Storstugan (OT) - del 20
Så är det redan dags för stuga 20. Får bli en interiörbild som inledning denna gång, Välkomna in till oss.
Ämnena är allt som inte passar in i någon annan tråd, smått som stort..
Den förra stugan hittar du här
Värd för Pensionärer
Tackar tackar, vilket fint rum! 🙂
/Désirée
God morgon! Segt att komma igång idag? De här råden från Socialstyrelsen från mitten av 70-talet kanske kan vara till hjälp för en bra start på dagen.
Hörde att skådespelaren Gene Wilder gick bort igår, han blev 83 år.
#3 Honom minns jag med glädje från "Det våras"-filmerna.
Gene Wilder är för mig Willy Wonka och så Monty Python förstås.
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Denna är min favorit och så är han ju för alltid Willy Wonka.
/Maria
#5 #6 Men Gene Wilder var väl inte med i Monty Phyton? 🤔Kan det vara Eric Idle du tänker på (det är han i korsfästningsscenen åtminstone)?
Men jösses. Har jag haft så fel???
Hittade denna sida med bilder på de båda. Tvillingar???😃
/Maria
Ja, de är rätt lika! 🙂
Är det här någon som försöker trappa ner på Pokémonspelandet möjligen?
#10 Genväg till krogen.
#11 Ja, det går utför för vissa…
I mars i år intervjuades 2500 svenskar av SIFO i den årliga Samhällsbarometern. Där får vi bland annat veta att halläningarna mer än andra anser att orten där de själva bor är allra vackrast, att vi anser att ringmuren är Sveriges vackraste byggnad (byggnation), och Sveriges tryggaste medborgare hittar vi i Västerbottens län.
#15 Så fint.
/Maria
#15 Trevlig utsikt, är det en väg nedanför er tomt?
#19 Ja, det sägs ju att julmust blir bättre om man lagrar den. Själv har jag dock inte märkt någon skillnad. Köpte en back påskmust (samma sak, men annan etikett) en gång och efter två år smakade den fortfarande likadant.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
"Barn är ett folk och dom bor i ett främmande land,
detta land är ett regn och en pöl."
~Beppe Wolgers
Ibland säger faktiskt en bild mer än tusen ord…
Gick en kamp med snabeldraken nu på morgonen jösses så arg den var. 😃
#22 Var tvungen att googla ordet! 🤔Min snabeldrake har fått en släng av dammallergi tror jag, så den stannar i stallet hela helgen. 😉
#22 Min snabeldrake är ständigt sur och trilskas, så den får bara komma ut när det är absolut nödvändigt. 😃
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#24 Den är bra på suga och svälja. 😃
En kvinna anställd på hemsjukvården i danska Syddjurs kommun råkade i tjänsten ut för vattenplaning, och det bar sig inte bättre än att hon hamnade i plurret med sin bil vid Øer Maritime Ferieby i Ebeltoft. Turligt var inte vattnet så djupt att bilen hamnade under ytan, men vattentrycket gjorde att hon inte tog sig ur bilen. När kvinnan väl satts i säkerhet av räddningstjänsten ville hon omedelbart återuppta resan till sina patienter. Pliktkänsla är väl bara förnamnet…
"En 49-årig mopedist som stod åtalad för olovlig körning hade ett annorlunda försvar. Han förklarade att han inte hade öppnat brevet om att hans förarbevis behövde bytas ut eftersom han lider av en "fobi för fönsterkuvert". Och rätten köpte det argumentet. Mannen friades.
Hässleholms tingsrätt prövade målet mot 49-åringen som kommer från en ort i Osby kommun. Han inte bara hade åtalats för olovlig körning utan även två fall av rattfylleri och brott mot vägtrafikregisterlagen.
När det gällde rattfylleriet hade han inte mycket chans att komma undan. Mannen hade blivit stoppad två gånger när han körde moped rattfull – den ena gången med 2,26 promille alkohol i blodet. Han erkände att han hade druckit både öl och vin och sa att han hade tappat kontrollen.""---
Tydligen skickade inte tingsrätten rättegångskallelsen i fönsterkuvert, eftersom mannen faktiskt infann sig…
Jag känner att jag börjar få fobi för räkningar.
Värd för Pensionärer
#25 Det har man alltid kring lönedagen.
Halloj i stugan! 🙂 Idag blev det extra tidig promenad för Zaki och mig 🙂Nu väntar vi på leverans av bänkskivor och imorgon kommer de och monterar in nya skåpsluckor och sätter upp bänkskivorna. Oliiiidligt spännande 😃 (som en känd tv-profil sa)
/Désirée
#30 Låter roligt att få en uppfräschning av köket.
Själva nöjer vi oss i år med att slipa och olja in bänkskivorna.
Värd för Pensionärer
Läser i tidningen om en man i Australien som haffats av polisen eftersom han bytt ut sin bilratt mot en stekpanna. Men att folk kör omkring med en grill längst fram på bilen säger polisen inget om…🤔
#36 😃
#36 😃 Grillat är godast.
Här i Göteborgsområdet har det varit ett sagolikt sommarväder idag. Har inte kommit längre än till balkongen, där jag suttit och läst en stund, men till slut blev det för varmt att sitta där så jag har sökt mig in i skuggan. Men vädret verkar stå sig hela veckan, så det lär bli tid för utflykter!
Idag blev det tidig revelj - steg upp redan klockan fyra för att skjutsa några Mallorcaresenärer till Landvetter. Har inte kört bil på några år, men det var inga problem. Hade hoppats att få se det norrsken som man talat om, men det visade sig nog bara i landets norra delar.
Kylig morgon här. Får se vad man hittar på idag.
#40 Det har blivit en lång dags färd mot natt här! Efter den nattliga transporten åkte jag in till Göteborg på förmiddagen och åkte över till Frihamnen, där nästan alla gästande skepp från tall Ship Race låg.
Efter att ha sett mig belåten på fartygen och käkat lite gott tog jag mig per båt ut till Klippan vid Älvsborgsbron. Därifrån gick jag mig till fots ut förbi Nya Varvet för att fotografera skeppen då de lämnade Göteborg. På hemvägen tittade jag in på Nya Varvets kyrkogård och stressade sedan hem för att se Sveriges VM-kval i fotboll klockan 19.00. Kom hem på minuten, och när jag knäppte igång TV:n fick jag veta att själva matchen börjar 20.45 - pust…🥵
I morgon har jag 230 bilder att gå igenom från idag - pust igen…
Såg härligt ut, är det möjligen NN fötter som sticker fram i bild 😃
#43 På nya varvets kyrkogård ligger George Rydeberg begravd.
/Maria
#43 Ja, jag har varit där en gång tidigare, och då fanns det ingen sten på hans grav, men jag tror vänner och beundrare samlade ihop till en sådan. Eventuellt hittade jag den igår, men jag får kolla det först.
Idag är det regnvått här, tvärt emot veckoprognosen. För min del spelar det mindre roll- huvudsaken var att det var sol igår, även om det mulnade på och blåste upp under eftermiddagen.
Kustbevakningens kråka.
#47 Jag har varit där och sett den och det är många år sedan. Jag har för mig att han delar grav med sin mamma.
/Maria
#50 Det stämmer - det var inte stenen, utan inskriptionen som saknades vid mitt besök. Nu hittar jag den om det blir något återbesök!
#52 Leopard 2 och en brandbil.
Idag har värden förrändrats och blivit klarare. Har hämtat ut nya glasögon
Värd för Pensionärer
Igår kväll var det så skönt väder att man knappt ville gå in från balkongen, men nu regnar det och molnen är riktigt tjocka och vill inte släppa igenom så mycket dagsljus. Känner inte igen det här från prognoserna! Hade planerat en liten utflykt idag, men den får ligga på is så länge…
Jag kände mig väldigt välklädd på vägen hem idag men tjock tröja, jacka och halsduk för säkerhets skull😃
Grannen på bussen hade kortbyxor och linne.
/Maria
#60 😃
Jag har ofta med mig en liten rygga (för fotoutrustning) där kan jag stoppa ner jackan när det börjar kännas för varmt.
Värd för Pensionärer
Var det NN dom skulle hämta i plåtkråkan. 🙂
#63 Nja, besättningen verkade mest intresserade av fartygen i Tall Ship Race.
Utanför mina fönster ligger dimman, tjock som ärtsoppa. Ändå känns det som om det finns hopp om ljusning denna morgon - inte bara väderleksmässigt. Idag kan vi nämligen läsa om att USA och Ryssland slutligen (?) verkar vara på rätt väg i Syrienförhandlingarna, och åtminstone enligt tidningarna var det pizza och vodka som var receptet. I så fall - mera pizza och vodka i FN, tack! För det finns ju mer som oroar just nu, Nordkorea och deras infantile ledare Kim Jong-Un inte minst…
Nej, nu hoppas jag att dimman lättar, både över mitt kvarter och hela världen - The World is waiting for the sunrise!
Så har dimman lättat på ridån för ännu en strålande sensommardag! Var just ute för att handla och höll nästan på att bli omkullsprungen av stadsorienterare i alla åldrar som har kontroller på vår gård. Kul att se att orienteringen, denna ursprungliga version av pokémon, fortfarande lever!
Verkar som om du har hittat ett lämpligt utflyktsobjekt i morgon! 🙂
Har inget planerat men det är en möjlighet. Hallsjö ligger ca 2 mil norrut från mig.
Värd för Pensionärer
Handlade gösfilé idag på en marknad.
God söndagsmorgon!
Snart dags att bege sig ut med kameran och ta någon bild för vår fotodagbok. Ännu så länge är det mulet, men det verka lätta på nu.
Här kom precis regnet.
/Maria
#71 Funderar på vad jag ska fotografera idag.
Jag har precis läst papperstidningen GT. Det var längesedan men både igår och idag kom en liten tös och sålde tidningen vid dörren. Trevligt.
/Maria
Klockan hann dra iväg till 15.30 innan vädret blev drägligt här, och då begav jag mig ut för att ta lite bilder för vår dagsdokumentation. Blev glatt överraskad över att det droppat in en del bilder, det överstiger mina förväntningar!
Nu skall jag tömma kameran och se vad jag kan bidra med…
Märkligt, sa dom inte att det var ett bra bärår?
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/samsta-bararet-pa-30-ar
#78 Ja, det låter konstigt! Måste vara en lokal variation, för det kan väl inte handla om att höja priserna och/eller sänka lönerna?
#80 Äpplena ser goda ut och ingen mask syns heller. Vad är det för sort?
Vi försökte med äppelträd en gång men det blev aldrig särskilt många äpplen på det trädet.
Värd för Pensionärer
Tyvärr vet vi inte vad det är för äpplen, men de är jättegoda🙂 Jag ska ta med några äpplen och foton på trädet till en handelsträdgård, får se om de kan tala om vad det är för sort.
/Désirée
Sprang och simmade Arholma - Landsort under 6 dagar.
#83 När jag läste det först så trodde jag det var du som hade sprungit och simmat i 6 dagar. 🙂
#84 Så smidig är jag inte. 😃
Har varit och hämtat en författardedicerad bok i dag, där jag medverkat med några blygsamma uppslag (hittade till och med mitt fotografi i boken). Förutom den boken fick jag 15 antikvariska böcker med Värmlandsanknytning, så nu har jag läsning så det räcker ett tag! 🤓
#86 Det är alltid roligt när man får uppskattning för det man gör.
Vad handlar boken om?
Ja lite nyfiken blir man allt, vad det kan vara för bok
Värd för Pensionärer
#87 #88 Kulturhistoria och historia, mer berättar jag inte! 😉
#89 Det låter ju intressant. En vild gissning bara; handlar boken om Värmland? 😉
#90 Haha, det ligger nära till hans, men faktiskt inte! Mera de sköna konsterna och societetsliv i förfluten tid i Göteborg. Och min insats är väldigt blygsam, jag har bara varit spårhund med några specialuppdrag. Men boken är fin!
#91 Så spännande.
Åkte med pendeltåget några minuter över åtta. Man har ju kommit bort från det där med jobbhets nu, och att höra allt arbetsrelaterat snack på mobilerna i tåget och att se alla rusa iväg mot olika arbetsplatser vid ankomsten till Göteborg kändes nästan lite surrealistiskt. Människor decennier yngre än jag som lever i en helt annan tillvaro än vad jag gjorde i deras ålder, men samtidigt så likt den. Hur kommer världen att se ut när de är i min ålder?
#94 Då ska du uppleva stressgången i sthlm när folk springer mot tunnelbanan och nästan krockar med varandra när dom pratar i mobilen.
#94 Det räckte så bra med inblicken jag fick idag…🥵
Inte dags att ta farväl av sommaren men väl det högtryck som gästat oss ett tag. 26 grader idag mot de 20 som prognostiseras för i morgon är ju skillnad, men så långe vi har temperaturer runt 20 så är det heller inte så illa.
Gårdagens strandhugg på Donsö påminde mer om ett besök på någon Medelhavsö, och ännu verkar inte så många båtar vara uppe på land för säsongen. Fast om det hade varit semestertider så hade förstås de flesta ha varit ute till havs och inte legat kvar vid bryggan en fin dag som den igår…
#98 Låter intressant.
#98 Någon har kanske redan gissat ut vad bilden handlar om, annars finns svaret här!
#100 Javisst. Där han man åkt några gånger😉
/Maria
#101 Förstod att du skulle knäcka det och känna igen osthyveln, frisören och hårtorken och allt vad de nu kallas - det här är förresten "frisören".
Hann med en hel del idag, vilket redovisas på Strövtåg & Strandhugg. Innan jag åkte hem införskaffades även en ny klocka istället för den som jag blev av med på en annan utflykt, och så köpte jag en karta över Göteborgs södra skärgård. Någon mat blev det dock inte, det var för varmt och fick vänta till dess jag kommit hem.
#102 Låter som en toppendag.
#103 Verkligen! Nu har jag försökt att utnyttja de sista dagarna av det här högtrycket maximalt, nu blir det en lugn helg med sortering av bilder från utflykterna med mera.
Vad har ni för planer för helgen?
#105 Nu skarvar du allt…😃
😃
Håller på att koka gelé av vindruvor. Får se om det kan bli gott???
/Maria
Vindruvsgele låter spännande är det bara druvor o socker eller är det några andra smakämnen också?
Du får rapportera efteråt hur det blev.
Idag har jag gjort rårörda lingon och fryst in.
Värd för Pensionärer
# 109
Nej det är bara druvor och syltsocker. Får se om det kan bli gott😉
/Maria
Åland sover aldrig.
#112 Länken funkar inte.
Här har åter varit ett alldeles strålande väder - det är nästan så man blivit lite bortskämd av september! Visserligen har det inte varit så hett som tidigare i veckan, men strålande sol, vindstilla och över tjugo grader duger gott.
Tyvärr har jag inte tagit till vara på den här dagen som jag borde ha gjort, men det varit en aktiv vecka i övrigt -jag får skylla på det…
#111 Kul bilder!
#112 Nu ska den funka.
#113 Tack.
En traditionellt byggd kolmila tänds på Noors täppa på Gålö onsdagen den 21 september. Milan hålls rykande och kring den arrangeras underhållning till och med den 2 oktober.
http://nynashamnsposten.se/nyheter/haninge/1.4287624-rykande-tradition-halls-vid-liv-pa-galo
#116 Kanske framförs den här låten?
Hoppsan.
#120 Vilket fart-dåre… 😃
#120. Tur vi inte har luktdator!😉
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
God morgon!
Här är läget lite sömnigt, efter att jag har hamnat några Mallorcaresenärer på Landvetter klockan halv två i natt och inte kommit i säng förrän klockan fyra. Tog en kopp kaffe när jag väntade på flygplatsen, och det var väl den som ställde till så att det blev dåligt med sömnen därefter. Det kan bli tidig sänggående ikväll istället…😴
#123 NN får sova middag idag. 🙂
#124 Det går dessvärre inte idag - annars hade det varit ett bra alternativ…
En som inte ville dela med sig av maten.
#126 Lejonkungen! 😃
#123. Har också släktingar som kommit hem i natt från Mallorca men de har tagit sig hem själva!👍
#128 Ja, mina tog sig också hem själva från Mallorca (med viss hjälp av flygbolaget). De behövde bara skjuts från Landvetter. Och vad gör man inte för en välfylld kasse fylld med allehanda godis? Fast det igår kväll sov jag mig igenom nästan en hel hockeymatch på TV…😴
#129 Av den flytande sorten? 😃
#130 Bland annat, ja. Men det var inte därför jag somnade framför teven igår…🤪
#131 Skatt på 90% av den varan till mig. 😉
Inte kan man ta så hög skatt på en flaska fluorskölj? 😇
Okej då, NN får behålla det. 🙂
#134 Tack, whisky kan man aldrig få för mycket av! 😃
#135 Jaså var det bara whisky, det kan man ju inte dricka. Trodde det var vodka eller rom. 🍸
#136 Nej, det hade jag så mycket av förut…😉
#138 Bedrövligt att använda skattepengar på sådant sätt även om det är lite pengar.
#139 Ja, det verkar vara en brist på respekt för allmänna medel som bara utmynnar i något slags "shit happens"…
Regn och kanske åska löd dagsprognosen för mitt område i morgonens väderleksrapport, men ännu så länge härskar solen över himlavalvet.
#141 Nu har regnet hittat hit.
NN ut och hoppa i vattenpölarna nu. 🙂
#143 Hann inte, nu skiner solen igen, och några pölar blev det inte.
Jäkla dammsugare och inte starta.
😂 Det är väl ingen båtmotor heller!
Det är inte många territoriella tvister som är så gemytliga…
http://www.expressen.se/allt-om-resor/fullt-whiskeykrig-mellan-danmark-och-kanada--over-en-o/
Strålande sommarhöstväder här idag. ☀️
#146 Hur annars får man igång den. 😉
#148 Aha är NN som stulit det fina vädret idag.
Tid att stänga denna stugan
Börjar bli fullt här och lite jobbigt för de som läser via telefonen
Den nya stugan hittar du här
Värd för Pensionärer