Storstugan (OT) - del 19
Så var det dags att lämna de gamla stugan för en ny storstuga, nu har vi hunnit till nummer 19.
Nu samlas vi i en stuga i Tällberg.
Eftersom kräfttiden är nära så blir det en bild som också innehåller en måne så vi hittar både kräftor och tillbehör.
Som vanligt kan vi här ta upp vad som vi vill som inte passar in under någon annan rubrik.
Värd för Pensionärer
Åh. I Tällberg har jag varit många sportlov och bodde alltid på Tällbergsgården.
/Maria
Väldigt vacker stuga.
Vid en revision av bilparken inom Göteborgspolisen fann man att en civil polisbil var spårlöst försvunnen, troligen sedan mer än en månad. Spaning sattes in, och bilen hittades parkerad i ett allmänt p-garage i Nordstan. Utredningen visade att en anställd parkerat den där, men sedan glömt den och gått på semester.
Dygnsavgiften är 210:-, så någon kanske får sin semesterkassa ytterligare naggad i kanten?
http://www.expressen.se/gt/forsvunnen-polisbil-blev-en-dyr-historia/
Och jag som trodde jag var senil 😂
Nu har julhandeln börjat i London. Selfridges har startat 141 dagar för jul. Tidigt, ja men inget rekord, 2011 öppnade de i slutet av juli.
Så de som gillar att vara tidigt ute får ta sig en tripp till London.
Värd för Pensionärer
Gråtrist väder idag. Går nog åt en del kaffe för att hålla sig pigg.

Värd för Pensionärer
Blixtar och dunder håller mig vaken här i Medelpad 💦
Vissa campar i husvagn, husbil eller tält andra har frigolithus.
Uddevallare.
Man ska akta sig för att träffa någon från Uddevalla innan man fått en sup. Det ordnas lämpligen med detta recept som helt logiskt kallas för en Uddevallare.
Lägg i ett mynt på botten av kaffekoppen. Fyll på kaffe tills myntet inte syns och häll sedan på brännvin tills myntet åter syns
Värd för Pensionärer
#11 Haha, min man är född i Uddevalla och jag hade inte tagit en sup när jag träffade honom första gången men en öl hade nog slunkit ner😃
/Maria
#11 Ingår påtår. 🙂
Nyss var det rena monsunen här, med störtskur och hårda vindar. Blåser gör det fortfarande, men nu är det solsken. Känns som vi har vår egen variant av El Niño - El Sueco…😮
#12 Där ser man hur det kan gå 😉
#13 Påtår ingår absolut om brännvinet är Absolut.
Värd för Pensionärer
Märkligt väder på 20 min bjöds det först på kraftig vind och mulet väder sedan kraftig regn för att sedan bli soligt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inte lätt att veta vem han är.
#18 Tycker att de skall få godkänt för "flodhäst" och "tåg"…😃
#19 😂.
#21 Lätt val för de flesta.
Värd för Pensionärer
#23 Så vackert.
/Maria
#24 Tack!
Värd för Pensionärer
#23 Fin bild.
Var uppe sent i natt och tittade på OS. Sov lite längre i morse på grund av det, och det är väl därför jag minns drömmen jag avslutade natten med - jag minns annars sällan vad jag drömt.
I den här drömmen kom jag körande i bil när jag såg en kyrka som brann så jag stannade och hjälpte till att evakuera - någon räddningstjänst hade inte kommit och dök aldrig upp. Det hamnade på min lott att vara med och tömma något slags församlingshem på bottenvåningen -det fanns fler personer där, men de var märkligt ointresserade av att hjälpa till. Slutligen kom en vaktmästare som pekade ut vad som var viktigt att rädda, och jag bar och bar till dess jag insåg att jag var ensam kvar utan att veta var jag befann mig i byggnaden, samtidigt som röken tjocknade och värmen steg. Där vaknade jag, och det var kanske inte så underligt att jag var rätt svettig…
🥵
Solig förmiddag här, dom har lovat regn senare på eftermiddagen. Fårse om jag åker och kikar på lite kläder idag.
Även här skiner solen och den friska vinden har avtagit. Vore trevligt om det kunde bli stjärnklart i helgen så att man kan se stoftregnet från Perseiderna.
Ur led är tiden.
Här är rena aprilvädret med omväxlande sol och regn.
Man säger ju att ombyte förnöjer men det får vara måtta med det också.
Värd för Pensionärer
Jag hittade denna länk med bilder på världens vackraste och fascinerande träd.
/Maria
Oj vilka träd. Helt otroliga
Värd för Pensionärer
Här är ett verkligt fan till Trump.
Inte skulle jag våga klättra upp så oavsett vem som skulle vänta på mig när jag kom fram.
Värd för Pensionärer
#30 Tillbringade några minuter på balkongen igår kväll i hopp om att få se lite rymdgrus dimpa ner, men shorts och T-shirt var nog inte rätt klädsel…🥶
Tyckte mig se ett par strimmor glimta till på himlen, men är inte helt säker. Återstår att se om det blir klart även ikväll - då blir det jacka på!🌛
Soligt väder väntas idag men lördagen blir molnigt och regnskurar i 08-området.
Idag ser det ut att bli en solig och vacker dag. här.
Värd för Pensionärer
"Say after me" - nej, inte kan det vara lätt att vara språklärare med elever som tycks fatta nada…
#38 Haha.
Om det finns någon Lady Rowena där ute som saknar sin Wilfred of Ivanhoe så lär han finnas för avhämtning hos Solnapolisen. Möjligen kan han ha sammanblandat riddarslag med fylleslag. Var han parkerat hästen framgår inte.
http://www.hd.se/2016-08-13/full-riddare-omhandertogs-av-polis
Idag fyller min älskade man 60 år.❤️
Det blir ett "lätt" firande med de allra närmaste. Kräftor blir det och det passar ju bra när man fyller i kräfttider.
/Maria
#41 Grattis.
Mulet väder idag. ☔️
Här kan man inte klaga på vädret för en gångs skull - de senaste dygnens ihållande regn har upphört, solen skiner och vinden har mojnat. Igår kväll låg bullret från musikarrangemanget Way Out West som en ljudmatta över västra Göteborg, och Slottsskogens gräsmattor lär ha förvandlats till något träskartat.
WoW har för övrigt en och annan belackare…
#41 Hoppas det blir ett angenämt kalas och kräftskiva! 
#41 Grattis hoppas det blir lyckat.
Värd för Pensionärer
#43 Det var ju faktiskt riktigt roligt skrivet. (Blogginlägget om WoW alltså.) 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#43 Att spela spontan fotboll på den #gräsmattan" känns hopplöst.
#45 Ja, det var bra! (Fast Politism i Aftonbladet verkade inte se något roligt i kåseriet…)
#46 Gårdagens ihållande regn har gjort den i ännu värre skick, så det är nog bara träskfotboll som kan bli aktuellt…
Edit.
En skön sommarkväll igår följdes av en strålande sommardag. Tyvärr har jag inte kunnat utnyttja den som jag hoppats eftersom jag sitter och väntar på en hantverkare. Men en läsestund på balkongen i eftermiddag skall det väl kunna bli! 😎
Hade planerat en liten utflykt idag, eftersom SMHI i gårdagens Rapport utlovade tjugo plus och solsken. Istället regnar det lätt och är fjorton grader. Rätt präktig bom där tror jag…
Uppdatering 11.10: Minsann tittar inte solen fram till sist ändå! Fast lite sent för att komma iväg nu…
#49 Vad duktig du är. Jag hade bergis gått vilse där. Det ser ju inte direkt välskyltat ut på stigarna. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#53 "När du får oväntat besök"…
När hunden blir trött.
Värd för Pensionärer
#56 Hade det varit jag så hade jag förmodligen följt pilarna - och kommit helt vilse.
Har jättedåligt lokalsinne, men sent om sider har jag lyckats lära mig att om jag är absolut säker på att jag ska gå till höger för att komma dit jag ska, då ska jag istället gå till vänster för annars kommer jag till något helt annat ställe. 😃
"Köpet av en robotgräsklippare blev inte som Daniel tänkt sig. Snart efter att han installerat klipparen började den bete sig väldigt konstigt.
– Den rymde över avgränsningstråden och jag hittade den ute på gatan, säger Daniel.
Att den rymde var inte det enda problemet.
– Den laddade inte, jag hittade den juckandes mot laddstationen, säger Daniel."---
Så går det när man sätter bocken till trädgårdsmästare…
God morgon, nu går första vardagsveckan mot sitt slut. Vi har haft en skön semester och fått en hel del gjort här hemma 🙂 Önskar er alla en riktigt skön och trevlig helg 🌺
/Désirée
#62 Ja gääärna😃
Jag som aldrig tyckt om sötsaker har blivit alldeles tokig i allt med socker. Jag tror kirurgen kommit åt någon "godisnerv" när jag opererade skallen😉
/Maria
Ett fall där man slapp koppla in Missing People…🥵🙂
#64 Eller hemvärnet.
Väldigt kvavt väder idag här. Ska rulla till Hedlandet sen och handla lite.
#65 "Hemvärnet" skulle ju ha passat bra…
Ska vi byta? Grått och regnigt väder här när jag åkte till Hedlandet.
#68 Nej, jag tror jag sitter nöjd…😎
Intog mitt kvällste på balkongen i den ljumma aftonen. Det har blivit så tomt på kvällshimlen sedan tornseglarna gav sig av. Nu dröjer det åtta månader innan de är tillbaka - undrar om man sitter på balkongen och kan välkomna dem då?
Nu låter jag som min mor, som varje gång hon plockade ner julsakerna från det hon fyllt sjuttio frågade "undrar vem som packar upp de här grejorna nästa år?" Hon blev 90.
Jag tror jag hamnar någonstans mellan Mary Poppins och Den galne professorn i den här undersökningen.🍸
(Åtminstone innan gikten slog till - nu är jag snudd på helvit…) 😇
Jag gissar att jag var Mary Poppinssorten.
Jag hade även en "förmåga", trots att jag var ganska liten kroppsligt, att tåla mycket. Jag kunde med lätthet supa min man under bordet😃 Förmåga är väl kanske fel ordval.
Numera så dricker jag inget. (Efter hjärnoperationen). Jag tål för det förta inga procent alls och jag har tappat smaken för det mesta. Jag som älskade öl t.ex.
/Maria
#73 Låter även lite Ernest Hemmingway…🙂
Man kan träna upp förmågan. Det gäller att dricka regelbundet så att man blir van. 😉
Värd för Pensionärer
Vissa berättelser får en verkligen att stanna upp och tänka till! Våra vägar leder olika, som på en myrstig, men när allt ställts på sin spets lossgör sig plötsligt någon ur anonymiteten och förändrar din framtid…
Världen behöver mer oförargliga dårar, som de här två bergsklättrarna! "Väl inget märkligt med att klättra i berg?", kanske någon invänder. Men de här klättrar nerför, med huvudet före.
De använder inte hjälm, och på något sätt känns det som om det inte behövs…
Bilister i Stockholm struntar helt i förbudsskyltar.
En av döttrarna har nyss varit i Abisko och vandrat och nu rest ner till Georgien för att vandra och klättra i deras berg.
Värd för Pensionärer
Började förra sensommaren att beta av öarna i Göteborgs södra skärgård och besökte då Vrångö, och idag var det dags för plan Ö-2. Det artade sig dock till en riktig Tycho Brahedag: solen doldes av dimmoln i morse, jag hoppade på fel båt och hamnade därmed på fel ö och fick ta en alternativ resplan med en annan båt för att komma till en grannö och vandra över den och en bro för att komma till mitt tänkta mål. Under vandringen tappade jag min klocka (som jag bytt batterier på igår), och när jag skulle fika insåg jag att mackorna låg kvar i kylskåpet. Men…
#80 Snacka om otur.
#80 Stackars dig. Har det väl börjat jävlas så kommer det ofta ett helt stim med motgångar. Den enda trösten i eländet är att det brukar gå över.
#81 #83 Det var värt lite otur! 😉Klockor finns det gott om, mackorna kan jag äta ikväll om jag orkar. Och fotpromenaden för att komma rätt var jättefin, nu fick jag lite idéer för nästa års ö-tur. Bättre ö-tur än otur, det är dagens paroll!
#84 Mackor eller pizza, pizza eller mackor? Hm, vad ska man välja? 😃
Pizza och öl i vackert väder är inte helt fel.
#85 Nöden har ingen lag - grillen var stängd så jag fick göra en rockad. Och pizzan var en av de bättre jag ätit på sistone.
#86 Måltiden intogs i ensamt majestät på något som heter Radarhöjden, mer om det senare.
#87 Även om jag gillar mackor så hade jag nog föredragit pizza. 🙂
Fler träd här börjar få gula blad, hösten är inte långt borta.
#89 Samma här, men innan dess ska vi tydligen få några dagar med högsommarvärme.
#80 Haha, vilken dag du fick😉
/Maria
#92 Lite sorgligt, men också hoppingivande. "Heja träden", som sagt!
Åh, den adressen skulle jag vilja ha🙂
/Maria
#95 För att förstöra en god historia så berättade en kille som jobbade i fastigheten att någon nog satt upp skylten på skämt, men ingen har erkänt och skylten har fått sitta kvar.
#94 Bra jobbat. Du har fått en stor skörd av bra och/eller roliga bilder för många sammanhang.
Värd för Pensionärer
#97 Ja, det blev många bilder - jag har nog lagrat så det räcker en bit i höst… 🙂
"Morgonsolen redan strålar högt på blåa himmelen. Lilla fågeln glättigt sjunger från sin gren igen", som det hette i den kanon som man tragglade sig igenom i skolsången för snart hundra år sedan (nästan…). Och det ser ut att bli en strålande dag - kanske den sista för säsongen med temperatur upp emot 25-gradersstrecket. Återstår att se vad man skall göra av den!
#99 Själv ska jag på begravning på förmiddagen,
#100 Sorgligt…😕
#101 Tack, är min farbror som begravs idag.
#103 Härligt det ser ut.
#104 Ja, "det är skimmer i molnen och glitter i sjön", så den här väderveckan kan man inte klaga på. Så här långt…🙂
#105 Idag är det en helt annan väderlek än i förrgår. Jag var nyss ute på en snabbpromenad till affären, och det är grått och kylslaget. Nattens regn har torkat upp men mer lär vara på väg, även om vi inte är så illa drabbade här som i Skåne.
130 grågäss som drog över i fylkingar förstärkte intrycket av annalkande höst, även om de kanske inte är ute på någon längre förflyttning - ännu erbjuder fälten spillsäd att proppa i sig av.
Soligt på förmiddagen men nu mulnar det på.
Här i Skåne har det regnat tidigare, men just nu skiner solen - åtminstone i den nordvästra delen.
Forskare tror sig ha kommit på ett sätt att få växter att kommunicera med varandra för att stoppa skadeinsekter.
Om man lyssnar noga kanske man så småningom kan få höra rop växterna emellan som "Gurkan, det kommer en bladlus mot dig - ge den en fot i röven hörru!"
På onsdag är det sista dagen att lösa in de gamla sedlarna, och Riksbanken saknar 1,3 miljarder. Jag vill bara meddela att det är jag som ligger på dem, man sover så skönt av att ha dem i madrassen. Och på banken kan man ändå inte lämna dem - de är ju allergiska mot kontanter.
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/1-3-miljarder-kronor-i-sedlar-saknas
God morgon!
Så har helgens oväder dragit förbi åtminstone delar av landet. Vaknade halv ett i natt av avlägset muller och blixtsken, men det kom aldrig riktigt nära. Har inte varit någon åsksommar direkt här i Göteborgstrakten.
Nu ser prognosen för bra väder lovande ut från tisdag och framåt. Låter bra, inte minst för dem som tänker en titt på de skepp från Tall Ship Race som gästar oss till helgen, och kanske även äta en bit mat ur de europeiska menyer som erbjudes i samband med evenemanget.
God morgon måndag som bjuder på regnigt väder här.
#111 Tydligen har min sömn varit god under morgontimmarna, för nu läser jag i GP att en läsare "räknade upp till 30 blixtar på bara 15 minuter" och att "skyfallen avlöste varandra"…😴
Trist - jag som älskar när åskan går (för att citera Anita Ekberg).
Stänger denna stugan och går vidare till en ny nummer 20 har det hunnit bli.
Värd för Pensionärer