Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: kultur
Läst 3816 ggr
[Carpinus]
2

Insjö, havs eller sur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Nu är det kräftpremiär. Den svenska kräftskivan är en unik tradition som hänger samman med folkhemmets framväxt, enligt etnologen Jonas Engman. Fram till 1994 var det i varierad grad förbjudet att fiska kräftor mellan november och augusti i Sverige. Det är därför många uppfattar att kräftpremiären infaller den 7 eller 8 augusti. – Trots att förbudet inte finns längre beter vi oss som om det finns en regel. Det är så traditioner fungerar, man ska göra det vid en viss tidpunkt och det gäller att göra rätt, säger Jonas Engman, etnolog på Nordiska museet."---

TT

Vi har redan varit inne på ämnet i Storstugan (#91 ff), men jag frågar ändå en gång till:  insjökräftor, havskräftor eller surströmming?

Egen bild.

Skorpion76
0

Signalkräftor, tror jag att de heter.

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Zepp
0

Havskräftor.. rödmyror är möjligen något för inlandsbor!

Importerrade rödmyror är nog mest för stadsbor?

Iomed att jag bor på västkusten så äter jag havskräftor året om.

Surströmming är inte särskildt gott.. men jag bangar inte för dem.. och om vädret tillåter så kan det bli en trevlig tillställning i trädgården!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
0

#1 Och flodkräftor (som det nog är på bilden, tillsammans med havskräftor).  Fast säger både Mannerström och Länsstyrelsen insjökräftor så drar jag mig inte för att också säga det. 🥳

[GIKmio]
0

Har ingen vidare erfarenhet av kräftor. Jag köpte dock en kräftbagette härom året bara för att prova 🙂 Surströmming har jag varken smakat eller luktat på..

[Carpinus]
1

#2 Jag äter i ärlighetens namn inte kräftor alls, men de som jag hjälper att sjunga nubbevisorna föredrar havskräftor, eftersom vi är på västkusten.  Fast ibland har det dykt upp någon med egna kräftvatten och då har göteborgarna uppoffrat sig och även ätit insjökräftor…

[Carpinus]
0

#4 Hur gick det då?

[GIKmio]
0

#6 Det var gott. Anledningen till att jag inte har så stor erfarenhet av kräftor är att jag aldrig varit på en kräftskiva eller har någon i bekantskapen som äter kräftor.

[Carpinus]
0

Kilopriser fiskauktionen igår:

Havskräfta 70,00 kr kilot, kräfta insjö   239,82 kr kilot.

Tror det blev något dyrare i fiskaffärerna…

Maria
2

Havskräftor alla gånger.🙂

Insjökräftor är kanske småkul men absolut inte lika gott.

/Maria

[Carpinus]
1

#3 Apropå Mannerström så tipsar han i dagens GT om hur man arrangerar en bra kräftskiva.  (Fast nu säger han flod- och signalkräfta… 😉)

Skorpion76
0

#4 Jag har inte heller ätit surströmming.

Maria
2

#11 Det ska du vara glad för😉

/Maria

Skorpion76
0

#12 Jaså? Jaha, okej!

Zepp
1

Ät inte surströming om du inte vet vad du utsätter dig för och har någon erfaren som vet hur man handskas med dessa!

Här har du några Macho killar som inte vet vad de håller på med.. särskildt macho blev det inte!

https://www.youtube.com/watch?v=3vEl6Ey8Gdc

Skorpion76
0

Mamma tyckte att det skulle vara spännande att prova på det, men det fick hon inte för pappa.

[Carpinus]
0

_"En kräfta är en kräfta är en kräfta? Inte riktigt. När det handlar om flodkräftan har det visat sig att det finns genetiska skillnader beroende på varifrån i Sverige kräftan kommer.
Något som forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, nu hoppas kan använda i kampen för att bevara detta akut hotade djur."---

"– Vad det handlar om är helt enkelt att få ut ett så bra och väl anpassat material som möjligt när man gör utsättningarna, säger Lennart Edsman.
Samtidigt är det är bråttom. Kräftpest och miljöförstöring och lett till att flodkräftbestånden i Sverige minskat med 95-96 procent de senaste 100 åren, och för att flodkräftan ska kunna överleva långsiktigt gäller det att ha mer kunskap om detta känsliga kräftdjur, menar han."_

SR

Skorpion76
0

#14 Ja, fast de där killarna får skylla sig själva när de gör fel!

Zepp
0

Det smakar helt annorlunda än vad det luktar.

Det är lukten som är vidrig, men den kan man bli av med om man sköljer fisken i rinnande vatten.. dock alldrig inomhus!

Skorpion76
0

#18 Det har jag också hört.

Evahelene
0

Surstömming! Norrlänning ju…fast det var först när jag var 19 år som jag verkligen började uppskatta denna läckerhet. Mina barn (nja…inte en av dem) har älskat surisarna ända sedan de var små. Jag hade en väninna som var från Sundbyberg och hon åt fler surisar än mej vartenda år… Ska ni pröva surströmming så var noga med att ha mandelpotatis till, det är inte alls lika gott med någon annan potatissort! Inte ens Blå Mandel duger…

Jag har ätit kräftor flera gånger,  men ska jag äta skaldjur så föredrar jag räkor. Hummer har jag iofs inte smakat…

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Zepp
0

Surströmming, tunnbröd, smör, mandelpotatis och rödlök!

Altså, jag tycker fortfarande inte att det är särskildt gott.. det luktar vidrigt, det mesta kan man skölja bort, smakar som sardeller tycker jag.. men lukten gör att det gott kan räcka med en klämma!

Maria
0

Jag har ätit surströmming ett antal gånger med alla tillbehör man ska ha men inget verkar vara förmildrande😃

/Maria

[Carpinus]
1

Och nu på torsdag är det väl premiärdags, tror jag?

Nordiska Museet om surströmming.

[Carpinus]
1

Måsarna misstror surströmmingen. (Annars proppar de väl i sig det mesta…)

[Jimmy.L]
1

#24 Stackars fiskmåsar.

Schnauzertik
1

#24 Då har jag en sak gemensam med fiskmåsar

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

#25 Lite synd var det även om strömmingen (redan innan den surnade till).

[Nomen Nescio]
1

Långt till kräftpremiären ännu, men när det väl är så dags förväntas priserna stiga betydligt från tidigare säsonger. Detta på grund av ny importtull på de kinesiska kräftorna plus ökad efterfrågan på den kinesiska  hemmamarknaden.

http://mittkok.expressen.se/artikel/darfor-blir-kraftorna-dubbelt-sa-dyra/

Schnauzertik
1

#28 Nu ligger du verkligen på framkant!

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
1

Japp, och priset på julskinkan kommer i augusti! 😃

Skämt åsido, det är nog tidningen som jag länkar till som är ute i god tid.

[Jimmy.L]
1

Har testat surströmming det luktar och smakar inte gott, Kräftor är jag heller mycket för. Provat hummer fast då var det langust.

Zepp
1

Det är nubben som är det goda!

[Nomen Nescio]
1

#32 Absolut!

Maria
4

Det skulle nog behövas en hel flaska Gammel Dansk för min del för att äta surströmming igen😉

Jag har testat så många gånger med alla attribut till som hackad rödlök hembakta tunnbröd, norrländska mandelpotatis, surströmming öppnad i vatten, utan vatten, utomhus osv. men det måste vara bland det mest djävulska ätbara på vår jord

/Maria

[Jimmy.L]
2

#34 En flaska bara? Säg två i stället 😉.

Maria
2

#35 Vi tar varsin😃

/Maria

[Jimmy.L]
1

Nu har fiskarna i Kallax utanför Luleå börjat fiska upp strömming som rensas och ska mogna i två månader innan det är strax för surströmmingspremiär i höst.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6452683

[Nomen Nescio]
1

Jaha, innan man vet ordet av är det (nästan) augusti och fjorton dagar fram till kräftpremiären! Lagom till det kommer besked om att EU beslutat att signalkräftan är en invasiv art som helst bör utrotas. Vad det på sikt innebär för tillgången och priset på kräftorna återstår att se. I år lär det inte vara någon fara…

Källa.

[Jimmy.L]
0

Istället för kräftor tänkte jag äta rökt/gravad lax och sill.

[Nomen Nescio]
1

#39 Jag tar vad som helst som passar bra till nubbe.

Zepp
0

Nubbe och havskräftor is da shit!

Rödmyror kan andra äta.. smakar mest dy iallafall.

[Jimmy.L]
0

22 räkor på en minut och 41 sekunder. Nu kan Inger Andreasson återigen titulera sig som svensk mästare i räkskalning. Metro

[Nomen Nescio]
0

#42 Det var räktigt snabbt!

[Jimmy.L]
0

Det närmar sig kräftpremiär och många svenskar börjar sukta efter de röda skalen. I år blir de eftertraktade krypen dyrare, samtidigt är det ett bra år för kräftor i svenska vatten. Kanske läge att fiska själv om man kan? SVT

Såg en affär i sthlm tog 450 kr kg för svenska kräftor.

En annan affär såg jag tog 369 kr kg för svenska, så priset skiljer sig väldigt mycket.

[Jimmy.L]
0

Lidl erbjuder denna vecka svenska signalkräftor 500 g för 169 kr (338 kr kg).

[Jimmy.L]
2
Carmarino
0

#46 Om man har tålamod att vänta ett par dagar kommer man undan med en bråkdel av det pris den första hummern kostade. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker