Vad hände med smeknamnen?
Jag har en känsla av att det var vanligare med smeknamn förr ("klicknamn" och "öknamn" är andra benämningar på företeelsen). På vissa arbetsplatser var smeknamnen så ymnigt förekommande att många inte visste sina arbetskamraters dopnamn. Det kunde vara praktiskt med smeknamnen om det t.ex. fanns tio Pettersson på en arbetsplats och man inte ville använda förnamnet.
Inte minst i hamnarna fanns det många fantasifulla namn arbetare emellan, här är några: "Tagelormen", "Mammas Nisse", "Ultrarapid" och "Levande Liket". I de fallen var det nog mer ök- än smeknamn…
Inom idrotten vimlade det också av smeknamn. Jag sitter och bläddrar i en gammal bok som heter "Svenskt Idrottsfolk" med undertiteln "Värmland", och där vimlar det av smeknamn. Jag har gjort en snabb kategorisering, och hittat bland annat följande bakgrund till många namn: hemort ("Knäppsta"), yrke ("Bagarn"), barndomsnamn som hängt kvar ("Nenne"), vardaglig benämning ("Nisse" för Nils o.s.v.), egenskap ("Tjepa" för vänsterhänt), likhet med känd person ("Lorre") och initialer ("HP). Sedan har vi slumpartade situationer som när någon glömt sin skjorta och just därför får bära namnet "Skjorta" resten av livet, eller någon som råkar vara lillebror till någon med smeknamn och därför får ärva det namnet med "lill- före" , som "Lill-Stöveln", som alltså har en äldre bror som kallades "Stöveln". Det var de lätthärledda ursprungen det!
Så har vi då de mer mystiska namnen, och ett som jag funderat över är "Lotta Nytvätt". Nu råkade det vara så lyckligt att jag känner en person som vet vem den här personen var, och orsaken till namnet lär vara att killens morsa hette Lotta och att hon ofta hade tvätt hängande på tork i trädgården. Mer behövdes det inte!
Det här var en lång inledning till en kategori som alltså är avsedd att handla om smeknamn. Har du något smeknamn, minns du något roligt smeknamn från förr, eller vill du bara diskutera företeelsen så är det bara att hänga på här. Kan orsaken till smeknamnens minskade användning vara att de numera ses som respektlösa?
Själv har jag inte haft något smeknamn, men nuförtiden har jag väl blivit "Carpinus" med min omgivning - åtminstone här på iFokus…🙂
Många fotbollsspelare har ju andra namn än de som de en gång blivit döpta till på sina spelarskjortor, inte minst gäller det spelarna från Brasilien och en del latinska länder. Fast där är det nog mer en fråga om artist- än smeknamn.
Men den amerikanska basketligan NBA övervägde för några år sedan att använda sina spelares smeknamn på lagens tröjor. Så här skrev TT 2013: "Spelarna har blivit uppmanade att skicka in önskade smeknamn och Brooklyns Ray Allen, som planerar att ha ”Shuttleworth” efter karaktären han spelade i filmen ”He Got Game”, är positiv till idén.
– Alla har haft ett smeknamn och det här är ett sätt att låta fansen komma lite närmare inpå oss, säger han till nba.com."
Och så fick ofta storväxta personer, långa och kraftiga och inte bara långa heta lillen.
Och jag har alltid haft mitt smeknamn "stickan" under alla år jag kommer ihåg plus att jag som användarnamn lagt till ett w på slutet från mitt efternamn.
Och som barn avskydde jag smeknamnet eftersom jag var smal som ett snöre, ibland sa man att jag var så smal att om jag stod bakom ett krattskaft så skulle bara öronen synas.
Jag fick smeknamn när jag jobbade som lärling.
Den som vill fördjupa sig i idrottarnas smeknamn bör kolla hit! Vet du t.ex. vem som kallades "Wienerbrödskungen" och vet du varför Gösta Nordgren blev "Snoddas"? Svaren finns här.
Jag kallades en period i skolan för "Bruno" då min mamma hade förkärlek för bruna kläder😃
Min man har ett smeknamn som inte ens liknar hans dopnamn och jag har t.om hans smeknamn ingraverat i mina förlovnings respektive bröllopsring. Jag har aldrig kallat honom för hans "riktiga" namn.
/Maria
"Lill-Babs, Tessan och Pillan. Många svenskar kallas ofta vid ett smeknamn. Och tvärtemot vad tidigare forskning har visat så får kvinnor smeknamn i lika hög grad som män."---
"Kvinnor liksom män får sina smeknamn i barndomen och i skolåldern, men i vilken miljö namnen uppstår och vilken spridning de får skiljer sig åt. - Män får sina smeknamn i skolan, på fritiden eller inom idrotten. Kvinnor får dem i mer intima miljöer och smeknamnen tenderar att stanna kvar i den miljö de har skapats i, säger Gustafsson. Hennes studie, där endast svenska medborgare över 18 år ingick, visar även att vi till stora delar slutar att ge varandra smeknamn när vi blir vuxna."---