Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: samhället
Läst 2072 ggr
Maria
2

Apotekens öppettider

Jag behövde hämta ut medicin kom jag på i morse och tänkte att apoteket öppnar nog inte förrän 11 idag då det är söndag men vi skulle iväg och handla annat så jag googlade och det visade sig att det apoteket var öppet 8-20 varje dag😮

Nu passade det ju bra i morse när vi skulle iväg men samtidigt så tillhör man ju generationen som varit med om att det mesta stängde kl.18 och på lördagar 14. Söndagar var det helstängt.

Behöver vi denna tillgänglighet? Nattöppna gym. och livsmedelsbutiker som stänger kl. 23?

Uppenbarligen verkar det som att det finns ett behov men kan man inte anpassa sin vardag efter öppettider? Planera inköp?

Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker det är bra eller dåligt.

/Maria

[helga21]
1

Ja vi behöver denna tillgänglighet då det finns människor som arbetar på obekväma arbetstider. Jag tycker det är toppen att kunna gå till apoteket samtidigt som jag handlar varor i samma butik. Alla kan inte planera sina inköp på vardagar då de kanske arbetar då.

[Carpinus]
0

#0 Det är nog bara i storstan som vissa apotek har söndagsöppet. Våra två apotek här  i grannstadens centrum har öppet 09-18 vardagar,  10-14 lördag och stängt söndag. Däremot har sjukhusapoteket öppet 08-20 vardagar samt 10-15 lö/sö.

Det har inte hänt hittills att jag haft behov av att handla på söndagar, men det känns ändå lite tryggt att möjligheten finns i grannskapet.

Maria
0

#1 Jo jag håller med dig men folk har väl alltid arbetat obekväma arbetstider.

Jag gissar att det påverkar prissättning också

Jag är också glad för att det förenklar som i morse när jag kunde köpa medicin.

Jag funderar bara på varför det fungerade förr. Lever vi så annorlunda?

/Maria

[helga21]
0

# 2 Om du räknar Karlskrona till storstan så jag. Här har apoteket på Maxi öppet 8-21 vardagar och 9-20 lördagar och söndagar.

Schnauzertik
1

Ett av våra tre apotek i småstaden har söndagsöppet 08-20.

Merkostnaden för att ha öppet längre är löner  men samtidigt så är fasta kostnader för lokaler och varor samma oavsett öppettider.  Om man med längre öppettider kan sälja mer så kan det vara lönsamt, men det gäller kanske främst affärer.

Värd för Pensionärer

Maria
1

Samtidigt så tar ju alla dessa "storköp" död på småaffärer så jag är fortfarande tveksam till vad jag egentligen tycker.

#5 Löner är ju såklart den största kostnaden med OB-tillägg också. Frågan är om lönsamheten är så stor?

/Maria

Schnauzertik
1

Jag har en bror som tidigare hade mindre livsmedelsaffär och enligt honom så var det lönsamt att ha länge öppettider och man körde inte heller med full personalstyrka vid alla tider.

Värd för Pensionärer

Maria
1

#7 Jo det är väl säkert så.

Samtidigt så skapar vi nya jobb på obekväma arbetstider för att tillgodo se de med obekväma arbetstider😃

/Maria

[Carpinus]
3

2013 rapporterade P4 Kalmar att åtta av länets 12 kommuner saknade apotek med söndagsöppet. Detta kommenterades så här: 

"Johan Waller är vd för apotekens branschorganisation Sveriges Apoteksförening. Han säger att öppettiderna totalt sett har blivit mycket bättre:

– Det är så att det har kommit drygt 350 nya apotek i landet. Tittar man på öppethållandet så motsvarar det drygt 300 apotek till.

– Ett nytt apotek kan ha öppet dubbelt så många timmar som ett "gammalt" apotek (läs: under det statliga monopolet) hade.

Han menar att apoteken anpassar sina öppettider till kundunderlaget.

– Är det så att man har mycket kunder och man behöver hålla öppet på söndag, då kommer man att öppna. Men är det så att det knappt kommer några kunder de dagarna, då kommer man ha stängt. Så man anpassar sig efter det kundtryck som finns."

[Nomen Nescio]
0

"Under en kvarts promenad i maklig takt genom Göteborgs centrum kan den som är hågad besöka inte mindre än åtta apotek. Det är den förändring av apotekssektorn som de flesta lägger märke till."---

"Tre forskare i Uppsala har nu undersökt förändringen ur ett mycket intressant perspektiv: vilka förväntningar hade de som då var inblandade – politiker, patienter, personal – och hur de tycker att dessa förväntningar uppfylldes. Den lilla rapporten är politisk nutidshistoria av en sort vi sällan har tillgång till, med verklighetens facit i hand och gårdagens argument fortfarande i minnet.

Resultatet är slående, i princip alla som intervjuas är besvikna eller förvånade över att så få av förväntningarna uppfylldes: likriktning istället för mångfald, ägarkoncentration istället för spridning, överetablering i storstädernas centrum men sämre tillgång till mediciner för många. Och för de anställda, mindre utrymme för professionell kunskap och rådgivning och mer tonvikt på försäljning av icke-medicinska varor. Alltså precis vad som kunde förutses med minsta kunskap om hur den reellt existerande kapitalismen fungerar. Forskarnas slutsats är att motiven för privatiseringen var rent ideologiska, en barnatro på den självreglerande marknadens förmåga att styra allt till det bästa. En mer cynisk slutsats är att resultatet blev precis det avsedda: att öppna ännu ett fält för vinstjakt. De riskkapitalbolag som var först på plan har redan plockat hem snabba cash och sålt vidare."---

Lars Henriksson, krönika i GP

[Jimmy.L]
0

Tycker det är smidigt med apoteken som affärerna har som även har öppet på söndagar.

[Nomen Nescio]
0

#11 En upplevelse jag har fått vid allmänna apoteksbesök (inte vid medicinhämtning)  är att biträdena i de olika apoteken förvisso är tillmötesgående, men att det mer handlar om att marknadsföra produkter mot ren rådgivning som det var förr. Jag tycker att det verkar som om de har större press på sig att sälja idag mot under monopoltiden.

[Jimmy.L]
0

#11 Den upplevelsen har jag inte stött på, dom bad mig återkomma istället om jag var osäker.

[helga21]
0

Tycker precis som Jimmy.L att det är bra med apotek som är öppna på söndagar och efter kl 18.00 på vardagar på samma ställa som jag handlar mat. När jag frågar efter något så får jag svar och de är duktiga på att söka en var även på andra apotek än sitt get ifall det skulle var slut där.