Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: återblickar
Läst 1056 ggr
[GIKmio]
5

Tillbaka till 80-talet

1984 var året då världen inte skulle se ut som man hoppats på. Människors frihet skulle ha röjts undan i form av en diktaktur där övervakandet ständigt skulle följa deras handlingar. Var du än gick skulle storebror se dig och veta allt om dig. Detta skräckscenario skrev George Orwell om i sin bok 1984 som skrevs 1948. Orwell fick aldrig uppleva 1984 då han dog bara något år efter att hans roman utkom. Midsommar 1984 och jag var tio år. Jag tillbringade midsommar det året tillsammans med mina föräldrar och min yngre bror i dom sydvärmländska skogarna i ett sommartorp. Långt från civilitiationen. Det fanns ingen el i torpet och inget fast telefonnät. Långt innan mobiltelefonens tid. Om något hemma hände hade en släkting fått i uppdrag att ta sig ut till oss i obygden. Tv såg vi sparsamt då vi hade en liten husvagns-tv som gick via ett bilbatteri. Kvällarna fortgick genom samtal vid ett köksbord upplyst av ett stearinljus. Men ändå, vad  jag saknar dig ljuva 80-tal 😛..Vad gjorde ni på 80-talet och minns av decenniet?

✨

Maria
2

Jag och min man fick sonen 1984.

Vi bodde i en etta och hade inte så mycket mer än kärlek till varandra och sonen😃

/Maria

[GIKmio]
2

1984 fick jag en freestyle och lyssnade på ett band med Herreys. På hösten det året fick jag låna en LP med det amerikanska hårdrocksbandet W.A.S.P och så blev man hårdrockare..Vill bara notera att det  är fritt fram att minnas åren 1980-89.. 1984 är bara ett årtal som jag minns lite extra..

TjockaBerta
1

Levde jet set liv.

>>>Malum domesticum<<<

veggie4every1
3

1984 var jag 24 år och bodde i Cumming Georgia, USA. Mitt främsta minne är Forsyth County Civil Rights March 1987 som jag deltog i. Det var en stor händelse och någonting jag är stolt över att ha varit del av.

Livet på 1980-talet var spännande, reste mycket 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Agafia
1

1984 i Mars flyttade jag och barnens pappa isär . Med facit i handen var det rätt nu när det gått över 30 år !

[GIKmio]
2

Chris De Burgh med en känd tryckare från 80-talet

Lady in Red (1986)

Schnauzertik
2

I början på 80-talet lämnade vi Stockholm efter 10 års "förvisning" 😉    och flyttade till småstaden Ljungby. 

Vi fick vårt 3:e barn (sladdis).

Jag lärde mig segelflyga och tog cert oj så mycket tid det gick åt till marktjänst.

Körde Alfa Romeo under några år, rolig att köra och en personlighet, men det blev väl många verkstadsbesök så jag ledsnade så småningom. 

Mycket resande med  bil och flyg, var det i jobbet och också en hel del privat.

Gökotta vid sjön Rymmen, usch så tidigt man fick gå upp men stämningsfyllt var det och vi hade levande musik också, förutom göken förstås.

Hörde Hasse Kvinnaböske för första gången vid besök i Findus datahall, de körde på relativt hög volym för att överrösta fläktar och annat.

Tappade bort var jag hade parkerat bilen vid kundbesök i Trelleborg. Efter arbete sent på natten parkerade jag på ett torg och gick till hotellet och sov över. När jag skulle gå till bilen på morgonen var torget full med stånd där man sålde olika saker. Gick runt några varv där men såg ingen bil, fortsatte leta och gick lite längre bort och där var ett annat torg där jag hade ställt bilen.

Mer musik från 80-talet: Flickorna på TV2, Fågelsången, Ein bischen frieden, Främling. Steve Wonder, Rod Stewart och många flera.

Värd för Pensionärer

Maria
1

Jag träffade min man 1980 så det känns som mitt vuxna liv började där med 80-talet.

/Maria

[GIKmio]
0

Jag som var barn på 80-talet får ibland ofta frågor av dom som är unga idag om hur man kunde växa upp då- Vadå, fanns det inget internet? Inga mobiler? Bara två TV-kanaler?? Hur klarade ni er? Ja, största anledningen att man klarade sig utan det var ju att man inte visste vad internet och mobiltelefon var för något då.. Och helgkvällarna hemma framför TV:n var veckans höjdpunkt ( det var så många roliga underhållningsprogram ), om man inte spelade monopol, yatzy eller uno istället..

[Nomen Nescio]
0

#9 Lite spännande hur dagens barn tycker att det var primitivt med bara två TV-kanaler, inga mobiler och inget Internet. Går de ytterligare en generation tillbaka och talar med mormor och farfar så var det ännu värre då de växte upp - ingen TV, en radiokanal, stenkakor och telefonistkopplade telefonsamtal. För oss nutida seniorer var 80-talet snudd på högteknologi… 😃