Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettkultur
Läst 909 ggr
Schnauzertik
0

Gamla saker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kollad igenom skivsamlingen och hittade bland annat dessa gamla skivor. Omslagen var annorlunda förr.

A dream med Caruso

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
0

Och Cavaleria rusticana.

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
0

#0 Och vi kan inte bara se skivan, vi kan höra den också! 🙂

Schnauzertik
0

#2 Det borde jag också ha tänkt på. Tack för att du länkade.

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
1

Lite kul med Charles B. Cory som skrev texten till den Carusos sång. Han var en mångsidig man, vars far hade jobbat ihop en förmögenhet så att sonen kunde ägna sig åt vad han ville. Charles valde den märkliga kombinationen fågelskådare och golfspelare, och han blev framträdande i båda gebiten. Han skrev åtskilliga böcker om fåglar, och  blev OS-deltagare i golf 1904. Utöver det skrev CBC en bok om Montezumas slott och andra märkligheter, en annan av hans böcker handlade om hypnos. Utöver detta var han styrelseproffs i ett flertal företag.

Schnauzertik
1

#4 Lite av renässansmänniska över honom, de var ofta mångsysslare.

Men det var som du skriver en udda kombination.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
1

Först kom hjulrocken till Europa från Orienten, kanske 1300-talet. Spinnrocken kom till Europa troligen på senare 1400-talet. Sverige  var  sen med att ta till sig detta först i tidigt 1700-tal fick den större spridning hos oss.

För drygt hundra år sedan var det inte ovanligt på en del håll i Sverige att kvinnorna tog sina spinnrockar och samlades hos varandra för att spinna tillsammans. Det kallades rockstuga och kan om man så vill ses som den tidens syjunta.

Numera står väl de flesta spinnrockar som prydnad.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
1

En äldre kaffeservice från Böhmen (tror jag den är). Tror inte det är så vanligt att slå över kaffet på en sån kanna idag, det är nog i så fall vanligare att man slår det på en termoskanna.

Värd för Pensionärer

Carmarino
1

Detta par har jag ärvt efter min mor. Vet inte hur gamla de är, varifrån de kommer, vem som tillverkat dem eller vilket material det är (kräpp-papper till kläderna verkar det som). Det är i alla fall en skånsk gåsapiga och gåsapåg, med tillhörande gås. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Nomen Nescio]
0

Såg den här soffan idag på en liten gräsplätt. Tyckte att texten till den här låten passade…