Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettkläder
Läst 3300 ggr
[Carpinus]
0

Mogenmode

"– Det finns en del mytbildning kring 40-talister. Att de skulle vara annorlunda och aldrig någonsin bli ”gamla”. Men vissa saker går igen i alla åldersgrupper, till exempel att de känner sig friare att klä sig som de vill än vad deras egna mödrar (och fäder) var."

Karin Lövgren, etnolog i intervju på  Seniorhälsa.

Skall direkt lägga korten på bordet och erkänna att jag inte är det minsta modemedveten för egen del. Däremot tycker jag att det är intressant att följa modets växlingar, och gillar att se äldre människor som har modet att klä sig på ett sätt som visar deras personlighet och inte deras ålder.

Det var tråden "äldre mannekäng" som fick mig att inse att det bör finnas en bättre modebevakning på Pensionärer iFokus, och jag är tacksam för hjälp med att hålla koll på stilar och trender för äldre.

Anm. tråden hette ursprungligen "Mode för mogen smak", men har döpts om till "Mogenmode" efter att en annan tråd fått samma namn.

[Carpinus]
1

Höstmode för Hongkongs äldre damer - vad tycks?

https://www.youtube.com/watch?v=NSO2oaZ5spU

[Carpinus]
0

#0 "Även om intervjupersonerna kände sig friare i sitt klädval än deras mödrar varit, så lever vissa normer kring vad som är passande kvar. Karin Lövgren märkte att de kvinnor hon intervjuade var lite osäkra när det gäller vad som passar för den som blivit äldre. Samtidigt som många ville fortsätta att måna om sitt yttre, så var det viktigt för dem att visa acceptans för sin ålder, när de valde kläder. Och det är inte lätt att hitta balansen, menar Karin Lövgren" (i samma läsvärda artikel som ovan).

Oavsett din ålder - vad är din uppfattning om äldre och kläder? Är vi fast i ett "beige- och khakiträsk"?

[Carpinus]
3

Läser i bladet att "huvudlösa kvinnliga modeller gör kvinnor mer köpsugna". Och jag som trodde att det var de alltför köpglada konsumenterna som var de huvudlösa…

[Carpinus]
0

Edit

[Carpinus]
0

"Nyligen berättade H&M att Caitlyn Jenner, 66, blir klädjättens ansikte utåt när de lanserar en ny sportkollektion. Samtidigt pryds affischtavlor runt om i landet av Åhléns senaste kampanj med modeller i 60-årsåldern. Har seniorer blivit trendiga? PRO ställde frågan till varumärkes- och omvärldsstrategen John Mellkvist."---

[pro.se]("Nyligen berättade H&M att Caitlyn Jenner, 66, blir klädjättens ansikte utåt när de lanserar en ny sportkollektion. Samtidigt pryds affischtavlor runt om i landet av Åhléns senaste kampanj med modeller i 60-årsåldern. Har seniorer blivit trendiga? PRO ställde frågan till varumärkes- och omvärldsstrategen John Mellkvist."--- pro.se)

Schnauzertik
0

TV programmet "Gör om mig" tar sig an 65-årige Ingemar,

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
0

#6 Om de skall göra om mig vill det rotbrytare, jordfräs och ytbehandlare till…

Schnauzertik
0

#7 Photoshop fixar det mesta, till och med könsbyte. 😃

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

#8 Tack för tipset, men jag tror inte jag passar som Cindy Crawford - då förblir jag nog hellre Åsa-Nisse…😃

[Nomen Nescio]
0

Just nu verkar Audrey Hepburns klädstil uppleva en revival, sextiotre år efter att hon erövrade sin första Oscarstatyett.

Minns ni?

Maria
1

Just det här med att man blir friare med åren när det gäller klädsel och still är något som stämmer in på min mamma.

Hon föddes 1927 och hon var verkligen en brun tant när jag växte upp. Alltid någon huvudbonad, uppsatt stram frisyr, kjol, kappa eller päls när det var kallt.

På äldre dagar så såg hon mycket yngre ut både i frisyr och klädsel. Hon började köpa färger och använda långbyxor och klippte sig tufft.

/Maria