Handarbetar du?
Jag insåg att jag verkligen är tant häromdagen när jag började brodera på en väggbonad med ordspråk. 😊
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Bohuslänsk stickningstradition uppmärksammas internationellt.
Så här blev bonaden:

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Åh, vad fin den är 😊 "tant" VildaVittra 😊
/Désirée

Jag virkar - jättemycket:-). Dock inga dukar som när man var ung och lärde sig, kanske någon förstås:-). Gör mycket till heminredning som tavlor, kuddar, bakverk, vaser mm. Även Tilda-dockor har det blivit den sista tiden. Internet är en underbar källa att få ideér av:-).

Nej. Jag kan inte och har ingen som kan visa mig.
>>>Malum domesticum<<<
Jag har både stickat och virkat en hel del men nu var det ett tag sedan.
Jag sydde en del när sonen var liten men det har jag inte gjort sedan dess.
/Maria
"Handarbeten. En gång absolut nödvändiga artiklar som skulle finnas i brudkistan, i väntan på ett nybildat hem. Broderade, stickade, virkade, vävda produkter som det tagit många timmar att slutföra. Det syddes korsstygn, plattsöm, stjälkstygn och hålsöm med så gott som outsinlig energi. Man virkade fasta maskor och dubbelstolpar, stickade flätor och hålmönster. Resultatet blev ofta fantastiskt vackert.
Och den färdiga produkten var av hög kvalitet. Tålde alla tvättar. Behöll färgerna. Slitstark. Älskad. Men inte för evigt. Trots att den i teorin skulle kunna användas av generationer.
Idag köper nästan ingen längre de där sakerna som kostat så mycket i arbetstid och energi. En broderad ”kaffeduk” blir inte såld trots att det på prislappen står en struntsumma – kanske tjugo kronor. Ingen tittar ens på den hemvävda löparen i milda färger. En tavla med ett naturmotiv sytt i ögonpåfrestande petit point hittar ingen köpare trots hög kitschfaktor och utropspriset: 50 kronor, och då ingår ju ramen!
Kvinnors handarbete kan naturligtvis liknas vid (och nonchaleras som) en enkel hobby utan betydelse, ett tidsfördriv man inte behöver fundera över. Men för inte så länge sedan existerade inte tanken att det kunde handla om förspilld kvinnokraft. I stället var det kultur, en tradition att förvalta, produkter att vara rädd om."---
Aina Bergvall på News55
Det sista "handarbetet" var denna filten som jag stickade efter min hjärnoperation. Alla rutor är olika stora och jag klarade inte av att följa någon beskrivning så det blev som det blev haha😃 Jag fick i alla fall virkat ihop rutorna till slut

/Maria
Den är ju fin! 👍
Måste vara kul att ha något unikt som man skapat med egna händer?
#11 Haha, tack.
Jag kallar den min "tankefilt" Den är lika förvirrad och sned som mina tankar vid den tiden var😃
/Maria
#10 Den är ju ett riktigt konstverk. Påminner lite om Picassos målningar, fast utan hans något snedvridna syn på kvinnor. 😃
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#13 Haha, just det. Det var min picassoinspirerade period😃
/Maria
Jätte fin filt och härliga färger 👍
Hoppsan ! Glömde skriva ett svar ……. Syr på maskin en hel del när jag orkar , har stickat , virkat , broderat , vävt osv. Numera har jag mina "projekt " halvfärdiga i en låda …… de blir klara vilket år som helst 😁
#10 Ett riktigt konstverk Maria! Färgerna är jättefina!
#17 Kul. Jag hittade en hel påse med dessa sorterade garner på Loppis för 40 kronor.
/Maria
Jag har stickat, virkat, broderat - båda stramalj o små broderier, sytt - kläder till barnen, gardiner, kläder till dockorna, lapptäcksarbeten (ej stora).
Fick sluta sticka 1994 pga tennisarmbåge.
Jag har slutat handarbeta helt nu eftersom jag håller på med scrapbooking o annat papperspyssel.
Är faktiskt lite sugen till att virka amiguramifigurer och hönor som sitter på en hylla men jag har inget material längre.
Är gift med en textillärarinna så jag överlåter handarbetet åt henne.
En vävnad

Gästtofflor

Värd för Pensionärer
Åh vilka fina saker din fru gjort.
Härliga färger också.
Smart med gästtofflor.
/Maria

#22 Oj där kan man prata om handarbete. Vilken fantastisk pläd🙂
/Maria
#22. Wow ! Vilket klosterarbete 😊

#23 + #24 Tack!
Tid har jag hur mycket som helst.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!