Birger
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Någon mer än jag som tycker "Birger" är helt underbar i Stefan & Christer?
/Maria
Fantastiskt hur Stefan & Christer från att ha varit två underhållare som reste runt och underhöll på äldreboenden nu är delägare i ett underhållningsimperium värt miljardbelopp. Som deras samarbetspartner Bert Karlsson har uttryckt det:
"De är nöjesbranschens version av Gekås Ullared, säger han. Jag har gjort folkets musik, de har gjort folkets teater. De har varit väldigt smarta; de har hela tiden gått ihop med det de inte haft själva och tagit in ny kompetens. De har tagit in folk i styrelsen från andra delar av nöjesbranschen."---
Birger har ju "gått hem" över hela landet, bara det är ju snudd på otroligt! Var för en del år sedan i "Birgerland" och blev full i skratt när jag hörde dialekten - tyckte att jag hörde Birger både på banken och serveringen…
Den speciella dialekten kallas för Kindbodialekt, och en annan företrädare för den är parets samarbetspartner Annika Andersson, som för övrigt har jobbat på Gekås… 🙂
#1 Ja Annika Andersson är ju också helt fantastisk. Alla i gänget är bra på sitt sätt.
Kopplingen till Gekås hade jag ingen aning om.
Jag skrattar så jag nästan ramlar ur soffan ibland. Dag-Otto är också en favorit😉
/Maria
Färsk artikel om Stefan & Kristers lyckosamma affärer.
Jag tycker det är kul att "buskis" har blivit såpass etablerat att man faktiskt kan leva på det som underhållnig för oss andra.
Det har ju alltid varit lite B-stämpel över just buskis.
/Maria
#4 Ja, det är väl en lycklig kombination av att "buskisen" blivit mer rumsren och att de båda har varit kloka investerare.
Minns för många år sedan nu när jag hade ett jobbrelaterat möte på arbetsförmedlingen i Göteborg och frågade en person om vägen. Det visade sig vara Sten-Åke Cederhök, och enligt min besöksmottagare var han inspektör på AF och jobbade bland annat med jobbförmedling för artister - om det berodde på att han ville ha något att göra eller om det inte gick att leva på "buskisen" vet jag dock inte.
Tittade en kvart på en föreställning som visade på TV i julas. Sedan bytte jag kanal. Krister är saknad..
Siw Carlsson berättade i sitt Sommarprogram om när Krister Classon fick lite väl många telefonskojare i luren, trots att han är med i NIX. Vid ett tillfälle satt han tålmodigt och lät försäljaren lägga ut texten, men när han hämtade andan utbrast Krister med sin Birgerröst: "ja ska få en kanin". Reaktionen blev ett förvirrat "öh va?" och Krister upprepade det, lika allvarligt. Telefonören kunde inte hålla sig för skratt och blev till sist tvungen att slänga på luren.
Därefter har Siw Carlsson testat samma metod, och det fungerade lika bra! Så det är bara att testa för den som råkar ut för påstridiga försäljare i luren - "ja ska få en kanin"… 😉
Hahaha😃
/Maria
Haha, roligt sätt att hantera säljare. 😃
Jag använder truecaller så jag ser oftast vem som ringer och i fall det är spam. Svarar bara på samtal från dem jag vill prata med.
Värd för Pensionärer
Min bror säger att det Polen riksdag ifall någon ringer. Det fungerar också :)