Arkitektur och inredning
En tråd om Arkitektur och inredning och också om man vill uppmärksamma t.ex någon arkitekt eller möbelskapare,
Bruno Mathsson var både arkitekt och möbelformgivare och har ritat denna villa i Värnamo som nu är till salu. Själv sätter jag honom mest i samband med böjträmöbler som Pernillastolar och andra
Källa och här kan man läsa mer om huset och se bilder på det
Värd för Pensionärer
Här kan man se bilder på de möbler Som Bruno Mathsson designat och också läsa om honom.
Vi har inga av hans möbler men kanske någon annan här har det? Flera har ju blivit klassiker.
Värd för Pensionärer
Bruno Mathsson har designat utställningshallen på Kosta glasbruk precis som de s.k glashusen i samhället. Kosta glasbruk var en av Mathssons största uppdragsgivare. Dessvärre finner jag inte just nu någon bild på utställningshallen. På den nedersta länken finns flera foton inifrån husen.
http://www.kostaoutlet.se/turistinfo/se-goera/bruno-mathson-glashus.html
http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/arkitekturhistoria/mathssons-glashus-i-ursprungligt-skick
Jag tycker mycket om Märta Måås-Fjetterström.
Hennes röllakanmattor är fantastiska.
https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4rta_M%C3%A5%C3%A5s-Fjetterstr%C3%B6m
/Maria
Märta Måås hör till min frus favoriter.
Värd för Pensionärer
Jag har en vän som hade en rund matta av Märta Måås. Ovanlig modell. Den skulle hon haft kvar idag😉
/Maria
Ja det är inga billiga saker och det är nog säkrare än aktier också
Värd för Pensionärer
Kaffe Fassett
Nu är denne man inte svensk men jag älskar hans alster. Lappteknik, broderier, stickat och mycket annat.
/Maria
Trodde först det var en obekant för mig och när jag frågade frun kände hon inte heller igen det. Men det berodde på att jag uttalade det helt felaktigt (som drycken).
Sedan kom vi på att det var han som lärde sig sticka av en dam på ett tåg i Skottland.
Värd för Pensionärer
#8 Vad spännande. Det visste jag inte.
/Maria
Han hade en utställning på Röhsska i Göteborg 2003/2004 och jag hade bestämt att gå dit men när jag väl fick tummen ur så missade jag det med bara några dagar😡
http://www.svd.se/kaffe-fassett-staller-ut-pa-rohsska-museet-3qz4
/Maria
# 3 När du skrev rölakans-mattor så googlade jag genast på dennes namn då jag älskar just rölakan och har det på fler ställen huset. Nu är det inte av denne konstnär utan betydligt billigare slag så att katterna kan vässa klorna på dem Dessa hade de inte fått gör det på 😃
#11 Länken är ju också till Märta Måås mattor😉
/Maria
Förr firade vi några jular med närmaste släkt på Halltorps gästgiveri på Öland och det var trevliga dagar med mycket god mat och konstutflykter runt ön.
Gästgiveriet ligger nästan granne med Vida konstmuseum och där har Ulrica Hydman-Vallien och Bertil Vallien fasta utställningar. Jag är mest förtjust i Bertil Valliens alster.
/Maria
# 12 Jag hittade inte dessa kan du precisera?
När jag får upp bilden så kommer det en stor rödaktig matta av Märta Måås. Sedan är det andra mattor också.
/Maria
# 13 Då jag tycker mycket om glas, vilket inte är en överdrift, så är jag inte så förtjust i någon av dessa konstnärers alster vilket inte hindrar mig från att inneha några små föremål som de designat. Igår var jag på Kosta och inhandlade 6 st ölglas som present som UHV designat.
Vi har en lite större skål av UHV.
Innan glasbruksdöden så brukade vi vart eller vartannat år ta en runda till flera av glasbruken och handla en del. Ibland fanns det också elevarbeten som var riktigt snygga men inte kostade en förmögenhet.
Värd för Pensionärer
Jag är väldigt förtjust i Bertil Valliens båtar men de stora kan man bara drömma om😃
/Maria
# 17 Men Kosta glasbruk finns fortfarande kvar. De producerar saker som är märkta med Kosta-Boda och Orrefors. Där finns även Outletbutiker att fynda i vilket jag gjorde igår. En grå kavaj för 399 kr mot ordinarie Outletpris 999:- och ordinarie pris 2.000:- 😃
Så finns Kosta-Boda Art hotell där så mycket det går är gjort i glas och designat av deras formgivare. UHV har även designat deras sängkläder. De har whisky-provning där också och en excellent vinkällare.
http://www.kostabodaarthotel.se/?gclid=COPZyJqouc0CFWTbcgod2bQPgg
#19 Men då blir det ingen runda om vi bara besöker ett glasbruk. Sedan hade vi förr bekanta som jobbade på Orrefors så det fanns möjlighet till rabatt.
Men visst vi åker fortfarande till Kosta någon gång ibland
Värd för Pensionärer
Jag har aldrig besökt glasriket🤫
/Maria
# 21 Synd det finns nämligen inte så mycket rike kvar längre 😭
#22 Jag har förstått det och det är ju tragiskt😕
/Maria
Renzo Piano är en av de större arkitekterna som har skapat många byggnader alltifrån Vandalorum i Värnamo till Centre Pompidou i Paris
Här är Vetenskapscentret Nemo I Amsterdam.

Var och såg en utställning på Louisiana (i Danmark) om honom men hittade inga lämpliga bilder därifrån så det blir en konstintresserad fågel utanför museet i stället.

Värd för Pensionärer
#24 Nemo var spännande, medan undre bilden födde en association till Märta Måås (#4), kan inte hjälpa det…🤐