Kyrkrallyt
Det börjar sina i statytråden, så vad sägs om att gå över till kyrkor istället? Även som icke religiös kan man fascineras av kyrkobyggnader, och många av oss har nog en och annan kyrkbild i samlingarna. Här går det bra att lägga ut kyrkbilder, såväl exteriört som interiört, och har man någon spännande att berätta om kyrkan desto bättre!
Jag lägger ut en bild på Lindome kyrka som ingress. Denna kyrka har ingen särskilt spännande historia vad jag vet, den uppfördes i tidigt 1880-tal, och är ritad av den kände kyrkoarkitekten Adrian C. Peterson. Lindome kyrka ersatte en annan helgedom på samma plats, och den ser ut att vara dimensionerad för en växande församling.
Lindome hör till Mölndals kommun i Västra Götaland, men ligger geografiskt i landskapet Halland.
Fotot togs kvart i tio på kvällen, så det var svårt att få en bra bild. Denna typen av kyrkor, med trappstegsgavlar, är väldigt vanlig i Skåne och Danmark.
Här var Olof Palmes farfars farfars farfar, Rutger Palm, kyrkoherde i mitten av 1700-talet. Han dog i Barkåkra i januari 1762, 54 år gammal, och begravdes i kyrkan. Tror dock inte graven finns kvar där inne.
Det lär ha varit ett fattigt liv, där de knappt hade mat för dagen. Bostaden var dessutom dragig och fuktig. Rutger Palm var intresserad av trädgårdsodling, och odlade en hel del nyttoväxter i prästgårdens trädgård. Det hjälpte förmodligen att hålla den värsta svälten från dörren.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Trappstegsgavlar är trevligt!
#5 Spännande!
Bokenäs gamla kyrka är uppförd före 1100 på gammal offermark och anses vara en av Bohusläns bäst bevarade medeltida kyrkor. Den var i bruk till 1901, då den ersattes av en ny kyrka i närheten.
#8 Bokenäs gamla kyrka, exteriör och interiör.
På den vänstra bilden framgår det att byggnaden saknar fönster på ena sidan, nämligen den norra. Förr hade man nämligen tron att ondskan kom från norr och att man kunde hålla den utestängd genom att inte ha några fönster på kyrkobyggnaden åt det väderstrecket. Denna form av tilltänkt skydd har med åren byggts bort på många kyrkor, men i Bokenäs gamla kyrka har det blivit kvar.
Klicka på bildserien för större format.
#11 Bokenäs gamla kyrka, sist i bildserien.
Takmålningarna är utförda av Johann Hindrich Dieden, född 1732 i Hildesheim i mellersta Tyskland. År 1751 fick han lärobrev som målare och kom till Sverige som gesäll. Han erhöll tillstånd att verka som målaregesäll i Uddevalla 1762, och året efter blev han antagen som målaremästare av ämbetet i Göteborg. Hans bas var dock även fortsättningsvis Uddevalla.
Åh har du varit inne i en kyrka också 😃
#13 Jajamen, det är där man lär känna byggnaden och bygden! Fast numera är det tyvärr allt vanligare att kyrkorna hålls låsta av förståeliga skäl. (Såg nyligen i tidningen att man är stolta över att stölderna i kyrkorna har minskat, men tyvärr har mycket av detta skett på bekostnad på minskad tillgänglighet.)
Mistelås kyrka med klockstapel.
Här ligger bl.a. Max von Sydows farmor Göthilda von Sydow (född Rappe) begravd. Hon är begravd på den von Schmiterlöwska gravplatsen, där personer med anknytning till gården Tagel är begravda. Tagels sista ägare var Adelheid von Schmiterlöw. Hon var kusin till Max von Sydows far och Max har själv berättat om sina somrar på Tagel när han var barn. Han berättelse finns att läsa i boken Fröken på Tagel.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Oops, klockstapeln blev visst beskuren. Så här ser den ut:

Förkärla kyrka ligger utmed E 22 mot Ronneby.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rk%C3%A4rla_kyrka
Återinvigd 2014
Jag har ingen egen bild men här kommer "min" kyrka. Vald till fulaste byggnaden i västra Göteborg.
Däremot är den fantastiskt vacker inuti.
Tro det eller ej.
/Maria
#18 Ser ut som en myndighetsbyggnad.
Värd för Pensionärer
#19 Haha.
Det finns en fin mosaikfries inuti som konstnären Knut Irwe höll på med länge.
Här kan man "snurra runt" i kyrkan
/Maria
#21 Den är vacker!
Ytterligare ett bidrag; ett kapell den här gången, nämligen Arilds kapell.

Kapellet är inte så stort, men det är väldigt vacker inuti. Eftersom Arild länge har varit en fiskeby så hänger det en del votivskepp i taket. På skeppet i mitten av gången (längst upp i bilden, lite till höger om mitten) står det Kutter Briggen Hoppet år 1827 - Tacklad av cofferdi matrosen B. L. Banck Arild. Skeppet som hänger längst till höger föreställer Ellida från Arilds läge.
Bakom den stora ljusarmaturen i mitten finns ytterligare ett skepp, men det syns tyvärr inte. På det står det Carolina Eriksson, färgeman i Helsingborg, hafver förärat denna galjas till Kapellet på Arilds Läge år 1738.

Det finns ingen direkt kyrkogård, men en del förlista sjömän ligger begravda här. På minnesplaketten står
År 1852 förliste det estländska skeppet Concordia utanför Arild Besättningen, sju man, ligger här begraven Du från alla stormar för oss till en trygg och lycklig hamn om vi trösta på ditt namn

#23 Intressant läsning och fina bilder! 👍
Vittaryds kyrka, uppförd någon gång under medeltiden,
Kyrkan renoverades senast 1997 både in- och utvändigt. I samband med renoveringen invändigt, upptäcktes att det fanns målningar på flera kalkskikt på väggarna. I samråd med Smålands Museum beslutades att kalkmålningarna skulle tas fram, konserveras och om möjligt bevaras synliga. Härmed har kyrkan blivit mera kulturhistoriskt intressant.
Värd för Pensionärer
Fröskogs kyrka, uppförd 1730, brukar nämnas som en av de vackraste i Dalsland. Här fanns redan på 1300-talet en tidigare kyrka, eventuellt en stavkyrka. Fröskog är sedan 1971 inkorporerat med Åmål, och vid senaste sekelskiftet fanns det 636 innevånare i socknen.
#29 Ingen kyrka utan något slags sägen: "Och ännu år 1918 lär på kyrkogården i Fröskog i Dalsland en gammal knotig och anskrämlig enbuske ha funnits, å vilken ingen vågade göra åverkan. En år 1790 född kvinna skulle ha sagt sig ej kunna minnas den annorlunda. Om denna berättar en gammal sägen, att när en svår pest för många hundra år sedan rasade i socknen, troddes enda medlet för dess hävande vara att låta levande begrava tvenne tvillingbarn. Så skulle även ha skett å nämnda kyrkogård, varefter enbusken där hade planterats."---
Bilderna: Fröskogs kyrka, klockstapel och altare.
"Kyrkan ensam stod kvar för att vittna om att i dess närhet, på skogsslätten mellan de skyggande bergen, hade människor en gång vallat sin boskap och rett åkrar till skörd, att där hade de dansat och lekt, gift sig och fostrat barn, att där hade de gått trygga och trott, att deras efterkommande skulle få leva och bo ända till tidens slut."---
Selma Lagerlöf: ur "Ödekyrkan" från "Troll och människor".
Som jag väl skrivit om i en annan tråd så har kyrkoruiner en särskild plats i mitt hjärta. Det vilar en stilla ro där, som jag inte riktigt kan förklara.
Vad som gjort kyrkorna till ruiner varierar. Urvuxna, blixtnedslag eller befolkningsutflyttning är några skäl. Fast det finns även ödekyrkor som kommit till heders igen - jag tänker återkomma till en sådan senare. Här är några ruiner som jag har besökt en eller flera gånger.
Klicka på bilden för större version!
#24 Tack. 🙂Det är lite av en hobby jag har, att fotografera kyrkor och gravar. Makabert kan tyckas, men kyrkogårdar brukar oftast vara väldigt rofyllda och vackra.
#31 Har du varit i Källa ödekyrka och på Kapelludden på Öland?
Missade tydligen att fotografera när jag var i Källa ödekyrka, men jag minns att det var spännande att försöka hitta och tyda de gamla gravstenarna som finns runtom kyrkan.
Sankta Birgittas kapell på Kapelludden har jag foto på, men det är väldigt grynigt och inte särskilt bra. (Det är scannat från ett analogt foto som tappat en hel del i färg.)

Emmaboda kyrka
"Från början fanns här endast ett församlingshem som invigdes av Biskop Ludvig Lindberg en dag i februari 1926. Klockan 03.30 tändes den elektriska belysningen i predikstol, takkronor och lampetter så att hela församlingshemmet strålade i ljus. Emmaboda kyrka är en tillbyggnad av det gamla församlingshemmet. Den byggdes mitt under andra världskrigets tunga tid och stod klar 1941."
#32 S:ta Birgittas kapell fick jag gräva djupt i minnet för att komma ihåg, och ja, jag har sett den för säkert femtio år sedan, på en fågelresa till Öland. Jag kan möjligen ha några gamla bilder på den, men jag tror inte det.
Källa har jag inte varit vid, men den såg riktigt spännande ut!
Jag har varit vid en del andra kyrkor på Öland, men diabilderna är oskannade ännu.
Fleninge kyrka, som faktiskt saknar trappstegsgavlar trots att den finns i Skåne. 😉

Den här gamla gravstenen sitter fastsatt på en av pelarna till grinden.

#38 Trots att det är 220 år sedan Pär avled och nio av syskonen dessförinnan känns det fortfarande tragiskt…
#39 Ja, det är en väldigt sorglig gravsten. Det var stor barnadödlighet förr i tiden.
Har för mig att det finns lite skrivet om Pär och hans familj, men jag hittade det inte när jag sökte. Får se om jag lyckas lite senare.
#38 Ja det var verkligen en sorglig gravsten och man får vara tacksam för att vi lever i modernare tider.
/Maria
Kyrkor på Ven
Sankt Ibbs gamla kyrka
Helgad åt S:t Jakob. Ib är en dansk form av Jakob. Ursprungligen från 1200 talet

Sankt Ibbs nya kyrka byggdes 1898, den är inte längre en kyrka, den avsakraliserades 2003 och är numera Tycho Brahe museum .

Värd för Pensionärer
Söderåkra kyrka. Här har funnits en kyrkbyggnad redan på 1200-talet då i form av en tornlös stenkyrka som kallas för kalmarkustkyrka. Denna hade även en funktion som en försvarsanläggning då den låg nära danska gränsen.
Den nuvarande byggnaden från 1797.
"Sveriges kung Gustav IV Adolf besökte byggnadsplatsen och beslutade ge namnge kyrkan efter sin mor Sofia Magdalena. Den 6 juni 1797 invigdes kyrkan av dåvarande hovpredikanten och kyrkoherden i Ljungby Ludvig Mörner."
"Träreliefer i koret med motiv:”Den gode Herden” är utförda 1947 av konstnären Gunnar Torhamn."
Det var i Söderåkra den svenska delegationen bodde vid freden i Brömsebro 1645.
Till min stora förvåning så var kyrkan öppen så jag gick in och tog några foton där.
#44 Det är något visst med en pampig orgel.
Rolfstorps kyrka i Halland ser vid första påseendet ut som en vanlig "Tegnérlada", men skenet bedrar -kyrkan har i sin äldsta del rötter tillbaka till medeltiden, den har väggmålningar från 1300-talet, och altaruppsats och predikstol är från 1650-talet och ansedda som bland de finaste i Halland.
Ändå är det något annat som får människor att vallfärda till kyrkan. I ett av fönstren växer nämligen en rosbuske upp genom kyrkväggen, och när den blommar i maj har kyrkan"Rosvecka" med öppet hus och kaffeservering. Rosenbusken tros ha slagit rot redan på 1600-talet, och idag skjuter den upp i trettiotalet smala stammar som fyller hela fönstret.
#46 Intressant! Röda eller vita rosen?
Värd för Pensionärer
#47 Att döma av bilden i artikeln så är rosorna varken röda eller vita utan "mittemellan", d.v.s. rosa. 🙂
#49 Tror Schnauzertik relaterar till Mästerdetektiven Blomkvists röda och vita rosor. Här finns en bra bild på blomman, som lär vara av arten mellanros.
Om man åker till Rolfstorp så missar man förstås inte chansen att besöka platsen där Bockstensmannen återfanns (återkommer kanske till det i en annan tråd när jag scannat in lite bilder). Från Rolfstorp är det f.ö. bara 18 km till Ullared, för den shoppingsugna. Själv tar jag hellre av mot Nösslinge kyrka.
#50 Nösslinge kyrka är en vacker träkyrka idylliskt belägen intill sjön Stora Neden. Har sett en uppgift någonstans att den är en av de mest populära vigselkyrkorna i Halland.
#50 Jo, jag förstod att det var de rosorna han menade. 🙂
Ja jag tänkte på både mästerdetektiven men också Shakespear och dessutom ursprunget rosornas krig mellan Lancasters röda ros och Yorks vita ros.
Värd för Pensionärer
#53 Det gjorde visst Astrid också, fast det förstod man ju inte som barn. Som det står på Wikipedia:
"Lindgren parafraserar inledningsscenen i Shakespeares pjäs Henrik V när hon låter Kalle förklara att "Nu är det strid mellan den Vita och den Röda Rosen och tusen sinom tusen själar skola gå in i döden och in i dödens natt"."---
Fast nu kanske vi kom ifrån ämnet?