Musik för mig, kanske för dig? - 5
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Musik för mig, kanske för dig" hette ett musikönskeprogram som kunde höras på SR första gången 1974 och som sändes sista gången 2004. Det är även namnet på den här tråden, varav detta är del 5 - den fjärde delen finns här.
Har just sett och lyssnat på en konsert med John Fogerty (finns att hyra på google play), väcker många minnen.
Värd för Pensionärer
Dan Andersson tolkare.
Thorstein Bergman är väl en av dem man ofta tänker på men också Sofia Karlsson har gett ut ett album "Svarta ballader". Modernare stuk, annan röst och i flera låtar också mera blåsinstrument . Särskilt några där klarinetten fick en större roll fastnade jag för. Hittade inte någon av dessa inspelningar på Youtube så det får duga med Denna där det är mest gitarr.
Värd för Pensionärer
Min favorit alla kategorier: "My Funny Valentine" med Chet Baker.

Stairway to heaven med Led Zeppelin
Värd för Pensionärer
Här kommer musik som får mig att bli glad. Jag älskar det svenska klezmerinspirerade bandet Räfven. Så härligt…
/Maria
#6 Det var en ny bekantskap för mig.
Värd för Pensionärer
Det var sonen som spelade dem för första gången för mig. De har gjort spelningar på ölhallen 7:an här i Göteborg och han berättade att de är sååå bra. Hur de nu fick plast i den lilla lokalen?😉
/Maria
Här kommer en annan spelning från Münchenbryggeriet.
/Maria
Aktuell fråga i dessa Brexittider: "Should I stay or should I go?" (Clash).
Hook Herrera är en av de artister som kommer till Åmåls Bluesfest om några veckor. Jag har fastnat för hans låt "La Guanabana".
"Ce Plane Pour Moi" från 1978 med belgiern Plastic Bertrand är en låt som dyker upp i bakhuvudet då och då.
#12 Den hörde jag för ett tag sedan. Kanske någon TV-reklam men minns att jag gillade den låten jättemycket då det begav sig.
/Maria
"Summer is over". Nej, jag skojar förstås, så här dan efter dan efter midsommarafton. Men jag gillar låten och videon!
Den bistra sanningen: "I don´t look good naked anymore" med Snake Oil Willie Band.
Jag har precis haft TV:n på i bakgrunden och på kanal1 spelade ett norskt band irländsk musik helt i min smak och jag hittade bandet på youtube.
Killiburn Brae
/Maria
Runrig är ett skotskt band som är otroligt bra - enligt mig. Särskilt bra är de live. Här är deras version av Loch Lomond:
https://www.youtube.com/watch?v=pzQ1pNfbe3Q
Två andra favoriter är Skye:
https://www.youtube.com/watch?v=w8JqpoI1-g0&list=PL0E02D32C601347DD&index=8
och Stepping Down The Glory Road :
https://www.youtube.com/watch?v=HVkQvNwsVNc&list=PL0E02D32C601347DD&index=33
Vet inte vilken av dem jag gillar bäst, så det får bli alla tre. 🙂
Och för er som inte gillar säckpipa - nej, det finns inga sådana med i de här låtarna (vad jag hört).
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
År 1942, under brinnande världskrig, kom "That Lovely Weekend" med Vera Lynn, om två människors möte inför en oviss framtid.
Dame Vera lever fortfarande vid 99 års ålder, och lär ha släppt en ny skiva så sent som för två år sedan.
#19 Oj jag visste inte att hon levde fortfarande.
/Maria
#20 Hon verkar dessutom "oförskämt" vital…. 🙂
http://www.express.co.uk/news/uk/654050/Dame-Vera-charity-appeal-as-she-turns-99
Vacker text* , fin låt:
"---
Will you please believe I'm not the person you see, I left that body long ago. I left it way back there. Now I'm free, I'm as happy as can be. I just wanted you to know That I left that body long ago. So long ago."
I Prag finns gott om musiker som spelar på gator och torg.

Värd för Pensionärer
När jag hörde "Feuille d'automne" med Indila (Adila Sedraïa) första gången fick jag ett klassiskt stycke i bakhuvudet, och kom efter lite funderande fram till att det bör vara Pachelbels Canon. Hur som helst, en bra låt är det, och filmbilderna från Norge är vackra!
"God Only Knows" borde inte få framföras av några andra än Beach Boys själva, men den här hyllningen är trots allt rätt fin…
#26 Tjo!
Påminner mig om ett på sin tid väldigt populärt program som gick på TV flera gånger för säkert tjugo år sedan. Det var filmer från platser som det skrivits musik om: Avestaforsen, Ångermanlanälven, Öljaren med flera.
Vännen Leffe har ju lämnat oss, kanske för andra uppgifter. Han var ingen flitig musikönskare här, men jag vet från OT-tråden på fotbollssajten att han gillade Linda Ronstadt och Emmylou Harris. Vill därför ge plats för Emmylou Harris med låten "The darkest hour is just before dawn", som jag tycker passar just nu.
"The sun is slowly sinkin´ The day´s almost gone Still darkness fall around us And we must journey on."---
Ovan regnbågen

Från trollkarlen från OZ kommer Somewhere over the rainbow.som sjungits in av många.
Judy Garland var väl en av de tidigare (första?) 1939 Här
En senare är Israel "IZ" Kmakawiwo´ole Här
Sen ska man inte heller glömma musikalen "Wicked" som "verkligen" berättar vad som hände i OZ långt innan Dorothy kom dit. Därifrån kommer Idina Menzels framförande av Defying gravity
===
Värd för Pensionärer
"IZ" Kmakawiwos tolkning är mycket fin tycker jag.
/Maria
På vår rundresa på Irland besökte vi bland annat Galway. Denna låt med en av damerna i Celtic Woman är en favorit.
Värd för Pensionärer
#32 Ja, det är en fin låt som finns i en oerhörd massa inspelningar - jag laddade hem den för några år sedan med en annan artist. (Det är jag glad för nu, eftersom den inte längre verkar finnas kvar på YouTube i just den versionen.)
"Still crazy after all these years" är väl en låt som borde passa i ett sammanhang som detta? Paul Simon framförde sin låt live i Central Park 1991.
Vals om sommaren är en fin sommarlåt tycker jag. 😃
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Upplevde min första "Åmål Blues Fest" i helgen, vilket var på tiden kan man tycka, eftersom det var 25:e gången det arrangerades. Allt var mycket större än jag förväntat mig och synnerligen välorganiserat. Medelåldern på publiken var hög, ölet flödade men det var ändå inte mycket fylla, jag såg inga slagsmål, och rubrikerna om sexövergrepp som man ser kring andra galor fanns inte här. Att det dessutom råkade bli fantastiskt sommarväder de här tre dagarna tackar man extra för!
Även om jag är gammal bluesdiggare så var det inte många namn som jag kände igen på förhand, desto roligare då att kunna konstatera att det blev idel glada överraskningar. Spelglädjen bland artisterna var påtaglig, vissa blev så exalterade att de drog över sin tilldelade tid med råge.
Bäst alla kategorier: Memphis Gold, eller Chester Chandler som han egentligen heter. En återkommande gäst, som efter en svår olycka för åtta år sedan höll på att få ge upp bluesen, men nu är han åter och lyser av lycka över att kunna vara med.
Runner up: Erja Lyytinen, "den finska slidegudinnan" gjorde ingen besviken. Ekvilibrism och feeling i elegant förpackning!
Intressantast: Hook Herrera mixar afroamerikansk blues med latinamerikansk hetta.
Trevligast: Nisse Hellberg kombinerade bra låtar med lättsamt mellansnack.
Mest engagerad: Eric Bibb anknöt till aktuell diskussion om polisövergrepp i USA. En av de få artister jag kände till på förhand, och han gjorde mig inte besviken.
Största överraskningen: Among Lynx, ett ungt svensk tjejband som fick en hel gågata att svänga.
Största missen: hann inte med Sven Zetterbergs framträdande.
Medveten miss: stod över Caroline af Ugglas framträdande, och det verkade inte ha varit någon förlust enligt sådana som såg showen.
Om jag skall välja ett smakprov från någon av artisterna så får det bli La Guanabana med Hook Herrera (även om han inte körde just den låten i Åmål ).
Roligt med en personlig berättelse från festivalen. Tack för det.🌺
Värd för Pensionärer
#37 Ja, det var en härlig helg, och enligt ordningsmakten var det bara en misshandelsanmälan på hela festivalen (onsdag-söndag), och man höll nollvisionen vad gäller sexualrelaterad brottslighet. "Åmål älskar sin blues och bluesen älskar sitt Åmål", rapporterat tidningarna:
"När sen Eric Bibb tar över på scenen bredvid vet kärleken inga gränser. – Vi älskar dig! vrålar publiken redan innan Bibb har hunnit ut på scenen. Mannen med 2 000-wattsleendet säger: – Det är roligt att vara tillbaka! – Vi älskar dig! svarar, publiken igen, som vet på dagen hur länge sedan det är sedan Eric Bibb senast spelade i Åmål. Flankerad av Mikael Fall ger han Bluesterminalen en euforisk timme som är över på ett ögonblick. – Vi kommer sitta där borta och dricka öl, kom och säg hej, avslutar han. Intimiteten och intensiteten på Bluesfesten får spelningarna att kännas som en – låt vara väldigt stor – fest med gamla kompisar."---
Adeles "When we were young" gör sig väl bra i denna tråd?
Såg just en intressant person på SVT:s Kulturnyheter. Sångaren och låtskrivaren Elliot Murphy utsågs i mitten av 1970-talet tillsammans med Bruce Springsteen till Bob Dylans musikaliska arvtagare. Men medan Springsteen levde upp till förväntningarna med råge så tog Murphys karriär aldrig riktigt fart. Murphy tar det med skön galghumor.
"– Vi hade ett hemligt möte 1975. Då sa jag: Bruce vi måste dela upp världen mellan oss. Du kan spela på arenorna med 60.000 i publiken och jag spelar på ångbåtarna i Stockholm", säger han till Kulturnyheterna.
Men nu börjar världen få upp ögonen för Murphy, som har tillägnats en dokumentär av den spanske regissören Jorge Arenillas. Kanske kan det bli en sorts "Searching for Sugar Man"?
-Jag tror aldrig han har skrivit en dålig låt, påstår Bruce Springsteen om sin generationskamrat - ett gott betyg för en artist som trots allt gett ut trettio skivor med egenkomponerat material!
"– För mig är det en cykel. När jag tar upp gitarren så vill jag ofta skriva en låt, och när jag har skrivit en låt vill jag spela in den. Och när jag har spelat in den vill jag spela den live. Det slutar aldrig. Jag är fast", säger Murphy till SVT.
Här är ett exempel på hur Elliot Murphy lät för tio år sedan.
#40 Spännande. Honom får man lyssnar mer på. Jag hade aldrig hört talas om honom innan.
/Maria
#41 Nej, inte jag heller - jag blev helt förbluffad när jag såg reportaget på Kulturnyheterna! Skall också botanisera lite mer på YouTube…🙂
#42 Han var precis med på Rapport nyss också😉
/Maria
#43 Han är på G! 😃
#44 Haha, ja det verkar så😉
/Maria
Apropå veteraner: Joe Brown, född 1941, hade en hit i början av sextiotalet med "A picture of you". Här är han i ett framträdande långt senare, där han driver en smula med sig själv med trivsamt engelskt gemyt…
De här äldre männen vet att förgylla en irriterande flygplansförsening
/Maria
All this meat and no potatoes med Ludde jag tror att det är Wilma Ellington som är den kvinnliga rösten. Det är det på en skivan jag har.
When the saints go marching in. En favorit med Ludde som jag ställde mig upp i andra klass och sjöng. Det var innan jag insett att jag inte har någon sångröst 😃
1976 var mina svärföräldrar på Kuba. De träffade där ett kanadensiskt par som varit aktiva inom fackföreningsrörelsen (vilket även mina svärföräldrar var). Deras namn var Harold och Jean Pritchet. De var bjudna till Sverige och jag fick agera tolk då mina svärföräldrars engelska lämnade en del i övrigt att önska. Harold var den förste ordföranden i Woodworkers of America vilken omfattade både USA och Kanada. Han berättade om kommunisteran i USA och att fackföreningen hade bjudit in Paul Robeson till att sjunga i Kanada på ett möte. Paul Robeson var en känd kommunist och fick inget utresetillstånd för detta. Då la de mötet på gränsen mellan staterna där de hade en flod som gräns och Paul Robeson sjöng, utan mikrofon, så att det hördes ända till Kanada. Här kommer Old man river.
https://www.youtube.com/watch?v=eh9WayN7R-s
http://depts.washington.edu/civilr/Harold_Pritchett.htm
✨
#50 Paul Robeson hade en mäktig röst, med fantastisk moderation. Hörde hans Congo Lullaby för många år sedan och blev riktigt gripen.
The Supremes slog ner med dunder och brak på listorna 1964 med sin "Where did our love go", en låt som hitmakartrion Holland-Dozier-Holland egentligen skrev för the Marvelettes och som Supremes ganska motvilligt tog sig an.
Därefter var framgången ett faktum, Supremes med sin salongsmässiga soul bjöds in till underhållningens finrum, t.ex. Berns i Sverige. Under ytan grodde en schism inom gruppen, där övriga medlemmar tyckte att den karismatiska Diana Ross fick för mycket av strålkastarljuset. Gruppen skulle dock hinna få flera stora hits innan Diana Ross satsade på solokarriär.
Idag är det svårt att beskriva de omtumlande känslorna Supremes väckte, men jag var absolut ett stort fan på sin tid, och "Where did our love go" känns fortfarande fräsch.
Nu kan jag säga att jag hört Bruce Springsteen live! Han uppträder på Ullevi just nu, och man hör det faktiskt hit där jag bor, 10 kilometer från arenan. Inte så att man kan urskilja låtarna, men det är som en ljudmatta.
Det är andra vändan i år The Boss gör till Ullevi, och han drar fullt varje gång. Har två släktingar +55 som sett alla hans tre (fyra?) framträdanden på Ullevi i år.
En av låtarna Bruce, 67, har kört ikväll är Sherry Darling. I regel brukar det väl vara fotoförbud på konserter, men tittar man på videon så verkar nästan alla i publiken fotografera/filma…
#53 Så konstigt för i går hörde jag ingenting vilket jag gjort de förra två gångerna😉
/Maria
#54 Kanske beror det på vädret. Nu är det snart Way out West i Slottsskogen, och dit är det väl 7-8 kilometer härifrån fågelvägen, och det hörs hit.
Det beror säkert precis som du säger på vädret.
Jag har förmodligen skrivit det innan men vi bodde i flera år i det gamla bostadsområden Frölundaborg. Det ligger mellan Marklandsgatans hållplats och Frölundaborgs ishall kan man säga.
Där har ju varit många stora konserter på friluftsarenan som Roxette och då satt vi på balkongen och kunde t.om. sjunga med.😃
/Maria
Merit Hemmingson, 76, var riktigt i ropet de sista decennierna på 1900-talet, och hennes popularitet var rätt unik med tanke på att hon spelar det inte särskilt glamorösa instrumentet hammondorgel.
Hon turnerar fortfarande och gav ut sitt senaste album 2014, men här är en video från 1973 där hon spelar Jämtländsk brudmarsch på en norsk musikfestival.
# 57 Men så trevligt. Min man undrade bara häromdagen vad hon tog vägen? Då kan jag meddela honom detta 😃 Och jo jag har någon LP-skiva med damen ifråga.
Den här gillar jag - mucho!
#57 och #58 P4 Plus spelar Merit Hemmingssons Jämtländsk brudmarsch rätt ofta. Inte idag dock - än så länge. 🙂
För er som fortfarande tror att P4 Plus bara spelar låtar från 1960-talet så kan jag tala om att det spelas låtar från 1940-talet fram till nutid. Det är en väldigt bra blandning. Inte bara "gamla godingar" alltså utan även "nya godingar".
# 60 hur får man in P4 Plus? Om man inte har någon telefon jag har DAB-radio.
Om du har dator med ljud så finns alla SR:s kanaler på den här menyn - bara att klicka!
# 62 Tack! Men man kan inte lyssna på den där utan måste gå in på Sveriges Radio.
#62 Jag klickar bara på de vita pilarna i det blå fältet och kommer rätt in på respektive kanal.
Här finns förresten andra radiostationer:
http://pensionarer.ifokus.se/discussions/5598e8068e0e741594002545-lankar-for-lyssnare
Det gjorde jag också - nu?
#65 Hos mig blir det ljud, men du har kanske inte samma inställning?
#61 P4 plus finns bara på datorn och som app. Direktadressen är http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=4951.
Lustigt nog spelar de faktiskt Jämtländsk fäbodpsalm med Merit Hemmingsson just nu. :-)
#68 Verkar som om låten fått en revival! Vet inte varför jag själv kom att tänka på den, det var väl något serendipity…
#69 Ja, det är ju inte den vanligaste låten i Sveriges radio direkt.
Just nu spelar de Ruby Tuesday med The Rolling Stones.
# 66 Jo jag fick ljud jag också andra gången 😃
#71 Då är det bara att spisa då! 🙂 ("Spisa" är väl ett uråldrigt ord numera? Vill minnas att det fanns ett TV-program som hette "Spisarkvarten" på sin tid.)
#72 Tydligen fanns det både "Spisartimmen" och "Spisarparty", åtminstone enligt dokumentet "Finrummet och lekstugan - Kultur- och underhållningsprogram i svensk radio och TV" av Dag Nordmark (sidan 141 resp. 161).
#73 Ja, det var nog de programmen jag for efter - bra grävt!
#74 😊
"De flesta människor mår bättre av att lyssna på sorgliga låtar, visar en undersökning från Aarhus universitet.
– Hos de flesta av oss utsöndras en mängd lyckohormoner när vi lyssnar på sorglig musik, som får oss att må bättre, säger Elvira Brattico, professor i psykologi, till Vetenskapsradion."---
[SVT](De flesta människor mår bättre av att lyssna på sorgliga låtar, visar en undersökning från Aarhus universitet. – Hos de flesta av oss utsöndras en mängd lyckohormoner när vi lyssnar på sorglig musik, som får oss att må bättre, säger Elvira Brattico, professor i psykologi, till Vetenskapsradion.)
"Sad songs say so much", som Elton John brukar uttrycka det.
Ha, ha, ha jag råkade "komma förbi denna" när jag klickade runt på youtube. Stämmer även i denna dag 😃
Storband hör man inte så mycket av nuförtiden, så det var njutbart att lyssna till Jill Johnson och Sandvikens Big Band under ledning av Anders Berglund på bästa sändningstid på TV igår.
Här kan Jill avnjutas med Anders Berglunds eget storband i "Something´s gotta give".
#78 Såg och lyssnade på detta tyckte det var riktigt bra.
Värd för Pensionärer
Kris Kristoffersons "El Gavilan" från 1986 gillar jag inte minst på grund av videon, som är som en hel långfilm. Den väcker tankar om människor vi kanske lämnat bakom oss på vägen eller som vi sett bryta upp och dra vidare.
Att angöra en brygga en skön låt med Monica Z. På sin tid tyckte jag också filmen var bra men nu var det länge sedan jag såg den så jag vet inte om den håller ännu.
Värd för Pensionärer
Lite Finlandsbåtkaraoke: här är "Ne na na na". För att göra det lite svårare (för icke finsktalande) är den på finska. Men för att göra det lite lättare hjälper Anneli Mattila till med sången.
Den låten gillade jag när Vaya Con Dios hade en hit.
/Maria
#83 Ja, den låter fortfarande bra. Fast den är svårare på finska…
"We Believe in happy endings" är en inspelning med med Annie & Mac som gör mig riktigt rörd.
Börjar snart en sjätte tråd - den här är lite seg.
#82 Tänker alltid på Helt Apropå när jag hör den låten. 🙂
#85 Ja, det stämmer ju! ☝️