Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettåterblickar
Läst 3095 ggr
[Carpinus]
0

K-märkt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Intresset för vintage och retro är oförändrat stort, och för den som varit med ett tag kan det kännas både roligt och förvånande att se våra gamla TV-kannor, transistorer och telefonkiosker förvandlas till kulturhistoria.

I den här spalten går det bra att dela med sig av bilder och tankar av byggnader och prylar från förr som minner om något som var vardag för inte så länge sedan, men som nu blivit nostalgi och kanske kuriosa.

Egen bild: Ölme diversehandel och kafé i Kristinehamn. (Kanske något äldre än vad som avses i tråden , men charmig ändå!)

[Carpinus]
0

"Caltexmacken i Mörarp har fått nya ägare. Som har stora planer. Först av allt kommer en blomsterbutik att flytta in. Men den nya ägaren Tobias Bager är noga med att poängtera en sak:

– Vi ska förändra så lite som möjligt. Den gamla mackkänslan ska vara kvar, säger Tobias Bager som köpt macken tillsammans med sin fru Hanna Bager."---

"Caltexmacken ser ju i princip ut som om tiden stått stilla sedan 50-talet.

– Jag brinner för den här tidsåldern och vill att macken ska leva vidare, säger Tobias, som planerar för guidade turer och försäljning av retroprylar."---

"Caltexmacken öppnade 1936 och drevs under många år av Carl Westerberg.

1999 såldes macken och blev Puchverkstad och mopedmuseum.

2010 köptes macken av Lars Bengtsson som nu sålt den vidare."

HD

[Carpinus]
0

#1  Apropå gamla mackar så är den gamla Shelltappen invid riksväg 42 i Sollebrunn välkänd bland många västgötaresenärer med blick för vår kulturhistoria. 
Macken uppfördes 1953, och hela tiden har Sven Liljeqvist varit en del av dess historia, först som anställd och senare som innehavare.

Numera finns det en nutida tapp vägg i vägg, men den ursprungliga lever vidare som mackmuseum, och även om Sven inte längre är innehavare brinner han förstås fortfarande för sitt skötebarn.

Mer att läsa: "Mackveteranen"

Eget foto.

[Carpinus]
0

#2 I Skaraborg har man för övrigt målmedvetet gjort en satsning på en turism som har resvägar i nutid men sevärdheter från dåtid. "Retrovägen" heter projektet, som invigdes 2014.

[Carpinus]
0

"Nu är det sista chansen att använda en telefonkiosk i Sverige. I år plockas de sista fungerande automaterna bort från gator och torg. Har batterierna i mobilen tagit slut men du måste fortfarande ringa ett samtal? Då har du bättre chans att fråga en förbipasserande främling än att försöka hitta en telefonkiosk. De 44 000 telefonautomater som stod utplacerade på 1980-talet minskade till 1 200 för två år sedan och är nu nere på 600. Innan året är slut ska alla vara borta. – Nu har de spelat ut sin roll, säger Irene Krohn, presschef på Telia."---

TT 150415

Telefonkiosk m/ä. (Egen bild.)

[Carpinus]
0

#4 Googlar man så finner man rapport efter rapport om hur "stans sista telefonkiosk" tas bort. Kurt i Härnösand lade beslag på Västernorrlands sista telefonkiosk - "en perfekt duschkabin" tyckte han. Har du några förslag på nya användningsområden för gamla telefonkiosker (om man skulle råka komma över en)?

[Carpinus]
1

Att återvända den gamla mjölkpallen som en årstidsspegel tycker jag är ett fint intiativ. Mjölkpallen gjorde ju f.ö. Lars Molin odödlig med sin "Midvinterduell".

Egna bilder.

Record
0

#3 Carpinus

Trevligt värre ! När du väljer "Retrovägen" är det min son Björns  arbete i Västarvet/VG-region.

[Carpinus]
0

#7 Oj - där har han gjort ett bra jobb! 👍

stickanw
1

Det där med mjölkpallar får mig att minnas en av mina första resor från Boden till Härnösand 1967. Fån Boden till Långsele tog det 6-7 timmar, jag tror att det är ca 40mil. Men från Långsele till Härnösand (ca 9-9,5 mil)  tog resan 4-4,5 timmar. Fordonet var en godsrälsbuss och den stannade vid varenda mjölkpall längs banan mellan Långsele och Kramfors där man lastade av alla mjölkkrukor. Resan hade nog tagit ännu längre tid om jag inte till slut hjälpt lokföraren att lasta in alla fulla och tunga krukor. Vi räknade dem och de var över hundrafemtio stycken. Lokföraren sa att det var nog rekordet då snittet låg på ca sjuttio om dan normalt. Efter den resan valde jag aldrig mer den turen på järnvägen utan alltid andra tider.

[Carpinus]
0

#9 Inte för inte som benämningen "mjölktåget" levt kvar än i nutid! 🙂

[Carpinus]
1

#6 Även en gammal trädgårdsstol kan bli scen för en gestaltning av årstidernas växlingar.

Egna bilder.

[GIKmio]
0

Besökte gamla tidens postkontor när jag besökte årets Gammelvala för någon vecka sedan. Dessvärre har jag inget foto att visa men ni kanske har sett hur postkontoren såg ut för ungefär 100 år sedan.

[Carpinus]
0

#12 Här är i alla fall en bild på hur det kunde se ut på utsidan.

[Carpinus]
0

#4 Telefonkiosken på bilden har nu renoverats av Borås stad, men resultatet väcker känslor.

"Kulturmord, det är det enda rätta ordet. Man tar inte en sak från förra århundradet, river ner och gör en taskig kopia", säger en av kritikerna till SR.

[Nomen Nescio]
0

Så här kunde det se ut i en ny trea i miljonprogrammets Tensta 1969.

Och femton år tidigare hade man det så här i Kortedala.

Carmarino
1

#15 Oj, vad jag känner mig gammalmodig när jag ser bilderna från Tensta! 😃

- Jag har fortfarande kvar min gamla Djungelboken-LP.
- Jag har en hallbyrå (dock utan telefon på).
- Mitt städskåp ser exakt likadant ut som på bilden, men jag har mitt i hallen och det är mycket mer välfyllt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ