölarna när jag har sandaler. Det började jag med i Miami, eftersom alla andra hade såna sockor där, och jag hade ännu inte sett dem här i Sverige. Numera däremot finns de att köpa lite överallt, och jag har handlat in ett försvarligt gäng på outlet-butiken i Alby, som säljer dem mycket billigt. De jag köpte i Miami är dock högre kvalité, och de håller än. De jag har köpt här slits vid tånaglarna och lönar sig föga att laga.

Annars lagar jag faktiskt kläder, och det har jag gjort så länge jag kan minnas. Jag minns särskilt hur min slöjdlärarinna i textilslöjden berömde mina fina stygn när jag var sådär åtta-nio år, och hur jag i lumpen fick visa alla hur jag syr i en knapp. Det var min mamma som lärde mig, och knapparna syr jag alltid med en "hals" där jag virar tråden flera varv och sticker igenom från flera håll mellan varven när jag lindar. Hittills har jag inte varit med om att en knapp jag har sytt i skulle ha lossnat.

Mina chinos slits en del vid knäna, och när de inte längre kan lagas där, blir de fina shorts genom att bara klippas av och fållas. Jag tycker faktiskt väldigt bra om att ha de där stora fickorna med lock nertill på mina shorts. Där brukar jag ha passet.

Maria
1

På tal om praktiska kläder så såg jag en man igår med denna "arbetskjol" Måste vara väldigt luftigt😉

http://carl.kulturen.com/web/object/215763

/Maria

[helga21]
0

`# 14 Sådana har jag också i mängd inköpta i Sverige men på postorder :)